DROPS / 130 / 6

Like A Wildflower by DROPS Design

Virkad DROPS filt i ”Paris”.

DROPS design: Modell nr W-412
--------------------------------------------------------
Mått:
Bredd: ca 80 cm
Längd: ca 144 cm
Garnåtgång: DROPS PARIS från Garnstudio
600 g nr 17, naturvit
400 g nr 58, puderrosa
250 g nr 26, mörkbeige
250 g nr 60, mörk gammalrosa
150 g nr 59, ljus gammalrosa
100 g nr 61, ljus persika

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller den virknål du måste använda för att en ruta ska mäta ca 16 x 16 cm. Diagonalmått från hörn till hörn = ca 23 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 315kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKTIPS:
Varje gång det byts färg, virkas den sista sm i slutet på v före med den nya färgen. Detta görs för att färgbytena ska bli finare.
FÖRKLARING FÖR EN DST-GRUPP:
Virka 1 dst men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 2 öglor på nålen. Virka 1 dst till men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 3 öglor på nålen. Virka 1 dst till men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 4 öglor på nålen,1 omslag om nålen, dra tråden genom alla 4 öglor på nålen.
--------------------------------------------------------

Virka totalt 45 rutor. LÄS VIRKTIPS! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VIRKAD RUTA 1:
Virka totalt 10 stycken av virkad ruta 1.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 och mörk gammalrosa och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), virka 15 st om ringen och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st.
VARV 2: 4 lm (= 1 st + 1 lm), *1 st i nästa st, 1 lm*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 1 sm i den 4:e lm i början på v = 16 st med 1 lm mellan varje. Klipp av tråden.
VARV 3: Byt färg till puderrosa. Virka 3 lm (= 1 st), *2 st om nästa lm, 1 st i nästa st*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 2 st om den sista lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v = 48 st. Klipp av tråden.
VARV 4: Byt till ljus gammalrosa. Virka 1 lm, 1 fm i samma m, *5 lm, 1 sm i den 5:e lm från nålen, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 2 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 2 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den första fm i början på v (i stället för 1 fm i nästa st).
VARV 5: Virka sm till början av den första 5-lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 4 st + 3 lm + 5 st om samma lm-båge, *1 fm om 2-lm-bågen, 5 st om 3-lm-bågen, 1 fm om 2-lm-bågen, 5 st + 3 lm + 5 st om 5-lm-bågen*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 1 fm om 2-lm-bågen, 5 st om 3-lm-bågen, 1 fm om 2-lm-bågen och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till naturvit och börja med 1 sm i det första hörnet med 3 lm. Virka 1 lm (= 1 fm), 3 lm och 1 fm om samma lm-båge, *5 lm, hoppa över 5 st, 1 st i fm, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa fm, 5 lm, i hörnet (3-lm-bågen) virkas det: 1 fm + 3 lm + 1 fm*, upprepa *-* totalt 4 ggr men avsluta v med 1 sm i den 2:a lm i början på v (i stället för 1 fm + 3 lm + 1 fm i hörnet).
VARV 7: 3 lm, 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge (= hörnet), *5 st om 5-lm-bågen, 3 st om var och en av 3-lm-bågarna, 5 st om 5-lm-bågen, i hörnet (3-lm-bågen) virkas det: 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 3 st + 2 lm + 3 st i hörnet). Klipp av tråden.
VARV 8: Byt till mörkbeige. Virka 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 2 nästföljande st, *i hörnet (2-lm-bågen) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, sedan virkas det 1 st i var och en av de 22 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, i hörnet virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, sedan virkas det 1 st i var och en av de 19 nästföljande st, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 28 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 2:
Virka totalt 10 stycken av virkad ruta 2.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 med ljus persika och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: Virka 16 fm om ringen, avsluta med 1 sm i den första fm.
VARV 2: 6 lm (= 1 st + 3 lm), *hoppa över 1 fm, 1 st i nästa fm, 3 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 st med 3 lm mellan varje.
VARV 3: 1 lm, sedan virkas det så här om varje lm-båge: 1 fm, 1 halv-st, 3 st, 1 halv-st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i lm i början på v = 8 blad. Klipp av tråden.
VARV 4: Byt till ljus gammalrosa. Virka 7 lm, *1 fm mellan de 2 nästföljande bladen, 6 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta v med 1 sm i den 1:a lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 5: 1 lm, sedan virkas det så här om varje lm-båge: 1 fm, 1 halv-st, 5 st, 1 halv-st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i lm i början på v = 8 blad. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till naturvit och börja med 1 sm i den andra st (av de 5 st) på det första bladet, 1 lm, *6 lm (= hörn), hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st (den sista av de 5 st) på samma blad, 5 lm, 1 fm i den andra st (av de 5 st) på nästa blad, 4 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st (den sista av de 5 st) på samma blad, 5 lm, 1 fm i den andra st (av de 5 st) på nästa blad*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta med 1 sm i den 1:a lm i början på v (i stället för 1 fm i den andra st på nästa blad.
