DROPS Baby / 21 / 4

Wonderchild by DROPS Design

Sett med strikket djevellue og overall med nordisk mønster til baby og barn i DROPS BabyAlpaca Silk

Stikkord: hjelmlue, luer, nordisk, sett,

DROPS design: Modell nr BS-004-by/BS-005-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
F.nr 1760, lys grålilla: 50-50-50 (100-100) g
F.nr 4314, grålilla: 50-50-50 (50-50) g

DROPS PINNE NR 2,5 - eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

DRESS:
F.nr 1760, lys grålilla: 150-150-150 (200-200) g
F.nr 4314, grålilla: 50-50-50 (100-100) g

DROPS RUNDP NR 2,5 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 - til bena og ermer.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 521 (15 mm): 6-6-6 (7-7) stk.
----------------------------------------------------------

fra 32.50 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 32.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 198kr. Les mer.
ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast, på neste p strikkes kastet vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor i fremre) for å unngå hull.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
TUBESTRIKK:
* 1 r, legg garnet foran arb (mot deg), ta 1 m løs av som om den skulle strikkes vrang, legg garnet bak arb igjen (fra deg) *, gjenta fra *-* på alle p. Det blir nå en rundstrikket snor.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes sidelengs fra midt bak. Legg opp 33-38-42 (46-50) m med lys grålilla på p 2,5. Strikk rille - Les forkl over - Samtidig som det økes 1 m i høyre side og felles 1 m i venstre side slik:
1.p (= retten): 2 r, øk 1 m - Les ØKETIPS over, strikk til det gjenstår 4 m og strikk 2 r sm, strikk 2 r.
2.p (= vrangen): Strikk rett.
Gjenta disse 2 p til arb måler 5½-6-6½ (7-8) cm. Sett 1 merke i høyre side = høyre øreklaff. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Deretter felles det 1 m i høyre side og økes 1 m i venstre side slik:
1.p (= retten): 1 r, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, strikk til det gjenstår 2 m, øk 1 m, strikk 2 r.
2.p (= vrangen): Strikk rett.
Gjenta disse 2 p til arb måler totalt 11-12-13 (14-16) cm (= 5½-6-6½ (7-8) cm mer).
Deretter byttes det til grålilla og det forsettes i rille slik: Øk 1 m i høyre side på hver 4.p og fell 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15½-16½-17½ (18-19) cm (= den midterste spissen som går ned i pannen midt foran).
Videre fortsettes det i rille slik: Fell 1 m i høyre side på hver 4. p og øk 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 20-21-22 (22-22) cm.
Deretter byttes det tilbake til lys grålilla og det fortsettes i riller slik: Fell 1 m i venstre side på hver 2.p og øk 1 m i høyre side på hver 2.p til arb måler 25½ -27-28½ (29-30) cm. Sett 1 merke i høyre side = venstre øreklaff.
Deretter felles det 1 m i høyre side på hver 2.p og det økes 1 m i venstre side på hver 2.p til ferdig mål = 31-33-35 (36-38) cm. Fell av.

MONTERING:
Sy spissene på toppen av luen (motsatt siden av merkene) sammen kant i kant med små sting. Sy oppleggskanten og avfellingskanten sammen midt bak.

KNYTEBÅND:
Legg opp 4 m med lys grålilla på p 2,5. Strikk tubestrikk - Les forkl over. Fell av når båndet måler ca 16-18-20 (22-24) cm. Strikk 1 bånd til på samme måte. Sy fast et bånd i hver øreklaff.

DRESS:
PERLESTRIKK (rundt på settp):
1.OMG: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.OMG: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.omg.
ØKETIPS:
Det økes 1 m med å strikke 2 m i 1 m før og etter merketråden.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull ved å strikke 4.og 5.m fra kanten rett sammen, lag deretter 1 kast.
Fell til 5-5-5 (6-6) knapphull på høyre stolpe når arb måler fra der benene ble satt sammen:
1/3 mnd: 6, 12, 17, 22, 27 cm.
6/9 mnd: 6, 12, 18, 24, 30 cm.
12/18 mnd: 7, 14, 21, 28, 34 cm.
2 år: 7, 14, 20, 26, 32, 38 cm.
3/4 år: 7, 14, 21, 28, 35, 42 cm.

