DROPS / 115 / 4

Into The Day by DROPS Design

DROPS tunika i 2 trådar ”Alpaca” med virkade rutor på oket. Strl XS - XXL

DROPS design: Modell nr Z-441
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
550-600-650-700 g nr 517, mellangrå
50-50-100-100 g nr 501, ljus grå
50-50-100-100 g nr 618, beige
50-50-100-100 g nr 100, natur

DROPS VIRKNÅL nr 4,5 – eller den nål du måste använda för att få 1 ruta = 8 x 8 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) nr 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 624kr. Läs mer.
MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 2 m före markören: 2 rm ihop, markör, 2 vridna rm ihop (dvs sticka i bakre m-bågar i stället för i främre).
ÖKNINGSTIPS:
Öka 1 m genom att sticka 2 m i 1 m på båda sidor av markören.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------TUNIKA:
Oket består av virkade mormorsrutor, kjolen och ärmarna slätstickas.

FÄRGER PÅ MORMORSRUTORNA:
RUTA A: varv 1 = natur, varv 2 = ljus grå, varv 3 = mellangrå.
RUTA B: varv 1 = natur, varv 2 = mellangrå, varv 3 = beige.
RUTA C: varv 1 = natur, varv 2 = beige, varv 3 = ljus grå.
RUTA D: varv 1 = beige, varv 2 = natur, varv 3 = mellangrå.
RUTA E: varv 1 = ljus grå, varv 2 = natur, varv 3 = beige.
RUTA F: varv 1 = mellangrå, varv 2 = natur, varv 3 = ljus grå.

HEL MORMORSRUTA:
Virka 6 lm med 2 trådar och nål 4,5 och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
Varv 1: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 3 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Vänd arb.
Varv 2: 3 lm, 2 st om första bågen, 3 lm, 3 st i samma båge, * 1 lm, 3 st i nästa båge, 3 lm, 3 st i samma båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr, avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Vänd arb.
Varv 3: 3 lm, 2 st i första bågen, 1 lm, * 3 st i nästa båge, 3 lm, 3 st i samma båge, 1 lm, 3 st i nästa båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st i nästa båge, 3 lm, 3 st i samma båge, 1 lm, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v.
1 ruta mäter ca 8 x 8 cm.

HALV MORMORSRUTA:
Virka 6 lm med 2 trådar och nål 4,5 och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
Varv 1: 4 lm, 3 st om ringen, 3 lm, 3 st om ringen, 1 lm, 1 st om ringen. Vänd arb.
Varv 2: 4 lm, 3 st om första lm från v under, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge (= hörnet), 1 lm, 3 st om 4:e lm från början av föregående v, 1 lm, 1 st till om samma lm. Vänd arb.
Varv 3: 3 lm, 2 st om första lm från föregående v, 1 lm, 3 st om nästa lm, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge (= hörnet), 1 lm, 3 st om nästa lm, 1 lm, 3 st om 4:e lm från början av föregående v, klipp tråden.

ANTAL RUTOR:
STRL XS/S: Virka 7 hela rutor av A, 4 hela rutor av B, 5 hela + 1 halv ruta av C, 5 hela rutor av D, 6 hela + 1 halv ruta av E och 5 hela rutor av F = totalt 32 hela rutor + 2 halva rutor.
STRL M: Virka 8 hela rutor av A, 4 hela rutor av B, 6 hela + 1 halv ruta av C, 5 hela rutor av D, 7 hela + 1 halv ruta av E och 6 hela rutor av F = totalt 36 hela rutor + 2 halva rutor.
STRL L/XL: Virka 11 hela rutor av A, 10 hela rutor av B, 10 hela + 1 halv ruta av C, 10 hela rutor av D, 10 hela + 1 halv ruta av E och 9 hela rutor av F = totalt 60 hela rutor + 2 halva rutor.
STRL XXL: Virka 11 hela rutor av A, 11 hela rutor av B, 10 hela + 1 halv ruta av C, 10 hela rutor av D, 11 hela + 1 halv ruta av E och 11 hela rutor av F = totalt 64 hela rutor + 2 halva rutor.

KJOL:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 172-192-210-234 m med 2 trådar mellangrå på rundst 5. Sätt en markör i varje sida (dvs 86-96-105-117 m mellan markörerna). Sticka 1 avigt v, fortsätt med slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 6-10-10-10 cm minskas 1 m på var sida av varje markör – SE MINSKNINGTIPS, upprepa minskningen med 2½-2½-3-3 cm mellanrum totalt 12-11-10-10 ggr = 124-148-170-194 m. När arb mäter 42-43-44-45 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör – SE ÖKNINGSTIPS, upprepa ökningen på vartannat v totalt 3-4-5-6 ggr = 136-164-190-218 m. När arb mäter 46-48-48-50 cm stickas det 1 avigt v, sedan maskas det av.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 46-50-54-58 m med 2 trådar mellangrå på strumpst 5. Sticka 1 avigt v, fortsätt med slätst. Sätt en markör mitt under ärmen. När arb mäter 3 cm minskas 1 m på var sida av markören– SE MINSKNINGSTIPS, upprepa minskningen på vart 4:e v totalt 3 ggr = 40-44-48-52 m. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m på var sida av markören– SE ÖKNINGSTIPS, upprepa ökningen på vart 6:e-4:e-3:e-2:a v totalt 7-9-13-15 ggr = 54-62-74-82 m. När arb mäter 30-29-27-26 cm (kortare mått i större strl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd) avm 8-10-12-14 m mitt under ärmen och arb stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm i början på varje v i varje sida: 2 m 2-2-3-3 ggr och 1 m 3-4-2-3 ggr, sedan avm 2 m i varje sida tills arb mäter 37 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av, arb mäter ca 38 cm.

