DROPS / 126 / 21

Winter Classic by DROPS Design

Heklet DROPS lue i ”Alaska”.

Stikkord: luer,

DROPS design: Modell nr X-363
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M/L
Hodemål: ca 52 cm - 56 cm
Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNKNAPP, nr 535:
2 stk.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 21.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 42kr. Les mer.
HEKLEINFO-1:
På beg av hver rad med halvst erstattes 1.halvst med 2 lm, raden avsluttes med 1 halvst i 2.lm fra beg av forrige rad.
HEKLEINFO-2:
1.st på beg av hver omg erstattes med 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1.fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm fra beg av omg.

SAMMENHEKLING AV ST:
Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.
SAMMENHEKLING AV FM:
Hekle 1 fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fm og trekk tråden gjennom begge m på nålen.
--------------------------------------------------------

LUE:
Det hekles først en kant med vrbord-struktur som settes sammen til en ring, deretter hekles det opp nye m rundt åpningen og luen hekles videre rundt til ferdig mål.

KANT:
Hekle 14 lm på nål 4 med Alaska og hekle 1.rad slik: 1 halvst i 3.lm fra nålen, 1 halvst i hver av de 11 neste lm = 13 halvst, snu arb. LES HEKLEINFO-1. Videre hekles det halvst frem og tilbake men hver halvst hekles i bakre m-ledd (dvs ikke gjennom hele m) = vrbord-struktur.
Når arb måler 52-56 cm hekles det 2 knapphull slik: Hekle 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 3 halvst, 2 lm, hopp over 2 m, 1 halvst i hver av de 3 siste m, snu arb. Hekle 1 halvst i hver halvst og 2 halvst om hver lm-bue = 13 halvst, klipp og fest tråden.

LUE:
Sett kanten sammen til en ring slik at de 2 ytterste radene i siden med knapphull ligger over de 2 ytterste radene i den andre siden = knapphullssplitt. LES HEKLEINFO-2. Start ved knapphullssplitten og hekle vekselvis 1 og 2 fm ytterst i hver rad omg rundt – NB: ved knapphullssplitten hekles det gjennom begge lag = ca 78-84 fm. Videre hekles det st rundt med 1 st i hver m SAMTIDIG som m-ant justeres til 80-88 st ved å hekle 2 st i 1 fm med jevne mellomrom. Når det er heklet 4 omg med st (arb måler nå ca 11 cm) felles det 8 st jevnt fordelt, dvs hekle hver 9. og 10. st sammen i str XS/S og hver 10. og 11.st sammen i str M/L – se forkl over. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 5 ganger og deretter på hver omg totalt 1-2 ganger = 32-32 st tilbake. Videre hekles det 2 omg med fm hvor alle fm hekles sammen 2 og 2 på begge omg = 8-8 fm tilbake. Klipp tråden, tråkle den opp og ned gjennom m, snurp sammen og fest. Luen måler ca 23-24 cm i høyden. Sy i knappene på kanten.

Votter, se oppskrift under modell 126-22

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Materialer: DROPS ALASKA fra Garnstudio
150-150 gr f.nr 37, gråblå
Oppdatert online: 17.11.2011

Kommentarer (45)

Legg inn en kommentar!

Patricia 09.03.2016 - 10:05:

Bonjour Je sais pas faire les côtes structuré,et je ne trouve pas dans les explications de point ni vidéos. Merci de votre aide

DROPS Design 09.03.2016 kl. 10:46:

Bonjour Patricia, les côtes structurées se réalisent en ne piquant qu'un seul brin de la maille du rang précédent, soit ici, on va piquer le crochet dans le brin arrière des mailles seulement et ce à chaque rang - la vidéo ci-dessous montre comment on pique soit sous les 2 brins, soit sous le brin arrière soit sous le brin avant. Bon crochet!

Alexia 15.11.2015 - 21:58:

Hola. Necesito ayuda. No entiendo como debo empezar el gorro. Tengo hecha la orilla pero no entiendo cuando dice: empezar por la abertura del ojal y tejer 1y2p.b en cada vuelta. Me pueden ayudar por favor. Gracias

DROPS Design 21.11.2015 kl. 18:16:

Hola Alexia. El gorro se comienza justo encima de los ojales. En la foto puedes ver bien el principio/final de la vta. La primera vta la trabajamos ALTERNANDO 1 p.b. /2 p.b. en cada fila de la orilla (es decir: en el primer pt trabajamos 1 p.b., en el sig pt trabajamos 2 p.b., etc. )

Charlotte 24.06.2015 - 22:42:

Bonjour, j'essaie de crocheter ce modèle mais je suis bloquée car je ne comprend pas la phrase suivante : Répéter ces diminutions 5 fois au total tous les 2 tours puis 1-2 fois au total tous les tours  ?? Merci pour votre aide :)

DROPS Design 25.06.2015 kl. 10:29:

Bonjour Charlotte, vous diminuez encore 8 B tous les 2 rangs encore 4 fois, puis 1-2 fois tous les tours, c'est-à-dire diminuez ensuite en crochetant (7-8 B, 2 B écoulées ens), puis (6-7 B, 2 B écoulées ens), il reste 32 B. Bon crochet!

