DROPS / 122 / 41

Winter Moss by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Alpaca” med korta ärmar, ok och norskt mönster. Strl S till XXXL.

DROPS design: Modell nr Z-529
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Färg nr 4010, pärlgrå:
150-200-200-200-250-250 g.
Färg nr 7815m, grön/turkos mix:
100-100-100-150-150-150 g.
Färg nr 7323 m, grågrön mix:
50-50-50-50-50-50 g.

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 2,5 – till resår.

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 174kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagr M.1 och M.2 – hela mönstret slätstickas.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 350-380-410-450-490-530 m på rundst nr 2,5 med grön/turkos mix. Sticka 3 v resår = 2 rm/3 am. På nästa v minskas alla partier med 3 am till 2 am = 280-304-328-360-392-424 m. Fortsätt med 2 rm/2 am. När arb mäter 12 cm byts det till rundst nr 3. Sticka 1 v slätst SAMTIDIGT som var 3:e och var 4:e m v runt stickas räta tills = 210-228-246-270-294-318 m. Sticka sedan M.1 och fortsätt sedan med pärlgrå. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varv 2 efter M.1 minskas 28 m jämnt fördelat = 182-200-218-242-266-290 m. Sätt en markör i varje sida (= 91-100-109-121-133-145 m på fram- och bakst). När arb mäter 18-19-20-21-22-23 cm ökas det 1 m på båda sidor om de två markörerna. Upprepa ökningen på vart 8:e v totalt 7 ggr = 210-228-246-270-294-318 m. När arb mäter 38-39-40-41-42-43 cm avm 12 m i varje sida (dvs. 6 m på både sidor om markörerna) = 93-102-111-123-135-147 m kvar på fram- och bakst.

ÄRMKANT:
Arb stickas runt på kort rundst.
Lägg upp 96-104-108-116-124-128 m på rundst nr 2,5 med pärlgrå. Sticka resår (= 2 rm/2 am) i 2 cm. Nästa v stickas så här från rätsidan: *4 rm, 2 rm tills*, upprepa *-* tills det återstår
6-2-0-2-4-2 m, dessa stickas räta = 81-87-90-97-104-107 m. På nästa v avm de första 12 m = 69-75-78-85-92-95 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärmkant till.

OK:
Sätt in ärmkanten på samma rundst som fram- och bakst där det avm för ärmhål = 324-354-378-416-454-484 m. Sedan börjar varje v mellan bakst och en av ärmarna. Sticka 1 v räta med pärlgrå samtidigt som det minskas 18-12-18-20-22-16 m jämnt fördelat = 306-342-360-396-432-468 m. Sedan stickas 0-2-5-1-4-7 v med pärlgrå innan det fortsätts med M.2 – se diagr för din strl. När M.2 har stickats färdigt på höjden är det 119-133-140-132-144-156 m på st. Arb stickas färdigt med pärlgrå. Sätt en markör mitt bak och sticka sedan förhöjning så här: sticka 8 rm förbi markören mitt bak, vänd, strama åt tråden och sticka 16 am tillbaka, vänd, strama åt tråden och sticka 24 rm, vänd, fortsätt och sticka 8 m slätst mer för varje gång det vänds tills det har stickats över totalt 96-96-112-112-112-128 m, vänd och sticka 1 v räta tillbaka till mitt bak. Sedan stickas 1 v samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 112-116-120-124-128-132 m.

HALSKANT:
Byt till rundst nr 2,5 och sticka 5 v resår (= 2 rm/2 am) med pärlgrå. Maska sedan av med rm över rm och am över am.

= pärlgrå
= grågrön mix
= grön/turkos mix
= 2 rm tills

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 122-41) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (45)

Marlene 04.06.2019 - 16:11:

Buenos días. Antes que nada me gustaría felicitarlos por los hermosos diseños que publican. Y quisiera consultar acerca de las agujas circulares que utilizan en la mayoría de las prendas y que no se consiguen facilmente en mi localidad. Hay alguna forma de adaptar los patrones para tejerlos con dos agujas? Gracias

DROPS Design 04.06.2019 kl. 17:27:

Hola Marlene! Tiene que ver lección DROPS: AQUI. Buen trabajo!

Karin 07.11.2018 - 15:48:

Ich hänge an den verkürzten Reihen. Ich verstehe nicht ganz, wo ich dort ansetzen muss. Setze ich einen neuen Faden an der Markierung hinten an und stricke dann hin und her? Wie komme ich überhaupt zu den 96 Maschen? Wenn ich 96 Maschen abzähle, dann gehen die verkürzten Reihen bis zum vorderen Halsausschnitt (was auf dem Foto aber definitiv nicht zu sehen ist). Warum müssen so viele Maschen am Ende abgenommen werden?

