DROPS / 122 / 41

Winter Moss by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Alpaca” med korte ermer, rundfelling og norskt mønster. Str S til XXXL.

DROPS design: Modell nr Z-529
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farge nr 4010, perlegrå:
150-200-200-200-250-250 gr.
Farge nr 7815m, grønn/turkis mix:
100-100-100-150-150-150 gr.
Farge nr 7323 m, grågrønn mix:
50-50-50-50-50-50 gr.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 2,5 - til vrborder.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 22.00 kr /50g

Se diag M.1 og M.2 – hele mønsteret strikkes i glstrikk.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 350-380-410-450-490-530 m på rundp 2,5 med grønn/turkis mix. Strikk vrbord = 2 r / 3 vr i 3 omg. På neste omg felles alle 3 vr til 2 vr = 280-304-328-360-392-424 m. Fortsett med 2 r / 2 vr. Når arb måler 12 cm byttes det til rundp 3. Strikk 1 omg glstrikk SAMTIDIG som hver 3.og 4.m omg rundt strikkes r sm = 210-228-246-270-294-318 m. Videre strikkes M.1, deretter fortsettes det med perlegrå. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG på 2.omg etter M.1 felles det 28 m jevnt fordelt = 182-200-218-242-266-290 m. Sett 1 merke i hver side (= 91-100-109-121-133-145 m på for- og bakstk). Når arb måler 18-19-20-21-22-23 cm økes det 1 m på hver side av begge merkene. Gjenta økningen på hver 8.omg totalt 7 ganger = 210-228-246-270-294-318 m. Når arb måler 38-39-40-41-42-43 cm felles det 12 m i hver side (dvs 6 m på hver side av hvert merke) = 93-102-111-123-135-147 m tilbake på for- og bakstk.

ERMKANT:
Arb strikkes rundt på liten rundp.
Legg opp 96-104-108-116-124-128 m på rundp 2,5 med perlegrå. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2 cm. Neste omg strikkes slik fra retten: * 4 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår
6-2-0-2-4-2 m, disse strikkes r = 81-87-90-97-104-107 m. På neste omg felles de første 12 m av = 69-75-78-85-92-95 m. Legg arb tilside og strikk 1 ermkant til.

BÆRESTK:
Sett ermkanten inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 324-354-378-416-454-484 m. Videre starter hver omg mellom bolen og et av emene på bakstk. Strikk 1 omg rett med perlegrå samtidig som det felles 18-12-18-20-22-16 m jevnt fordelt = 306-342-360-396-432-468 m. Videre strikkes 0-2-5-1-4-7 omg med perlegrå før det fortsettes med M.2 – se diag for din str. Når M.2 er strikket ferdig i høyden er det 119-133-140-132-144-156 m på p. Arb strikkes ferdig med perlegrå. Sett 1 merke midt bak - videre strikkes det forhøyning slik: Strikk 8 m r forbi merket midt bak, snu, stram tråden og strikk 16 m vr tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m r, snu, fortsett og strikk 8 m glstrikk mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 96-96-112-112-112-128 m, snu og strikk 1 omg rett frem til midt bak igjen. Videre strikkes 1 omg samtidig som det felles jevnt fordelt til 112-116-120-124-128-132 m.

HALSKANT:
Bytt til rundp 2,5 og strikk 5 omg vrbord = 2 r / 2 vr med perlegrå. Fell deretter av med r over r og vr over vr.
MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

Diagram

= perlegrå
= grågrønn mix
= grønn/turkis mix

Kommentarer / Spørsmål (45)

Marlene 04.06.2019 - 16:11:

Buenos días. Antes que nada me gustaría felicitarlos por los hermosos diseños que publican. Y quisiera consultar acerca de las agujas circulares que utilizan en la mayoría de las prendas y que no se consiguen facilmente en mi localidad. Hay alguna forma de adaptar los patrones para tejerlos con dos agujas? Gracias

DROPS Design 04.06.2019 kl. 17:27:

Hola Marlene! Tiene que ver lección DROPS: AQUI. Buen trabajo!

Karin 07.11.2018 - 15:48:

Ich hänge an den verkürzten Reihen. Ich verstehe nicht ganz, wo ich dort ansetzen muss. Setze ich einen neuen Faden an der Markierung hinten an und stricke dann hin und her? Wie komme ich überhaupt zu den 96 Maschen? Wenn ich 96 Maschen abzähle, dann gehen die verkürzten Reihen bis zum vorderen Halsausschnitt (was auf dem Foto aber definitiv nicht zu sehen ist). Warum müssen so viele Maschen am Ende abgenommen werden?

