DROPS Baby / 21 / 35

Baby Booties by DROPS Design

Strikkede sokker med rib til baby og børn i DROPS BabyMerino

Tags: sokker,

DROPS Design: Model nr BM-035-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 – 3/4) år
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
F.nr 22, lys grå: 50 g i alle str.

DROPS STRØMPEP NR 2,5 - eller den p du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 31kr. Læs mere.
HÆLINDTAGNING:
Det strikkes frem og tilbage i glatstrik.
1.P (= retten): Strik til der er 1 m tilbage, vend arb.
2.P (= vrangen): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 1 m tilbage, vend arb.
3.P (= retten): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
4.P (= vrangen): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
Fortsæt aflukningen på samme måde til der er 8-8-10 (10-12) m tilbage midt på p. Sæt 1 mærke.
Fortsæt frem og tilbage, men nu strikkes der 1 m mere for hver p over hælen. For at undgå hul i overgangene løftes tråden før den m som strikkes mere og sættes drejet på p. Strik tråden sammen med m. Strik således til det er strikket over alle m på hælen.
INDTAGNINGSTIPS:
Luk således 3 m af før mærket: 2 ret sammen, 1 ret.
Luk således af efter mærket: 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

SOK:
Slå 40-44-48 (52-56) m op på strømpep 2,5 med Baby Merino. Strik rundt i rib = 2 r/2 vr til arb måler 7-8-9 (10-11) cm. Sæt den sidste m som blev strikket ind på samme p som de første 19-19-23 (23-27) m på omg = 20-20-24 (24-28) m på p til hæl. De øvrige 20-24-24 (28-28) m (= midt på foden) sættes på 1 tråd - ribben midt på foden vil nu starte og slutte med 1 vr. Nu strikkes der HÆLINDTAGNING - Se forkl over! Efter hælindtagningen sættes m fra tråden tilbage på p og der fortsættes rundt over alle m igen – NB: Det strikkes rib over de 20-24-24 (28-28) m midt på foden og glatstrik over de 20-20-24 (24-28) m under foden. Når sokken måler 7½-8½-9 (11-12) cm fra mærket på hælen (der er nu ca 2½-2½-3 (3-4) cm tilbage til færdig mål) fordeles m således at der er 20-22-24 (26-28) m både midt på og under foden. Sæt 1 mærke i hver side. Strik glatstrik rundt over alle m - SAMTIDIGT lukkes der 1 m af på hver side af hvert mærke – LÆS INDTAGNINGSTIPS: Luk af på hver 2.omg totalt 5-5-6 (6-7) gange = 20-24-24 (28-28) m tilbage på p. Klip tråden således at den er lang nok til at sy med. Læg arb fladt og sy de 10-12-12 (14-14) m midt på foden mod de 10-12-12 (14-14) m under foden med maskesting. Sokken måler ca 10-11-12 (14-16) cm.

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Heidi 14.02.2018 - 20:31:

Dette svaret hjalp ikke noe særlig. Det er jo nettopp hvordan jeg følger hælfelling jeg IKKE forstår. Det er etter omgang 4 jeg ramler ut, og det jeg lurer på vises ikke i video heller. Min mor, som har strikket i over 50 år, forstod heller ikke oppskriften. Jeg har funnet en et annet sted, så får jeg prøve den. Basert på tilbakemeldinger her bør dere kanskje vurdere å endre forklaringen 😉

Heidi 11.02.2018 - 09:38:

Når jeg feller til hæl på måten som beskrevet blir maskeantallet aldri mindre. Det står jo at man skal felle til det er 8 masker i midten. Jeg har stadig vekk 20 etter å ha strikket flere omganger.

DROPS Design 12.02.2018 kl. 16:23:

Hej, hvis du fölger hälfellingen får du ligesom en kile til häl, den kommer til at se ud som på billedet. God fornöjelse!

Maija 16.09.2017 - 16:44:

Opskriften her er forfærdelig svær at følge. Jeg blev allerede tabt efter de første cm rib er færdigstrikket. "Sæt den sidste m som blev strikket ind på samme p som de første 19-19-23 (23-27) m på omg = 20-20-24 (24-28) m på p til hæl." - Hvad i alverden betyder det? Jeg bliver ikke klogere af at se nogle af jeres videoer.

Eleanor 07.06.2017 - 08:23:

Jag förstår inte hälavmaskningen "Sticka tills det återstår 1 m, vänd - lyft första m som om den skulle stickas avig". Ingen minskning, m sitter bara kvar på stickan? såg instruktionsvideo som är länkat till mönstret. Då sätts sista m på varvet på en tråd vid sidan om. Videon heller inte hur man ska göra enligt beskrivning otydligt hur man ska göra. Förklara gärna lite enklare för mig i steg hur hälen ska stickas. Framgår inte hur mycket som ska minskas?

