DROPS / 126 / 21

Winter Classic by DROPS Design

Heklet DROPS lue i ”Alaska”.

DROPS design: Modell nr X-363
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L
Hodemål: ca 52 cm - 56 cm
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNKNAPP, nr 535:
2 stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: luer, struktur,

HEKLEINFO-1:
På beg av hver rad med halvst erstattes 1.halvst med 2 lm, raden avsluttes med 1 halvst i 2.lm fra beg av forrige rad.
HEKLEINFO-2:
1.st på beg av hver omg erstattes med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1.fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm fra beg av omg.

SAMMENHEKLING AV ST:
Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.
SAMMENHEKLING AV FM:
Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fm og trekk tråden gjennom begge m på nålen.
--------------------------------------------------------

LUE:
Det hekles først en kant med vrbord-struktur som settes sammen til en ring, deretter hekles det opp nye m rundt åpningen og luen hekles videre rundt til ferdig mål.

KANT:
Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.
Når arb måler 52-56 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.

LUE:
Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved knapphullssplitten og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 78-84 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 80-88 st ved å hekle 2 st i 1 fm med jevne mellomrom. Når det er heklet 4 omg med st (arb måler nå ca 11 cm) felles det 8 st jevnt fordelt, dvs hekle hver 9. og 10. st sammen i str XS/S og hver 10. og 11.st sammen i str M/L – se forkl over. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 5 ganger og deretter på hver omg totalt 1-2 ganger = 32-32 st tilbake. Videre hekles det 2 omg med fm hvor alle fm hekles sammen 2 og 2 på begge omg = 8-8 fm tilbake. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest. Luen måler ca 23-24 cm i høyden. Sy i knappene på kanten.

Votter, se oppskrift under modell 126-22