DROPS Design 07.11.2018 kl. 16:00:

Liebe Karin, die verkürzten Reihen beginnen hingen am mittleren Rückenteil, hier eine Markierung einsetzen und jetzt hin- und zurückstricken: 8 M re bei der 1. Hinreihe, wenden 16 M. li. bei der 2. Reihe (=Rückreihe), und dann immer 8 Maschen mehr stricken = bei der 3. Reihe stricken Sie 16+8= 24 M re, bei der 4. Reihe 24+8= 32 M. li usw bis 96 M gestrickt wurden. Siehe auch dieses Video. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 03.08.2018 - 15:30:

I am trying to work out how to work the M.1 chart. 210 sts divided by 12 sts in M.1 = 17.5 repeats? Please tell me what I am missing. Thank you!

DROPS Design 06.08.2018 kl. 08:26:

Dear Sandra, you will repeat 17 times M.1 and then work the first 6 sts (= half repeat) in M.1. Happy knitting!

Hannoy 21.03.2018 - 17:44:

Je viens de terminer ce tricot ; les couleurs , la taille , les explications très bien ; je suis contente . merci à votre équipe . Une question technique : faut-il faire un "blocage" ou repassage patte mouille pour le jacquard?

DROPS Design 06.04.2018 kl. 09:53:

Bonjour Mme Hannoy, vous pouvez laver et sécher le pull (en suivant bien les indications de l'étiquette + les consignes générales), le jacquard n'en sera que plus beau. Bon tricot!

Caroline 22.02.2018 - 21:12:

I've just finished this project, it was really easy to follow the pattern.

Dagmar 10.10.2017 - 09:07:

Tippfehler: In der letzten Reihe der Anleitung "Passe" muss es nicht heißen "Die Arbeit drehen und re. bis hinten in die Mitte stricken. 1 R. stricken und gleichzeitig gleichmässig verteilt 112-116-120-124-128-132 M. abn." sondern: 12-16-20-24-28-32 Es blieben sonst für Gr. L nur 20 M übrig, um damit den AUsschnitt zu arbeiten, und das wäre doch arg eng.

DROPS Design 10.10.2017 kl. 09:48:

Liebe Dagmar, die letzte verkürzte Reihe wird bis rechts (= Vorderseite/Hinreihe) bis hinten in der Mitte gestrickt (mitte Rückenteil), und dann von hier (= Beginn der Runde) 1 Runde über alle Maschen stricken und gleichzeitig gleichmässig verteilt 112-116-120-124-128-132 M. abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Hege Myhre 14.11.2016 - 14:48:

Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse jeg skal strikke denne i?

DROPS Design 14.11.2016 kl. 16:16:

Hei Hege. Se maalskitsen nederst. Her er alle maal i cm per störrelse. Og laes her hvordan du vaelger din störrelse. God fornöjelse.

Katharina 28.05.2016 - 16:28:

Hallöchen, Ich habe eine kurze Frage. Wahrscheinlich bin ich einfach Strickblind.....ich bin gerade bei den verkürzten Reihen angekommen und da steht man soll an der hinteren Mitte einen Faden einziehen, um von dort die verkürzten Reihen zu beginnen. Aber WO ist die hintere Mitte? Als ich das letzte Mal eine Markierung einziehen sollte war das der neue Reihen Beginn zwischen Rückenteil und Ärmel. Wie viele Maschen werden denn den Ärmeln nach M2 zugerechnet? Lg Katharina

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:11:

Liebe Katharina, die hintere Mitte ist in der Mitte des Rückenteils. Die verkürzten Reihen müssen symmetrisch sein und werden daher (als Ausgangspunkt für die Markierung) dort begonnen. Die Maschenzahl der Ärmel brauchen Sie für die Ermittlung der hinteren Mitte nicht.

Katharina 25.05.2016 - 22:11:

Guten Abend. Ich bin gerade bei der Passe und in Reihe 35 passt das Muster leider nicht mehr mit der Anzahl der vorhandenen Maschen überein. Wenn ich die Abnahmen wie angezeigt vornehme kommt das Muster durcheinander. Vielleicht könnte da noch mal drüber geschaut werden, oder gibt es eine andere Möglichkeit? Lg

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:28:

Liebe Katharina, ich kann mir im Moment nicht ganz erkären, wo der Fehler liegt, aber ich selbst habe dieses Modell schon nachgestrickt und es hat alles gepasst. Können Sie nochmals alles genau kontrollieren?

Sunny N. 19.03.2016 - 20:48:

I believe that this pattern is very lovely for sure! But, the picture shows a long sleeve and it is misleading... if you have a pattern it should be a picture of the pattern... The newer knitters would be confused... but I love the colorwork and it will be fun to knit! Thank you!! Sunny

DROPS Design 19.03.2016 kl. 22:34:

Dear Sunny, the picture is really misleading a bit - there is T-shirt under the jumper, but it has so similar colour, that it seems like long sleeved... :-) Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 122-41

STEEKS EEKS

Marju, Estonia

Seikkailuvillis

Johanna, Finland

Winter Moss

Heike, Germany