BEN:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 38-44-50 (54-60) m på settp 2,5 med grålilla, strikk 9-10-10 (10-10) cm perlestrikk - Les forkl over. Sett en merketråd på beg av omg (= innsiden av benet) og la merketråden følge med oppover. Deretter byttes det til lys grålilla og det det strikkes videre i glstrikk - Samtidig som det økes på neste omg 1 m på hver side av merketråden - Les ØKETIPS over. Gjenta økning på hver 2.-3.-4. (4.-4.) omg totalt 14-15-16 (18-19) ganger = 66-74-82 (90-98) m. Når arb måler 21-25-29 (33-37) cm felles det 2 m på hver side av merketråden (= 4 felte m) = 62-70-78 (86-94) m. Legg arb til side og strikk et ben til på samme måte.

BOL:
Sett begge bena inn på samme rundp 2,5 med fellingene mot hverandre = 124-140-156 (172-188) m. Arb måles herifra. Videre strikkes det frem og tilbake fra midt foran med lys grålilla slik (1.p = retten): Legg opp 5 nye m på p, strikk rett over alle m og legg opp 5 nye m på slutten av p = 134-150-166 (182-198) m. Sett 1 merketråd 36-40-44 (48-52) m inn fra hver side (= 62-70-78 (86-94) m mellom merkene på bakstk). La merketrådene følge med oppover. Videre strikkes det glstrikk men de 5 ytterste m i hver side mot midt foran strikkes i rille til ferdig mål (= stolper). SAMTIDIG når arb måler 6-6-7 (7-7) cm felles det til første knapphull på høyre stolpe - Les forkl over.
Når arb måler 16-20-23 (26-29) cm strikkes det fra neste p fra retten M.1 med 5 stolpem i hver side. NB: På den siste p i M.1 (= vrangen) felles det 4-4-4 (5-5) m på hver side av hver merketråd til ermhull (= 8-8-8 (10-10) felte m i hver side) = 118-134-150 (162-178) m. Nå måler arb ca 20-24-27 (30-33) cm fra der benene ble satt sammen. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 38-40-42 (44-46) m på settp 2,5 med grå lilla, strikk 5-5-5 (6-6) cm perlestrik. Sett en merketråd på beg av omg (= midt under ermet) og la merketråden følge med oppover. Deretter byttes det til lys grålilla og det det strikkes videre i glstrikk - Samtidig som det økes 1 m på hver side av merketråden på neste omg. Gjenta økning på hver 2.-3.-3.(4.-5.) omg totalt 7-8-9 (10-11) ganger = 52-56-60 (64-68) m. Når arb måler 10-13-15 (18-23) cm strikkes det M.1 - På den siste omg i M.1 felles det 4-4-4 (5-5) m av på hver side av merketråden til ermhull (= 8-8-8 (10-10) felte m) = 44-48-52 (54-58) m. Legg arb til side og strikk et erme til på samme måte.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt til ermhull = 206-230-254 (270-294) m. Videre strikkes det frem og tilbake i M.2 med 5 stolpem i rille i hver side mot midt foran (1.p = retten). NB: Fell 20-20-24 (24-28) m jevnt fordelt på p som er merket av pilen i M.2. HUSKE Å FORTSETTE FELLE TIL KNAPPHULL PÅ HØYRE STOLPE! Når M.2 er ferdig strikket er det 86-110-110 (126-126) m på p og arb måler ca 12-12-13 (14-15) cm fra der ermene ble satt sammen (dvs 1.p i M.2).

HALSKANT:
Videre strikkes det frem og tilbake i perlestrikk med grålilla slik: Strikk rett fra retten samtidig som det felles 4-20-16 (30-26) m jevnt fordelt på 1.p (= retten) = 82-90-94 (96-100) m. Deretter strikkes det 1 p perlestrikk. På nest p fra retten felles det til det siste knapphull på høyre stolpe. Forsett i perlestrikk til halskanten måler 2-2-2 (3-3) cm. Fell alle m løst av.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene og mellom benene, sy i knappene.

Diagram

= lys grålilla
= grålilla
= felling

Kommentarer (41)

Legg inn en kommentar!

Lisbet Sortkjær 10.03.2017 - 16:56:

Jeg er nu færdig med at strikke sparkedragten og skal til at sy dragten sammen mellem benene, men jeg syntes ikke rigtig at jeg kan se hvordan. Kan I hjælpe måske med en lille video! Mvh Lisbet

DROPS Design 13.03.2017 kl. 12:01:

Hej Lisbet. Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe med en video saa hurtigt. Men du laegger aabningen mellem benene mod hinanden og sy i yderste maske, saa sömmen ikke bliver for tyk.

