DROPS / 139 / 22

Rosalyn by DROPS Design

Heklet DROPS sjal med stavgrupper i 2-tråder “Alpaca”

DROPS Design: Modell nr Z-604
Garngruppe: A
--------------------------------------------------------
Mål: ca 94 cm i høyden målt fra nakken og ned midt bak.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
200 gr f.nr: 2921ceris
150 gr f.nr: 3620 rød
100 gr f.nr: 2915 orange
50 gr f.nr: 2922 bringebær

DROPS HEKLENÅL nr 5 – eller den nålen du må bruke for å få 7 rader på 10 cm i høyden med 2 tråder.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: ovenfra og ned, sjal,

STRIPEMØNSTER: Det hekles 6 rader av hver stripe, hver stripe hekles med 2 tråder.
Stripe 1: 2 tråder bringebær
Stripe 2: 1 tråd bringebær og 1 tråd orange
Stripe 3: 2 tråder orange
Stripe 4: 1 tråd orange og 1 tråd ceris
Stripe 5: 2 tråder ceris
Stripe 6: 1 tråd ceris og 1 tråd rød
Stripe 7: 2 tråder rød

HEKLETIPS: Fest trådene etter hvert fargebytte. La tråden fra forrige rad følge med bortover i arbeidet et stykke før den klippes av og festes. (det hekles da med den nye fargen rundt den gamle forrige fargen)
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SJAL:
Hekle 6 lm med 2 tråder bringebær på nål 5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det etter M.1 og STRIPEMØNSTER – les HEKLETIPS. Ikke klipp tråden etter stripe 7, lag en heklekant nedover langs skrå-siden slik: * 4 lm, 1 fm om første lm-bue.* Gjenta fra *-* frem til lm-buen i spissen nede, her hekles det: 1 fm, 1 lm, 1 fm, 1 lm og 1 fm i samme lm-bue. Fortsett videre fra *-* opp langs den andre siden. Avslutt med 1 kjm i toppen av den siste staven på forrige omg. Klipp og fest tråden.