MONTERING:
Sy ihop rutorna kant i kant med mellangrå i de yttersta maskbågarna.
Fig-1a visar framst och Fig-1b visar bakst – se till att se rätt figur för din strl. Sedan sys bakst ihop med framst i båda sidor.
Virka 2-4-0-2 v med mellangrå på toppen av rutorna överst på axeln: (dvs 1-1-2-2 rutor på varje sida av framst och 1-1-2-2 rutor på varje sida av bakst - de 2 mittersta rutorna = hals): Virka 1 st i varje st och 1 st i varje lm. Sy sedan axelsömmarna kant i kant.
Virka 2 v med st och 2 trådar mellangrå runt halsringningen så här: Börja mitt bak i nacken och virka 1 st i varje st och 1 st i varje lm, hoppa, i varje hörn, över 2 eller 3 m så att kanten lägger sig snyggt. Virka 1-3-0-0 v med st och 2 trådar mellangrå runt varje ärmhål.
Sy fast kjolen mot de virkade rutorna, kant i kant och sy i ärmarna.

VIRKAD KANT:
Virka nederst runt ärmarna och runt kjolen med 2 trådar mellangrå och nål 4,5 så här:
Varv 1: 3 lm i första m, 1 st i var och en av de 2 följande m, * 1 lm, hoppa över 1 m, 1 st i var och en av de 3 följande m *, upprepa *-* runt och avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v. Vänd arb.
Varv 2: 3 lm + 2 st i första lm, * 1 lm, hoppa över 3 st, 3 st om nästa lm *, upprepa *-* v ut, avsluta med 1 sm i 3:e lm från första v. Vänd arb.
Varv 3: Virka som varv 2, klipp tråden.

Karine 31.03.2017 - 14:19:

Bonjour, Merci beaucoup pour votre réponse. J'ai compris....mais encore une question :-) Peut on faire les manches avec les aiguilles circulaires ? Si oui comment procéder ? comme sur les explications ? Merci encore pour votre aide. A bientot Karine

DROPS Design 31.03.2017 kl. 15:12:

Bonjour Karine, vous pouvez tout à fait tricoter les manches sur aiguille circulaire, soit sur une petite aiguille de 40 cm, soit sur une de 80 cm en suivant la technique du magic loop. Bon tricot!

Karine 30.03.2017 - 22:39:

Bonjour Pourriez vous s il vousplait m indiquer a quel nombre demailles je dois mettre unmarqueur audebut pr fairela jupe. Mercid avance Karine

DROPS Design 31.03.2017 kl. 09:02:

Bonjour Karine, le 1er marqueur se met au début du tour et le suivant après la moitié des mailles, vous avez ainsi 86-96-105-117 m (cf taille) entre les marqueurs. Bon tricot!

Karine 30.03.2017 - 22:37:

Bonjour Je suis entrain de realiser de modele mais je ne comprends pas le debutquand il est indique mettre des marqueurs de chaque cote.purriez vous sil vous plait me preciser a quel nombre de mailles je dois mettre un marqueur. Mercibeaucoup pourvotreaide Karine

Marga 25.10.2012 - 19:41:

Kan je de mouwen ook met een rondbreinaald breien? Hoe lang mag die dan zijn?

DROPS Design 26.10.2012 kl. 13:52:

Je kan proberen met een korte rondbreinaald van 40 cm, of leer de magic-loop techniek, op deze manier kan je deze mouwen op een rondbreinaald van bijv 80 cm breien. Kijk onder onze instructievideo's

Marga 27.09.2012 - 10:42:

Bij rok staat: brei 1 naald averecht en ga verder in tricotsteek. Waarom moet je beginnen met averecht?

DROPS Design 27.09.2012 kl. 13:42:

Om een mooie rand te maken. Deze ga je later de rand in haken.

Fernanda 08.12.2011 - 13:56:

I just posted a picture of my dress made in large size. My squares were small so I made it as if it was for the XXL size and it's fine. for the skirt I increased every fourth round instead every other round. Hope this is helpful to anybody.

DROPS Design NL 08.12.2011 - 10:12:

Onderaan het patroon vindt u een maattekening. De afmetingen staan hier in cm per maat, en u kunt hier vergelijken met uw eigen afmetingen. Dit is standaard op alle patronen behalve veel van de toebehoren - maar dan staan de afmetingen vaak in het patroon zelf. Succes.

Marja 07.12.2011 - 19:16:

Waar vind ik de maatvoering van het patroon, nu weet ik niet welke maat ik moet maken...

Fernanda 08.06.2011 - 10:23:

I am working on this dress right now and I am loving the result!

DROPS Deutsch 05.11.2010 - 08:38:

Ja, richitg.

Kommentér oppskrift DROPS 115-4