DROPS / 119 / 27

Marcia by DROPS Design

Strikket DROPS bolero med raglan og hullmønster i ”Muskat”. Str XS/S til XXXL

DROPS design: Modell nr R-562
---------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g f.nr 10, fersken

DROPS PINNE NR 4 –
eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 22 p hullmønster på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3,5 - til vrbord.
DROPS PERLEMORKNAPP, nr 540: 1 stk.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (66)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 84kr. Les mer.

Se diag M.1 – diag viser mønsteret sett fra retten (1.p = retten).

FELLETIPS (gjelder raglan):
Det felles 1 m på innsiden av 1 kantm rille langs raglanlinjen:

FRA RETTEN:
Fell slik etter 1 kantm rille: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik 2 m før 1 kantm rille: 2 rett sammen.

FRA VRANGEN (gjelder ermtoppen):
Fell slik etter 1 kantm rille: 2 vrang sammen.
Fell slik 2 m før 1 kantm rille: 2 vridd vrang sammen (dvs strikk i bakre del av m-buen).
---------------------------------------------------------
BOLERO:

BAKSTK:
Legg opp 59-71-77-83-95-107 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten: 1 kantm RILLE - se forkl over, M.1A (= 3 m), M.1B til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 kantm RILLE. Fortsett mønsteret slik med 1 kantm rille i hver side.
Når arb måler 11-12-13-15-17-19 cm - avpass slik at neste p strikkes fra retten - felles det 3 m på beg av de 2 neste p til ermhull. På neste p fra retten felles det 1 m i hver side til raglan - LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 2-7-6-5-10-9 ganger og deretter på hver 4.p totalt 7-5-6-7-5-6 ganger = 35-41-47-53-59-71 m – NB: De m som ikke går opp i mønsteret når det felles strikkes i glstrikk. Sett m på 1 tråd, arb måler ca 25-27-29-32-35-38 cm.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 17-23-29-29-35-41 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten (= fra midt foran): 1 kantm rille, M.1A (= 3 m), M.1B til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 kantm rille. Fortsett mønsteret slik med 1 kantm rille i hver side SAMTIDIG som det legges opp nye m på slutten av hver p fra vrangen (= mot midt foran) slik: 1 m totalt 2 ganger og deretter 2 m totalt 5 ganger = 29-35-41-41-47-53 m - NB: de økte m strikkes i glstrikk til de går opp i mønsteret og ytterste m strikkes hele tiden i rille. Når arb måler 11-12-13-15-17-19 cm - avpass slik at neste p strikkes fra vrangen felles det 3 m på beg av p til ermhull. På neste p startes det å felle til raglan i siden som på bakstk. SAMTIDIG når arb måler 12-13-14-16-18-20 cm settes de ytterste 9 m mot midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det til hals på hver 2.p (dvs fell på beg av hver p fra retten): 3 m totalt 1-2-2-2-3-4 ganger og 1 m totalt 0-0-9-8-7-13 ganger, deretter 1 m på hver 4.p totalt 3-3-2-3-4-1 ganger og tilslutt 1 m på hver 6.p totalt 2-2-0-0-0-0 ganger (dvs til alle m på p er felt) - de m som ikke går opp i mønsteret når det felles strikkes i glstrikk inntil de igjen går opp i mønsteret.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre men motsatt, dvs 1.p fra retten strikkes på samme måte men fra siden (ikke midt foran), det legges opp m mot midt foran på slutten av hver p fra retten (ikke vrangen). Når det felles 3 m til ermhull gjøres dette på beg av p fra retten, og det felles til hals på beg av p fra vrangen (ikke retten).

ERME:
Legg løst opp 74-78-78-82-82-86 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrbord = 2 r / 2 vr med 1 kantm rille i hver side frem og tilbake på p. Når vrborden måler 3 cm strikkes det 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det felles 18-16-16-14-14-12 m jevnt fordelt = 56-62-62-68-68-74 m. Bytt til p 4. Videre strikkes M.1B med 1 kantm i hver side (1.p = retten). Når arb måler 7-7-9-11-12-13 cm - avpass slik at neste p strikkes fra retten og at det avsluttes samme sted i M.1 som på bakstk slik at mønsteret stemmer videre når bol og ermer syes sammen – felles det 3 m på beg av de 2 neste p = 50-56-56-62-62-68 m. På neste p fra retten felles det 1 m i hver side til raglan - LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 15-15-18-16-18-18 ganger og deretter på hver p totalt 0-3-0-5-3-6 ganger = 20 m tilbake på p i alle str. Sett m på 1 tråd, arb måler ca 21-22-25-28-30-32 cm.

