DROPS / 115 / 40

DROPS 115-40 by DROPS Design

DROPS kjol i ”Classic Alpaca” virkad från sida till sida med spets i nederkanten. Strl S till XXXL

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr AC-007
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS CLASSIC ALPACA från Garnstudio
500-550-600-650-750-800 g nr 612, brun.

För att få en 10 cm längre kjol behöver man 100 g garn extra.
----------------------------------------------------------
DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller den virknål du måste ha för att få 18 halvst på bredden x 14 v med halvst på höjden på 10 x 10 cm.
Det skall bli 17,5 v på 10 cm på höjden med vartannat varv fm och halvst och 10 v på 10 cm på höjden med st.
DROPS snäckskalsknapp nr 526: 4 st.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (109)
MÖNSTER: Se diagr M.1 och fig-1. Fig-1 visar hur spetsen längst till höger i M.1 virkas.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
KJOL: Arb virkas fram och tillbaka från sida till sida.
Om man vill en 10 cm längre kjol virkar man 24 lm extra, dessa går in mellan MARKÖR-1 och MARKÖR-2, dvs. det blir 18 halvst extra jämfört med det som står i mönstret.

Virka 107-112-117-123-128-133 lösa lm med virknål nr 4 med brun. Varv 1 virkas så här från midjan och ner: 1 fm i 2:a lm från virknålen, 1 fm i var och en av de 2 nästföljande lm, *hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de 3 nästföljande lm*, upprepa *-* totalt 5 ggr = 18 fm. Sätt i MARKÖR-1, *hoppa över 1 lm, 1 halvst i var och en av de 3 nästföljande lm*, upprepa *-* totalt 9-10-11-13-14-15 ggr. Virka sedan 1 halvst i var och en av de 0-1-2-0-1-2 nästföljande lm = 27-31-35-39-43-47 halvst, sätt i MARKÖR-2, *hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 3 nästföljande lm*, upprepa *-* totalt 6 ggr = 18 st, sätt i MARKÖR-3, virka sedan M.1 över de nedersta 23 lm. Låt sedan markörerna följa med uppöver.
Vänd och virka tillbaka så här: M.1 över m fram till MARKÖR-3, 18 st (dvs. fram till MARKÖR-2), 27-31-35-39-43-47 halvst (dvs. fram till MARKÖR-1) och 18 halvst (dvs. varvet ut).
Vänd med 2 lm och fortsätt så här: fram till MARKÖR-1 virkas vartannat varv med halvst och vartannat varv med fm, mellan MARKÖR-1 och MARKÖR-2 virkas det hela tiden med halvst, mellan MARKÖR-2 och MARKÖR-3 virkas det hela tiden med st, sedan virkas M.1 över de resterande m (varierar i antal enligt diagr).
Fortsätt så tills arb mäter ca 90-100-112-124-136-148 cm på höjden mellan MARKÖR-1 och MARKÖR-2 (dvs. där det endast virkas halvst). Avsluta efter en hel rapport av M.1, prova också kjolen för att se att den passar, klipp av tråden.

MONTERING: Sy ihop kjolen kant i kant i sidan men låt det vara kvar 18 m (= 10 cm) överst till öppning. Längs öppningen mot framsidan virkas det 5 knapphålsöglor på avigsidan så här: 1 fm i var och en av de 2 första m, *3 lm, hoppa över 2 m, virka 1 fm i var och en av de 2 nästföljande m*, upprepa *-* totalt 4 ggr.
Längs öppningen mot baksidan virkas det 5 v med 1 fm i varje m = knappkant.
Sy i knapparna på knappkanten.

= i lm-bågen virkas det så här: 1 fm, 1 halvst, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 halvst, 1 fm.
= 1 halvst
= 1 dst
= 1 fm

Kommentarer (109)

Leave your comment!

