Akropolis by DROPS Design

Neulottu DROPS bolero virkatulla reunuksella ”BabyAlpaca Silk” -langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro BS-016
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BABYALPACA SILK:
200-250-300 g nro 1306, puuteri

DROPS PUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 23 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
VIRKKUUTIHEYS: 6 p-ryhmää koukulla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 24.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

VÄLIAIKAINEN LUOMISREUNA:
Virkkaa 1 krs kjs:ita (tämä krs puretaan ja s:t otetaan takaisin työhön. Katkaise lanka, mutta älä päättele langanpäätä. Ota työhön uusi lanka, kun poimit silmukoita kjs-kerroksesta.

Katso ruutupiirrokset M.1-M.4B. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna kummassakin reunassa 1 s seuraavasti: 1 s ainaoikeaa, neulo seuraavat 2 s yhteen, neulo kunnes jäljellä on 3 s, neulo seuraavat 2 s yhteen, 1 s ainaoikeaa. Ole tarkkana piirroksen M.1 mallineuleen kanssa kavennusten aikana, eli mikäli s:t krs:n alussa ja lopussa eivät riitä kokonaiseen kuvioon, neulo mallineuleen sijaan sileää neuletta. Tarkista, että mallineule jatkuu muuten rikkoutumattomana.

PYLVÄSRYHMÄ:
1 p-ryhmä = virkkaa 2 p, 2 kjs ja 2 p samaan kjs-kaareen. Kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla, virkkaa sitten 1 p-ryhmä jokaiseen kjs-kaareen, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan, virkkaa ps:ita seuraavaan kjs-kaareen asti, ennen kuin aloitat seuraavan kerroksen.
----------------------------------------------------------

BOLERO:
Neulotaan tasona. Työ neulotaan poikittain, ensin vasemmasta olasta oikean hihan alareunaan, ja sitten luomisreunasta vasemman hihan alareunaan.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa VÄLIAIKAINEN LUOMISREUNA (ks. selitys yllä) BabyAlpaca Silk -langalla ja koukulla nro 3,5 näin: Virkkaa 80-96-101 löyhää kjs, ota sitten uusi lanka työhön ja poimi kjs-kerroksen jokaisesta kjs:sta 1 s puikoille nro 3,5 = 80-96-101 s (1. krs = oikea puoli). Neulo seuraava krs (= nurja puoli) näin: 2 ainaoikeinneulottua reunas, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo lopuksi 2 ainaoikeinneulottua reunas. TARKISTA NEULETIHEYS!
Koot S/M ja XXL/XXXL:
= 80-101 s. Neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 2 ainaoikeinneulottua reunas, *M.4A, M.4B*, toista *-* yht. 3-4 kertaa, toista sitten piirros M.4A vielä kerran, neulo lopuksi 2 ainaoikeinneulottua reunas. Jatka mallineuletta tähän tapaan, ja neulo kummassakin reunassa 2 s:lla ainaoikeaa, kunnes olet neulonut 9-11 mallikertaa piirroksen M.4A mukaisesti (työn pituus on n. 32-39 cm). Lisää SAMALLA viimeisellä krs:lla 0-1 s = 80-102 s.
Koko L/XL:
= 96 s. Neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 2 ainaoikeinneulottua reunas, *M.4B, M.4A*, toista *-* yht. 4 kertaa, toista sitten piirros M.4B vielä kerran, neulo lopuksi 2 ainaoikeinneulottua reunas. Jatka mallineuletta tähän tapaan, ja neulo kummassakin reunassa 2 s:lla ainaoikeaa, kunnes olet neulonut 10 mallikertaa piirroksen M.4A mukaisesti (työn pituus on n. 35 cm).

OIKEA HIHA:
= 80-96-102 s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, ja säädä SAMALLA piirroksen M.2 viimeisellä krs:lla s-luku 84-94-104 s:aan. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin reunaan (hihasauma lopetetaan tähän). Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti (työhön tulee 8-9-10 mallikertaa + 2 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa). Kun olet neulonut piirroksen M.3 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, lukuun ottamatta 2 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. HUOM: Toisella kerralla kun neulot mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, säädä viimeisellä krs:lla s-luku 82-98-106 s:aan (= 10-12-13 mallikertaa + 2 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa).
Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. Kun olet neulonut 8 krs piirroksen M.1 mukaisesti, kavenna seuraavalla krs:lla (= piirroksen M.1 9. krs) kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolella 1 s (lue KAVENNUSVINKKI yllä). Toista tällaiset kavennukset joka 6.-3.-3. krs yht. 8-16-16 kertaa = 66-66-74 s (= 8-8-9 mallikertaa 1 ainaoikeinneulottu s kummassakin reunassa). Toista piirroksen M.1 mallikertaa 3 kertaa korkeussuunnassa, neulo sitten krs:t 1.-8. vielä kerran (= yht. 56 krs piirroksen M.1 mallineuletta). Neulo vielä 2 krs sileää neuletta. Päätä s:t löyhästi. Työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 61-64-68 cm.

