DROPS Baby / 21 / 3

Winter Wonder by DROPS Design

Strikket overall med nordisk mønster til baby og barn i DROPS BabyAlpaca Silk

DROPS design: Modell nr BS-005-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
F.nr 1760, lys grålilla: 150-150-150 (200-200) g
F.nr 4314, grålilla: 50-50-50 (100-100) g

DROPS RUNDP NR 2,5 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 - til bena og ermer.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 521 (15 mm): 6-6-6 (7-7) stk.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (60) FAQ

70% Alpakka, 30% Silke
fra 44.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 44.00 kr /50g

PERLESTRIKK (rundt på settp):
1.OMG: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.OMG: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.omg.
ØKETIPS:
Det økes 1 m med å strikke 2 m i 1 m før og etter merketråden.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull ved å strikke 4.og 5.m fra kanten rett sammen, lag deretter 1 kast.
Fell til 5-5-5 (6-6) knapphull på høyre stolpe når arb måler fra der benene ble satt sammen:
1/3 mnd: 6, 12, 17, 22, 27 cm.
6/9 mnd: 6, 12, 18, 24, 30 cm.
12/18 mnd: 7, 14, 21, 28, 34 cm.
2 år: 7, 14, 20, 26, 32, 38 cm.
3/4 år: 7, 14, 21, 28, 35, 42 cm.
----------------------------------------------------------

BEN:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 38-44-50 (54-60) m på settp 2,5 med grålilla, strikk 9-10-10 (10-10) cm perlestrikk - Les forkl over. Sett en merketråd på beg av omg (= innsiden av benet) og la merketråden følge med oppover. Deretter byttes det til lys grålilla og det det strikkes videre i glstrikk - Samtidig som det økes på neste omg 1 m på hver side av merketråden - Les ØKETIPS over. Gjenta økning på hver 2.-3.-4. (4.-4.) omg totalt 14-15-16 (18-19) ganger = 66-74-82 (90-98) m. Når arb måler 21-25-29 (33-37) cm felles det 2 m på hver side av merketråden (= 4 felte m) = 62-70-78 (86-94) m. Legg arb til side og strikk et ben til på samme måte.

BOL:
Sett begge bena inn på samme rundp 2,5 med fellingene mot hverandre = 124-140-156 (172-188) m. Arb måles herifra. Videre strikkes det frem og tilbake fra midt foran med lys grålilla slik (1.p = retten): Legg opp 5 nye m på p, strikk rett over alle m og legg opp 5 nye m på slutten av p = 134-150-166 (182-198) m. Sett 1 merketråd 36-40-44 (48-52) m inn fra hver side (= 62-70-78 (86-94) m mellom merkene på bakstk). La merketrådene følge med oppover. Videre strikkes det glstrikk men de 5 ytterste m i hver side mot midt foran strikkes i rille til ferdig mål (= stolper). SAMTIDIG når arb måler 6-6-7 (7-7) cm felles det til første knapphull på høyre stolpe - Les forkl over.
Når arb måler 16-20-23 (26-29) cm strikkes det fra neste p fra retten M.1 med 5 stolpem i hver side. NB: På den siste p i M.1 (= vrangen) felles det 4-4-4 (5-5) m på hver side av hver merketråd til ermhull (= 8-8-8 (10-10) felte m i hver side) = 118-134-150 (162-178) m. Nå måler arb ca 20-24-27 (30-33) cm fra der benene ble satt sammen. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 38-40-42 (44-46) m på settp 2,5 med grå lilla, strikk 5-5-5 (6-6) cm perlestrik. Sett en merketråd på beg av omg (= midt under ermet) og la merketråden følge med oppover. Deretter byttes det til lys grålilla og det det strikkes videre i glstrikk - Samtidig som det økes 1 m på hver side av merketråden på neste omg. Gjenta økning på hver 2.-3.-3.(4.-5.) omg totalt 7-8-9 (10-11) ganger = 52-56-60 (64-68) m. Når arb måler 10-13-15 (18-23) cm strikkes det M.1 - På den siste omg i M.1 felles det 4-4-4 (5-5) m av på hver side av merketråden til ermhull (= 8-8-8 (10-10) felte m) = 44-48-52 (54-58) m. Legg arb til side og strikk et erme til på samme måte.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt til ermhull = 206-230-254 (270-294) m. Videre strikkes det frem og tilbake i M.2 med 5 stolpem i rille i hver side mot midt foran (1.p = retten). NB: Fell 20-20-24 (24-28) m jevnt fordelt på p som er merket av pilen i M.2. HUSKE Å FORTSETTE FELLE TIL KNAPPHULL PÅ HØYRE STOLPE! Når M.2 er ferdig strikket er det 86-110-110 (126-126) m på p og arb måler ca 12-12-13 (14-15) cm fra der ermene ble satt sammen (dvs 1.p i M.2).

HALSKANT:
Videre strikkes det frem og tilbake i perlestrikk med grålilla slik: Strikk rett fra retten samtidig som det felles 4-20-16 (30-26) m jevnt fordelt på 1.p (= retten) = 82-90-94 (96-100) m. Deretter strikkes det 1 p perlestrikk. På nest p fra retten felles det til det siste knapphull på høyre stolpe. Forsett i perlestrikk til halskanten måler 2-2-2 (3-3) cm. Fell alle m løst av.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene og mellom benene, sy i knappene.

