DROPS / 130 / 6

Like A Wildflower by DROPS Design

Virkad DROPS filt i ”Paris”.

DROPS design: Modell nr W-412
--------------------------------------------------------
Mått:
Bredd: ca 80 cm
Längd: ca 144 cm
Garnåtgång: DROPS PARIS från Garnstudio
600 g nr 17, naturvit
400 g nr 58, puderrosa
250 g nr 26, mörkbeige
250 g nr 60, mörk gammalrosa
150 g nr 59, ljus gammalrosa
100 g nr 61, ljus persika

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller den virknål du måste använda för att en ruta ska mäta ca 16 x 16 cm. Diagonalmått från hörn till hörn = ca 23 cm.

(Gå vidare till mönster...)

Tags:

form: ruta, mönster typ: filtar, mönster/teknik: hålmönster, tema: blomma,

Tips & Hjälp

Alla våra mönster har instruktionsvideor som hjälper dig att göra klart ditt projekt på nolltid!

Se dem här!

Du hittar även steg för steg instruktioner för de vanligaste stick- och virk-teknikerna i DROPS Lektioner!

VIRKTIPS:
Varje gång det byts färg, virkas den sista sm i slutet på v före med den nya färgen. Detta görs för att färgbytena ska bli finare.
FÖRKLARING FÖR EN DST-GRUPP:
Virka 1 dst men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 2 öglor på nålen. Virka 1 dst till men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 3 öglor på nålen. Virka 1 dst till men vänta med det sista omslaget och genomdraget = 4 öglor på nålen,1 omslag om nålen, dra tråden genom alla 4 öglor på nålen.
--------------------------------------------------------