VASEN HIHA:
Neulotaan tasona puikoilla nro 3,5. Hiha neulotaan vasemmasta olasta alaspäin. Pura väliaikainen luomisreuna ja ota luomisreunan s:t takaisin työhön = 80-96-101 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, aloita mallineule piirroksen 3. krs:lta, ja lisää SAMALLA tällä krs:lla 0-0-1 s = 80-96-102 s. Jatka neulomista kuten oikeassa hihassa.

VIIMEISTELY:
Taita työ kaksinkerroin siten, että boleron pitkittäissivut (kummankin hihan merkkilangat) asettuvat vastakkain. Ompele hihasaumat yhden reunasilmukan päästä näin: Aloita alareunasta ja ompele kohti keskikohtaa, merkkilankoihin asti (tai tarvittavan pitkälle). Ompele toinen hihasauma samoin.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa työn oikealta puolelta koukulla nro 3,5 ja BabyAlpaca Silk -langalla näin:
1.KRS: Aloita keskeltä hihan alta ja virkkaa ks:ita hihojen välisen aukon reunaan (n. 15 ks/5 cm, tai n. 10 ks piirroksen M.4A jokaisen mallikerran kohdalle, s-luvun tulee olla 5 s:lla jaollinen), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. HUOM: On tärkeää, että virkkaat riittävästi ks:ita, jotta reunuksesta tulisi tarpeeksi joustava.
2.KRS: Virkkaa 1 kjs, virkkaa ensimmäiseen ks:aan 3 kjs, 1 p, 2 kjs ja 2 p, *jätä seuraavat 4 ks väliin, virkkaa seuraavaan ks:aan 2 p, 2 kjs ja 2 p*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
3.KRS: Lue PYLVÄSRYHMÄ yllä. Virkkaa 1 p-ryhmä krs:n jokaiseen kjs-kaareen.
Toista 3. krs:ta kunnes reunuksen leveys on n. 6 cm. Virkkaa seuraavalla krs:lla jokaiseen kjs-kaareen: 3 p, 2 kjs ja 3 p. Toista tätä krs:ta kunnes reunuksen leveys on n. 10-10-10-11-11-11 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHAN VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus hihan alareunaan työn oikealta puolelta koukulla nro 3,5 ja BabyAlpaca Silk -langalla näin:
1.KRS: Aloita keskeltä hihan alta ja virkkaa n. 15 ks/5 cm (s-luvun tulee olla 5 s:lla jaollinen), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. HUOM: On tärkeää, että virkkaat riittävästi ks:ita, jotta reunuksesta tulisi tarpeeksi joustava.
Virkkaa sitten krs:t 2. ja 3. kuten kauluksessa, toista 3. krs:ta n. 6-6-6-7-7-7 cm ajan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Toista toisen hihan alareunassa.

TOPPI - katso ohje: 139-6

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 07.03.2012
Useita korjauksia. Ole hyvä ja tulosta netissä oleva ohje uudestaan.

Piirros

symbols = oikea s oikealta puolelta, nurja s nurjalta puolelta
symbols = nurja s oikealta puolelta, oikea s nurjalta puolelta
symbols = 2 s oikein yhteen
symbols = Oikealta puolelta: nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Nurjalta puolelta: 2 s nurin yhteen
symbols = 1 langankierto 2 silmukan väliin
symbols = nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli
symbols = neulomissuunta

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 139-5) .

Kommentit / Kysymykset (154)

country flag Denise Rabau wrote:

Ik kan nergens de gewijzigde online versie van 7 maart 2012 van dit patroon vinden kan u mij hierbij helpen aub? mvg denise rabau

28.04.2022 - 14:53

country flag Kirsi Kangas wrote:

Hei! Todella kaunis bolero. Olen neulomassa oikeaa hihaa, (koko S/M), ja nyt olen aloittamassa mallikertaa M1. Silmukkamäärä on nyt 82. Pitääkö kavennukset aloittaa heti M1 alussa molemmissa reunoissa??

29.05.2021 - 14:25

DROPS Design answered:

Hei, kavennukset aloitetaan piirroksen M.1 9.kerroksella, ja ne tehdään työn molemmissa reunoissa.

