DROPS / 126 / 22

Winter Classic Mittens by DROPS Design

Heklede DROPS votter i ”Alaska” eller "Nepal"

Stikkord: votter,

DROPS design: Modell nr X-362
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå

Eller bruk:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 6220, mellomblå

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNKNAPP, nr 535:
4 stk.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 13.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 13.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 60kr. Les mer.
HEKLEINFO-1:
På beg av hver rad med halvst erstattes 1.halvst med 2 lm, raden avsluttes med 1 halvst i 2.lm fra beg av forrige rad.
HEKLEINFO-2:
1.st på beg av hver omg erstattes med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1.fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm fra beg av omg.

SAMMENHEKLING AV ST:
Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.
SAMMENHEKLING AV FM:
Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fm og trekk tråden gjennom begge m på nålen.
--------------------------------------------------------

VOTT:
Det hekles først en mansjett med vrbord-struktur som settes sammen til en ring, deretter hekles det opp nye m rundt åpningen og votten hekles videre rundt til ferdig mål.

MANSJETT:
Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska eller Nepal og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.
Når arb måler 20-22 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.
Sett 1 merke midt på kanten på mansjetten.

VOTT:
Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved merket og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 30-33 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).
Videre hekles det slik:
1.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som hver 2. og 3.st hekles sammen = 18-20 st.
2.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 9-10 st.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

TOMMEL:
1.OMG: Hekle 1 kjm i den første av de 9-11 tommel-m, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 8-10 st, deretter hekles det 6 st bak tommelen SAMTIDIG som disse 6 st hekles sammen 2 og 2 – se forkl over = 12-14 st.
2. + 3.OMG: Hekle 1 st i hver st = 12-14 st.
Prøv votten på, det gjenstår nå ca 1 cm til ferdig tommel-mål. Hekle evt 1 omg til med 1 st i hver st.
NESTE OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 6-7 st.
SISTE OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen.
Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

Hekle 1 vott til men pass på at knapphullssplitten vender motsatt vei og at tommeløkningen gjøres på hver side av siste m på omg (istedenfor på 1.m på omg). Sy i knappene på mansjettene.

Lue, se oppskrift under modell 126-21

Kommentarer (13)

Legg inn en kommentar!

Antoaneta Atanasova 22.03.2015 - 08:35:

Hi, I'm having troubles when starting the mitten. I've marked the midst of the edge of the cuff and I've joined the last stitch worked at the cuff with a stitch from the edge two rows before with a slip stitch. Now it says to begin by marker. Should I cut the thread orr I've made a mistake somewhere?

DROPS Design 23.03.2015 kl. 09:56:

Dear Mrs Atanasova, after the cuff has been made, you cut the thread and beg crocheting the mitten at the marker (when you work above buttonband, crochet through both layers). Happy crocheting!

Vanessa 30.07.2014 - 23:31:

Can u explain what is mean by "the edge behind the thumb" in round 1 of the thumb instructions?

DROPS Design 31.07.2014 kl. 10:05:

Dear Vanessa, the edge behind the thumb is the ch worked on the mitten when making hole for thumb. Happy crocheting!

Pam 01.12.2013 - 03:40:

I'm stumped by the last two rows of the mitten. It says to ROUND 2: work 2 dc tog across the round = 9-10 st. ROUND 3: 1 sc in each dc AT THE SAME TIME work 2 sc tog across the round. Cut the thread, pull it through remaining sts, tighten tog and fasten. It's the 'across' part I don't get. Does that mean to actually work both sides at the same time; across? Otherwise I would think it would say 'around.' Help!

DROPS Design 01.12.2013 kl. 21:20:

Dear Pam, on last round mitten, you will dec all the round working alls tog 2 by 2 around. Happy crocheting!

Sofia 30.10.2013 - 23:15:

Hej! Jag har problem med stickfastheten. 16 stolpar (st) blir 10 cm på bredden men inte på höjden? Redan efter 6 v mäter det 9,5 cm. Hur gör jag nu? Mindre virknål fubkar inte heller, då stämmer det inte på bredden.

DROPS Design 01.11.2013 kl. 09:12:

Om inte ½ nummer mindre virknål fungerar men du är nöjd med strukturen, så får du följa måttet i höjden enligt beskrivningen och det blir då inte lika många varv att virka.

Leena 23.09.2013 - 18:43:

Hei, mistä tämä mallivirkkauksen ohje löytyy? En löytänyt numerolla 126-22 tai X-362 mitään ohjeita sivuilta. Enkö vain osannut etsiä oikeasta paikasta vai mistä on kyse?

DROPS Design 24.09.2013 kl. 16:00:

Ohje on julkaistu sivuillamme. Löydät sen klikkaamalla lehden 126 mallia 22.

Trixie 04.08.2013 - 21:25:

Har kommet til tomlen og forstår ingenting. Noen som forstår problemet vi ikke forstår? Mine forvirrede tanker: - Man øker først 2m pr runde til enten 9 eller 11 flere masker som skal være tommel... altså.- Neste omgang hekler man... 1kjm i de første 6 eller 7 stavene, og så staver rundt... og så 1lm og 1kjm i 3.luftmaske.. Den 3.luftmaska er jo etter de 6-7 fastmaskene.... og da blir jo det området dratt sammen med 1lm som gjør tommelhullet rimelig trangt.

DROPS Design 15.11.2013 kl. 09:27:

Luftmasken er inden for tommelfingerkilen og der bør være masker nok til at de skal nå rundt om tommelfingeren. Hækl gerne en ekstra luftm hvis du føler at det er nødvendigt :)

Tonje 12.02.2013 - 14:34:

Jeg lurer veldig det med hekleinfo-1 helt på førsten; hvor man skal erstatte 1. halvstav med 2 lm.. vil det si at man skal starte første halvstav i maske nr 2. At man hopper over første maske pga luftmaskene?

DROPS Design 14.02.2013 kl. 11:44:

Nej, du skal bare begynde med at haekle 2 lm i stedet for 1 halvstav. Du starter med 2 lm da een halvstav ville traekke arbejdet skaevt.

Kyla 22.01.2013 - 07:25:

Hi I was wondering at what intervals should you dc2tog to keep the 30 stitches around the start of the mitten?

DROPS Design 22.01.2013 kl. 09:53:

Dear Kyla, if you got 33 sts on previous row, repeat 9 dc, 2 dc tog a total of 3 times = 30 sts. Happy crocheting!

Janne 10.12.2012 - 21:34:

Hei. Jeg lurer på om det er mulig å bruke denne oppskriften til toving bare jeg velger ett annet garn? Må jeg legge opp mange ekstra masker i såfall?

DROPS Design 11.12.2012 kl. 14:09:

Hvis du vil tove dette mönster, da skal du beregne mönster paa nyt og det antal masker du skal bruge. Se i vores tovingskole (Tips & Hjelp) og hekle först en pröve som du tover og kan se resultatet.

Audrey 10.11.2012 - 01:00:

Pour la mouffle, au départ ils dise de faire des bride, en meme temps de diminuer 27-30.... doit ton diminuer de 3 bride sur les 3 rang au total ou 3 bride sur chacun des 3 rang, en fait toute la section diminuer et augmenter est floue pour moi, merci de m'aider

DROPS Design 10.11.2012 kl. 09:31:

Bonjour Audrey, au 1er rang de la moufle, on a 30-33 ms environ. On continue ensuite en brides en répartissant des diminutions sur le 1er rang de brides pour avoir un total de 27-30 brides. On fait ainsi 3 rangs de brides au total puis on augmente. Bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS 126-22