Virka totalt 45 rutor. LÄS VIRKTIPS! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VIRKAD RUTA 1:
Virka totalt 10 stycken av virkad ruta 1.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 och mörk gammalrosa och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), virka 15 st om ringen och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st.
VARV 2: 4 lm (= 1 st + 1 lm), *1 st i nästa st, 1 lm*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 1 sm i den 4:e lm i början på v = 16 st med 1 lm mellan varje. Klipp av tråden.
VARV 3: Byt färg till puderrosa. Virka 3 lm (= 1 st), *2 st om nästa lm, 1 st i nästa st*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 2 st om den sista lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v = 48 st. Klipp av tråden.
VARV 4: Byt till ljus gammalrosa. Virka 1 lm, 1 fm i samma m, *5 lm, 1 sm i den 5:e lm från nålen, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 2 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 2 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den första fm i början på v (i stället för 1 fm i nästa st).
VARV 5: Virka sm till början av den första 5-lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 4 st + 3 lm + 5 st om samma lm-båge, *1 fm om 2-lm-bågen, 5 st om 3-lm-bågen, 1 fm om 2-lm-bågen, 5 st + 3 lm + 5 st om 5-lm-bågen*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 1 fm om 2-lm-bågen, 5 st om 3-lm-bågen, 1 fm om 2-lm-bågen och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till naturvit och börja med 1 sm i det första hörnet med 3 lm. Virka 1 lm (= 1 fm), 3 lm och 1 fm om samma lm-båge, *5 lm, hoppa över 5 st, 1 st i fm, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa fm, 5 lm, i hörnet (3-lm-bågen) virkas det: 1 fm + 3 lm + 1 fm*, upprepa *-* totalt 4 ggr men avsluta v med 1 sm i den 2:a lm i början på v (i stället för 1 fm + 3 lm + 1 fm i hörnet).
VARV 7: 3 lm, 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge (= hörnet), *5 st om 5-lm-bågen, 3 st om var och en av 3-lm-bågarna, 5 st om 5-lm-bågen, i hörnet (3-lm-bågen) virkas det: 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 3 st + 2 lm + 3 st i hörnet). Klipp av tråden.
VARV 8: Byt till mörkbeige. Virka 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 2 nästföljande st, *i hörnet (2-lm-bågen) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, sedan virkas det 1 st i var och en av de 22 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, i hörnet virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, sedan virkas det 1 st i var och en av de 19 nästföljande st, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 28 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 2:
Virka totalt 10 stycken av virkad ruta 2.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 med ljus persika och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: Virka 16 fm om ringen, avsluta med 1 sm i den första fm.
VARV 2: 6 lm (= 1 st + 3 lm), *hoppa över 1 fm, 1 st i nästa fm, 3 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 st med 3 lm mellan varje.
VARV 3: 1 lm, sedan virkas det så här om varje lm-båge: 1 fm, 1 halv-st, 3 st, 1 halv-st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i lm i början på v = 8 blad. Klipp av tråden.
VARV 4: Byt till ljus gammalrosa. Virka 7 lm, *1 fm mellan de 2 nästföljande bladen, 6 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta v med 1 sm i den 1:a lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 5: 1 lm, sedan virkas det så här om varje lm-båge: 1 fm, 1 halv-st, 5 st, 1 halv-st och 1 fm, avsluta v med 1 sm i lm i början på v = 8 blad. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till naturvit och börja med 1 sm i den andra st (av de 5 st) på det första bladet, 1 lm, *6 lm (= hörn), hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st (den sista av de 5 st) på samma blad, 5 lm, 1 fm i den andra st (av de 5 st) på nästa blad, 4 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st (den sista av de 5 st) på samma blad, 5 lm, 1 fm i den andra st (av de 5 st) på nästa blad*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta med 1 sm i den 1:a lm i början på v (i stället för 1 fm i den andra st på nästa blad.
VARV 7: 1 sm om 6-lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 3 st + 4 lm + 4 st om samma lm-båge (= hörn), *(4 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 3 ggr, 4 lm, i hörnet virkas det 4 st + 4 lm + 4 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 3 ggr och avsluta med 4 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 8: Virka 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 3 nästföljande st, *i 4-lm-bågen i hörnet virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, 1 st i var och en av de 4 nästföljande st, 2 st om nästa lm-båge, 3 st om var och av de 2 nästföljande lm-bågarna, 2 st om nästa lm-båge, 1 st i var och en av de 4 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 1 st i var och en av de 4 nästföljande st) = 24 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 3:
Virka totalt 13 stycken av virkad ruta 3.
Virka 6 lm med virknål nr 4,5 med mörkbeige och slut dem till en ring med 1 sm i den första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), virka 15 st om ringen avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st. Klipp av tråden.
VARV 2: Byt till naturvit. Virka 5 lm (= 1 st + 2 lm), *1 st i nästa st, 2 lm*, upprepa *-* totalt 15 ggr och avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 16 st med 2 lm mellan varje.
VARV 3: 1 sm om första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samma lm-båge, *(1 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 3 ggr, 1 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det: 2 st + 3 lm + 2 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 3 ggr, avsluta med 1 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 4: Byt till puderrosa och börja med 1 sm om 3-lm-bågen i första hörnet. Virka 3 lm (= 1 st), 1 st + 3 lm + 2 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 fm om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 4 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 2 st + 3 lm + 2 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 4 ggr, avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 5: Virka sm till början av lm-bågen i hörnet, 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 5 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 5 ggr, avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v. Klipp av och fäst tråden.
VARV 6: Byt till mörk gammalrosa och börja med 1 sm om 2-lm-bågen i det första hörnet. Virka 3 lm (= 1 st), 2 st + 2 lm + 3 st om samma lm-båge, *(2 lm, 1 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 6 ggr, 2 lm, om nästa lm-båge (= hörnet) virkas det 3 st + 2 lm + 3 st*, upprepa *-* totalt 3 ggr, upprepa (-) totalt 6 ggr avsluta med 2 lm och 1 sm i den 3:e lm i början på v.
VARV 7: 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de 2 nästföljande st, *om lm-bågen i hörnet virkas det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 st i var och en av de 3 nästföljande st, (2 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 6 ggr, 1 st i var och en av de 3 nästföljande st*, upprepa *-* totalt 4 ggr, men avsluta v med 1 sm i den 3:e lm i början på v (i stället för 1 st i var och en av de 3 nästföljande st) = 24 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

