DROPS Extra / 0-727

DROPS Extra 0-727 by DROPS Design

Virkad DROPS tomtenisse i ”Cotton Viscose” - häng den i granen.

Tags: dekoration, jul, tomte,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr N-122
--------------------------------------------------------
Mått: Ca 6 cm hög
Garnåtgång: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
50 g nr 05, röd
50 g nr 17, ljusbeige
50 g nr 01, vit
En rest svart till ögon.

Lite fyllnadsvadd

DROPS VIRKNÅL nr 3.

Första fm på varje v med fm ersätts av 1 lm och varje v avslutas med 1 sm i första lm i början på v.
IHOPVIRKNING AV FM:
2 fm virkas ihop till 1 fm så här: Stick in nålen i första m, hämta tråden, stick in nålen i nästa m, hämta tråden, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen.

--------------------------------------------------------

KROPP:
Virka 20 lm med röd och nål 3 och forma till en ring med 1 sm i första lm.
varv 1: 20 fm om lm-ringen – LÄS VIRKTIPS!
varv 2-6: 1 fm i varje fm.
varv 7: * 1 fm i var och en av de två första fm, virka ihop de två följande fm * – se förkl ovan, upprepa *-* = 15 fm.
varv 8: * 1 fm i första fm, virka ihop de två följande fm *, upprepa *-* = 10 fm.
varv 9: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 5 fm.
Byt till ljusbeige och fortsätt med huvudet.

HUVUD:
varv 10: 2 fm i varje fm = 10 fm.
varv 11: Virka 1 fm i varje fm samtidigt som det ökas 8 fm jämnt fördelat = 18 fm.
varv 12-13: Virka 1 fm i varje fm.
Byt till röd och fortsätt med mössan.

MÖSSA:
varv 14-16: 1 fm i varje fm.
Stoppa in lite vadd i huvudet och mössan.
Sätt en markering i varje sida, så att det blir 9 fm både fram och bak på mössan.
Fortsätt och virka runt med fm – SAMTIDIGT virkas 2 fm ihop efter varje markör på varje v uppöver tills det endast är 4 m kvar.
Nu virkas 1 lm-band à ca 12 cm, klipp tråden och fäst änden på bandet överst på mössan så att det blir en ögla.

ANSIKTE:
Brodera på ögonen med svart och mun med röd.

HALSDUK: Virka 34 lm, vänd och virka 1 fm i varje lm. Fäst trådändarna.

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Vaness'Addict 20.11.2013 - 11:05: www.chosesdeness.can ...

Oups désolée, la photo m'a trompée, j'ai cru qu'il y avait un fond blanc pour le corps! :)

Vaness'Addict 19.11.2013 - 14:34: www.chosesdeness.can ...

Bonjour, je ne vois pas les explications concernant le bas du bonhomme en blanc...Pouvez-vous m'éclairez? Merci!

DROPS Design 19.11.2013 kl. 14:54:

Bonjour Vanessa, le corps du bonhomme (en bas) se fait en rouge, le blanc que l'on voit devant, c'est son écharpe - si j'ai bien compris votre question. Bon crochet!

Kroß, Roswitha 05.04.2013 - 20:31:

Arbeitsbeginn ist nicht weiß sondern rot. Tipp: statt Füllwatte für den Kopf nehme ich eine passende Styroporkugel (ist waschbar und gibt es sehr günstig z.B. bei Tedi). Das Gesicht wird damit sehr schön gefüllt, und die Mütze wirkt auch ohne Watte.

Marit 28.11.2011 - 23:41:

Kjempefin!

Andrea 18.09.2011 - 10:33: www.horgoltmintak.bl ...

Nice design.

Andrea 18.09.2011 - 09:50: www.horgoltmintak.bl ...

I like this pattern. Nice how it turned out.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-727