DROPS / 119 / 27

Marcia by DROPS Design

DROPS pitsineulebolero ”Muskat”-langasta. Koot XS/S-XXXL.

DROPS design: Malli nro R-562
------------------------------------------------------------
Koko: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MUSKAT:
200-250-250-300-300-350 g nro 10, persikka

DROPS PUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 16 s x 22 krs pitsineuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

DROPS HELMIÄISNAPPI (540): 1 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 9.20€. Lue lisää.

Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna (1. krs = oikea puoli).

KAVENNUSVINKKI (raglankavennukset):
Kavenna 1 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella näin:
OIKEALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: Ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Kerroksen lopussa 2 silmukan päässä reunasilmukasta: 2 s oikein yhteen.
NURJALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: 2 s nurin yhteen. Kerroksen lopussa 2 silmukan päässä reunasilmukasta: 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen).
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

BOLERO:

TAKAKAPPALE:
Luo puikoille nro 4 Muskat-langalla 59-71-77-83-95-107 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 1 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), M.1A (= 3 s), neulo mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti kunnes jäljellä on 1 s ja neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 11-12-13-15-17-19 cm, päätä kummastakin reunasta 3 s kädenteitä varten. Aloita sitten raglankavennukset, eli kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla kummassakin reunassa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 2-7-6-5-10-9 kertaa ja sitten vielä joka 4. krs yht. 7-5-6-7-5-6 kertaa = 35-41-47-53-59-71 s. HUOM: Niillä silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta kavennusten aikana, neulotaan sileää neuletta. Siirrä s:t apulangalle, työn pituus on n. 25-27-29-32-35-38 cm.

OIKEA ETUKAPPALE:
Luo puikoille nro 4 Muskat-langalla 17-23-29-29-35-41 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan keskeltä edestä alkaen näin: 1 s ainaoikeaa, M.1A (= 3 s), neulo mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti kunnes jäljellä on 1 s ja neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja luo SAMALLA keskelle eteen, eli jokaisen nurjan puolen krs:n loppuun silmukoita seuraavasti: 2 x 1 s ja 5 x 2 s = 29-35-41-41-47-53 s. HUOM: Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta kunnes silmukoita on riittävästi kokonaista uutta mallikertaa varten. Uloimmalla s:lla neulotaan ainaoikeaa. Kun työn pituus on 11-12-13-15-17-19 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n, päätä sivusta 3 s kädentietä varten. Tee sitten sivussa raglankavennukset kuten takana. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 12-13-14-16-18-20 cm, siirrä keskiedun uloimmat 9 s apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten pääntien reunasta joka 2. krs (eli jokaisen oikean puolen krs:n alusta): 1-2-2-2-3-4 x 3 s ja 0-0-9-8-7-13 x 1 s, sitten joka 4. krs: 3-3-2-3-4-1 x 1 s ja lopuksi joka 6. krs: 2-2-0-0-0-0 x 1 s (kaikki s:t on nyt päätetty). Niillä silmukoilla joilla ei voida neuloa mallineuletta, neulotaan sileää neuletta.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi, eli 1. krs (= oikea puoli) neulotaan samalla tavalla, mutta sivusta alkaen. Luo silmukoita keskelle eteen jokaisen oikean puolen krs:n loppuun. Päätä kädentien 3 s työn oikean puolen krs:n alusta ja päätä pääntien s:t työn nurjan puolen krs:n alusta.

HIHA:
Luo löyhästi pyöröpuikolle nro 3,5 Muskat-langalla 74-78-78-82-82-86 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). Neulo sitten tasona 2 o/2 n -joustinneuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 18-16-16-14-14-12 s = 56-62-62-68-68-74 s. Vaihda puikkoihin nro 4. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti, lukuun ottamatta 1 reunas kummassakin reunassa (1. krs = oikea puoli). Kun työn pituus on 7-7-9-11-12-13 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n (tarkista, että olet neulonut yhtä monta krs mallineuletta kuin takakappaleessa), päätä kummastakin reunasta 3 s = 50-56-56-62-62-68 s. Aloita sitten raglankavennukset, eli kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla kummassakin reunassa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 15-15-18-16-18-18 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 0-3-0-5-3-6 kertaa = 20 s jäljellä työssä kaikissa koissa. Siirrä s:t apulangalle, työn pituus on n. 21-22-25-28-30-32 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele raglansaumat yhden reunasilmukan päästä.

REUNUS:
Poimi boleron aukon reunoista (ei kuitenkaan pääntien reunasta) yhden reunasilmukan sisäpuolelta Muskat langalla n. 198-234-258-290-330-378 s (= n. 22 s/10 cm, s-luvun tulee olla 4 + 2 s:lla jaollinen). Poimi s:t virkkuukoukun avulla ja tarkista, että poimit riittävästi silmukoita etukappaleiden kaarien kohdalla, jotta reunuksesta tulisi tarpeeksi löyhä. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Neulo sitten tasona joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 2 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 2 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen kun reunuksen leveys on 3 cm.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Ota apulangoilla odottavat s:t pyöröpuikolle nro 3,5 ja poimi SAMALLA työn oikealta puolelta kummankin etukappaleen pääntien reunasta (myös keskiedun joustinneuleen reunasta) n. 40-55 s = n. 155-221 s työssä. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein s-luku n. 150-154-158-162-166-174 s:aan (s-luvun tulee olla 4 + 2 s:lla jaollinen). Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 2 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 2 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun reunuksen leveys on 1 cm, tee oikeaan etukappaleeseen 1 napinläpi näin: päätä etureunan neljäs s ja luo seuraavalla krs:lla päätetyn s:n tilalle 1 s. Jatka neulomista kunnes reunuksen leveys on 3 cm. Päätä s:t joustinneuletta neuloen.
Kiinnitä nappi vasempaan etukappaleeseen.

