DROPS / 128 / 14

Time for a Walk by DROPS Design

Vinkelstickad DROPS kofta i ”Fabel”. Strl S - XXXL.

DROPS design: Modell nr FA-139
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
Nr 604pl, ocean view:
500-550-600-650-700-750 g

DROPS ST NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 48 v i rätst på 10 x 10 cm.
DROPS KANTIG SILVERKNAPP, NR 534:
5-5-5-6-6-6 st.

Kommentarer (62)

75% Ull, 25% Polyamid
från 21.00 kr /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 21.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 260kr. Läs mer.
BAKST:
Hela arb rätstickas, d.v.s. det stickas räta på varje v.
Lägg upp 103-113-121-135-151-165 m på st nr 3 med Fabel. Sätt en markör i den mittersta m. Sedan stickas det ”en ruta” så här:
Varv 1 (= avigsidan): Sticka räta.
Varv 2 (= rätsidan): Sticka räta.
Varv 3: Sticka räta.
Varv 4: Sticka räta tills det återstår 1 m före m med markören, lyft 1 m, 2 rm tills, dra den lyfta m över och sticka räta v ut.
Upprepa varv 1 till 4, d.v.s. minska 2 m på vart 4:e v. Fortsätt så tills det återstår 1 m på st. Klipp av tråden och dra den genom den sista m = ruta 1.
Plocka upp 51-56-60-67-75-82 m i uppläggningskanten på den ena sidan av den första rutan (börja från kanten och fortsätt mot mitten till och med m med markören – se måttskissen för stickriktning). Lägg sedan upp 52-57-61-68-76-83 nya m = 103-113-121-135-151-165 m på st. Sätt en markör i den mittersta m och sticka ruta 2 på samma sätt som ruta 1.

ÖVERSTYCKE:
Plocka upp 102-112-120-134-150-164 m (inkl 1 kantm i varje sida) med st 3 och Fabel i uppläggningskanten på de 2 rutorna (Man kan behöva plocka upp 1 m mellan rutorna för att slippa hål, avm denna på nästa v). Sätt en markering i arb. Arb mäts fortsättningsvis härifrån. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka räta fram och tillbaka. SAMTIDIGT när arb mäter 3-3-3-4-4-4 cm från markeringen ökas det 1 m i varje sida, upprepa ökningen med 3-3-3-4-4-4 cm mellanrum totalt 3-3-3-2-2-2 ggr = 108-118-126-138-154-168 m. När arb mäter 12 cm från markeringen avm 3-3-3-4-5-6 m i början av de två nästföljande v för ärmhål = 102-112-120-130-144-156 m. Fortsätt sedan fram och tillbaka.
STRL S + M + L + XL: SAMTIDIGT när arb mäter 13 cm ökas det 1 m i varje sida till axel, upprepa ökningen med 2-3-3-8 cm mellanrum totalt 9-6-6-3 ggr = 120-124-132-136 m.
STRL XXL: SAMTIDIGT när arb mäter 14 cm ökas det 1 m i varje sida till axel = 146 m.
ALLA STRL: SAMTIDIGT när arb mäter 28-29-30-31-32-33 cm från markeringen avm de mittersta 22-24-24-26-26-28 m till halsringning (= 49-50-54-55-60-64 m kvar på varje axel) och varje axel stickas färdigt för sig. Fortsätt sedan sticka fram och tillbaka tills arb mäter 30-31-32-33-34-35-36 cm från markeringen. Maska sedan av.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg upp 103-113-121-135-151-165 m på st nr 3 med Fabel och sticka en ruta enligt förkl på bakst.
Plocka sedan upp 52-57-61-68-76-83 m (inkl 1 kantm i varje sida) längs den ena sidan i uppläggningskanten på rutan (se måttskissen för stickriktning). Sätt en markering i arb. Arb mäts fortsättningsvis härifrån. Sticka sedan fram och tillbaka i rätst. När arb mäter 3-3-3-4-4-4 cm från markeringen ökas det i sidan som på bakst. SAMTIDIGT när arb mäter 10-10-10-10-9-9 cm från markeringen påbörjas avm till halsringning. Avm 1 m i början av nästföljande v på avigsidan, upprepa avm på vart 6:e-6:e-6:e-6:e-8:e-8:e v totalt 12-13-13-14-14-15 ggr.
SAMTIDIGT när arb mäter 12 cm från markeringen avm för ärmhål i sidan som på bakst. Därefter ökas till axel i sidan som på bakst.
När alla avm och ökningar är klara är det 49-50-54-55-60-64 m kvar på st till axel. Fortsätt fram och tillbaka tills arb mäter 30-31-32-33-34-35-36 cm från markeringen. Maska sedan av.

HÖGER FRAMST:
Sticka som vänster men motsatt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna.

FRAMKANT:
Plocka upp 74-80-84-92-96-104 m längs framkanten på höger framst upp till där halsavm börjar (sätt en markör). Plocka sedan upp 126-134-140-146-156-164 m runt halsen och sedan 74-80-84-92-96-104 m ned längs kanten på vänster framst (Justera ev. m-antalet på varv 1). Sticka räta fram och tillbaka i ca 1 cm. Avm sedan till 5-5-5-6-6-6 knapphål på höger framkant genom att sticka nästa v från rätsidan så här:
Sticka 15-17-17-19-18-16 m, *avm 1 m, sticka 13-14-15-13-14-16 m*, upprepa *-* totalt 4-4-4-5-5-5 ggr, avm 1 m, sticka 2 m (här sitter markören). Sticka sedan räta v ut. På nästa v läggs det upp 1 ny m över de avm m. Fortsätt sedan fram och tillbaka tills framkanten mäter ca 2½ cm. Avmaska sedan löst.