VIRKAD RUTA 4:
Virka totalt 12 stycken av virkad ruta 4.
Virka 4 lm med virknål nr 4,5 med naturvit och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: Virka 8 fm om ringen, avsluta med 1 sm i den första fm.
VARV 2: 4 lm (= 1 fm + 3 lm), *1 fm i nästa fm, 3 lm*, upprepa *-* totalt 7 ggr, avsluta med 1 sm i den 2:a lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 3: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 4 st, 1 fm, avsluta v med 1 sm i den första fm = 8 blad.
VARV 4: Vik bladen mot dig och virka på baksidan av dem så här: 1 fm runt första fm från varv 2, 8 lm (= 1 st + 5 lm), *1 st runt nästa fm från varv 2, 5 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 5: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 6 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i den första fm = 8 blad. Klipp av tråden.
VARV 6: Byt till mörkbeige. Vik bladen mot dig och virka på baksidan av dem så här: 1 fm runt den första st från varv 4, 10 lm (= 1 st + 7 lm), *1 st runt nästa st från varv 4, 7 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i den 3:e lm i början på v = 8 lm-bågar.
VARV 7: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 8 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i den första fm = 8 blad. Klipp av tråden och fäst tråden.
VARV 8: Byt till puderrosa och virka 1 sm i den första st på det första bladet, 6 lm (= 1 st + 3 lm), 1 dst grupp i den fjärde st på det första bladet – SE FÖRKL OVAN, 5 lm, 1 dst-grupp i den femte st på samma blad, *3 lm, 1 st i den sista st på samma blad, 3 lm, 1 fm i den tredje st på nästa blad, 3 lm, 1 fm i den sjätte st på samma blad, 3 lm, 1 st i den första st på nästa blad, 3 lm, 1 dst grupp i den fjärde st på samma blad, 5 lm, 1 dst grupp i den femte st på samma blad*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 lm, 1 st i den sista st på samma blad, 3 lm, 1 fm i den tredje st på nästa blad, 3 lm, 1 fm i den sjätte st på samma blad, 3 lm, 1 sm i den tredje lm i början på v.
VARV 9: 1 sm om första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, 2 lm, *1 dst-grupp om 5-lm-bågen, 5 lm, 1 dst grupp om samma lm-båge, 2 lm, (3 st om nästa lm-båge, 1 lm), upprepa (-) totalt 4 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 2 lm*, upprepa *-* totalt 3 ggr, 1 dst-grupp om 5-lm-bågen, 5 lm, 1 dst-grupp om samma lm-båge, 2 lm, (3 st om nästa lm-båge, 1 lm), upprepa (-) totalt 4 ggr och avsluta med 1 sm i den tredje lm i början på v.
VARV 10: Virka 1 sm i var och en av de 2 nästföljande m och 1 sm om den första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), 2 st om samma lm-båge, 1 lm, *i hörnet (om 5-lm-bågen) virkas det 2 st + 2 lm + 2 st, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, (1 lm, 2 st om nästa lm-båge), upprepa (-) totalt 4 ggr, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm*, upprepa *-* totalt 4 ggr men sista gången avslutas det med 1 sm i den tredje lm i början på v (i stället för 3 st om nästa lm-båge) = 18 st längs varje sida och 2 lm i varje hörn. Klipp av tråden. Fäst alla trådar.

MONTERING:
Det har nu virkats totalt 45 rutor.
Placera ut rutorna med 5 rutor på bredden och 9 rutor på höjden Rutorna virkas först ihop på höjden och sedan på bredden. Virka ihop rutorna med natur genom att virka genom kanten på två rutor åt gången så här: *1 fm genom kanten på två rutor, 2 lm, hoppa över ca 1 cm*, upprepa *-*.

KANT:
Virka 1 v med natur runt hela filten så här:
*1 fm i kanten, 2 lm, hoppa över ca 1 cm*, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i den fm i början på v.

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS 130-6.