Fairy Wings by DROPS Design

Rätstickad bolero i DROPS Kid-Silk med spetskant. Till barn stl 3 till 12 år

DROPS design: Modell nr KS-002-bn
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Stl i cl: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång: DROPS KID-SILK från Garnstudio
Färg nr 07, ljus gråblå: 50-50-75-75-100 g.

DROPS RUNDST (60 cm) nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 44 v rätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Se diagr M.1. för att mönstret ska bli likadant i varje sida, stickas första varvet i diagr i slutet på första varvet från rätsidan och i slutet på andra varvet från avigsidan. Dvs att alla varv där det stickas omslag och m tills, måste stickas i slutet på v. Maskantalet i diagr varierar från 7 till 17 m.
FÖRKORTADE VARV:
Sticka 6 v över alla m, * sticka fram till markören i den ena sidan, vänd, strama tråden och sticka v ut. Sticka 1 v över alla m, vänd, sticka fram till markören i den andra sidan, vänd, strama tråden och sticka v ut. Sticka 5 v över alla m *, upprepa *-*. Dvs att det stickas 6 v rätst över de mittersta 70-76-78-86-92 m och 8 v rätst över m i varje sida i varje rapport.
--------------------------------------------------------

BOLERO:
Arb stickas sidledes fram och tillbaka på rundst från ärm till ärm. Sedan viks boleron dubbelt och ärm- och sidsömmar sys.

Lägg upp 52-58-62-66-70 m med 2 trådar Kid-Silk på rundst 3,5. Ta bort 1 tråd och sticka RÄTST – se förkl ovan! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 8 cm (= ärm) läggs det löst upp 27-29-30-34-37 nya m i varje sida (lägg upp i slutet på de 2 nästa v) = 106-116-122-134-144 m. Sätt en markör i arb 18-20-22-24-26 m in från varje sida (= 70-76-78-86-92 m mellan markörerna).
Fortsätt med rätst och MÖNSTER över de yttersta m i varje sida – se förkl ovan – SAMTIDIGT stickas det FÖRKORTADE VARV – se förkl ovan!
När arb mäter ca 44-49-54-59-64 cm (inkl ärmen), maskas det löst av 27-29-30-34-37 m i varje sida (maska av i början på de 2 nästa v) – OBS: Avpassa så att det avm efter 1 hel rapport av M.1.
Fortsätt med rätst över de återstående 52-58-62-66-70 m (= ärm). När ärmen mäter 8 cm maskas det löst av med 2 trådar.

MONTERING:
Vik boleron dubbelt – måttskissen visar arb när det är vikt. Sy ärm- och sidsömmar i de yttersta maskbågarna, se till att sömmen inte stramar – den streckade linjen på måttskissen visar var sömmarna ska vara.

Diagram

= rm från både rätsidan och avigsidan (= rätst)
= dubbelt omslag, dvs 2 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas det första omslaget rätt och det andra omslaget vridet rätt
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget rätt
= 2 rm tills
= maska av denna m
= stickriktning

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 22-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (42)

Sofia Bengtsson 24.01.2019 - 16:21:

Hej. Jag förstår inte själva mönsterbilden. Jag förstår vad tecknen betyder men hur ska jag använda mig av mönster beskrivningen M1?? Finns ingen del på boleron som har den formen. Tacksam för hjälp

DROPS Design 25.01.2019 kl. 07:33:

Hei Sofia. Om du ser på bildet av boleroen ser du at det er en kant rundt hele som har hullmønster og "tagger", dette er M.1. Diagrammet leser du rute for rute, fra høyre mot venstre, nedenfra og opp. Altså, du begynner med ruten nederst i høyre hjørnet (rillemaske), og jobber deg bortover mot venstre. Neste omgang strikker du 2 rad i diagrammet, og begynner igjen i høyre siden. Du begynner altså med å strikke M.1 over de 7 ytterste maskene på hver pinne. På grunn av økninger kast i diagrammet vil det etterhvert økes masker utover, som siden felles igjen som vist. Når du strikker fra vrangsiden må du lese diagrammet fra venstre mot høyre. God fornøyelse

Hildegard Klein 10.05.2017 - 21:08:

Danke, also stricke ich zuerst auf beiden Seiten das Muster und dann über 6 R die verkürzten Reihen? Ist das so richtig?

DROPS Design 11.05.2017 kl. 09:03:

Liebe Frau Klein, das Muster wird auf beiden Seiten gestrickt, wenn Sie über diese Maschen stricken, dh bei den verkürzten Reihen stricken Sie das Muster auf die äussersten Maschen auf der Seite, und wenn Sie über alle Maschen stricken, wird das Muster beidseitig gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Hildegard Klein 09.05.2017 - 07:27:

Ich verstehe nicht wann die verkürzten Reihen gestrickt werden? Wird erst auf einer Seite der mustersatz gestrickt und dann auf der anderen Seite? Ich blicke nicht durch.