Diagram

= lys grålilla
= grålilla
= felling

Vivi Baun Højland 15.07.2019 - 14:21:

Har generelt været glad for drops opskrifter, men denne virker som en skrivebordsøvelse uden praksis. Perlestrik rundt med lige antal masker og et mønster hvor garnet ikke følger med, men skal brydes 😫. Virker så uigennemtænkt. 👎

Varpu Torkko 06.06.2019 - 13:07:

Hei. Ostin alpaca uni colour lankaa. Mikään ohje ei ollut tälle langalle. Jos teen ohjeen mukaan omalla langalla niin eikö työstä tule isompi kokoinen kuin malli, kun tämä on ohuempi lanka.?

Kenna 11.03.2019 - 22:45:

Hi, I was wondering if I can see if there is a video or maybe pictures to match the Instructions? I'm not sure I understand what to do once the legs are finished...

DROPS Design 12.03.2019 kl. 10:05:

Dear Kenna, this video shows how to slip both legs onto the same circular needles - it shows the technique only, make sure to follow the pattern with the amount of sts cast off on each leg (not as in the video). Happy knitting!

Åsa Nordgren 29.01.2019 - 08:17:

Jag har kommit så långt i mönstret att jag ska föra över benens maskor på en rundsticka men lyckas ej med det .Det blir ju så trångt så det går ej att fortsätta med stickningen. Förklara för mig hur jag ska göra.

DROPS Design 29.01.2019 kl. 15:04:

Hei Åsa. Bruker du en rundpinne 60 cm? Om du syntes det blir trangt i starten kan du trekke høyre pinne ut, slik at alle maskene samler seg lenger inn på rundpinnen (du kan gjerne bruke en rundpinne 80 cm om du har det). Strikk det antall masker du får til før du igjen trekker pinnen ut. Pass på at du strammer tråden godt i overgangen mellom bena. Dette blir det samme konseptet som magic loop og kan kanskje hjelpe deg de første omgangene. . God fornøyelse

Christiane 18.11.2018 - 14:49:

Hallo, ich habe das erste Bein gestrickt und will nachfragen, ob am Ende die Maschen wirklich abgekettet (mit Kante) oder abgenommen (Maschen reduziert) werden sollen? Und wenn dann beide Beine zusammen zum Vorderteil/Rückenteil weiter gestrickt werden und die neuen Maschen am Anfang und Ende der Reihe angeschlagen werden sollen, entsteht dann eine Kante oder soll nur die Maschenzahl erhöht werden? DANKE

DROPS Design 19.11.2018 kl. 09:02:

Liebe Christiane, nach 21-37 cm (siehe Grösse) werden die mittleren 4 Maschen (2 M beidseitig der Markierung) abgekettet und Faden abschneiden - die Maschen der beiden Beinen dann so stricken: zuerst 5 Maschen anschlagen, dann die beiden Beinen stricken und 5 Maschen anschlagen, dann weiter mit 5 M (= die 5 neuen Maschen auf beiden Seiten) Krausrechts am Anfang und am Ende der Reihen stricken (Blendemaschen). Viel Spaß beim stricken!

Dorthe Hansen 05.09.2018 - 16:40:

Jeg er nået til bærestykket. jeg har taget de 20 m. ind . Hvornår skal de næste m. tages ind .??? det skal ende med 86 m. Mønster raporten viser 4 m. hele vejen op . ?? Venlig hilsen Dorthe

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:35:

Hei Dorthe. Du feller 20 masker på hver omgang markert med pil i diagram A.2. Det er altså totalt 6 omganger der du feller 20 masker = 120 masker felt når A.2 er ferdig strikket, og 86 masker igjen på pinnen. God fornøyelse.

Elisabeth 25.01.2018 - 15:27:

Hei! Winter Wonder dress, 21-3 Tror det kunne vært lurt at det i oppskriften sto at en bør strikke vridd maske ved øking. Ellers synes jeg det er uklart i oppskriften om stolpen videreføres opp i halskanten.

Tricotdesmas 23.01.2018 - 10:57:

Bonjour merci pour votre patron ! j'ai du prendre des aiguilles 3.5 pour avoir une jauge 26*34. Le diagramme M2 je l'ai modifie car comme je ne steeke pas , je prefere que les rangs en mauve fonce se commencent tous les deux rangs , j'ai refait donc le jacquard M2 je l'ai en pdf .

Lenka 29.12.2017 - 12:30:

Manzetu jsem nechala 10 cm ( po ohrnuti 5 ) jak je v navodu. Ale po dopleteni do vyse 37 cm ( mereno bez ohrnuti ) se mi zda byt nohavice kratka. Dekuji

DROPS Design 29.12.2017 kl. 13:08:

V tom případě nezbude, než pár řad přidat (pokračovat v pletení nohavice jako dosud) - buď "od oka", nebo přeměřit příslušnou nohu a pak pleteninu přizpůsobit. Hodně zdaru! Hana

Lena 28.12.2017 - 21:51:

Dobrý den. Prosím pletu velikost 3-4 roky. A chci se zeptat. Nohavice ma manzetu 10 cm a celkova delka je 37 cm. Na prilozene fotce je manzeta ohrnuta na pul. Pokud ji chci takto ohrnout tak musim uplest o 5 cm delsi nohavici nebo se s tim pocita? V navodu se nic o ohrnuti nepise ale me se to tak libi vic. Bojim se aby pak nebyla kratka. Dekuji moc za odpoved

DROPS Design 29.12.2017 kl. 06:16:

Dobrý den, Leno, ano, návod s ohrnutím počítá. Samozřejmě, pokud chcete, aby výsledná manžeta byla výraznější, delší než 5 cm (po ohrnutí napolovic), můžete potřebný počet řad přidat. Hodně zdaru! Hana

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-3

Winter Wonder 2

Solveig, Norway

Winter Wonder

Solveig, Norway