DROPS Design 07.11.2018 kl. 16:00:

Liebe Karin, die verkürzten Reihen beginnen hingen am mittleren Rückenteil, hier eine Markierung einsetzen und jetzt hin- und zurückstricken: 8 M re bei der 1. Hinreihe, wenden 16 M. li. bei der 2. Reihe (=Rückreihe), und dann immer 8 Maschen mehr stricken = bei der 3. Reihe stricken Sie 16+8= 24 M re, bei der 4. Reihe 24+8= 32 M. li usw bis 96 M gestrickt wurden. Siehe auch dieses Video. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 03.08.2018 - 15:30:

I am trying to work out how to work the M.1 chart. 210 sts divided by 12 sts in M.1 = 17.5 repeats? Please tell me what I am missing. Thank you!

DROPS Design 06.08.2018 kl. 08:26:

Dear Sandra, you will repeat 17 times M.1 and then work the first 6 sts (= half repeat) in M.1. Happy knitting!

Hannoy 21.03.2018 - 17:44:

Je viens de terminer ce tricot ; les couleurs , la taille , les explications très bien ; je suis contente . merci à votre équipe . Une question technique : faut-il faire un "blocage" ou repassage patte mouille pour le jacquard?

DROPS Design 06.04.2018 kl. 09:53:

Bonjour Mme Hannoy, vous pouvez laver et sécher le pull (en suivant bien les indications de l'étiquette + les consignes générales), le jacquard n'en sera que plus beau. Bon tricot!

Caroline 22.02.2018 - 21:12:

I've just finished this project, it was really easy to follow the pattern.

Dagmar 10.10.2017 - 09:07:

Tippfehler: In der letzten Reihe der Anleitung "Passe" muss es nicht heißen "Die Arbeit drehen und re. bis hinten in die Mitte stricken. 1 R. stricken und gleichzeitig gleichmässig verteilt 112-116-120-124-128-132 M. abn." sondern: 12-16-20-24-28-32 Es blieben sonst für Gr. L nur 20 M übrig, um damit den AUsschnitt zu arbeiten, und das wäre doch arg eng.

DROPS Design 10.10.2017 kl. 09:48:

Liebe Dagmar, die letzte verkürzte Reihe wird bis rechts (= Vorderseite/Hinreihe) bis hinten in der Mitte gestrickt (mitte Rückenteil), und dann von hier (= Beginn der Runde) 1 Runde über alle Maschen stricken und gleichzeitig gleichmässig verteilt 112-116-120-124-128-132 M. abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Hege Myhre 14.11.2016 - 14:48:

Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse jeg skal strikke denne i?

DROPS Design 14.11.2016 kl. 16:16:

Hei Hege. Se maalskitsen nederst. Her er alle maal i cm per störrelse. Og laes her hvordan du vaelger din störrelse. God fornöjelse.

Katharina 28.05.2016 - 16:28:

Hallöchen, Ich habe eine kurze Frage. Wahrscheinlich bin ich einfach Strickblind.....ich bin gerade bei den verkürzten Reihen angekommen und da steht man soll an der hinteren Mitte einen Faden einziehen, um von dort die verkürzten Reihen zu beginnen. Aber WO ist die hintere Mitte? Als ich das letzte Mal eine Markierung einziehen sollte war das der neue Reihen Beginn zwischen Rückenteil und Ärmel. Wie viele Maschen werden denn den Ärmeln nach M2 zugerechnet? Lg Katharina

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:11:

Liebe Katharina, die hintere Mitte ist in der Mitte des Rückenteils. Die verkürzten Reihen müssen symmetrisch sein und werden daher (als Ausgangspunkt für die Markierung) dort begonnen. Die Maschenzahl der Ärmel brauchen Sie für die Ermittlung der hinteren Mitte nicht.

Katharina 25.05.2016 - 22:11:

Guten Abend. Ich bin gerade bei der Passe und in Reihe 35 passt das Muster leider nicht mehr mit der Anzahl der vorhandenen Maschen überein. Wenn ich die Abnahmen wie angezeigt vornehme kommt das Muster durcheinander. Vielleicht könnte da noch mal drüber geschaut werden, oder gibt es eine andere Möglichkeit? Lg

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:28:

Liebe Katharina, ich kann mir im Moment nicht ganz erkären, wo der Fehler liegt, aber ich selbst habe dieses Modell schon nachgestrickt und es hat alles gepasst. Können Sie nochmals alles genau kontrollieren?

Sunny N. 19.03.2016 - 20:48:

I believe that this pattern is very lovely for sure! But, the picture shows a long sleeve and it is misleading... if you have a pattern it should be a picture of the pattern... The newer knitters would be confused... but I love the colorwork and it will be fun to knit! Thank you!! Sunny

DROPS Design 19.03.2016 kl. 22:34:

Dear Sunny, the picture is really misleading a bit - there is T-shirt under the jumper, but it has so similar colour, that it seems like long sleeved... :-) Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 122-41

STEEKS EEKS

Marju, Estonia

Seikkailuvillis

Johanna, Finland

Winter Moss

Heike, Germany