DROPS / 124 / 1

Bohemian Oasis by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i ”Delight” og ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr DE-028
--------------------------------------------------------

Mål: ca 95 x 145 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
250 gr f.nr 10, oliven/rust/plomme mix
50 gr f.nr 08, grønn/beige mix
50 gr f.nr 09, turkis/lilla mix
50 gr f.nr 11, syrin/grønn mix
Og bruk: DROPS FABEL fra Garnstudio
200 gr f.nr 400, sort

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for at 1 rute skal måle 12 x 12 cm.
--------------------------------------------------------
HEKLEINFO:
Pga meleringene i garnet vil ingen ruter bli helt like, dette gir variasjon i hvert teppe.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: pledd,
Garntype
Deals fra
DROPS DELIGHT PRINT (50g)
14.50 NOK
15.50 NOK
18.00 NOK
17.50 NOK

1 nøste Delight gir 10 hekleruter.
Hekle til sammen 77 ruter i Delight.
Teppet på bildet er heklet med 10 ruter i hver av fargene 08, 09 og 11 og 47 ruter i farge 10.

HEKLERUTE:
Hekle 6 lm på nål 5 med Delight og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), hekle 15 st om ringen og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 16 st.
2.OMG: 5 lm (= 1 st + 2 lm), * 1 st i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 16 st med 2 lm mellom hver.
3.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (= 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG: 1 kjm i hver av de 2 første st, 1 lm, 1 fm om første lm (fra forrige omg), * 3 lm, 1 fm om neste lm, 6 lm, 1 fm om neste lm, 3 lm, 1 fm om neste lm, 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg (istedenfor om neste lm).
5.OMG: 1 kjm om første 3-lm-bue, 3 lm (= 1 st), 2 st om samme lm-bue, videre hekles det 5 st + 2 lm + 5 st om hver 6-lm-bue (= hjørne), og 3 st om hver 3-lm-bue omg rundt, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

MONTERING:
LES HEKLEINFO! Plassér rutene med 7 ruter i bredden og 11 rader i høyden. Hekle rutene sammen med Fabel - rutene hekles først sammen på langs og deretter på tvers slik:
Legg 2 ruter vrang mot vrang og hekle sammen fra retten slik:
1 fm om hjørnet på første rute, 1 lm, 1 fm om hjørnet på neste rute, 1 lm, 1 fm i neste m på første rute, 1 lm, 1 fm i neste m på andre rute, 1 lm, 1 fm i neste m på første rute, 1 lm, 1 fm i neste m på andre rute osv, avslutt når det er heklet 1 fm i siste hjørne på begge rutene, klipp og fest tråden. NB: Pass på at det blir pene overganger mellom hver rute når rutene hekles sammen på langs.

HEKLET KANT:
Hekle en avsluttende kant rundt hele teppet på nål 5 med Fabel slik – start i et hjørne og hekle fra retten:
1.OMG: 1 lm, videre hekles det 1 fm i hver m omg rundt (dvs 1 fm i hver st, 1 fm i hvert hjørne på selve rutene, 2 fm i hver overgang mellom hver rute og 2 fm i hvert hjørne på selve teppet), avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg.
2.OMG: 3 lm, (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver fm omg rundt men hekle 2 st i hver av de 2 fm i hvert hjørne på teppet = 4 st i hjørnene, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.OMG: 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver st men hekle 2 st i hver av de 4 st i hvert hjørne på teppet = 8 st i hvert hjørne, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG: 3 lm, * hopp over 3 st, 1 fm i neste st, hopp over 3 st, 10 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen – tilpass slik at det kommer en bue i hvert hjørne.