VARV 7: 1 sm om 6-lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 3 st + 4 lm + 4 st om samma lm-båge (= hörn), *(4 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 3 ggr, 4 lm, i hörnet virkas det 4 st + 4 lm + 4 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 3 ggr och avsluta med 4 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 8: Virka 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 3 nästföljande st, *i 4-lm-bågen i hörnet virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, 1 st i var och en av de 4 nästföljande st, 2 st om nästa lm-båge, 3 st om var och av de 2 nästföljande lm-bågarna, 2 st om nästa lm-båge, 1 st i var och en av de 4 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 1 st i var och en av de 4 nästföljande st) = 24 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 3:
Virka totalt 13 stycken av virkad ruta 3.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 med mörkbeige och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), virka 15 st om ringen avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st. Klipp av tråden.
VARV 2: Byt till naturvit. Virka 5 lm (= 1 st + 2 lm), *1 st i nästa st, 2 lm*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st med 2 lm mellan varje.
VARV 3: 1 sm om första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samma lm-båge, *(1 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 3 ggr, 1 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det: 2 st + 3 lm + 2 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 3 ggr, avsluta med 1 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 4: Byt till puderrosa och börja med 1 sm om 3-lm-bågen i första hörnet. Virka 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 4 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 2 st + 3 lm + 2 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 4 ggr, avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 5: Virka sm till början av lm-bågen i hörnet, 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 5 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 5 ggr, avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till mörk gammalrosa och börja med 1 sm om 2-lm-bågen i det första hörnet. Virka 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 6 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 6 ggr avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 7: 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 2 nästföljande st, *om lm-bågen i hörnet virkas det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 st i var och en av de 3 nästföljande st, (2 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 6 ggr, 1 st i var och en av de 3 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 1 st i var och en av de 3 nästföljande st) = 24 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 4:
Virka totalt 12 stycken av virkad ruta 4.
Virka 4 lm med virknål nr 4,5 med naturvit och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: Virka 8 fm om ringen, avsluta med 1 sm i den första fm.
VARV 2: 4 lm (= 1 fm + 3 lm), *1 fm i nästa fm, 3 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta med 1 sm i den 2:a lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 3: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 4 st, 1 fm, avsluta v med 1 sm i den första fm = 8 blad.
VARV 4: Vik bladen mot dig och virka på baksidan av dem så här: 1 fm runt första fm från varv 2, 8 lm (= 1 st + 5 lm), *1 st runt nästa fm från varv 2, 5 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 5: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 6 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i den första fm = 8 blad. Klipp av tråden.
VARV 6: Byt till mörkbeige. Vik bladen mot dig och virka på baksidan av dem så här: 1 fm runt den första st från varv 4, 10 lm (= 1 st + 7 lm), *1 st runt nästa st från varv 4, 7 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 7: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 8 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i den första fm = 8 blad. Klipp av tråden och fäst tråden.
VARV 8: Byt till puderrosa och virka 1 sm i den första st på det första bladet, 6 lm (= 1 st + 3 lm), 1 dst grupp i den fjärde st på det första bladet – SE FÖRKL OVAN, 5 lm, 1 dst-grupp i den femte st på samma blad, *3 lm, 1 st i den sista st på samma blad, 3 lm, 1 fm i den tredje st på nästa blad, 3 lm, 1 fm i den sjätte st på samma blad, 3 lm, 1 st i den första st på nästa blad, 3 lm, 1 dst grupp i den fjärde st på samma blad, 5 lm, 1 dst grupp i den femte st på samma blad*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 lm, 1 st i den sista st på samma blad, 3 lm, 1 fm i den tredje st på nästa blad, 3 lm, 1 fm i den sjätte st på samma blad, 3 lm, 1 sm i den tredje lm i början på v.
VARV 9: 1 sm om första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, 2 lm, *1 dst-grupp om 5-lm-bågen, 5 lm, 1 dst grupp om samma lm-båge, 2 lm, (3 st om nästa lm-båge, 1 lm), upprepa (-) totalt 4 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 2 lm*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 1 dst-grupp om 5-lm-bågen, 5 lm, 1 dst-grupp om samma lm-båge, 2 lm, (3 st om nästa lm-båge, 1 lm), upprepa (-) totalt 4 ggr och avsluta med 1 sm i den tredje lm i början på v.
VARV 10: Virka 1 sm i var och en av de 2 nästföljande m och 1 sm om den första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, 1 lm, *i hörnet (om 5-lm-bågen) virkas det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, (1 lm, 2 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 4 ggr, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm*, upprepa *-* totalt 4 ggr men sista gången avslutas det med 1 sm i den tredje lm i början på v (i stället för 3 st om nästa lm-båge) = 18 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

