DROPS / 139 / 22

Rosalyn by DROPS Design

Virkad DROPS sjal med stolpgrupper i 2 trådar “Alpaca”

DROPS Design: Modell nr Z-604
Garngrupp: A
--------------------------------------------------------
Mått: ca 94 cm på höjden mätt från nacken och ned mitt bak.
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
200 g nr: 2921ceris
150 g nr: 3620 röd
100 g nr: 2915 orange
50 g nr: 2922 hallon

DROPS VIRKNÅL nr 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 7 v på 10 cm på höjden med 2 trådar.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 390kr. Läs mer.
RANDMÖNSTER: Det virkas 6 varv av varje rand, varje rand virkas med 2 trådar.
Rand 1: 2 trådar hallon
Rand 2: 1 tråd hallon och 1 tråd orange
Rand 3: 2 trådar orange
Rand 4: 1 tråd orange och 1 tråd ceris
Rand 5: 2 trådar ceris
Rand 6: 1 tråd ceris och 1 tråd röd
Rand 7: 2 trådar röd

VIRKTIPS: Fäst trådarna efter varje färgbyte. Låt tråden från föregående varv följa med i arbetet ett stycke innan den klipps av och fästs. (det virkas då med den nya färgen runt den gamla föregående färgen)
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SJAL:
Virka 6 lm med 2 trådar hallon med nål 5 och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas det efter M.1 och RANDMÖNSTER – läs VIRKTIPS. Klipp inte av tråden efter rand 7, gör en virkad kant nedöver längs den sneda sidan så här: * 4 lm, 1 fm om första lm-bågn.* Upprepa *-* fram till lm-bågen i spetsen nertill, här virkas det: 1 fm, 1 lm, 1 fm, 1 lm och 1 fm i samma lm-båge. Fortsätt sedan *-* upp längs den andra sidan. Avsluta med 1 sm överst på den sista st på föregående v. Klipp av och fäst tråden.

Diagram

= lm
= stolpe

H.H. 14.02.2019 - 22:59:

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik kon nu meteen beginnen.

H.H. 13.02.2019 - 00:08:

Kan deze omslagdoek ook met een draad i.p.v. twee draden gehaakt worden? Heb ik dan dikkere wol of een andere maat haaknaald nodig?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 14:05:

Dag H.H.,

Dat kan. Als je een garen uit garengroep C neemt komt dat ongeveer overeen met 2 draden uit garengroep A (zoals aangegeven in het patroon). Je kunt dan dezelfde naalddikte aanhouden. Maak wel even een proeflapje om te kijken of de stekenverhouding klopt en pas evt. de naalddikte daarop aan.

Marlene Petersen 27.05.2017 - 19:08:

Hej Jeg har ikke hæklet i 30 år, men fik lyst til at hækle igen og valgte dette sjal, fordi der står, at det er for begyndere. Jeg har hæklet starten som på videoen, men jeg kan ikke komme videre. Eller sagt på en anden måde. Jeg forstår ikke mønsteret. Hvordan fortsætter jeg efter videoen? På forhånd tak.

DROPS Design 29.05.2017 kl. 08:21:

Hei Marlene. Om du ser på diagrammet så starter du med 2 stavgrupper (med 3 luftmasker i mellom), i neste rad har du økt til 4 stavgrupper og neste rad har du økt til 6 stavgrupper. Du øker altså med 2 stavgrupper på hver rad. Når du har heklet de 4 radene som er vist på diagrammet, gjentar du rad 3 (du har da 10 stavgrupper), så gjentar du rad 4 (= 12 stavgrupper). Du har nå heklet 6 rader (= 1 stripe). Bytt farge og hekle 6 nye rader (= stripe 2). God Fornøyelse!

Kati 27.09.2016 - 19:40:

Mikä on kielletty sana?