Chiara 28.12.2014 - 18:30:

Ciao, potete spiegarmi meglio la struttura punto coste? Sui vari tutorial in internet questa si fa solo con la maglia alta puntando l'uncinetto nel centro della maglia sottostante, non sulla parte alta come sembra spiegato nel modello. grazie

DROPS Design 28.12.2014 kl. 19:59:

Buonsera Chiara. Per creare il punto a coste, deve puntare l'uncinetto solo nel filo posteriore della m. Trova la spiegazione nel seguente video, dal minuto 3:10 in avanti. Buon lavoro!

Terri 12.02.2014 - 20:27:

This is so confusing - "crochet Info-1 and 2" Crochet DC TOG - How do I incorporate it into the pattern? Does it come before the "SEE CROCHET INFO-1" or after? Is it an alternate method? Why didn't they just put this into the pattern? I love this hat. have had the pattern for 2 years but everytime I try to make it, I end up crying in frustration. Is there a better, clearer version of this pattern?

DROPS Design 13.02.2014 kl. 00:44:

The sections above the pattern is general info. In the pattern text it tells you when to look at the info, like when you work hdc on the edge, then it tells how to turn your rows in info 1, and later when you start working in the round and you will work rounds with sc and dc's then it tells you to read info 2 to know how to do this.

Ane 06.02.2014 - 00:56:

Så man ender opp med totalt 16 omganger etter vrangborden? På bildet ser det ikke ut som mer enn 12 omganger.. Nå har jeg rekket opp alt, og prøver igjen, denne gangen med felling på annenhver omgang fra vrangborden. Takk for raske tilbakemeldinger :) God natt!

DROPS Design 06.02.2014 kl. 14:10:

Hej Ane. Ja, det er korrekt. God fornöjelse med luen :-)

Ane 05.02.2014 - 23:51:

Takk for svar på sent. Dette har jeg virkelig problemer med å forstå, beklager. Skjønner hva du skriver, men inkluderer de 12 omgangene ALT som er heklet fra vrangborden? "Når det er heklet 4 omg med st (arb måler nå ca 11 cm) felles det 8 st jevnt fordelt" Forstår det som at man skal hekle 4 omganger først UTEN felling, og SÅ starte fellingen?

DROPS Design 06.02.2014 kl. 00:08:

Hej igen, nej det inkluderar ikke allt. Först hekler du 4 omg uten å felle. Dessa 4 omg plus kanten måler i allt 11 cm. Så starter du å felle, og det felles fördelt över 12 omg. Så luen kommer måle 11 cm + 12 omg. Hoppas det hjälper :)

Ane 05.02.2014 - 17:49:

Det står 'Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 5 ganger og...' Skal det felles bare i annenhver omgang i 5 omganger? Jeg får det heller ikke til å stemme. Da ender man ikke opp med 32 masker. Det må være felling i hver av de 5 omganger, kan ikke skjønne annet.

DROPS Design 05.02.2014 kl. 22:49:

Du feller på annenhver omg 5 ggr, så det blir att du hekler 1 omg med felling, 1 omg uten felling, 1 omg med felling, en uten osv. Alltså hekles totalt 10 omg. Deretter 1-2 omg i tillegg med fellinger. Så tot 1-12 omg medan det felles.

Victoria 05.02.2014 - 10:49:

Ane; Tror det må være en feil i oppskriften. At du skal gjenta fellingen på HVER omg totalt 5 ganger, ikke hver 2. omg. som står i oppskriften. Hva sier Drops?

DROPS Design 05.02.2014 kl. 16:31:

Hei Victoria. Opskriften skulle vaere korrekt. Hvorfor mener du det er feil?

Ane 05.02.2014 - 00:55:

Kan noen forklare meg dette: "Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 5 ganger og deretter på hver omg totalt 1-2 ganger = 32-32 st tilbake." Deretter felle på totalt én omgang? Har nå heklet 10 omganger 'oppå' vrangborden, men får ikke helt avslutta her..

DROPS Design 05.02.2014 kl. 10:54:

Hei Ane. Efter 4 omg med st har du fellet 8 st jevnt fordelt. Du skal derefter gjentage denne felling i hver 2. omg totalt 5 gange, og derefter 1 eller 2 gange i hver omgang (dvs, bare 1 gang i str XS/S eller 2 gange i str M/L). Saa har du 32 st tilbage paa raden.

Kommentér oppskrift DROPS 126-21