25.08.2021 kl. 16:58

country flag Kerstin Van Der Horst wrote:

Opgelost. heb het patroon goed bekeken en ik begrijp dat ik gewoon verder moet breien met de rechtermouw dus geen nieuwe steken opzetten.

12.03.2021 - 11:56

DROPS Design answered:

Dag Kerstin,

Fijn om te horen dat het opgelost is. Veel breiplezier!

22.03.2021 kl. 21:10

country flag Kerstin Van Der Horst wrote:

Ik heb de rug gebreid. Nu moet ik met de rechter mouw gaan beginnen. zet ik nu gewoon weer 80 steken los op via de haken.. als ik het patroon nu bekijk op de foto ziet mijn rugpand er toch anders uit

12.03.2021 - 11:38

DROPS Design answered:

Dag Kerstin,

Nee, je haakt het achterpand en de rechtermouw in een stuk. Als je klaar bent met het achterpand meet het werk ongeveer 35 cm, je hebt dan 80 steken op de naald (voor de kleinste maat) en je breit gewoon verder over de steken op de naald volgens de beschrijving voor de RECHTER MOUW. Pas als je de linker mouw gaat breien, zet je de opgezette steken van het begin terug op de naald.

27.03.2021 kl. 15:16

country flag Rossana wrote:

Mi potete dire a quanti cm va posizionato il segnapunti per la chiusura della manica? Sto usando un filato diverso e non vorrei sbagliare. Grazie

26.09.2020 - 09:13

DROPS Design answered:

Buonasera Rosanna, per essere sicura di ottenere lo stesso risultato deve lavorare un campione con il filato che intende utilizzare e verificare che corrisponda a quello indicato. Buon lavoro!

27.09.2020 kl. 23:08

country flag Joe wrote:

Merci à toute votre équipe pour votre travail et ces merveilleux modèles. Je viens de terminer l'ensemble top et boléro en drops safran et je suis vraiment satisfaite. Cordialement

01.07.2019 - 13:54

country flag Frida W wrote:

Hej. Jag är ganska van att sticka, men har nästan inte virkat förut. Finns någon instruktionsvideo för ST-GRUPP till det här mönstret? Vad innebär ”2st om samma lm-båge”? Tack!

28.06.2019 - 09:27

DROPS Design answered:

Hej Frida. Tyvärr inte på just detta mönster, men kanske denna video kan vara till någon hjälp. Lycka till!

04.07.2019 kl. 07:42

country flag Thiron wrote:

Ik heb problemen met de rand van de mouw. Ik krijg een opstaande mouw in plaats van een aansluitende mouw. Kan iemand mij hier mee helpen?

10.05.2018 - 20:29

DROPS Design answered:

Hallo Thiron, Helaas kan ik vanaf hier niet goed zien hoe het eruit ziet en wat er gebeurt waardoor het een opstaande rand wordt. Misschien is het nodig om een kleinere haaknaald te gebruiken. Voor hulp kun je ook altijd naar de winkel gaan waar je het garen gekocht hebt.

14.05.2018 kl. 19:41

country flag Dominique wrote:

Bonjour, ce modèle est vraiment très beau. cependant j'ai des doutes quand aux dimensions au fur et à mesure de l'ouvrage. en effet en respectant à la lettre les explications - diagrame représentant les rangs endroit donc par exemple diagramme m4a 10 rgs représentés = au total 20 rgs - j'ai un ouvrage qui fait beaucoup plus que les 32 cm indiqués j'ai peur qu'au final mon tricot soit largement trop grand. est-ce normal merci

31.05.2016 - 08:34

DROPS Design answered:

Bonjour Dominique, les diagrammes montrent tous les rangs des diagrammes, c'est-à-dire ceux sur l'endroit ainsi que ceux sur l'envers, mais vus sur l'endroit (ex. une case blanche = 1 m jersey end à tricoter à l'end sur l'end et à l'env sur l'env), ainsi M.4 se tricote sur 10 rangs et non 20 - voir également ici. Bon tricot!

31.05.2016 kl. 09:00

country flag Ingrid wrote:

Bij het minderen in de mouw staat beschreven minder in 9e, 6e, 3e, 3e naald hetgeen een vermindering van 8 steken betekent. Ik houd dus 74 (82 - 8) over en niet de 66 die beschreven staan voor een maat S/M. Kan iemand me hiermee helpen?

02.05.2016 - 09:36

DROPS Design answered:

Hoi Ingrid. Er staat in het patroon: Herhaal dit minderen elke 6e nld in totaal 8 keer. Je mindert aan iedere kant = 2 st minder per keer = 16 st = 66 st over.

10.05.2016 kl. 15:57

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 139-5