DROPS / 119 / 27

Marcia by DROPS Design

Strikket DROPS bolero med raglan og hullmønster i ”Muskat”. Str XS/S til XXXL

DROPS design: Modell nr R-562
---------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g f.nr 10, fersken

DROPS PINNE NR 4 –
eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 22 p hullmønster på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3,5 - til vrbord.
DROPS PERLEMORKNAPP, nr 540: 1 stk.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: buet forstk, raglan, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: bolero,

Se diag M.1 – diag viser mønsteret sett fra retten (1.p = retten).

FELLETIPS (gjelder raglan):
Det felles 1 m på innsiden av 1 kantm rille langs raglanlinjen:

FRA RETTEN:
Fell slik etter 1 kantm rille: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik 2 m før 1 kantm rille: 2 rett sammen.

FRA VRANGEN (gjelder ermtoppen):
Fell slik etter 1 kantm rille: 2 vrang sammen.
Fell slik 2 m før 1 kantm rille: 2 vridd vrang sammen (dvs strikk i bakre del av m-buen).
---------------------------------------------------------
BOLERO:

BAKSTK:
Legg opp 59-71-77-83-95-107 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten: 1 kantm RILLE - se forkl over, M.1A (= 3 m), M.1B til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 kantm RILLE. Fortsett mønsteret slik med 1 kantm rille i hver side.
Når arb måler 11-12-13-15-17-19 cm - avpass slik at neste p strikkes fra retten - felles det 3 m på beg av de 2 neste p til ermhull. På neste p fra retten felles det 1 m i hver side til raglan - LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 2-7-6-5-10-9 ganger og deretter på hver 4.p totalt 7-5-6-7-5-6 ganger = 35-41-47-53-59-71 m – NB: De m som ikke går opp i mønsteret når det felles strikkes i glstrikk. Sett m på 1 tråd, arb måler ca 25-27-29-32-35-38 cm.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 17-23-29-29-35-41 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten (= fra midt foran): 1 kantm rille, M.1A (= 3 m), M.1B til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 kantm rille. Fortsett mønsteret slik med 1 kantm rille i hver side SAMTIDIG som det legges opp nye m på slutten av hver p fra vrangen (= mot midt foran) slik: 1 m totalt 2 ganger og deretter 2 m totalt 5 ganger = 29-35-41-41-47-53 m - NB: de økte m strikkes i glstrikk til de går opp i mønsteret og ytterste m strikkes hele tiden i rille. Når arb måler 11-12-13-15-17-19 cm - avpass slik at neste p strikkes fra vrangen felles det 3 m på beg av p til ermhull. På neste p startes det å felle til raglan i siden som på bakstk. SAMTIDIG når arb måler 12-13-14-16-18-20 cm settes de ytterste 9 m mot midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det til hals på hver 2.p (dvs fell på beg av hver p fra retten): 3 m totalt 1-2-2-2-3-4 ganger og 1 m totalt 0-0-9-8-7-13 ganger, deretter 1 m på hver 4.p totalt 3-3-2-3-4-1 ganger og tilslutt 1 m på hver 6.p totalt 2-2-0-0-0-0 ganger (dvs til alle m på p er felt) - de m som ikke går opp i mønsteret når det felles strikkes i glstrikk inntil de igjen går opp i mønsteret.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre men motsatt, dvs 1.p fra retten strikkes på samme måte men fra siden (ikke midt foran), det legges opp m mot midt foran på slutten av hver p fra retten (ikke vrangen). Når det felles 3 m til ermhull gjøres dette på beg av p fra retten, og det felles til hals på beg av p fra vrangen (ikke retten).

ERME:
Legg løst opp 74-78-78-82-82-86 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med Muskat. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrbord = 2 r / 2 vr med 1 kantm rille i hver side frem og tilbake på p. Når vrborden måler 3 cm strikkes det 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det felles 18-16-16-14-14-12 m jevnt fordelt = 56-62-62-68-68-74 m. Bytt til p 4. Videre strikkes M.1B med 1 kantm i hver side (1.p = retten). Når arb måler 7-7-9-11-12-13 cm - avpass slik at neste p strikkes fra retten og at det avsluttes samme sted i M.1 som på bakstk slik at mønsteret stemmer videre når bol og ermer syes sammen – felles det 3 m på beg av de 2 neste p = 50-56-56-62-62-68 m. På neste p fra retten felles det 1 m i hver side til raglan - LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 15-15-18-16-18-18 ganger og deretter på hver p totalt 0-3-0-5-3-6 ganger = 20 m tilbake på p i alle str. Sett m på 1 tråd, arb måler ca 21-22-25-28-30-32 cm.

MONTERING:
Sy raglansømmene innenfor 1 kantm.

VRBORDKANT:
Strikk opp fra retten innenfor 1 kantm ca 198-234-258-290-330-378 m (= ca 22 m på 10 cm og m-ant skal være delelig med 4 + 2) langs hele åpningen på boleroen (ikke rundt halsen) på rundp 3,5 med Muskat – bruk heklenål og Muskat når det strikkes opp m og pass på at det strikkes opp nok m i buene foran slik at kanten ikke kommer til å stramme. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrbord frem og tilbake på p slik (1.p = retten): 2 kantm rille, * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 rett og 2 kantm rille. Fortsett vrborden slik til kanten måler 3 cm og fell løst av med r over r, vr over vr og rille over rille.

HALSKANT:
Sett m fra trådene tilbake på rundp 3,5 SAMTIDIG som det strikkes opp fra retten ca 40 til 55 m langs halsen på hvert forstk (også over vrbordkanten midt foran og inkl m fra trådene foran i halsen) = ca 155 til 221 m på p. Strikk 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det felles jevnt fordelt til ca 150-154-158-162-166-174 m (m-ant skal være delelig med 4 + 2). Videre strikkes det vrbord slik (1.p = retten): 2 kantm rille, * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 rett og 2 kantm rille. Fortsett vrborden. SAMTIDIG etter 1 cm felles det til 1 knapphull i høyre side (sett fra retten) slik: fell av fjerde m fra midt foran og legg opp 1 ny m over den felte på neste p. Strikk videre til halskanten måler 3 cm og fell av med r over r, vr over vr og rille over rille. Sy i knappen på venstre side.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 kast