MONTERING:
Det har nu virkats totalt 45 rutor.
Placera ut rutorna med 5 rutor på bredden och 9 rutor på höjden Rutorna virkas först ihop på höjden och sedan på bredden. Virka ihop rutorna med natur genom att virka genom kanten på två rutor åt gången så här: *1 fm genom kanten på två rutor, 2 lm, hoppa över ca 1 cm*, upprepa *-*.

KANT:
Virka 1 v med natur runt hela filten så här:
*1 fm i kanten, 2 lm, hoppa över ca 1 cm*, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i den fm i början på v.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 17.08.2011
VIRKAD RUTA 4:
....
VARV 10: Virka 1 sm i var och en av de 2 nästföljande m och 1 sm om den första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, 1 lm, *i hörnet (om 5-lm-bågen) virkas det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, (1 lm, 2 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 4 ggr, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm*, upprepa *-* totalt 4 ggr men sista gången avslutas det med 1 sm i den tredje lm i början på v (i stället för 3 st om nästa lm-båge) = 18 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.
Uppdaterad online: 31.08.2011
VIRKAD RUTA 1:
VARV 8:... =28 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.
Uppdaterad online: 04.12.2013
Ny garnåtgång: 150 g nr 59, ljus gammalrosa

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 130-6) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (62)

Carolina 16.05.2020 - 22:51:

Hola! Existe la posibilidad de tener imágenes de patrones en vez de sólo explicaciones para esta manta?

DROPS Design 18.05.2020 kl. 21:41:

Hola Carolina. Este patrón solo tiene las explicaciones en formato texto. No hay posibilidad de añadir diagramas a los patrones ya publicados. Los modelos de las nuevas revistas ya contienen tanto diagramas como explicaciones en el texto.

Eleonora 25.04.2020 - 16:38:

Hi! Are there any charts available for the pattern of squares? Many Thanks//

DROPS Design 26.04.2020 kl. 20:57:

Dear Eleonora, unfortunately we do not have a written out pattern for this piece. We think charted patterns are better not only because they are universal and can be "read" in every language, but also because they not only show you the very next step, but also how stitches and rows relate to each other. We so have a lesson on how to read cochet harts / diagrams here, and don't forget, if you get stuck, you can always ask for help in the store in person, or even over the phone, where you bought your DROPS yarn from. Happy Crafting!!

