DROPS / 139 / 5

Akropolis by DROPS Design

Strikket DROPS bolero i ”BabyAlpaca Silk” med heklekant. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr BS-016
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Materialer: DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
200-250-300 g f.nr 1306, pudder

DROPS PINNE NR 3,5 - eller den p du må ha for å få 23 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nålen du må ha for å få 6 st-grupper på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 128kr. Les mer.

Instruksjoner

MIDLERTIDIG OPPLEGGSKANT:
Hekle en rad med lm - dette er raden du rekker opp etterpå for å få dine oppleggsmasker på p igjen. Klipp tråden - ikke fest. Bruk en ny tråd til å strikke opp m i lm-raden.

RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.

MØNSTER:
Se diag M.1-M.4B. Diag viser mønstrene sett fra retten.

FELLETIPS:
Det felles 1 m i hver side slik: 1 kantm i rille, strikk de neste 2 m sammen, strikk til det gjenstår 3 m på p, strikke de neste 2 m sammen, 1 kantm i rille. Pass på at mønsteret i M.1 blir riktig når man feller, tilpasses etterhvert som det blir mindre masker, dvs noen ganger får man ikke plass til å strikke mønsteret i starten og slutten av p. Pass på at mønstrene i resten av diag kommer riktig over hverandre som før.

ST-GRUPPE:
1 st-gruppe = 2 st, 2 lm og 2 st om samme lm-bue. 1.st på omg erstattes av 3 lm, deretter hekles 1 st-gruppe om hver lm-bue, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, hekle kjm til neste lm-bue for å beg neste omg.
----------------------------------------------------------

BOLERO:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Det strikkes sidelengs, først fra venstre skulder til nederst på høyre erme, og deretter fra oppleggskanten til nederst på venstre erme.

BAKSTK:
Hekle MIDLERTIDIG OPPLEGGSKANT - Les forkl over - med BabyAlpaca Silk på nål 3,5 slik: Hekle løst 80-96-101 lm, deretter bruk en ny tråd og p 3,5 til å strikke opp 1 m i hver lm på lm-raden = 80-96-101 m (1.p = retten). Strikk neste p fra vrangen slik: 2 kantm i rille, strikk vr til det gjenstår 2 m, avslutt med 2 kantm i rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Str S/M og XXL/XXXL:
= 80-101 m. På neste p fra retten strikkes det slik: 2 kantm i rille, * M.4A, M.4B *, gjenta fra *-* totalt 3-4 ganger, deretter M.4A 1 gang til, avslutt med 2 kantm i rille. Fortsett i mønstret med 2 rillem i hver side til arb måler ca 32-39 cm – avslutt med 1 hel rapport av M.4A - SAMTIDIG økes det 0-1 m på siste p = 80-102 m.
Str L/XL:
= 96 m. På neste p fra retten strikkes det slik: 2 kantm i rille, * M.4B, M.4A *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, deretter M.4B 1 gang til, avslutt med 2 kantm i rille. Fortsett i mønstret med 2 rillem i hver side til arb måler ca 35 cm) avslutt med 1 hel rapport av M.4A .

HØYRE ERME:
= 80-96-102 m. Videre strikkes M.2 1 gang i høyden med 2 rillem i hver side - SAMTIDIG på siste p i M.2 justeres m-ant til 84-94-104 m. Videre strikkes det M.3 (= 8-9-10 rapp M.3 med 2 rillem i hver side), og deretter M.2 1 gang i høyden med 2 rillem i hver side. NB: På siste p i den andre M.2 rapp justeres m-ant til 82-98-106 m (= 10-12-13 rapp M.1 med 1 rillem i hver side). Sett 1 merketråd i hver side av arb (her slutter ermesømmen).
Videre strikkes M.1 med 1 rillem i hver side. Når M.1 er strikket 8 p i høyden, felles det på neste p (= 9.p i M.1) 1 m innenfor 1 kantm i hver side - Les FELLETIPS over. Gjenta fellingen på hver 6.-3.-3.p totalt 8-16-16 ganger = 66-66-74 m (= 8-8-9 rapp M.1 med 1 rillem i hver side). Strikk M.1 3 ganger i høyden og strikk deretter 1.-8.p i M.1 1 gang til (= 56 p M.1 totalt). Deretter strikkes det 2 p glstrikk før alle m felles løst av (arb måler ca 61-64-68 cm fra oppleggskanten).

