DROPS / 126 / 22

Winter Classic Mittens by DROPS Design

Heklede DROPS votter i ”Alaska” eller "Nepal"

Stikkord: varme hender, votter,
DROPS design: Modell nr X-362
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå

Eller bruk:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 6220, mellomblå

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNKNAPP, nr 535:
4 stk.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 20.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 20.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 60kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO-1:
På beg av hver rad med halvst erstattes 1.halvst med 2 lm, raden avsluttes med 1 halvst i 2.lm fra beg av forrige rad.
HEKLEINFO-2:
1.st på beg av hver omg erstattes med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1.fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm fra beg av omg.

SAMMENHEKLING AV ST:
Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.
SAMMENHEKLING AV FM:
Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fm og trekk tråden gjennom begge m på nålen.
--------------------------------------------------------

VOTT:
Det hekles først en mansjett med vrbord-struktur som settes sammen til en ring, deretter hekles det opp nye m rundt åpningen og votten hekles videre rundt til ferdig mål.

MANSJETT:
Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska eller Nepal og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.
Når arb måler 20-22 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.
Sett 1 merke midt på kanten på mansjetten.

VOTT:
Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved merket og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 30-33 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).
Videre hekles det slik:
1.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som hver 2. og 3.st hekles sammen = 18-20 st.
2.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 9-10 st.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

TOMMEL:
1.OMG: Hekle 1 kjm i den første av de 9-11 tommel-m, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 8-10 st, deretter hekles det 6 st bak tommelen SAMTIDIG som disse 6 st hekles sammen 2 og 2 – se forkl over = 12-14 st.
2. + 3.OMG: Hekle 1 st i hver st = 12-14 st.
Prøv votten på, det gjenstår nå ca 1 cm til ferdig tommel-mål. Hekle evt 1 omg til med 1 st i hver st.
NESTE OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 6-7 st.
SISTE OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen.
Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

Hekle 1 vott til men pass på at knapphullssplitten vender motsatt vei og at tommeløkningen gjøres på hver side av siste m på omg (istedenfor på 1.m på omg). Sy i knappene på mansjettene.

Lue, se oppskrift under modell 126-21

Kommentarer / Spørsmål (18)

Anoek 26.11.2020 - 15:11:

Kunt u mij verduidelijken hoe het meerdere van de duimen gaat. Worden er dubbele stokjes gehaakt in de eerste 2 steken van de toer? En voor de andere want in de laatste 2 steken van de toer? Of zowel in de eerste als de laatste steek van de toer?

Ada Van Gink 04.02.2020 - 15:15:

Goedemiddag, zou je deze wanten ook met Drops Lima kunnen maken. Is het effect dan vergelijkbaar met de Nepal? Ik kom Lima niet tegen in het rijtje bij de garenvervangers maar lijkt wel dezelfde samenstelling te hebben als Nepal, toch? Alvast bedankt voor een reactie. Met vriendelijke groet, Ada

DROPS Design 04.02.2020 kl. 23:11:

Dag Ada,

Het klopt dat Lima niet bij de garenvervangers staat, omdat Lima in een andere garencategorie valt, namelijk in categorie B. Nepal valt in categorie C, het is dus dikker garen met een andere stekenverhouding. De samenstelling is verder wel hetzelfde, maar dus een dunnere variant.

Haakje 01.09.2019 - 14:10:

Ik begrijp heel het gedeelte van de duim niet? Vanaf waar begin je met de hv? En hoeveel stk moet je daarna? En waar beginnen die (dubbele) stokjes. Tot nu toe lijken mijn duimen op champignons. Ik vind het patroon heel mooi maar echt heel onduidelijk geschreven... Door de extra woorden/tekst word het heel onduidelijk terwijl het na 3x lezen/uithalen eigenlijk heel simpel blijkt.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 09:53:

Dag Haakje,

Je hecht de draad aan door 1 halve vaste te haken aan het begin van de duim, dat is dus bij de overgang van de duim en de hand. Je haakt dan eerst stokjes over de de duim en op het eind van de toer stokjes in de 6 steken tussen de duim en de hand.

Hanna 06.02.2019 - 22:31:

Jeg forstår ikke hvor det er jeg skal sette markøren? midt på kanten av mansjetten? på den korte siden eller lange siden?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 10:40:

Hei Hanna. Du plasserer markøren midt på den langsiden som blir overgangen mellom mansjetten og resten av votten. Du skal bruke denne til å måle lengden på votten (uten mansjetten) senere. Altså plasser den på høyre side på den venstre votten, og på venstre side på den høyre votten. God fornøyelse

Delandre Patricia 11.11.2018 - 17:25:

Les explications sont données pour quelle taille.Xs/S ouM/L. Merci.

DROPS Design 11.11.2018 kl. 22:51:

Bonjour Patricia, dans ce modele vous avez deux tailles XS/S et M/L. Bon travail!

Antoaneta Atanasova 22.03.2015 - 08:35:

Hi, I'm having troubles when starting the mitten. I've marked the midst of the edge of the cuff and I've joined the last stitch worked at the cuff with a stitch from the edge two rows before with a slip stitch. Now it says to begin by marker. Should I cut the thread orr I've made a mistake somewhere?

DROPS Design 23.03.2015 kl. 09:56:

Dear Mrs Atanasova, after the cuff has been made, you cut the thread and beg crocheting the mitten at the marker (when you work above buttonband, crochet through both layers). Happy crocheting!

Vanessa 30.07.2014 - 23:31:

Can u explain what is mean by "the edge behind the thumb" in round 1 of the thumb instructions?

DROPS Design 31.07.2014 kl. 10:05:

Dear Vanessa, the edge behind the thumb is the ch worked on the mitten when making hole for thumb. Happy crocheting!

Pam 01.12.2013 - 03:40:

I'm stumped by the last two rows of the mitten. It says to ROUND 2: work 2 dc tog across the round = 9-10 st. ROUND 3: 1 sc in each dc AT THE SAME TIME work 2 sc tog across the round. Cut the thread, pull it through remaining sts, tighten tog and fasten. It's the 'across' part I don't get. Does that mean to actually work both sides at the same time; across? Otherwise I would think it would say 'around.' Help!

DROPS Design 01.12.2013 kl. 21:20:

Dear Pam, on last round mitten, you will dec all the round working alls tog 2 by 2 around. Happy crocheting!

Sofia 30.10.2013 - 23:15:

Hej! Jag har problem med stickfastheten. 16 stolpar (st) blir 10 cm på bredden men inte på höjden? Redan efter 6 v mäter det 9,5 cm. Hur gör jag nu? Mindre virknål fubkar inte heller, då stämmer det inte på bredden.

DROPS Design 01.11.2013 kl. 09:12:

Om inte ½ nummer mindre virknål fungerar men du är nöjd med strukturen, så får du följa måttet i höjden enligt beskrivningen och det blir då inte lika många varv att virka.

Leena 23.09.2013 - 18:43:

Hei, mistä tämä mallivirkkauksen ohje löytyy? En löytänyt numerolla 126-22 tai X-362 mitään ohjeita sivuilta. Enkö vain osannut etsiä oikeasta paikasta vai mistä on kyse?

DROPS Design 24.09.2013 kl. 16:00:

Ohje on julkaistu sivuillamme. Löydät sen klikkaamalla lehden 126 mallia 22.

Kommentér oppskrift DROPS 126-22