DROPS / 131 / 52

Latte Macchiato by DROPS Design

Virkad DROPS filt i ”Lima”

Tags: filtar, ruta,

DROPS design: Modell nr LI-001
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Mått: ca 95 x 190 cm inkl virkad kant
Garnåtgång: DROPS LIMA från Garnstudio
350 g nr 0619, beige mix
150 g nr 0100, natur
150 g nr 0206, ljus beige mix
150 g nr 5610, brun
200 g nr 9015, mellangrå mix
150 g nr 0519, mörk grå mix
50 g nr 5310, ljus brun

DROPS VIRKNÅL NR 5 - eller det nålnr du måste använda för att 1 ruta ska mäta 14 x 14 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (58)

65% Ull, 35% Alpacka
från 21.00 kr /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 21.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 22.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 572kr. Läs mer.
FÄRGBYTE:
Ruta 1:
VARV 1: nr 5610, brun
VARV 2-3: nr 0619, beige mix
VARV 4-5: nr 0206, ljus beige mix

Ruta 2:
VARV 1: nr 5610, brun.
VARV 2: nr 5310, ljus brun
VARV 3: nr 0206, ljus beige mix
VARV 4-5: nr 0619, beige mix

Ruta 3:
VARV 1: nr 0100, natur
VARV 2-3: nr 9015, mellangrå mix
VARV 4-5: nr 0519, mörk grå mix

Ruta 4:
VARV 1-2: nr 0519, mörk grå mix
VARV 3-4: nr 9015, mellangrå mix
VARV 5: nr 0100, natur

Ruta 5:
VARV 1: nr 0519, mörk grå mix
VARV 2: nr 9015, mellangrå mix
VARV 3: nr 0100, natur
VARV 4-5: nr 9015, mellangrå mix
Ruta 6:
VARV 1-2: nr 0206, ljus beige mix
VARV 3: nr 0619, beige mix
VARV 4: nr 5310, ljus brun
VARV 5: nr 5610, brun

MONTERING:
Se Fig.1 för placering av rutorna.
--------------------------------------------------------

FILT:
Filten består av 66 rutor. Det är 6 olika rutor. Virka 13 st av Rutor 1 och 4, 12 st av Rutor 5 och 6, och 8 st av Rutor 2 och 3.

VIRKAD RUTA:
Virka 7 lm med nål 5 med Lima och slut dem till en ring med 1 sm i första lm - använd färgen från rutans första v - se förkl ovan.
VARV 1: 3 lm (ersätter 1 st), virka 15 st om ringen och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 16 st.
VARV 2: Vänd arb, 5 lm (= 1 st + 2 lm), * 1 st i nästa st, 2 lm *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 16 st med 2 lm mellan varje.
VARV 3: 1 lm, vänd arb, 2 lm (= 1 st), 1 st om första lm-bågen, * 2 lm, 2 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt och avsluta med 2 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 4: 1 lm, vänd arb, 1 fm om första lm-bågen (från föregående v), * 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta med 1 sm i fm i början på v (i stället för 1 fm om nästa lm).
VARV 5: Vänd arb, 3 lm (= 1 st), 2 st om första lm-bågen, 3 st om nästa båge, sedan virkas det 5 st + 2 lm + 5 st om varje 6-lm-båge (= hörn), och 3 st om varje 3-lm-båge v runt, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Placera rutorna med 6 rutor på bredden och 11 rutor på höjden - se Fig.1. Virka tills rutorna med beige mix - rutorna virkas först tills på längden och sedan på tvären så här: Lägg 2 rutor avigsida mot avigsida och virka tills från rätsidan så här:
1 fm om hörnet på första rutan, 1 lm, 1 fm om hörnet på nästa ruta, 1 lm, 1 fm i nästa m på första rutan, 1 lm, 1 fm i nästa m på andra rutan, 1 lm, 1 fm i nästa m på första rutan, 1 lm, 1 fm i nästa m på andra rutan osv, avsluta när det har virkats 1 fm i nästa hörn på båda rutorna, klipp av och fäst tråden. OBS: Se till att det blir fina övergångar mellan varje ruta när rutorna virkas tills på längden.

VIRKAD KANT:
Virka en avslutande kant runt hela filten med beige mix så här: Börja i ett hörn och virka från rätsidan:
VARV 1: 1 sm i hörnet, 1 lm, sedan virkas det 1 fm i varje m v runt (dvs 1 fm i varje st, 1 fm i varje hörn på själva rutorna, 2 fm i varje övergång mellan varje ruta och 2 fm i varje hörn på själva filten), avsluta med 1 sm i första lm i början på v.
VARV 2: 3 lm, (= 1 st), sedan virkas det 1 st i varje fm v runt men virka 2 st i var och en av de 2 fm i varje hörn på filten = 4 st i hörnen, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 3: 3 lm (= 1 st), sedan virkas det 1 st i varje st men virka 2 st i var och en av de 4 st i varje hörn på filten = 8 st i varje hörn, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 4: 3 lm, * hoppa över 3 st, 1 fm i nästa st, hoppa över 3 st, 10 st i nästa st *, upprepa *-* v runt – se till så att det kommer en båge i varje hörn och avsluta med 1 sm i 1:a fm på v.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ny garnåtgång i färg nr 0619, beige mix = 350 g och mellangrå mix nr 9015 = 200 g.
OBS! Kom ihåg virkfastheten, 1 ruta skall mäta 14 x 14 cm för att garnåtgången skall stämma.
Uppdaterad online: 07.06.2012

Diagram

Kommentarer (58)

Skriv din kommentar här!