VENSTRE ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på p 3,5. Det strikkes fra venstre skulder til nederst på venstre erme. Rekk opp lm-raden på den midlertidige oppleggskanten og sett oppleggsmakene tilbake på p = 80-96-101 m. Deretter strikkes det M.2, start på 3.p (istedenfor 1.p) i mønstret - SAMTIDIG som det økes 0-0-1 m på samme p = 80-96-102 m. Videre strikkes det på samme måte som på høyre erme.

MONTERING:
Brett arb dobbelt slik at langsidene av boleroen (merketrådene på hvert erme) ligger mot hverandre. Sy ermesømmene innenfor 1 kantm slik: Start nederst på ermet, sy mot midten frem til merketrådene (eller til ønsket lengde), gjenta på det andre ermet.

HEKLEKANT:
Hekle fra retten på nål 3,5 med BabyAlpaca Silk slik:
1.OMG: Start midt under et erme, hekle fm langs åpningen mellom ermene (ca 15 fm på 5 cm, eller ca 10 fm på hver M.4A rapp, m-antallet mår være delbart med 5), avslutt omg med 1 kjm i 1.fm. NB: Pass på at det hekles nok fm slik at det ikke strammer. 2.omg h
2.OMG : Hekle 1 lm, i 1.fm hekles 3 lm, 1 st, 2 lm og 2 st, * hopp over neste 4 fm, i neste fm hekles 2 st, 2 lm og 2 st *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.OMG: Les ST-GRUPPE over! Om hver lm-bue på omg hekles 1 st-gruppe.
Gjenta 3.OMG til kanten måler ca 6 cm. På neste omg hekles det om hver lm-bue slik: 3 st, 2 lm og 3 st. Gjenta denne omg til kanten måler ca 10-11-12 cm, klipp og fest tråden.

HEKLEKANT - ERME:
Hekle fra retten en kant nederst på ermet på nål 3,5 med BabyAlpaca Silk slik:
1.OMG: Start midt under ermet, hekle ca 15 fm på 5 cm (m-antallet må være delbart med 5), avslutt omg med 1 kjm i 1.fm. NB: Pass på at det hekles nok fm slik at det ikke strammer. 2.omg h
Videre hekles 2.og 3.OMG som på kragen, gjenta 3.OMG i ca 6-7-8 cm, klipp og fest tråden. Gjenta på det andre ermet.

----------------------------------------------------------
TOPP – se modell: 139-6
----------------------------------------------------------

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 07.03.2012
Flere rettelser. Print ut nettversjonen på nytt.

= fra retten: ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over. Fra vrangen: 2 vr sammen
= 1 kast mellom 2 m
= ta 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løste m over

Kommentarer / Spørsmål (149)

Joe 01.07.2019 - 13:54:

Merci à toute votre équipe pour votre travail et ces merveilleux modèles. Je viens de terminer l'ensemble top et boléro en drops safran et je suis vraiment satisfaite. Cordialement

Frida W 28.06.2019 - 09:27:

Hej. Jag är ganska van att sticka, men har nästan inte virkat förut. Finns någon instruktionsvideo för ST-GRUPP till det här mönstret? Vad innebär ”2st om samma lm-båge”? Tack!

DROPS Design 04.07.2019 kl. 07:42:

Hej Frida. Tyvärr inte på just detta mönster, men kanske denna video kan vara till någon hjälp. Lycka till!

Thiron 10.05.2018 - 20:29:

Ik heb problemen met de rand van de mouw. Ik krijg een opstaande mouw in plaats van een aansluitende mouw. Kan iemand mij hier mee helpen?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 19:41:

Hallo Thiron, Helaas kan ik vanaf hier niet goed zien hoe het eruit ziet en wat er gebeurt waardoor het een opstaande rand wordt. Misschien is het nodig om een kleinere haaknaald te gebruiken. Voor hulp kun je ook altijd naar de winkel gaan waar je het garen gekocht hebt.

