DROPS / 135 / 41

Winter comfort by DROPS Design

Stickade vantar till herr, med nordiskt mönster i DROPS Karisma

DROPS design: Modell nr U-643
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: dam - herr
Garnåtgång: DROPS Karisma från Garnstudio
100-100 g nr 01, natur
50-50 g nr 56, mörk brun melerad

DROPS STRUMPST nr 3,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST nr 2,5 - till resår.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 138kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagr M.1, M.2 och M.3 till damvanten.
Se diagr M.4 och M.5 till herrvanten.
--------------------------------------------------------

VÄNSTER VANTE:
Arb stickas runt på strumpst.
DAM: Lägg upp 96 m på strumpst 2,5 med natur. Sticka diagr M.1 över alla m, efter M.1 är det 48 m på st. Sticka sedan resår med rm över rm och am över am tills arb mäter 10 cm. Byt till strumpst 3,5 – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka 1 v slätst samtidigt som det minskas 4 m jämnt fördelat = 44 m. Fortsätt med diagr M.2.
HERR: Lägg upp 56 m på strumpst 2,5 med natur. Sticka resår = 2 rm 2 am i 10 cm.
Byt till strumpst 3,5 – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka 1 v slätst samtidigt som det minskas 4 m jämnt fördelat = 52 m. Fortsätt med diagr M.4.
DAM och HERR:
När det är stickat upp till de 3 svarta rutorna i diagrammet, stickas diagr M.3 för dam och M.5 för herr över dessa 3 rutorna. Öka i M.3/M.5 med 1 omslag innanför 1 m i varje sida, på nästa v stickas omslagen vridet räta (dvs sticka i bakre maskbågarna) så att det inte blir hål. När det är ökat 4-5 ggr (det är nu 11-13 m i tumkilen) stickas det 6-4 v där det inte ökas mer, sedan sätts de 11-13 tummaskorna på 1 tråd. Lägg upp 3 nya m bakom m på tråden = 44-52 m. Sticka sedan efter M.2/M.4. När man börjar att minska på toppen av handen, minskas det på varje sida av den naturfärgade m i varje sida genom att sticka 2 m tills med brunt. Minska så här före den naturfärgade m: 2 rm tills. Minska så här efter den naturfärgade m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Efter alla minskn är det 12 m kvar på st, klipp av trådarna, drag dem genom de resterande m och drag åt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11-13 tummaskorna på strumpst 3,5. Sticka upp 7-9 m bakom tummen = 18-22 m. Fortsätt runt efter M.3/M.5. Minska på varje sida av den bruna m i varje sida genom att sticka 2 m tills med natur. Minska så här före den bruna m: 2 rm tills. Minska så här efter den bruna m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Efter alla minskn är det 6 m kvar på st, klipp av trådarna, drag dem genom de resterande m och drag åt.

HÖGER VANTE:
Lägg upp och sticka som vänster vante men motsatt, dvs att de 3 svarta m till tumme stickas i 4:e, 5:e och 6:e m från höger sida av diagrammet.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 29.02.2012
Nytt diagram M.2 och M.4.
Uppdaterad online: 19.12.2018
Rättelse: Uppdaterat diagram M.4: det var 1 varv för mycket med svarta rutor, detta är justerat så det passar till M.5

= mörk brun melerad
= m till tumkil

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 135-41) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (19)

Louise 14.11.2019 - 20:23:

Kan jeg bruke merino extra fine ?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 14:10:

Hei Louise. Ja, bare husk å overholde strikkefastheten. Men husk at DROPS Merino Extra Fine bør heller strikkes for stramt, enn for løst. God Fornøyelse!

Louise 18.12.2018 - 18:32:

Jeg sidder tilbage med to omgange sorteruder til tommel kile selv om jeg er nåede de 4runder hvor der ikke tages ud. Hvad har jeg misset?

DROPS Design 20.12.2018 kl. 08:43:

Hei Louise. Jeg regner med du strikker herrestørrelsen, og her var det visst en feil i diagrammet. Det var 1 omgang mer med sorte ruter i M.4 enn det var omganger til tommekil i M.5. Vi har nå rettet dette så det er 16 omganger på hvert diagram. Siden du allerede har strikket tommekilen kan du strikke den siste omgangen med sorte ruter i henhold til mønsteret på votten. God fornøyelse

Julie Ringsted 14.12.2018 - 11:20:

Beautiful pattern and easy to follow. However, the men's size became rather small even though I knitted the largest size exactly as instructed. I would suggest that you use larger needles, e.g. +1mm / 1,5mm.

B Watkins 27.10.2015 - 23:54:

I think there is a typo. Womens: cast on 96 st. Mens: cast on 56 st.

DROPS Design 28.10.2015 kl. 11:50:

Dear Mrs Watkins, number of sts is correct, for women, you will work diagram M.1 (small "flounced" edge). After M.1 has been worked 1 time in height, there are 44 sts left. Happy knitting!

Anni Jørgensen 11.12.2014 - 23:41:

Er der ikke en fejl i det maskeantal der skal slås op til damestr.??? Der står 96, men til herre str. skal der kun slås 56 m op??

DROPS Design 12.12.2014 kl. 14:17:

Hej Anni. Mönstret er korrekt. I dameversionen har du en flaesekant (du strikker mönster M.1) og det er der ikke paa herreversionen.

Mathian 02.11.2014 - 20:22:

Il faut monter 96m. pour le modèle femme et seulement 56m. pour le modèle homme ! N'y a-t-il pas une erreur ?

DROPS Design 03.11.2014 kl. 09:36:

Bonjour Mme Mathian, pour la version femme, on fait un petit volant (diagramme M.1) au début de la moufle et on tricote le diag. M2 sur 44 m, en version homme, on tricote directement en côtes et on tricote le diagramme M.4 sur 52 m. Bon tricot!

Rut 16.02.2014 - 08:49:

Det är 96 m för damer (volang)

Hedvig Repstock 16.02.2014 - 08:36:

Dame: Slå 46 masker op Ikke 96.

Betty Ravn 16.01.2014 - 22:58:

Hvad menes med op til 3 ruder

DROPS Design 17.01.2014 kl. 17:05:

Hej Betty. Du strikker M.4 eller M.2 er der efter 6 pinde 3 sorte ruder til venstre i den höjre del af diagrammet (= m til tommelf-kile). Det er disse tre sorte ruder der henvises til.

Eirin 12.12.2013 - 11:00:

Hei! Jeg ville bare gi beskjed om at det er feil i mønster m4, rad 14 til høyre for den sorte "tommelboksen" har det sneket seg inn ei sort rute som jeg ikke får til å stemme med mønstret. Siden dette er mitt første vottepar og første forsøk på mønster er jeg veldig konsentrert, så på den første votten ble mønstret fulgt til punkt og prikke, men for å få til høyre votten måtte jeg tegne nytt mønster siden jeg som sagt ikke har gjort dette før og det var da jeg ikke fikk den til å stemme inn.

DROPS Design 13.12.2013 kl. 10:31:

Hei Eirin. Det har du ret i. Vi skal faa det rettet. Tak for meldingen ;-)

Kommentér oppskrift DROPS 135-41