MONTERING:
Sy raglansømmene innenfor 1 kantm.

VRBORDKANT:
Strikk opp fra retten innenfor 1 kantm ca 198-234-258-290-330-378 m (= ca 22 m på 10 cm og m-ant skal være delelig med 4 + 2) langs hele åpningen på boleroen (ikke rundt halsen) på rundp 3,5 med Muskat – bruk heklenål og Muskat når det strikkes opp m og pass på at det strikkes opp nok m i buene foran slik at kanten ikke kommer til å stramme. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrbord frem og tilbake på p slik (1.p = retten): 2 kantm rille, * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 rett og 2 kantm rille. Fortsett vrborden slik til kanten måler 3 cm og fell løst av med r over r, vr over vr og rille over rille.

HALSKANT:
Sett m fra trådene tilbake på rundp 3,5 SAMTIDIG som det strikkes opp fra retten ca 40 til 55 m langs halsen på hvert forstk (også over vrbordkanten midt foran og inkl m fra trådene foran i halsen) = ca 155 til 221 m på p. Strikk 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det felles jevnt fordelt til ca 150-154-158-162-166-174 m (m-ant skal være delelig med 4 + 2). Videre strikkes det vrbord slik (1.p = retten): 2 kantm rille, * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 rett og 2 kantm rille. Fortsett vrborden. SAMTIDIG etter 1 cm felles det til 1 knapphull i høyre side (sett fra retten) slik: fell av fjerde m fra midt foran og legg opp 1 ny m over den felte på neste p. Strikk videre til halskanten måler 3 cm og fell av med r over r, vr over vr og rille over rille. Sy i knappen på venstre side.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

ERME:
...... Bytt til p 4. Videre strikkes M.1B med 1 kantm i hver side (1.p = retten)......
VENSTRE FORSTK manglet.
Oppdatert online: 16.02.2010

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 kast

Kommentarer (66)

Legg inn en kommentar!

Carrion Francoise 21.07.2018 - 09:12:

Bonjour, je suis en train de tricoter ce modèle. Surprise ! Le raglan des devants est plus court que celui du dos et les manches n'ont pas de diminutions particulières pour correspondre et rejoindre les devants qui sont "arrêtés" plus bas que le dos. J'ai bien suivi vos explications. D'ailleurs sur le croquis on voit bien que les devants sont plus courts au niveau du raglan. Merci de m'aider. Cordialement.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 07:33:

Bonjour Mme Carrion, c'est à priori tout à fait possible car les diminutions de l'encolure devant vont empiéter également sur les mailles du raglan. Pour les manches, on diminue pour le raglan 1 m de chaque côté tous les 2 rangs puis tous les rangs en fonction de la taille. Bon tricot!

Edith Gravel 28.07.2017 - 14:28:

Est-ce normal que le bas de l'ouvrage roule à mesure que l'on tricote? Merci de votre réponse.

DROPS Design 28.07.2017 kl. 15:29:

Bonjour Mme Gravel, veillez bien à conserver la même tension que pour votre échantillon pour bien avoir les bonnes mesures. On relève ensuite les mailles autour du boléro pour créer la bordure, donc elle ne roulera plus après. Bon tricot!

Cora Meijer-Lammerse 04.04.2017 - 15:42:

Hallo. Ik snap iets niet van de patroon tekening. Er staat dat het telpatroon steeds de goede kant weergeeft, betekent dat dat je de tetuggaande naalden gewoon breit zoals de steken zich voordoen? Er staat ook bij de uitleg dat een hokje aan de goede kant er recht is en aan de verkeerde kant averecht maar de verkeerde kant staat toch niet op het telpatroon? Ik snap dat dus niet

DROPS Design 05.04.2017 kl. 10:49:

Hoi Cora, Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven in het telpatroon. (Ik zal deze zin nog even toevoegen in het patroon, zodat het wat duidelijker is.) En alle steken zijn weergegeven gezien op de goede kant van het werk. De tweede (en alle andere oneven toeren) brei je dus in dit geval allemaal averecht op de verkeerde kant (zodat er recht op de goede kant ontstaat).