Anna Lundberg 07.02.2016 - 21:19:

Sjalen är nu klar och den blev vacker :) Ett par justeringar i mönstret, kanske ändå: Det röda garnet räckte inte, jag fick sluta efter bara fem varv på sista randen. Ett par pilar som visar virkriktning i diagrammet och en kort instruktion om hur man fortsätter efter diagrammets varv vore hjälpsamt. Jag hoppade över varvet med luftmaskor mellan ränderna, jag förstod inte det riktigt och det blev inte så snyggt. Fick rätt storlek med rekommenderad nål, men jag töjde en del i blockningen :)

Sylvie Brusini 28.07.2015 - 21:29:

Merci de me préciser, si on fait le rang suivant dans l arceaux ou dans les mailles?

DROPS Design 29.07.2015 kl. 10:19:

Bonjour Mme Brusini, on crochète les groupes de 3 B autour de la/des ml (= en piquant dans l'arceau) du rang précédent. La vidéo ci-dessous montre le début du châle. Bon crochet!

Sylvie Brusini 28.07.2015 - 17:07:

Bonjour, combien de rayure doit on faire. Avec un crochet n 5 il faudrait qu un rang fasse 2 cms si on doit faire qu une rayure. Avec un crochet n6 10cms = 9 rang , alors je n ai plus assez de laine. Précision, j ai acheté la laine alpaga drops. Merci de m aider

DROPS Design 29.07.2015 kl. 10:09:

Bonjour Mme Brusini, votre échantillon doit être de 7 rangs = 10 cm - ajustez votre crochet si nécessaire, on fait ensuite 7 rayures de 6 rangs chacune (cf "Rayures fantaisie"). Bon crochet!

Jette 07.02.2015 - 10:54:

Nu er jeg næsten færdig med sjalet. Og farvespillet ser flot ud men ,- på trods af at jeg har brugt nål 6 er det stadig MEGET mindre end opskriften. Mit færdige mål bliver ca 75 i stedet for 90. Skulle det have været dobbelte stangmasker i stedet ? Så ville hæklefastheden passet perfekt. Det er fordi jeg har købt garn til et mere, og nu ville jeg jo gerne have det til at fungere næste gang. Men jeg skal måske bar kaste mig ud i det med nål 8 ?

DROPS Design 09.02.2015 kl. 10:36:

Hej Jette, Det skulle kunne lade sig gøre med st men prøv at hækle en lille prøve med dobbelt st for det er jo også super fint. God fornøjelse!

Jette 06.02.2015 - 16:45:

Nu har jeg taget en nål 6 i stedet for en nål 5, men stadigvæk når arbejdet kun op på at måle 8 cm på 7 rækker, hvor det jo burde være 10. Det undrer mig, for så stramt hækler jeg ikke.

Sarah 12.12.2014 - 12:26:

Dieses Dreieckstuch ist mein erstes Tuchprojekt bzw. das erste nach einem Häkelmuster, deshalb noch eine Frage bevor ich mehrmals anfange ;-) Ist es richtig, dass ich wenn der unter M1 gezeigte Musterteil durch ist, ich noch zwei weitere Reihen in der Anfangsfarbe häkele und dabei pro Reihe 1 Stäbchengruppe auf jeder Seite ergänze und dann auf die Mischfarbe wechsele?

DROPS Design 14.12.2014 kl. 10:36:

Das Diagramm dient als Anweisung, wie Sie weiterhäkeln müssen, denn Sie häkeln ja das ganze Tuch durchweg wie in M.1 begonnen, d.h. Sie nehmen in der Mitte 2 Stb-Gruppen zu, indem Sie um die 3 Lm 2 Stb-Gruppen häkeln. Dadurch entsteht die Dreiecksform. Pro Farbe häkeln Sie 6 R, also nach dem gezeichneten M.1 noch 2 weitere R in derselben Farbe, dann wechseln Sie zur nächsten Farbe bzw. in diesem Fall Farbkombi.

Kommentér oppskrift DROPS 139-22