DROPS / 115 / 4

Into The Day by DROPS Design

DROPS tunika i 2 tråder ”Alpaca” med hekleruter på bærestk. Str XS - XXL

DROPS design: Modell nr Z-441
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M - L/XL - XXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
550-600-650-700 gr f.nr 517, mellomgrå
50-50-100-100 gr f.nr 501, lys grå
50-50-100-100 gr f.nr 618, beige
50-50-100-100 gr f.nr 100, natur

DROPS HEKLENÅL nr 4,5 – den nåla du må bruke for å få 1 rute = 8 x 8 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (80 cm) nr 5 – eller den p du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

fra 34.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 34.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 34.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 544kr. Les mer.
FELLETIPS:
Strikk til det gjenstår 2 m før merket: 2 r sm, merket, 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer i stedet for i fremre).
ØKETIPS:
Øk 1 m ved å strikke 2 m i m på hver side av merket.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------TUNIKA:
Bærestk består av heklede bestemorruter, skjørtet og ermene strikkes i glstrikk.

FARGER PÅ BESTEMORRUTENE:
RUTE A: 1.omg = natur, 2.omg = lys grå, 3.omg = mellomgrå.
RUTE B: 1.omg = natur, 2.omg = mellomgrå, 3.omg = beige.
RUTE C: 1.omg = natur, 2.omg = beige, 3.omg = lys grå.
RUTE D: 1.omg = beige, 2.omg = natur, 3.omg = mellomgrå.
RUTE E: 1.omg = lys grå, 2.omg = natur, 3.omg = beige.
RUTE F: 1.omg = mellomgrå, 2.omg = natur, 3.omg = lys grå.

HEL BESTEMOR-RUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder på nål 4,5 og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første bue, 3 lm, 3 st i samme bue, * 1 lm, 3 st i neste bue, 3 lm, 3 st i samme bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st i første bue, 1 lm, * 3 st i neste bue, 3 lm, 3 st i samme bue, 1 lm, 3 st i neste bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st i neste bue, 3 lm, 3 st i samme bue, 1 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
1 rute måler ca 8 x 8 cm.

HALV BESTEMOR-RUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder på nål 4,5 og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.RAD: 4 lm, 3 st om ringen, 3 lm, 3 st om ringen, 1 lm, 1 st om ringen. Vend arb.
2.RAD: 4 lm, 3 st om første lm fra raden under, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørnet), 1 lm, 3 st om 4.lm fra beg av forrige rad, 1 lm, 1 st til om samme lm. Vend arb.
3.RAD: 3 lm, 2 st om første lm fra forrige rad, 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue (= hjørnet), 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om 4.lm fra beg av forrige rad, klipp tråden.

ANTALL RUTER:
STR S/XS: Hekle 7 hele ruter av A, 4 hele ruter av B, 5 hele + 1 halv rute av C, 5 hele ruter av D, 6 hele + 1 halv rute av E og 5 hele ruter av F = totalt 32 hele ruter + 2 halve ruter.
STR M: Hekle 8 hele ruter av A, 4 hele ruter av B, 6 hele + 1 halv rute av C, 5 hele ruter av D, 7 hele + 1 halv rute av E og 6 hele ruter av F = totalt 36 hele ruter + 2 halve ruter.
STR L/XL: Hekle 11 hele ruter av A, 10 hele ruter av B, 10 hele + 1 halv rute av C, 10 hele ruter av D, 10 hele + 1 halv rute av E og 9 hele ruter av F = totalt 60 hele ruter + 2 halve ruter.
STR XXL: Hekle 11 hele ruter av A, 11 hele ruter av B, 10 hele + 1 halv rute av C, 10 hele ruter av D, 11 hele + 1 halv rute av E og 11 hele ruter av F = totalt 64 hele ruter + 2 halve ruter.

SKJØRT:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 172-192-210-234 m med 2 tråder mellomgrå på rundp 5. Sett 1 merke i hver side (dvs at det skal være 86-96-105-117 m mellom merkene). Strikk 1 omg vrang, fortsett med glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 6-10-10-10 cm felles det 1 m på hver side av hvert merke – SE FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2½.-2½.-3.-3.cm totalt 12-11-10-10 ganger = 124-148-170-194 m. Når arb måler 42-43-44-45 cm økes det 1 m på hver side av hvert merke – SE ØKETIPS, gjenta økningen på hver 2.omg totalt 3-4-5-6 ganger = 136-164-190-218 m. Når arb måler 46-48-48-50 cm strikkes det 1 omg vrang, deretter felles det av.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 46-50-54-58 m med 2 tråder mellom grå på settp 5. Strikk 1 omg vrang, fortsett med glstrikk. Sett 1 merke midt under ermet. Når arb måler 3 cm felles det 1 m på hver side av merket – SE FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 4.omg totalt 3 ganger = 40-44-48-52 m. Når arb måler 10 cm økes det 1 m på hver side av merket – SE ØKETIPS, gjenta økningen på hver 6.-4.-3.-2.omg totalt 7-9-13-15 ganger = 54-62-74-82 m. Når arb måler 30-29-27-26 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde) felles det 8-10-12-14 m midt under ermet og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det på beg av hver p i hver side: 2 m 2-2-3-3 ganger og 1 m 3-4-2-3 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 37 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av, arb måler ca 38 cm.

