DROPS / 119 / 12

DROPS 119-12 by DROPS Design

Virkad DROPS poncho i två trådar ”Alpaca”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr Z-487
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
100-100-150 g nr 0100, eco natur
100-100-150 g nr 6205, ljusblå
100-100-150 g nr 6347, grålila
100-100-150 g nr 4050, ljuslila
100-100-150 g nr 0618, ljusbeige mix

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller den virknål du måste ha för att få 3 trippel-stgrupper på bredden och 3 v på höjden på 10 x 10 cm med två trådar.

Garnet till detta mönstret kostar 380kr. Läs mer.
RÄNDER: Virka ränder så här:
1 v eco natur
1 v ljusblå
1 v grålila
1 v ljuslila
1 v ljusbeige mix

VIRKTIPS:
Vid varje färgbyte virkas trådändarna fast samtidigt som nästa v virkas. Detta görs för att slippa fästa så många trådar när arb är färdigt.
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb virkas runt från halsen och ned.

Virka 132-144-156 lm med virknål nr 4,5 med 2 trådar eco natur och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: 5 lm (= 1 trippel-st), 1 trippel-st i var och en av de 3 nästföljande lm, *1 lm, hoppa över 2 lm, 1 trippel-st i var och en av de 4 nästföljande lm*, upprepa *-* tills det återstår 2 lm, 1 lm, hoppa över 2 lm, avsluta med 1 sm i den 5:e lm i början på v och virka 1 sm i var och en av de 4 första trippel-st i början på v = 88-96-104 trippel-st (= 22-24-26 trippel-stgrupper). Virka RÄNDER – se förkl ovan. LÄS VIRKTIPS!

VARV 2: 5 lm (= 1 trippel-st), 3 trippel-st om första lm-bågen, 1 lm, *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 4-4-5 nästföljande lm-bågarna, 4 trippel-st om nästa lm-båge, 1 lm, 4 trippel-st om samma lm-båge (= ökning mitt fram), 1 lm, *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 10-11-12 nästföljande lm-bågarna, 4 trippel-st om nästa lm-båge, 1 lm, 4 trippel-st om samma lm-båge (= ökning mitt bak), 1 lm *4 trippel-st, 1 lm*, upprepa *-* om var och en av de 5-6-6 nästföljande lm-bågarna, och avsluta med 1 sm i den 5:e lm i början på v och virka 1 sm i var och en av de 4 första trippel-st i början på v = 24-26-28 trippel-stgrupper.
Från varv 3 till färdigt mått: Fortsätt virka enligt förkl ovan SAMTIDIGT som det virkas 4 trippel-st + 1 lm + 4 trippel-st i lm-bågen mitt fram och mitt bak (dvs. att det blir 1 st-grupp mer mellan varje spets för varje v).

När arb mäter ca 52-54-56 cm mitt fram från halsen och ned – eller till önskad längd – klipps tråden av och och fästes.

VIRKAD KANT: Överst runt halsen på ponchon virkas det en kant med 2 trådar eco natur så här: 1 fm om den första lm-bågen, *5 lm, hoppa över 4 trippel-st, 1 fm om nästa lm-båge*, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första fm. Klipp av och fäst tråden.

Badariotti Laetitia 14.05.2016 - 19:05:

Bonjour, n'y a-t-il pas une erreur dans les référence de couleur ? sur le nuancier. la référence 618 correspond à un beige clair et non un beige foncé comme indiqué sur ce modèle. et la référence 6347 correspond à un violet gris. et non un bleu acier foncé comme indiqué également sur le modèle. Pouvez vous me confirmer les bonnes références ? Le nom des couleurs a peut être changé ? Merci Laetitia

DROPS Design 17.05.2016 kl. 09:23:

Bonjour Mme Badariotti, les noms des couleurs sont parfois ajustés, mais vous pouvez toujours vous fier à la référence des couleurs. Votre magasin DROPS saura vous renseigner sur les couleurs si besoin. Bon crochet!

Naomi Johnson 08.08.2015 - 22:41:

Call it, Color Me Shell.

Wilma 06.06.2014 - 23:12:

Patroon 119-12:jullie schrijven bij toer 2: 4 driedubbel-stk, 1 l *, herhaal van *-* in iedere van de volgende 4-4-5 l-lussen,Wat bedoelen jullie hiermee? Wat bedoelen jullie met 4-4-5 (en later 10-11-12)? Ik kom er niet uit...:-{ Vriendelijke groet, Wilma

DROPS Design 10.06.2014 kl. 16:30:

Hoi Wilma. Dat geeft aan wat je moet haken voor elke maat. Er zijn 3 maten, dus je haakt 4, 4 of 5 afhankelijk van je gekozen maat, enzovoort.

Iride 12.02.2014 - 17:39:

Salve a tutti. Quanto misura esattamente il poncho (Scollo larghezza finale altezza)? Leggendo i commenti in tedesco mi sembra di aver capito che c'è forse un'imprecisione nelle istruzioni ma non conosco abbastanza bene la lingua. È così? GRAZIE IRIDE

DROPS Design 13.02.2014 kl. 15:50:

Buongiorno Iride, lo schema in fondo al modello indica le misure per la larghezza dello sprone e dell'altezza del poncho dalla punta del collo alla punta finale. Non ci sono imprecisioni nelle istruzioni. Ci riscriva se ha altri dubbi. Buon lavoro!!

Melitta Wicht 30.11.2013 - 01:05:

Hallo, super schöner Poncho. Habe ihn an 2 Abende gehäkelt, meine Tochter sieht toll damit aus. Auch die Alpaca-Wolle und die angegebenen Farben sind super. Schöne Grüße Melitta Wicht

Melitta Wicht 24.11.2013 - 11:31:

Hallo, können Sie mir bitte die Gesamtbreite (Diagramm)des Ponchos mitteilen, dieses Maß ist nicht vorhanden. Vielen Dank im voraus. Mit freundlichem Gruß Melitta Wicht

DROPS Design 25.11.2013 kl. 08:24:

Liebe Melitta, leider habe ich hier auch nur die Angaben, die im Diagramm stehen. Bei diesem Modell ist dies aber ausreichend, um die richtige Grösse zu ermitteln.

Diana 24.05.2013 - 10:56:

Als ik het goed begrijp,dan bedoelt u met 2 draden,dat je dus met 2 knotten tegelijk haakt om de draad wat dikker te maken? Kan ik dan ook een ander garen gebruiken dat bv de dubbele dikte heeft van het garen wat hier wordt gebruikt?

DROPS Design 28.05.2013 kl. 15:09:

Hoi Diana. Ja, correct. Deze poncho wordt gehaakt van 2 draden Alpaca. Dit kan je uiteraard vervangen door een dikkere garen (bijvoorbeeld Nepal). Maar zorg altijd voor dat de stekenverhouding voor het patroon wordt aangehouden. Veel haakplezier.

Marie 11.03.2013 - 19:48:

Modèle vraiment sympa et simple à faire! Ce site est génial car il y a des modèles assez modernes,les explications mm demandées sont claires et limpides, et surtout,il y a des consignes pour toutes les tailles!chapeau bas et merci!!!!

Paola 06.03.2013 - 20:28:

Bellissimo e facilissimo! Mettete gli schemi!! Un suggerimento per me che sono più brava nel capire gli schemi "disegnati" e non le spiegazioni "scritte"!

Mery 27.01.2013 - 08:03:

Patterns

Kommentér oppskrift DROPS 119-12