Ana 13.01.2020 - 20:11:

¿Que número corresponde al melocotón claro ?porque el 61 es color lima

DROPS Design 19.01.2020 kl. 23:04:

Hola Ana. Es la numeración antigua de los los colores. Ahora, el melocotón claro es el Nº 27.

Marta 04.10.2019 - 11:18:

En los materiales para este trabajo se indica el Nº 61 Melocoton claro. Pero al comprar el material el número 61 es un verde pistacho. ¿cual es el color necesario?

DROPS Design 06.10.2019 kl. 22:50:

Hola Marta. Tu pregunta está enviada al departamento de diseño. Cuando tengamos la respuesta, añadiremos la corrección a los materiales.

Charlotte B 13.09.2019 - 16:15:

I made this blanket. All four kinds of squares will be the same size if you crochet correctly. I made a modification so that all four kinds had the same amount of dcs (28) on the last round. This made it easier to sew together, and also prevents a bad result when washing it (the rounds with fewer dcs will pull the other ones when shrinking).

Lena 01.09.2019 - 14:28:

Is er geen patroontekening van de volgorde om de lapjes aan elkaar te maken. Ik bedoel dus op welke plaats in het deken welke granny moet komen? Ik wil het graag zoals op de foto maar kan het niet zo goed rondom zien. Bedankt alvast.

DROPS Design 01.09.2019 kl. 14:38:

Dag Lena,

Nee, hier is helaas geen tekening van. Dit kun je naar eigen inzicht/smaak doen.

Eleonora 13.02.2019 - 12:58:

Ho notato che i 4 quadrati hanno un numero diverso di maglie per lato ( es quadrato1 28 maglie, quadrato2 24 maglie, quadrato4 18 maglie. Come si possono fissare insieme se non hanno lo stesso numero di maglie?

DROPS Design 13.02.2019 kl. 14:15:

Buongiorno Eleonora. Quando unisce i quadrati, non li deve unire maglia con maglia, ma segue queste indicazioni: 1 m.b attraverso i bordi dei 2 quadrati, 2 cat, saltare ca. 1 cm. Buon lavoro!

Marloes 01.01.2019 - 13:38:

Mooie deken! Ik loop alleen tegen het volgende aan. Bij mij wordt vierkant 4 groter als de andere. Hij is bij tour 9 al bijna gelijk aan de andere. Klopt dit of doe ik iets niet goed?

DROPS Design 01.01.2019 kl. 17:09:

Dag Marloes,

Het vierkantje zou ongeveer even groot moeten zijn als de anderen. Let erop dat je bij toer 4 de blaadjes naar je toe vouwt en achter de blaadjes moet haken, dus je haakt dan de steken in de 2e toer. Dit doe je ook weer bij toer 6 en dan haak je in de 4e toer. Op deze manier liggen de blaadjes ahw op het vierkantje, zodat je een 3d effect krijgt.

Ditte Vibe 23.12.2018 - 16:13:

Hæklet DROPS tæppe i ”Paris”. DROPS / 130 / 6 Jeg skal bruge 20 firkanter mere ud over opskriften. hvor meget garn mere skal jeg bestille. vh Ditte

DROPS Design 02.01.2019 kl. 10:44:

Hei Ditte. Det avhenger litt av hvilke ruter du velger å hekle. Du skal i følge oppskrifter hekle 45 ruter, om du vil hekle 20 ruter til, vil dette tilsvare litt mindre enn 50% mer garn enn oppgitt. (du hekler teppe altså ca 1 og en halv gang). God fornøyelse.

Couratier 23.10.2018 - 12:36:

Je l’ai réalisé assez vite et le redu est magnifique en couvre lit avec bordure fleurs pendante. J.ai des photos mais je ne sais pas comment vous le faire partager

DROPS Design 23.10.2018 kl. 14:39:

Bonjour Mme Couratier et merci. Vous pouvez partager vos photos sur les différents réseaux sociaux à l'aide des hashtags #dropsdesign #DROPSParis et sur notre groupe DROPS Workshop - et/ou ajouter le lien de votre blog dans les commentaires. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 130-6