MONTERING:
Sy rutene sammen kant i kant med mellomgrå i ytterste ledd av ytterste m.
Fig-1a viser forstk og Fig-1b viser bakstk – pass på å se rett figur for din str. Videre sys bakstk til forstk i hver side.
Hekle 2-4-0-2 rader med mellomgrå på toppen av rutene øverst på skulderen: (dvs 1-1-2-2 ruter på hver side av forstk og 1-1-2-2 ruter på hver side av bakstk - de 2 midterste rutene = hals): Hekle 1 st i hver st og 1 st i hver lm. Sy deretter skuldersømmene kant i kant.
Hekle 2 omg med st og 2 tråder mellomgrå rundt halsringningen slik: Start midt bak i nakken og hekle 1 st i hver st og 1 st i hver lm, i hvert hjørne hoppes det over 2 eller 3 m slik at kanten legger seg pent. Hekle 1-3-0-0 omg med st og 2 tråder mellomgrå rundt hvert ermhull.
Sy skjørtet til heklerutene kant i kant og sy i ermene.

HEKLEKANT:
Hekle nederst rundt ermene og rundt skjørtet med 2 tråder mellomgrå på nål 4,5 slik:
1.OMG: 3 lm i første m, 1 st i hver av de 2 neste m, * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i hver av de 3 neste m *, gjenta fra *-* rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Vend arb.
2.OMG: 3 lm + 2 st i første lm, * 1 lm, hopp over 3 st, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* ut omg, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra første omg. Vend arb.
3.OMG: Hekle som 2.omg, klipp tråden.

Diagram

Karine 31.03.2017 - 14:19:

Bonjour, Merci beaucoup pour votre réponse. J'ai compris....mais encore une question :-) Peut on faire les manches avec les aiguilles circulaires ? Si oui comment procéder ? comme sur les explications ? Merci encore pour votre aide. A bientot Karine

DROPS Design 31.03.2017 kl. 15:12:

Bonjour Karine, vous pouvez tout à fait tricoter les manches sur aiguille circulaire, soit sur une petite aiguille de 40 cm, soit sur une de 80 cm en suivant la technique du magic loop. Bon tricot!

Karine 30.03.2017 - 22:39:

Bonjour Pourriez vous s il vousplait m indiquer a quel nombre demailles je dois mettre unmarqueur audebut pr fairela jupe. Mercid avance Karine

DROPS Design 31.03.2017 kl. 09:02:

Bonjour Karine, le 1er marqueur se met au début du tour et le suivant après la moitié des mailles, vous avez ainsi 86-96-105-117 m (cf taille) entre les marqueurs. Bon tricot!

Karine 30.03.2017 - 22:37:

Bonjour Je suis entrain de realiser de modele mais je ne comprends pas le debutquand il est indique mettre des marqueurs de chaque cote.purriez vous sil vous plait me preciser a quel nombre de mailles je dois mettre un marqueur. Mercibeaucoup pourvotreaide Karine

Marga 25.10.2012 - 19:41:

Kan je de mouwen ook met een rondbreinaald breien? Hoe lang mag die dan zijn?

DROPS Design 26.10.2012 kl. 13:52:

Je kan proberen met een korte rondbreinaald van 40 cm, of leer de magic-loop techniek, op deze manier kan je deze mouwen op een rondbreinaald van bijv 80 cm breien. Kijk onder onze instructievideo's

Marga 27.09.2012 - 10:42:

Bij rok staat: brei 1 naald averecht en ga verder in tricotsteek. Waarom moet je beginnen met averecht?

DROPS Design 27.09.2012 kl. 13:42:

Om een mooie rand te maken. Deze ga je later de rand in haken.

Fernanda 08.12.2011 - 13:56:

I just posted a picture of my dress made in large size. My squares were small so I made it as if it was for the XXL size and it's fine. for the skirt I increased every fourth round instead every other round. Hope this is helpful to anybody.

DROPS Design NL 08.12.2011 - 10:12:

Onderaan het patroon vindt u een maattekening. De afmetingen staan hier in cm per maat, en u kunt hier vergelijken met uw eigen afmetingen. Dit is standaard op alle patronen behalve veel van de toebehoren - maar dan staan de afmetingen vaak in het patroon zelf. Succes.

Marja 07.12.2011 - 19:16:

Waar vind ik de maatvoering van het patroon, nu weet ik niet welke maat ik moet maken...

Fernanda 08.06.2011 - 10:23:

I am working on this dress right now and I am loving the result!

DROPS Deutsch 05.11.2010 - 08:38:

Ja, richitg.

Kommentér oppskrift DROPS 115-4