Piirros

= oikea s oikealta puolelta, nurja s nurjalta puolelta
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto

Heather Hobbs 05.09.2019 - 23:47:

This is a lovely garment but so many people have obviously had trouble following the instructions I am not game to try it :-(

Carrion Francoise 21.07.2018 - 09:12:

Bonjour, je suis en train de tricoter ce modèle. Surprise ! Le raglan des devants est plus court que celui du dos et les manches n'ont pas de diminutions particulières pour correspondre et rejoindre les devants qui sont "arrêtés" plus bas que le dos. J'ai bien suivi vos explications. D'ailleurs sur le croquis on voit bien que les devants sont plus courts au niveau du raglan. Merci de m'aider. Cordialement.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 07:33:

Bonjour Mme Carrion, c'est à priori tout à fait possible car les diminutions de l'encolure devant vont empiéter également sur les mailles du raglan. Pour les manches, on diminue pour le raglan 1 m de chaque côté tous les 2 rangs puis tous les rangs en fonction de la taille. Bon tricot!

Edith Gravel 28.07.2017 - 14:28:

Est-ce normal que le bas de l'ouvrage roule à mesure que l'on tricote? Merci de votre réponse.

DROPS Design 28.07.2017 kl. 15:29:

Bonjour Mme Gravel, veillez bien à conserver la même tension que pour votre échantillon pour bien avoir les bonnes mesures. On relève ensuite les mailles autour du boléro pour créer la bordure, donc elle ne roulera plus après. Bon tricot!

Cora Meijer-Lammerse 04.04.2017 - 15:42:

Hallo. Ik snap iets niet van de patroon tekening. Er staat dat het telpatroon steeds de goede kant weergeeft, betekent dat dat je de tetuggaande naalden gewoon breit zoals de steken zich voordoen? Er staat ook bij de uitleg dat een hokje aan de goede kant er recht is en aan de verkeerde kant averecht maar de verkeerde kant staat toch niet op het telpatroon? Ik snap dat dus niet

DROPS Design 05.04.2017 kl. 10:49:

Hoi Cora, Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven in het telpatroon. (Ik zal deze zin nog even toevoegen in het patroon, zodat het wat duidelijker is.) En alle steken zijn weergegeven gezien op de goede kant van het werk. De tweede (en alle andere oneven toeren) brei je dus in dit geval allemaal averecht op de verkeerde kant (zodat er recht op de goede kant ontstaat).

Glenna Blomquist 08.03.2017 - 15:22:

Is there a chart available? I can't figure out the front pieces - put on holder - but aren't you supposed to eventually bind them all off - why put on holder?

DROPS Design 08.03.2017 kl. 17:16:

Dear Mrs Blomquist, you put the sts on a st holder for neck, then you will work this sts again when working neck - see NECKLINE. Happy knitting!

Phyllis Smith 19.08.2015 - 03:34:

Redid the back piece. I do not understand the process for the back piece once you begin the Dec..It says work stitches not fitting into pattern in stockinette st until they fit pattern. I do not understand this. I would think the pattern would still be the lacy pattern with the yo,sl,kttog, psso, yo,k3,yo.That is stockinette st since it is a krow, prow with the pattern. Is that what you mean??

DROPS Design 19.08.2015 kl. 09:37:

Dear Mrs Smith, when you bind off sts each side for armholes then dec for raglan, you work sts inside dec in stocking st instead of pattern (ie without any holes), so that you keep correct number of sts and have enough sts to work a full repeat in lace pattern. Happy knitting!

Phyllis Smith 11.08.2015 - 14:50:

I am attempting to do 119-27. I have gone to two knit shoppes and having an awful time with the instructions. O have worked in the back piece and not even gotten to where dec are supposed to start and number of stitches are down below finished number. Don't know what I have done wrong. Very frustrating. Am ready to quit!!! Love the look of the shrug!!

DROPS Design 11.08.2015 kl. 16:06:

Dear Mrs Smith, for back piece, you first work on 59-107 sts (see size) in pattern with 1 edge st each side until piece measures 11-19 cm, then shape armholes: bind off 3 sts at the beg of next 2 rows and dec for raglan 1 st each side 2-9 times in total every other row then 7-6 times every 4th row: 35-71 sts remain. Happy knitting!

Robin Johnson 26.08.2014 - 01:39:

Also it seems like depending on where you start the neckline dec, you could have several rows at the top of the right front with only 1 stitch? Is this right? Thx!

DROPS Design 26.08.2014 kl. 10:59:

It is correct, you cast off in first size for neckline 3 sts 1 time then every other row from neckline (= every 4th row) 1 st 3 times then every 3rd row (= every 6th row) 1 st 2 times. Happy knitting!

Robin Johnson 26.08.2014 - 00:44:

Hi, on the response to my previous comment, did you mean I cast off 3 st instead of 9? That's the only way the math works.

DROPS Design 26.08.2014 kl. 10:57:

Dear Mrs Johnson, you are correct, you cast off 3 sts (not 9) for armhole.

Robin Johnson 20.08.2014 - 04:25:

For size small on the right front it seems like I will be done with all stitches before the decreasing and casting off is done. Starting at 29 st (for a small), please show me how all the dec add up.

DROPS Design 20.08.2014 kl. 12:26:

Dear Mrs Johnson, in first size starting with 29 sts, you cast off 9 sts on the side for armhole, then 9 sts for raglan on the side (1 st 2 times every other row + 1 st 7 times every 4th row) + for neckline : 9 sts on a st holder+ bind off 3 sts 1 time + 1 st 3 times every other row and 1 st 2 times every 3rd row. All sts have been decreased/bound off. Happy knnitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 119-27

Mrs Darcy

Ili, Hungary