DROPS / 135 / 7

Shadowfax by DROPS Design

DROPS sockor i ”Karisma” med norskt mönster. Strl 35 till 46

Tags: nordisk, sockar,

DROPS design: Modell nr U-628
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets höjd: 20 cm i alla strl
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g till alla strl, nr 53, koksgrå
100 g till alla strl, nr 19, vit

DROPS STRUMPST nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST nr 3 - till resår.
--------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 104kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Diagr M.1 till M.6. Alla diagr slätstickas.
HÄL:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre före det lyfts 1 m tills det återstår 9-9-11-11 m på st.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 64-64-68-68 m i alla strl, på strumpst 3 med koksgrå. Sticka 1 räta v, sedan stickas det 4 v i resår = 1 rm / 1 am. Byt till strumpst 3,5. Sedan stickas A.4, därefter A.1 i strl 35/37 – 38/40 (= 16 m) och A.2 i strl 41/43 – 44/46 (= 17 m) över alla m. Sedan stickas det efter A.3 - SAMTIDIGT på sista v av diag minskas det 4 m jämnt fördelat = 60-60-64-64 m. Sedan stickas A.5 (= 4 m) över alla m, SAMTIDIGT på sista v av diag minskas 4 m jämnt fördelat = 56-56-60-60 m. Sticka 1 v med vit. Sedan stickas det så här: A.6 (= 35 m), A.7 (= 4 m) över de nästa 20-20-24-24 m, avsluta med A.8 (= 1 m). Sticka A.7 och A.8 totalt 5 ggr på höjden (= 20 varv), sedan sätts A.6 (= 35 m) på en tråd = 21-21-25-25 m på st till häl. Sticka A.9 över dessa m i 5-5½-6-6½ cm. Sätt i en markör, sedan stickas HÄL - se förkl ovan. Efter hälen stickas det upp 12-12-14-14 m på varje sida av hälen och de 35 m från tråden sätts tillbaka på st = 68-68-74-74 m. De 35 m ovanpå foten fortsätts i A.6, m under foten stickas i A.9, SAMTIDIGT minskas på varje sida av m ovanpå foten så här: Sticka de 2 m före A.6 räta tills och de 2 m efter A.6 vridna räta tills (dvs att det stickas i bakre maskbågarna i stället för främre), upprepa minskn på vartannat v totalt 5 ggr = 58-58-64-64 m. Fortsätt med mönster A.6 och A.9. När A.6 är stickad 2 ggr på höjden stickas det vidare så här: A.10 (= 3 m), A.9 över de nästa 29 m, A.10 (= 3 m), A.9 över de nästa 23-23-29-29 m. Sticka vidare tills arb mäter 17-19-21-24 cm från markören på hälen (= 5-5-6-6 cm kvar). Sedan fortsätts mönstret som förut - SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av den mittersta m i A.10 i varje sida. Minska så här före m: Sticka de 2 sista m före mitt-m räta tills med vit. Minska så här efter m: lyft första m som om den skulle stickas rät, 1 rm med vit, drag den lyfta m över. Upprepa minskn på varje v totalt 9-9-10-10 ggr = 22-22-24-24 m kvar. På nästa v stickas alla m räta ihop 2 och 2 med vit = 11-11-12-12 m. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ny text under SOCKA + nya diagram (A.1 till A.10)
Uppdaterad online: 16.10.2013
Nytt diagram A.5 + förändring i texten under SOCKA (A.4 och A.3 har bytt plats):
SOCKA:...Sedan stickas A.4, därefter A.1 i strl 35/37 – 38/40 (= 16 m) och A.2 i strl 41/43 – 44/46 (= 17 m) över alla m. Sedan stickas det efter A.3 - SAMTIDIGT på sista v av diag minskas det 4 m...
Uppdaterad online: 22.08.2014

Diagram

= vit

Heidi 18.12.2016 - 21:10:

Miten kantapään kavennukset tehdään 4. krs:n jälkeen? En ymmärrä, miten joka toisella kerroksella kavennetaan silmukoita ennen silmukan nostamista.