DROPS Design 07.06.2017 kl. 13:26:

Då man stickar hälen på detta vis behöver man inte minska maskor, utan hälen formas genom de förkortade varven. Du kan välja om du sätter m på en tråd eller låter dem vila på stickan. Sticka enligt beskrivningen, dvs. efter att man lämnat bort m från hälen stickas dessa m sedan in i arbetet efter hand igen.

Juliane 31.03.2017 - 15:17:

Hallo, die Babybooties sind eine schöne Anleitukg und auch für Anfänger leicht nachzustricken. Ich habe das schon mehrfach für meinen Großen getsn. Als iCh nun auch mal die Neugeborengröße stricken wollte, ist mir aufgefallen, das in Ihrer GrößenAngabe etwas nicht passt. Die kleinste Größe (1-3Monate) fällt riesig aus. Dafür fehlen Angaben zur nächst größeRen Größe (3-6Monate). Ist das so gewollt?

DROPS Design 31.03.2017 kl. 16:58:

Liebe Juliane, diese Socken sind nur in diesen Größen, aber hier finden Sie z.B. Schühchen in kleineren Größen. Viel Spaß beim stricken!

Maria 10.12.2016 - 11:17:

Oppskriften forteller ingenting om hvordan man skal strikke helen, og instruksene under videoen samsvarer ikke med maskene på strikketøyet. Dette gir ingen mening!! HVor mange masker skal være på pinnen før man begynner å ta opp igjen???

DROPS Design 12.12.2016 kl. 15:13:

Hej Gry. Videoen er et eksempel paa hvordan man kan tage ind til en hael - det er ikke haelen til DENNE opskrift. Som der staar under haelfaelling, saa fortsaetter du med indtagning til det gjenstår 8-8-10 (10-12) m på p (haelmasker). Herefter saa begynder du at tage m op igen indtil du har alle m paa pinden igen: 20-20-24 (24-28) m på p til hæl.

Ingrid Roune 30.07.2016 - 22:29:

Baby booties . "Sy ihop tåpartiet med maskstygn. Vad är maskstygn? Finns varken i ordlistan eller på video. Annars väldigt nöjd med era garner och beskrivningar. Köper era garner lokalt vid Odenplan, Stockholm. Mbh, Ingrid

DROPS Design 11.08.2016 kl. 12:29:

Hej. Du hittar den videon under det svenska namnet "osynlig söm". Lycka till!

Kirsten Jenlev 20.04.2016 - 21:36:

Jeg har set på videoen ang hælindtagning Men når jeg læser i opskriften til babysokken står der " 1. Pind: strik til der er en M tilbage, vend arbejdet" her står ikke noget om at sætte maske på tråd! Derefter står der" 2. P: Tag første maske løst af som om den skulle strikkes vrang .."På videoen tages der ikke en maske løst af, hvordan skal dett e forstås? Og er det rigtigt at der herefter skal sættes to M på tråd efter hver pind? Tak for hjælpen.

DROPS Design 21.04.2016 kl. 15:50:

Hej Kirsten. Videoen er en standard der viser hvordan man kan tage ind til en hael, men du skal fölge det som staar i opskriften. Saa du saetter förste m midt på foden på 1 tråd og strikker herefter HÆLINDTAGNING som beskrevet i opskriften.

Katja Kattillus 04.03.2016 - 21:51:

Hallo, ich verstehe das stilllegen der Maschen bei der Ferse nicht ganz. Wenn ich bei 24 Fersenmaschen wie angegeben stilllege, komme ich nicht auf 10 verbleibende Maschen. wenn ich in der Systematik bleibe, verbleiben entweder 12 (wenn ich bei 3 Maschen stilllegen auf Vor und Rückseite aufhöre) oder nur 6 (wenn ich bei 4 Maschen stilllegen aufhöre) . Was mache ich falsch? herzliche Grüße Katja

DROPS Design 06.03.2016 kl. 08:10:

Liebe Katja, verstehe ich das richtig, dass sich Ihre Frage auf die verkürzten Reihen an der Ferse bezieht? Dort geht man ja in 1-Maschen-Schritten vor, also immer auf jeder Seite eine Masche mehr ungestrickt lassen, somit können Sie ohne Probleme stricken bis noch 10 Maschen auf der Nadel sind.

Maierhofer Elisabeth 11.02.2016 - 18:02:

Bei der Ferse ist angegeben, dass der Faden angezogen werden soll. Was kann ich darunter verstehen. Das hab ich noch bei keiner Anleitung gelesen. Danke für die Hilfe.

DROPS Design 15.02.2016 kl. 11:16:

Das soll bedeuten, dass Sie den Arbeitsfaden gut stramm ziehen, um ein Loch bei den verkürzten R zu vermeiden. Schauen Sie sich doch im Kopf neben dem Foto einmal das Video zur diagonal gestrickten Ferse an.

Kommentere opskrift DROPS Baby 21-35