DROPS / 133 / 19

Charleston by DROPS Design

Stickad DROPS mössa och halsvärmare i två trådar ”BabyAlpaca Silk”

DROPS design: Modell nr BS-002-003
Garngrupp A
---------------------------------------------------------
Mössa:
Storlek: One size
Passar huvudmått: ca 52/54 cm
Garnåtgång: DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
100 g nr 6347, blålila
50 g nr 0100, naturvit

DROPS ST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m rätst på bredden på 10 cm med två trådar Baby Alpaca Silk.

Halsvärmare:
Mått:
Omkrets: ca 148 cm
Bredd: ca 35 cm
Garnåtgång: DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
250 g nr 6347, blålila
200 g nr 01, naturvit

DROPS RUNDSTICKA NR 4 (80 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m rätst på bredden på 10 cm med två trådar Baby Alpaca Silk.
---------------------------------------------------------

från 61.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 732kr. Läs mer.

TIPS FÖR DUBBEL TRÅD: Använd trådändarna från insidan och utsidan av nystanet. När man byter nystan bör man inte byta båda trådarna samtidigt eftersom övergången då blir väldigt tjock.
---------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan stickas fram och tillbaka på st. Arb rätstickas, d.v.s. att det stickas räta på varje v. Lägg upp 99 m på st nr 4 med två trådar blålila Baby Alpaca Silk. Sticka 5,5 cm. Byt till en tråd blålila och en tråd naturvit och fortsätt sticka tills arb mäter ca 15 cm. *På nästa v minskas 9 m jämnt fördelat. Sticka 1 v. På nästa v minskas 9 m jämnt fördelat. Sticka 2 cm*, upprepa *-* totalt 5 ggr = 9 m. Klipp av tråden, dra den två ggr genom de resterande m, dra åt och fäst ordentligt.

MONTERING:
Sy ihop sidosömmen i de yttersta maskbågarna. Gör två små garnbollar – en i blålila och en i naturvit – och fäst på sidan av mössan.

HALSVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 280 m på rundst nr 4 med tre trådar Baby Alpaca Silk i blålila – se TIPS FÖR DUBBEL TRÅD. Klipp av en tråd och sticka 6 v rätst med två trådar blålila. Byt till en tråd naturvit och en tråd blålila och fortsätt med rätst tills arb mäter ca 33 cm. Byt tillbaka till två trådar blålila och sticka 6 v rätst. Avm med tre trådar blålila.

MONTERING:
Sy ihop sidosömmen i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir för tjock.

Annie 01.02.2019 - 14:02:

Bonjour, est ce que l echantillon doit mesurer, 10 par 10 centimetre avec les mailles données ? Merci au plaisir

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:22:

Bonjour Annie, vous devez avoir 19 mailles = 10 cm au point mousse avec 2 fils BabyAlpaca Silk, le nombre de rangs ici n'est pas important car les hauteurs sont indiquées en cm, mais la largeur vous permettra d'avoir les bonnes mesures. Bon tricot!

Nicole Zwick 27.12.2018 - 17:34:

Wie berechne ich die Mütze mit einem Kopfumfang von 58 cm?

Arlette 17.03.2018 - 19:22:

Bonjour quand vous dite , faire un échantillon au poing mousse avec 2 fils cela veux t’il dire de doubler la laine ?

DROPS Design 19.03.2018 kl. 10:02:

Bonjour Arlette, l'ensemble se tricote entièrement avec 2 fils = le fil en double. Pour vérifier votre tension, vous devez également tricoter l'échantillon avec 2 fils (= le fil en double). Bon tricot!

Nettie Jansen 05.12.2014 - 14:09:

Ideale muts gebreid voor vriendin, ivm chemokuren, dit materiaal is dan heel fijn zacht en warm en kriebelt niet

Patati0 29.03.2014 - 15:09:

Merci beaucoup.

Patati0 29.03.2014 - 01:24:

Bonjour, J'aime bcp le modele du bonnet,faut-il 150 grammes de laines?.

DROPS Design 29.03.2014 kl. 10:03:

Bonjour Patati0, tout à fait, 100 g en 6347 (2 pelotes) et 50 g en 0100 (1 pelote). Bon tricot!

Mette 06.03.2012 - 16:10:

Har lige strikket huen og den blev ALT for stor. Vil foreslå at andre at gøre opskriften mindst 20% mindre

Ingalill Jancke 26.02.2012 - 18:14:

Har stickat Charlestone. Blev alldeles för lång, färdig ca 25 cm. De 2 cm mellan varje * * är det verkligen rätt? Tacksam för svar

DROPS Design 21.03.2012 kl. 13:55:

Hej, mönstret stämmer. Det är viktigt att stickfastheten stämmer med det vi har skrivit.

Lizzy 15.02.2012 - 17:37:

Made this one using Baby Alpaca Silk (so soft!!) and Delight, which gave a really nice effect.

Drops Design 16.12.2011 - 11:44:

Det er lettere at strikke retstrik frem og tilbage da det så bliver ret på hver pind. Hvis du strikker retstrik på rundpind så skal hver anden omgang være vrang. Men du gør naturligvis det du har mest lyst til :-)

Kommentér oppskrift DROPS 133-19