Dominique 31.05.2016 - 08:34:

Bonjour, ce modèle est vraiment très beau. cependant j'ai des doutes quand aux dimensions au fur et à mesure de l'ouvrage. en effet en respectant à la lettre les explications - diagrame représentant les rangs endroit donc par exemple diagramme m4a 10 rgs représentés = au total 20 rgs - j'ai un ouvrage qui fait beaucoup plus que les 32 cm indiqués j'ai peur qu'au final mon tricot soit largement trop grand. est-ce normal merci

DROPS Design 31.05.2016 kl. 09:00:

Bonjour Dominique, les diagrammes montrent tous les rangs des diagrammes, c'est-à-dire ceux sur l'endroit ainsi que ceux sur l'envers, mais vus sur l'endroit (ex. une case blanche = 1 m jersey end à tricoter à l'end sur l'end et à l'env sur l'env), ainsi M.4 se tricote sur 10 rangs et non 20 - voir également ici. Bon tricot!

Ingrid 02.05.2016 - 09:36:

Bij het minderen in de mouw staat beschreven minder in 9e, 6e, 3e, 3e naald hetgeen een vermindering van 8 steken betekent. Ik houd dus 74 (82 - 8) over en niet de 66 die beschreven staan voor een maat S/M. Kan iemand me hiermee helpen?

DROPS Design 10.05.2016 kl. 15:57:

Hoi Ingrid. Er staat in het patroon: Herhaal dit minderen elke 6e nld in totaal 8 keer. Je mindert aan iedere kant = 2 st minder per keer = 16 st = 66 st over.

Byn 25.02.2016 - 18:43:

Tusen tack! Då var det som jag antog men jag får lov att öva på att sticka snyggt! =0)

Nyn 24.02.2016 - 18:17:

Hej! Tack, jag förstår hur varje enskilt diagram ska läsas. Frågan gäller hur dessa, dvs *M4.A, M.4B* som ska upprepas 3 ggr och sedan M4.A en gång till, ska kombineras när du har 80 maskor på Stickan. Video är bra men jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde svara på frågan jag ställde! Tack så mycket!

DROPS Design 25.02.2016 kl. 16:00:

Du stickar 2 kantm, M.4A(13m)+M.4B(8m) = 21m x 3 = 63m, sedan M.4A (13m), 2 kantm. 2+21+21+21+13+2 = 80 m.

Nyn 23.02.2016 - 21:22:

2 rätst kantm, *M.4A, M.4B*, upprepa *-* totalt 3-4 ggr, sedan M4.A en gång till, 2 rätst kantm. På bilden står det M4A+M4B. Är det från rätsidan så att första nedersta raden på M.4A med start från höger (13 m) ska stickas 3 ggr om man läser nedifrån och upp för strl 80 m och därefter på motsvarande sett M.4B (8 m) 3ggr och slutligen M4.A en gång till (13 m). Eller är det M.4A+M.4B, dvs först nedersta raden på M.4A från höger och sedan nedersta raden på M.4B?

DROPS Design 24.02.2016 kl. 15:16:

Hej, Se videon så ser du hur man följer diagrammet:

DROPS Knitting Tutorial: How to knit lace pattern M.4B in DROPS 139-5 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Kelly 31.01.2016 - 23:55:

Kan ik deze bolero ook met lange mouwen maken?

DROPS Design 01.02.2016 kl. 15:40:

Hoi Kelly. Ja, dat lijkt me goed mogelijk. Ik zou dan het gedeelte met patroon M.1 langer breien.

Kristina Holmberg 20.12.2015 - 15:49:

Hej! Jag har nu stickat de första 35 cm på boleron och undrar... När ni skriver att jag ska göra en hel rapport M4A, hur menar ni då? Ska jag fortsätta med kantmaskorna och sedan endast sticka M4A resten av varven eller vaddå? Tacksam för svar! Kristina

DROPS Design 25.01.2016 kl. 13:49:

Hej Kristina, Du stickar M.4A&B enligt mönstret, men du ser till att avsluta efter en hel rapport av M.4A i höjden. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 139-5