Veronika H 26.01.2017 - 19:55:

Dobry den, je mozne pouzit merinu vlnu na tento vzor?

DROPS Design 27.01.2017 kl. 08:01:

Dobrý den, ano DROPS Baby Merino je na tento model velmi vhodná a odpovídá počtu ok v návodu, takže nemusíte nic měnit. Hodně zdaru! Hana

R V Hak 20.10.2016 - 20:06:

Hoe zit het bij mouw en pijo? er staat meerderen iedere 2nld,in totaalx keer. wordt er bedoeld iedere 2de nl aan begin en eind, of in de 3de nl? bvd r.

DROPS Design 26.10.2016 kl. 16:13:

Hoi. Mouw en pijo? Is dit wel het juiste patroon? (Dit is voor een muts) Ik hoor het graag.

David 11.02.2016 - 07:29:

Overallen = Baby 21-3. Det hittar man under rubriken "Relaterade mönster"

Christina 10.02.2016 - 21:45:

Ni har glömt att översätta sticknings beskrivningen på overallen till svenska, endast beskrivningen för mössan finns med i den svenska versionen. I den norska versionen finns både mössans och overallens sticknings beskrivningar med. Skulle ni kunna översätta overallens beskrivning till svenska och skriva in den?

DROPS Design 11.02.2016 kl. 15:09:

Hej Christina. Beskrivningen til overallen finder du i BabyDROPS 21-3

Vibeke 21.12.2015 - 22:00:

Jeg har stadig ikke fattet hueopskriften, når man kommer til den grålilla farve (altså midt på issen). Skal jeg tage 1 m ud i hø side på 1., 5., 9. pind osv, og 1 m ind på 1., 3., 5., 7. pind osv? Og tilbage til, når man skifter igen til lys grålilla: det er samme pind, man skal tage ind og ud på, ikke? Jeg tror det der forvirrer så mange er, at I ikke skriver anvisningerne på samme måde "før" og "efter" midterstykket (den grålilla del).

DROPS Design 22.12.2015 kl. 08:20:

Hej Vibeke, Ja det stemmer i højre side tager du ud på hver 4.p og i venstre side ind på hver 2.pind. Når du har strikket halvdelen (til spidsen i panden) så fortsætter du modsat, dvs du tager ind i højre side på hver 4.p og ud i venstre side på hver 2.p. God fornøjelse!

Abba 20.10.2015 - 16:22:

Hej Hue: når man skal strikke ind og ud på hver 4. Pind, skal man så strikke ind og ud fra vrangsiden siden? (1. Pind på retsiden og så vil 4. Være fra vrangsiden) eller er alle indtagninger og udtagninger fra retsiden?

DROPS Design 02.11.2015 kl. 12:28:

Hej, når du tager ud på hver 4. pind, så betyder det at du tager ud på 1.p fra retsiden og så igen på 5.pind og så på 9. osv... God fornøjelse!

Frauke 04.10.2015 - 10:01:

Sehr gute Anleitung... bis die Stelle kommt, an der man alle 2 und 4 Reihen zu oder abnehmen soll.Trotz der schriftlichen Kommentare wollte es nicht klappen.Ich habe es nun mit einer niederländischen Anleitung problemlos geschafft.;)

Simone 21.09.2015 - 12:15:

Tusind tak for svar! Jeg havde selvfølgelig læst forkert i opskriften ;) Jeg har dog et andet spørgsmål. Hvordan har I strikket kanten på huen? Jeg har bare strikket kantmasken ret, men det bliver meget løst og ser slet ikke ud som på billedet. Er der et særligt trick med kantmasker i retstrik, så det bliver pænt og jævnt?

DROPS Design 21.09.2015 kl. 15:58:

Hej, Nej ikke ud over at kantmaskerne ikke skal blive for løse. Se evt også video: Kantmasker i retstrik!

Simone 16.09.2015 - 15:26:

Hvordan kan det være at ud-/indtagningen for den højre og venstre øreklap er forskellig? Altså, for den højre tages der ind og ud på hver pind, hvor for den venstre er det på hver 2. og hver 4. pind. Det forstår jeg ikke. På forhånd tak!

DROPS Design 17.09.2015 kl. 09:34:

Hej Simone, Jo du tager ud på hver 2.p både på højre og venstre øreklap. Bare følg opskriften så får du spidserne som på billedet. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-4