DROPS Baby / 19 / 14

Rosy Toes by DROPS Design

Virkade tofflor till jul till baby och barn i 2 trådar DROPS Alpaca

Tags: jul, tofflor,

DROPS design: Modell nr Z-081-by-jul
--------------------------------------------------------
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar fotlängd: 10-11-12 (14-16) cm.
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
50 g i alla strl nr 3620, röd

DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller det nål-nr du måste ha för att få 18 fm x 20 v med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLKNAPP, NR 541: 2 st.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 27kr. Läs mer.
MINSKNINGSTIPS:
Börja minska 2 fm före markören.
Virka 1 fm, men vänta med sista genomdragning (= 2 m på nålen), virka sedan nästa fm, när sista genomdragning görs dras tråden genom alla m på nålen - det är nu minskat 1 fm.
VIRKTIPS:
Första fm i början på v ersätts med 1 lm. varje v avslutas med 1 sm i lm i början på v.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

VÄNSTER TOFFEL:
Virka 12-14-16 (20-24) lm (inkl 1 lm att vända med) med 2 trådar Alpaca och nål 4. Vänd arb, hoppa över 1 lm och virka 2 fm i den 2:a lm från nålen, sedan virkas det 1 fm i var och en av de följande 9-11-13 (17-21) lm, 4 fm i sista lm, (sätt en markör mittemellan dessa 4 fm = mitt fram), sedan virkas det 1 fm i den andra sidan av de följande 9-11-13 (17-21) lm, och avsluta med 2 fm i den andra sidan av den sista lm, sätt en markör här (= mitt bak) och 1 sm i lm i början på v = 26-30-34 (42-50) fm. Sedan virkas det runt - Läs VIRKTIPS! Virka 1 fm i varje fm, SAMTIDIGT ökas det 1 fm på var sida av varje markör, öka på varje v, genom att virka 2 fm i 1 fm före och efter markörerna, upprepa på varje v totalt 3 ggr, MEN sista gången ökas det endast vid markören mitt fram = 36-40-44 (52-60) fm. Virka 4-5-6 (7-8) v med 1 fm i varje fm, sedan minskas 2 fm på varje sida av markören mitt fram på vartannat v totalt 2 ggr - Läs MINSKNINGSTIPS = 28-32-36 (44-52) fm. Virka 1 v med 1 fm i varje fm. Klipp och fäst tråden.

ÖGLA:
Virka 6-6-7 (8-10) fm efter markören mitt fram. Virka 1 fm i var och en av de följande 16-20-22 (28-32) fm, virka 15-17-19 (21-23) lm, vänd, hoppa över den första lm och virka 1 fm i var och en av de följande 14-16-18 (20-22) lm och 1 fm i var och en av de följande 16-20-22 (28-32) fm = 30-36-40 (48-54) fm. Vänd arb. Virka 1 fm i varje fm tills det återstår 4 fm på v, virka 2 lm, hoppa över 2 fm, virka 1 fm i var och en av de sista 2 fm på raden. Vänd arb. Virka 1 lm, sedan virkas det 1 fm i varje fm och varje lm = 30-36-40 (48-54) fm. Klipp och fäst tråden. Sy på knappen ca 1 cm in från kanten på toffeln.

HÖGER TOFFEL:
Virka på samma sätt som vänster toffel, men öglan virkas på motsatt sida.

Sara 09.09.2017 - 13:57:

How can you increase at the back at Both sides of the marker when the marker is behind the last Stitch?

DROPS Design 09.09.2017 kl. 18:13:

Dear Sara, the first marker is at the center back, and the second marker at the center front of the slipper, which is put into teh last but one stitch. The last stitch closes the circle, and the piece is crocheted in the round afterwards, which makes possible to increase before and after both markers. I hope this helped. Happy Crafting!

Paula 14.08.2017 - 10:39:

I bought my yarns online in germany but don't speak german and would indeed appreciate to know about the decreases. I improvised and made size 6-9 months but can you specify if the decreases are to involve 4 sts (2+2) on each side of the marker, so to decrease 4 sts in each decreasing round? It says "then dec 2 sc - See DECREASING TIP - on each side of marker mid front on every other round a total of 2 times = 28-32-36 (44-52) sc.". Many thanks.

DROPS Design 23.08.2017 kl. 18:00:

Dear Paula, no, you should decrease 1 stitch on each side of the marker, which makes a total of 2 decreases, and it is repeated a total of two times every other round.

B.V 09.08.2017 - 16:16:

Hej! Näst sista varvet är fel!!!! Arbetet blir bara hälften så högt som på som bilden, fler minskningar och fler varv?? har virkat mönstret 20 gånger!!!!

DROPS Design 14.08.2017 kl. 13:50:

Har du kontrollerat virkfastheten? Det är mycket viktigt att den stämmer! Vad exakt är det som inte stämmer på det näst sista varvet?

Trine C 28.10.2014 - 03:23:

Der står i opskriften at man skal starte indtagning midt foran 2 m. fra mærket, så bruger man begge masker til at tage 1 maske ind, men skal tage 2 m. ind på begge sider, hvordan hænger det sammen? skal man så starte 3-4 m fra mærket eller bare fortsætte til man har taget 4 ind i det hele for bliver det i så fald ikke skævt? Eller skal man bare hele tiden tage ned i 1 fm og gøre 1. gennemtræk og så først trække tråden igennem når man har taget alle 4 ind?

DROPS Design 28.10.2014 kl. 10:16:

Hej Trine, Du tager 2 m ind på hver side af mærketråden og det gør du 2 gange, så du ialt har taget 8 m ind. God fornøjelse!

Hélène M. 07.03.2013 - 20:29:

J'adore ces chaussons, mais je suis incapable de les réaliser au crochet. Est-ce possible d'adapter ce patron afin de le tricoter avec des aiguilles?

DROPS Design 08.03.2013 kl. 08:46:

Bonjour Hélène M. d'autres modèles de notre site pourront vous inspirer sans doute, par ex. b20-13 ou b18-29. Bon tricot !

J. Hoffmann 12.01.2013 - 23:01:

Hallo, verstehe ich folgenden satz:"danach vorne auf beiden Seiten des Markierungsfadens je 2 fM abn. und bei jeder 2. R. total 2 Mal wiederholen" richtig , und gemeint sind hier einfach vier ganze runden bei denen jeweils vorne zwei fm abgenommen werden? vielen dank, j. hoffmann

DROPS Design 14.01.2013 kl. 11:41:

Liebe J. Hoffmann, es werden in einer R 4 M abgenommen (auf jeder Seite des Markierungsfadens 2 M) ,dann eine R ohne Abnahmen und dann wieder 1 R mit Abnahmen. Es sind dann 8 M abgenommen.

DROPS Desing 14.11.2011 - 11:59:

Du hekler først på den ene siden av lm-raden (et led) også i på andere siden av lm-Faden (et led).

Anneli 12.11.2011 - 20:44:

Jeg er ingen veldig erfaren hekler, men jeg forstår ikke oppskriften på disse tøflene. etter jeg har snudd arbeidet og heklet på den "andre" siden så får jeg jo ikke plutselig 26 masker? hvor på tøffelen starter man og hvordan kommer man rundt ved å hekle på baksiden?? dette var vanskelig skrevet synes jeg.

Mille 17.09.2011 - 12:52:

Er I sikre på, at der ikke er en fejl i opskriften inden man skal starte med at strikke rundt? Jeg synes, der mangler en del masker.

Rebe 14.09.2011 - 07:37:

Muchas gracias por publicar patrones gracias a estos patrones he podido hacerle varias cositas hermosas a mi bebe

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-14