Suzanne 03.01.2017 - 17:45:

Ik begrijp de volgende zin in het patroon niet; "haak dan 1 hstk in iedere van de volgende 0-1-2-0-1-2 l = 27-31-35-39-43-47 hstk" . Ik haak het patroon in S 107 steken maar als ik bovenstaande toevoeg heb ik aan het eind te weinig steken over om het patroon goed af het kunnen ronden. Volgens mij gaat het met deze zin fout. Wat moet ik doen met de 0? Wel of geen 27 hstk haken? Als ik dit doe komt ik aan het eind steken te kort.

DROPS Design 10.01.2017 kl. 14:06:

Hoi Suzanne. Hij hoort bij : sla 1 l over, 1 hstk in iedere van de volgende 3 l *, herhaal van *-* in totaal 9 keer (dus 9 keer 3 hstk = 27), haak dan 1 hstk in iedere van de volgende 0 l = 27-31-35-39-43-47 hstk, plaats MARKEERDRAAD-2, ... enzovoort

Mel 05.04.2016 - 17:13:

Ist die nicht mehr erhältliche Qualität Classic Alpaka mit der neuen Puna in Maschenprobe und Garnmenge identisch?

DROPS Design 06.04.2016 kl. 09:21:

Liebe Mel, ja, die Modelle aus Classic Alpaca können Sie mit Puna nacharbeiten. Die Lauflänge von Puna ist sogar etwas grösser (110 m versus 90 m Classic Alpaca).

Felicity Dawson 25.09.2015 - 14:42:

In the measurements diagram, where you show the length, after the different lengths for different sizes, you have (+5). What does this mean?

DROPS Design 25.09.2015 kl. 17:57:

Dear Mrs Dawson, this match the flower edges at the bottom of the skirt. Happy crocheting!

Valerie 15.05.2014 - 15:44:

I love this skirt pattern but live in Florida where it is warm….is there a yarn you could recommend to replace the alpaca??? that will still work.

DROPS Design 16.05.2014 kl. 09:20:

Dear Valerie, you will find a list of alternatives in the tab "yarn alternative" at the right side of the picture - keep in mind that these have different properties and texture, and click here to calculate how much yarn you will need. Happy crocheting!

Eva Wiberg 31.01.2014 - 12:09:

Är m.1 lika med markör 1?

DROPS Design 03.02.2014 kl. 14:29:

Hej Eva. Nej, M.1 er diagrammet som du finder nederst paa mönstret.

Brina 10.01.2014 - 15:05:

Nun bei Größe XL wie verfahre ich bei der Aussage 0-1-2-0-1-2? Weiß leider nicht wie das funktionieren soll.

DROPS Design 13.01.2014 kl. 09:18:

Liebe Brina, Grösse XL ist die 4. Angabe, es gilt also 0 x d.h. für Grösse XL wird die angegebene Aktion nicht ausgeführt.

Brina 10.01.2014 - 15:05:

Nun bei Größe XL wie verfahre ich bei der Aussage 0-1-2-0-1-2? Weiß leider nicht wie das funktionieren soll.

Tibby 07.12.2013 - 19:49:

Åh, tack! betyder det att jag gör 35 halvstolpar för l då?

Tibby 05.12.2013 - 21:24:

Hej! Någon som vet vad detta betyder?: Virka sedan 1 halvst i var och en av de 0-1-2-0-1-2. förstår inte siffrorna

DROPS Design 06.12.2013 kl. 13:08:

Hej Tibby. Det henviser til de forskellige str i mönstret, saa for str S er det 0 og M 1 osv.

AUDREY 14.11.2013 - 19:04: www.aol.com

I HAVE JUST STARTED THIS PATTERN AND DO NOT UNDERSTAND INSTRUCTION M.1 ON BOTTOM 23ch. I AM NOT SURE WHAT A MARKER SHOULD BE AND DO CAN SOMEONE HELP

DROPS Design 15.11.2013 kl. 08:54:

Dear Audrey, diagram shows how to work the border, each symbol is described under diagram text, and fig1 shows how to work end of rows in diag (tr-groups). Marker can be either a marking thread that you let follow work as you progress, or any small safety pin. They are used to make shortened rows (so that bottom edge is larger than top edge). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 115-40