ÄRM:
Ärmen stickas fram och tillbaka i rätst, d.v.s. att det stickas räta på varje v. Ärmen stickas uppifrån och ned, detta görs för att man enklare ska kunna anpassa den till önskad längd. OBS! Ärmen kan töjas ut något på längden vid användning.
Lägg upp 89-93-99-103-107-113 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st nr 3 med Fabel. Sticka fram och tillbaka tills arb mäter ca 4 cm. Börja sedan avm 1 m i varje sida, upprepa avm med 2½-2½-2-2-2-1½ cm mellanrum totalt 16-17-19-20-21-23 ggr = 57-59-61-63-65-67 m på st. Fortsätt tills arb mäter ca 49-49-48-48-47-46 cm (OBS! Kortare mått i de större strl p.g.a. bredare axelvidd) eller till önskat mått. Avmaska sedan löst.

MONTERING:
Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidosömmar i ett innanför en kantm. Sy fast knapparna.

Diagram

Kommentarer (62)

Skriv din kommentar här!

Annett Larsen 21.01.2018 - 18:09:

Jeg er ved at give op allerede fra start. Er det en fejl? Skulle der have stået 2 masker tilbage før mærket? Skal først stykke (ryg) komme til at ligne en rombe?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 11:25:

Hej, Nej der skal ikke være fejl i opskriften. Du ser på måleskitsen nederst i opskriften hvordan formen skal se ud. Husk at du skal have strikkefastheden til at stemme for at få den rigtige form. God fornøjelse!

Annett Larsen 16.01.2018 - 18:27:

Kan man strikke trøjen på pind 3½ efter maskeantallet for en størrelse mindre?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:55:

Hej Annett, nej det bliver nok svært på grund af de forskellige vinkler... men du er naturligvis velkommen til at prøve. Held og lykke!

Mette Fjordbach 12.01.2017 - 18:27:

Hejsa. Virkelig pæn trøje. Jeg kan se der er mange kommentarer og nogen der ikke forstår opskriften. Er der fejl og er de evt rettet i opskriften nu? Vil gerne strikke denne lækre model 😊 Vh Mette

DROPS Design 17.01.2017 kl. 14:39:

Hej Mette. Om der var fejl i opskriften, saa burde det vaere rettet til og staa under RETTELSER. God fornöjelse

Marion 09.12.2015 - 23:21:

Bonjour. je suis au tout début du modèle. j'ai tricoté le 1er "carré", j'ai suivi les instructions mais mon carré a plutôt la forme d'une "goutte" d'eau. est-ce que c'est normal? merci pour votre aide. Marion

DROPS Design 10.12.2015 kl. 10:05:

Bonjour Marion, c'est exact, vous avez fait le 1er motif - il doit ressembler aux 1. et 2. du schéma. Bon tricot!

Tommiesje1 . 13.03.2015 - 11:41:

Vraag:bij het maken van een "vierkant"is mij niet iets duidelijk;volgens patroon minder je 2 steken per 4 nld.Maar die minder je alleen VOOR de middensteek,dan wodrt het toch geen vierkant.?Maar trekt naar 1 kant.?!gaarne Uw antwoord..

DROPS Design 13.03.2015 kl. 15:32:

Hoi Tommiesje. Als je de beschrijving van nld 4 leest, dan minder je 1 st voor en 1 st na de markeerdraad (= 2 st in totaal) en dus aan beide kanten.

Gesa 14.02.2014 - 16:12:

Hi, the same has happened to me... I have literally spent hours trying to find where to cast on the stitches for the second triangle ,until finally I have decided to knit the second triangle separately and to attach it later.

Donna Nickerson 03.02.2014 - 23:15:

I am on the back piece & working on the second square I am not understanding how to pick up and knit do you have a chart for the backside?

DROPS Design 04.02.2014 kl. 09:54:

Dear Mrs Nickerson, squares for back piece are numbered on the measurement chart, place your first square as in the chart (arrow shows knitting direction) and pick up sts along right side of the 1st square, along cast on edge starting from the bottom to the mid st (the one with marker in 1st square). Happy knitting!

DROPS Design 13.04.2011 - 10:22:

Nuestra traductora está trabajando en la traducción de más patrones a español

Griselda 04.04.2011 - 05:56:

Por que hay tan poco material en español?

DROPS Design NL 17.02.2011 - 10:19:

Hoi Corrie - even een toevoeging: De keuze voor ribbelsteek wordt gemaakt voor bijna alle "modulaire" modellen, dus die met stukken eraan en vierkanten erin. Omdat het makkelijk rekenen is met meerderen in ribbelst en omdat het niet omkrult. Het is wel heel belangrijk dat het hier heel erg om de stekenverhouding in de HOOGTE gaat dus om het verschil in aantal naalden voor 10 cm, niet st in de breedte. Je breit bijna 2 keer zo veel nld ribbelsteken in de hoogte dan tricotsteken. Gr. Tine

Kommentér oppskrift DROPS 128-14