DROPS Design 19.12.2016 kl. 15:58:

Hei! Kavennukset tehdään siten, että neulotaan joka toisella kerroksella aina 1 s vähemmin, ennen kuin tehdään ylivetokavennus.

Marina 20.05.2016 - 16:51:

Quel est le diagramme M.5 pour faire le talon merci

DROPS Design 20.05.2016 kl. 17:37:

Bonjour Marina, il faut en fait suivre le diagramme A.9 et non M.5 pour le talon, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Ajaaja Jørgensen 23.02.2016 - 21:43:

I oversigten over materialer og størrelser er der 3 størrelser: 35/37 - 38/40 - 41/43. Når man så vil starte på opskriften er der 4 str. beskrevet: Slå 64-64-68-68 masker op. Hvilken skal jeg bruge når jeg vil lave str. 38/40? Mvh Ajaaja

DROPS Design 24.02.2016 kl. 15:13:

Hej, Der er 4 størrelser i opskriften: Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46 på nettet. God fornøjelse!

Meg Börjesson 24.01.2016 - 12:56:

Varför har ni inte ändrat i mönstret att a4 och a3 skall äbdra plats?? Detta är ju påpekat för längesen

DROPS Design 26.01.2016 kl. 08:00:

Hej. Denna rättelsen hade dessvärre inte kommit med i den svenska översättningen, det är nu ordnat. Mvh DROPS Design

Carina Wernersson 09.05.2015 - 00:21:

Hej Nu har jag kommit på vad felet är. Mönster A3 och A4 ska byta plats i början. /mvh Carina

Carina Wernersson 08.05.2015 - 23:00:

Hej Ska sticka dessa sockor och märker att mönstret stämmer inte med bilden. Hur är det tänkt att det ska vara och hur är det tänkt att man ska börja på mönstret? Vad är rätt, bilden eller mönstret?

DROPS Design 12.05.2015 kl. 17:24:

Hej Carina. Hvor passer det da ikke? Og hvilken störrelse laver du?

Tina 06.01.2015 - 21:09:

Das Muster liest sich ja von rechts unten beginnend. Kann das sein, dass das Bild A.5 verkehrt herum ist? Danke und Grüße

DROPS Design 06.01.2015 kl. 22:19:

Liebe Tina, Sie stricken die Socken ja ab dem Schaft nach unten, der Socken wird also praktisch "auf dem Kopf stehend" gestrickt, daher steht auch das Muster "Kopf". Es müsste alles so stimmen wie gezeigt. Viel Spaß beim Stricken!

Julie Lund-Hansen 28.10.2014 - 21:41:

Jeg mener der er fejl i diagram A5 til drops sokker i "Karisma" med norsk mønster. Diagram A5 må strikkes oppefra og ned for at passe til mønster! Håber det giver mening. Vh Julie

Julia 07.09.2014 - 14:54:

Suomen kielisen ohjeen alussa ensimmäinen mallineule on tekstissä A3 mutta kuvan ja englanninkielisessä ohjeessa mallineule on A4. Samoin A1/A2 mallin jälkeen väärä mallineulu tekstissä (A4 kun pitäisi olla A3)

Jaanika 24.07.2014 - 19:28:

Esiteks on skeemid A3 ja A4 juhendi järgi vahetuses. Esmalt peaks kuduma skeemi A.4, siis A.1 ja siis A.3 ja siis A.5 Lisaks on alumise rea pisikesed skeemid kõik tagurpidi vajalik kududa, et saada fotol olevad imeilusad sokid. Väga kahju, kui mustris on nii palju vigu :( Ma pole veel aru saanud, kas skeeme A.7 ja A.8 peaks ka ülevalt alla lugema, äkki disainerid aitavad?

Kommentér oppskrift DROPS 135-7