Glenna Blomquist 08.03.2017 - 15:22:

Is there a chart available? I can't figure out the front pieces - put on holder - but aren't you supposed to eventually bind them all off - why put on holder?

DROPS Design 08.03.2017 kl. 17:16:

Dear Mrs Blomquist, you put the sts on a st holder for neck, then you will work this sts again when working neck - see NECKLINE. Happy knitting!

Phyllis Smith 19.08.2015 - 03:34:

Redid the back piece. I do not understand the process for the back piece once you begin the Dec..It says work stitches not fitting into pattern in stockinette st until they fit pattern. I do not understand this. I would think the pattern would still be the lacy pattern with the yo,sl,kttog, psso, yo,k3,yo.That is stockinette st since it is a krow, prow with the pattern. Is that what you mean??

DROPS Design 19.08.2015 kl. 09:37:

Dear Mrs Smith, when you bind off sts each side for armholes then dec for raglan, you work sts inside dec in stocking st instead of pattern (ie without any holes), so that you keep correct number of sts and have enough sts to work a full repeat in lace pattern. Happy knitting!

Phyllis Smith 11.08.2015 - 14:50:

I am attempting to do 119-27. I have gone to two knit shoppes and having an awful time with the instructions. O have worked in the back piece and not even gotten to where dec are supposed to start and number of stitches are down below finished number. Don't know what I have done wrong. Very frustrating. Am ready to quit!!! Love the look of the shrug!!

DROPS Design 11.08.2015 kl. 16:06:

Dear Mrs Smith, for back piece, you first work on 59-107 sts (see size) in pattern with 1 edge st each side until piece measures 11-19 cm, then shape armholes: bind off 3 sts at the beg of next 2 rows and dec for raglan 1 st each side 2-9 times in total every other row then 7-6 times every 4th row: 35-71 sts remain. Happy knitting!

Robin Johnson 26.08.2014 - 01:39:

Also it seems like depending on where you start the neckline dec, you could have several rows at the top of the right front with only 1 stitch? Is this right? Thx!

DROPS Design 26.08.2014 kl. 10:59:

It is correct, you cast off in first size for neckline 3 sts 1 time then every other row from neckline (= every 4th row) 1 st 3 times then every 3rd row (= every 6th row) 1 st 2 times. Happy knitting!

Robin Johnson 26.08.2014 - 00:44:

Hi, on the response to my previous comment, did you mean I cast off 3 st instead of 9? That's the only way the math works.

DROPS Design 26.08.2014 kl. 10:57:

Dear Mrs Johnson, you are correct, you cast off 3 sts (not 9) for armhole.

Robin Johnson 20.08.2014 - 04:25:

For size small on the right front it seems like I will be done with all stitches before the decreasing and casting off is done. Starting at 29 st (for a small), please show me how all the dec add up.

DROPS Design 20.08.2014 kl. 12:26:

Dear Mrs Johnson, in first size starting with 29 sts, you cast off 9 sts on the side for armhole, then 9 sts for raglan on the side (1 st 2 times every other row + 1 st 7 times every 4th row) + for neckline : 9 sts on a st holder+ bind off 3 sts 1 time + 1 st 3 times every other row and 1 st 2 times every 3rd row. All sts have been decreased/bound off. Happy knnitting!

Robin Johnson 20.08.2014 - 02:07:

I'm having trouble with the Right Front instructions. Does "beginning at every row from mid-front" mean every other row, as in every right side row, or does it mean literally every row, i.e. right side and wrong side rows?

DROPS Design 20.08.2014 kl. 12:20:

Dear Mrs Johnson, it means you dec every other row, only on the rows starting from mid-front (= starting on the neckline side and working towards the side), ie at beg of row from RS for right front piece. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 119-27