DROPS Design 09.05.2017 kl. 08:36:

Liebe Frau Klein, die verzkürzten Reihen werden beidseitig gestrickt und zwar so (nach 6 R über alle M.): *2 Reihe bis zur Markierung, 1 Reihe über alle Maschen, 2 Reihe bis zur Markierung (= auf den anderen Seite), 5 Reihe über alle Maschen*, von *-* wiederholen. Viel Spaß beim stricken!

Christiane 08.05.2017 - 22:47:

Merci, pour votre réponse, c'est ok

Christiane 04.05.2017 - 16:06:

Bonjour, concernant le modèle Drops Children 22-18, je patine entre les rangs raccourcis et le point fantaisie M.1! A quel rang selon le diagramme je dois commencer les rangs raccourcis ? Merci de votre aide

DROPS Design 05.05.2017 kl. 08:55:

Bonjour Christiane, le diagramme se tricote de chaque côté en début et fin de rangs, les rangs raccourcis se tricotent ainsi en même temps: d'abord 6 rangs sur toutes les mailles, puis *2 rangs jusqu'au marqueur, 1 rang sur toutes les mailles, 2 rangs jusqu'au marqueur (de l'autre côté), 5 rangs sur toutes les mailles*, répétez de *-* et tricotez le diagramme sur les mailles des extrémités à chaque fois que vous les tricotez. Bon tricot!

Pamela 22.03.2017 - 16:30:

Bonjour J'aimerai faire ce gilet en 3/4 ans mais j'aimerai faire des manche longue pouvez vous me dire combien de maille je dois rajouter et si je dois prendre de la laine en plus merci d'avance

DROPS Design 22.03.2017 kl. 17:35:

Bonjour Pamela, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chaque modèle à chaque demande individuelle. Vous pouvez vous baser sur un modèle similaire ou demander de l'aide auprès de votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Linda 23.02.2017 - 09:47:

Salve, non ho capito se il motivo M1 va iniziato subito dopo aver avviato le maglie o dopo 8 cm, grazie

DROPS Design 23.02.2017 kl. 10:04:

Buongiorno Linda. Deve lavorare prima 8 cm a punto legaccio e poi inizia il diagramma M1. Buon lavoro!

Martine 08.08.2016 - 17:11:

Dat staat overigens vrij duidelijk omschreven in de beschrijving en daar gaat mijn vraag ook niet over. Mijn vraag is of ik het keren bij de marker moet zien als einde van de naald (en daar dus ook een patroonregel moet maken) of dat het echt alleen gaat om de buitenste steken van het werk (en je dus vóór het keren bij de marker géén patroon inbreit, maar alleen over de buitenste steken..)

DROPS Design 09.08.2016 kl. 09:41:

Nee, de markeerders geven aan waar u moet keren. Het eind van de naald is als alle steken 'op' zijn. Het patroon wordt aan beide kanten over de buitenste steken op de naald gebreid. Om te zorgen dat de buitenste randen, met patroon. breder worden dan het deel dat op de rug komt, worden er meer naalden gebreid over de steken BUITEN de markeerders. U breit dus nooit extra patroonnaalden bij de markeerders, maar altijd aan de buitenkant.

Martine 08.08.2016 - 17:10:

Dat lijkt me niet juist... Aangezien er allen omslagen zitten in even regels van het patroon dan zouden deze omslagen (gatenpatroon) maar aan één kant van het breiwerk uitkomen. Dat klopt dus niet. Dezelfde regel moet aan beide zijden worden herhaald; elke regel patroon moet dus een keer aan de goede zijde èn een keer aan de verkeerde zijde gebreid worden (elke regel doe je in feite 2x). Dan komt het patroon wel aan beide zijden van het breiwerk uit.

DROPS Design 09.08.2016 kl. 09:34:

Nee, u breit het patroon aan beide kanten.

Martine 08.08.2016 - 15:06:

Ik snap het bijna.. Ik werk elke regel van het patroon een keer aan het eind van de naald aan de goede kant èn een keer aan het eind van de naald aan de verkeerde kant. Maar nu.. doe ik dat ook aan het eind van de verkorte naalden (m.a.w. bij de marker) of alleen aan het eind van de hele naalden?

DROPS Design 08.08.2016 kl. 15:24:

U breit het patroon zodra u deze steken breit. Dus u breit meer naalden over de buitenste steken, aan de buitenkant van de markeerders en minder naalden over de middelste steken, tussen de markeerders. Als u de eerste keer een heengaande nld breit over de buitenste steken, breit u de eerste nld van het telpatroon. Als u terug breit over deze steken, breit u de tweede nld van het telpatroon. Zodra u weer aankomt bij deze steken, breit u de derde naald, terug breit u de vierde nld, enzovoorts. En als u het patroontje een keer gebreid hebt, begint u weer bij de eerste naald zodra u over de patroonsteken breit.

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-18