Ros 01.02.2018 - 13:40:

I am wanting to make this blanket bigger by adding 3 columns and one row, (i.e 8 wide by 12 long). However, I have no idea how to place the additional squares that I am going to make. How did you calculate the placement order of the squares.Correct placement will influence the number of squares I will have to make of each colour combination.

Patricia 20.10.2016 - 16:29:

Is het nodig om de granny squares te blocken voordat je de deken in elkaar haak?

DROPS Design 20.10.2016 kl. 16:50:

Hoi Patricia. Hoeft niet, maar mag wel. Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf vindt. Ik vindt het persoonlijk mooier en ook fijner bij het monteren dat de blokjes geblocked zijn.

Hévin Sylvie 14.04.2016 - 18:15:

Je viens de commencer mes carrés mais ils gondolent. Pouvez vous m'indiquer pourquoi et comment y remédier ? J'hesite à continuer. Merci

DROPS Design 14.04.2016 kl. 18:22:

Bonjour Mme Hévin, veillez à bien conserver la bonne tension à chaque tour. Vous pouvez également les bloquer avant l'assemblage (= les laver et les laisser sécher à plat en les épinglant aux bonnes mesures). Bon crochet!

Giulia 25.01.2016 - 15:17:

Buongiorno! Volevo farvi presente che il conteggio dei gomitoli è errato: a coperta terminata mi sono avanzati ben tre gomitoli nuovi (grigio chiaro, grigio scuro e marrone scuro) mentre la finitura attorno con la lana di colore beige non è stato possibile eseguirla perchè su vostre indicazioni la lana non era abbastanza.

DROPS Design 25.01.2016 kl. 22:01:

Buonasera Giulia. Inoltreremo la sua segnalazione alla casa madre per una verifica della quantità indicate. Grazie!

Marjolein Wesselink 16.11.2015 - 09:21:

Hallo. Ik vind de deken super. Ik zou hem graag maken met kleuren passend bij mijn interieur maar vind het erg moeilijk om passende kleur combinaties te maken. Kunnen jullie Hier bij wellicht help en. Mijn kleuren in huis zijn: grijs, oud roze, paars. Hopelijk kunnen jullie suggesties doen

DROPS Design 16.11.2015 kl. 14:01:

Beste Marjolein. Je kan hiervoor contact opnemen met jouw DROPS winkel. Zij helpen je graag met het kiezen van de juiste combinatie. Zie het overzicht van Nederlandse winkels hier. Veel haakplezier.

Willy De Vos 12.02.2015 - 11:06:

Kunt u niet een uitgetekend patroon neerzetten, dat haakt een stuk fijner, misschien kost het meer werk voor u, maar de patronen lezen vind ik een stuk lastiger als een uitgetekend patroon. met vr. gr. Willy de Vos

DROPS Design 12.02.2015 kl. 16:58:

Hoi Willy. Ik heb helaas niet de tijd voor om een teltekening te maken voor dit gratis patroon. Dit patroon is alleen gemaakt met een geschreven beschrijving.

Antonella 27.01.2015 - 10:52:

Nella fase di unione dei quadrati dove indicato :" 1 m.b. nell'angolo del primo quadrato" si intende che la maglia bassa si fa nello spazio sotto le due catenelle dell'angolo o in una delle due catenelle? grazie

DROPS Design 27.01.2015 kl. 13:44:

Buongiorno Antonella. La m.b deve essere lavorata nello spazio sotto le due catenelle. Buon lavoro!

Tuija 21.12.2014 - 14:35:

Kiva malli. Tein niin paljon ruutuja kuin langoista (lukuunottamatta reunusväriä) sai. Osittain siitä johtuen jouduin hankkimaan lisää reunuslankaa 5 kerää. Vaan eipä se olisi riittänyt vaikka olisin tehnyt alkuperäisen ruutumäärän.

Rosa 06.11.2014 - 20:03:

Hola, agradecería saber por qué en este patrón hay que virar la pieza en las vueltas 2, 3, 4 y 5. En algunas de estas vueltas se hace primero 1 cad. y posterior se vira la pieza y en las otras se empieza virando directamente. Un saludo.

DROPS Design 08.11.2014 kl. 21:12:

Hola Rosa. Son los pasos necesarios para conseguir este modelo de cuadrado.

Yvonne 04.06.2014 - 20:01:

Hallo. Ich habe die schöne Decke nun doppelt gehäkelt damit sie als Hochzeitsdecke auch für das Paar passt. Leider versteh ich nicht genau wie die Borte gemacht werden soll. Da ich in der ersten Runde, laut Anleitung, in jeder Ecke nur eine fm gemacht habe, weiß ich jetzt nicht wie ich in der zweiten Runde die zweite fm herholen soll um 4 Stäbchen da rein zu häkeln. Hab ich da was falsch verstanden?? Danke für Eure Hilfe.

DROPS Design 04.06.2014 kl. 21:56:

Liebe Yvonne, leider war die Übersetzung der 1. Rd der Häkelkante nicht ganz vollständig, sie wurde nun korrigiert. Damit dürfte sich Ihr Problem lösen. Viel Spaß beim Verschenken!

Kommentér oppskrift DROPS 131-52