DROPS / 126 / 22

Winter Classic Mittens by DROPS Design

Heklede DROPS votter i ”Alaska” eller "Nepal"

DROPS design: Modell nr X-362
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå

Eller bruk:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 6220, mellomblå

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNKNAPP, nr 535:
4 stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: struktur, votter,

HEKLEINFO-1:
På beg av hver rad med halvst erstattes 1.halvst med 2 lm, raden avsluttes med 1 halvst i 2.lm fra beg av forrige rad.
HEKLEINFO-2:
1.st på beg av hver omg erstattes med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1.fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm fra beg av omg.

SAMMENHEKLING AV ST:
Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.
SAMMENHEKLING AV FM:
Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fm og trekk tråden gjennom begge m på nålen.
--------------------------------------------------------

VOTT:
Det hekles først en mansjett med vrbord-struktur som settes sammen til en ring, deretter hekles det opp nye m rundt åpningen og votten hekles videre rundt til ferdig mål.

MANSJETT:
Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska eller Nepal og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.
Når arb måler 20-22 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.
Sett 1 merke midt på kanten på mansjetten.

VOTT:
Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved merket og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 30-33 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 27-30 st ved å hekle 2 st sammen med jevne mellomrom – se forkl over. SAMTIDIG når det er heklet 3 omg med st økes det nå 1 st til tommel på hver side av 1.m på beg av omg - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 35-40 st på omg (tommel-m = 9-11 st). Neste omg hekles slik: Hekle 1 kjm i hver av de 6-7 første st på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 25-28 neste st, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 26-29 st og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st og 1 st om lm på slutten av omg = 27-30 st. Videre hekles det st rundt til votten måler 17-20 cm fra delingen ved mansjetten (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål).
Videre hekles det slik:
1.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som hver 2. og 3.st hekles sammen = 18-20 st.
2.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 9-10 st.
3.OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

TOMMEL:
1.OMG: Hekle 1 kjm i den første av de 9-11 tommel-m, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 8-10 st, deretter hekles det 6 st bak tommelen SAMTIDIG som disse 6 st hekles sammen 2 og 2 – se forkl over = 12-14 st.
2. + 3.OMG: Hekle 1 st i hver st = 12-14 st.
Prøv votten på, det gjenstår nå ca 1 cm til ferdig tommel-mål. Hekle evt 1 omg til med 1 st i hver st.
NESTE OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 6-7 st.
SISTE OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen.
Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest.

Hekle 1 vott til men pass på at knapphullssplitten vender motsatt vei og at tommeløkningen gjøres på hver side av siste m på omg (istedenfor på 1.m på omg). Sy i knappene på mansjettene.

Lue, se oppskrift under modell 126-21