DROPS / 115 / 40

DROPS 115-40 by DROPS Design

DROPS skjørt i ”Classic Alpaca” heklet fra side til side med blonde i nederkant. Str S til XXXL

DROPS design: Modell nr AC-007
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
500-550-600-650-750-800 gr f.nr 612, brun.

Dersom man ønsker skjørtet 10 cm lenger brukes det 100 gr ekstra med garn.
----------------------------------------------------------
DROPS HEKLENÅL nr 4 – eller den nåla du må bruke for å få 18 halvst i bredden x 14 rader med halvst i høyden på 10 x 10 cm.
Det skal bli 17,5 rader på 10 cm i høyden med annenhver rad fm og halvst og 10 rader på 10 cm i høyden med st.
DROPS Skjellknapp nr 526: 4 stk.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (109)
MØNSTER: Se diag M.1 og fig-1. Fig-1 viser hvordan blonden helt til høyre i M.1 hekles.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SKJØRT: Arb hekles frem og tilbake fra side til side.
Dersom man ønsker skjørtet 10 cm lenger må det hekles 24 lm ekstra, disse inngår mellom merke-1 og merke-2, dvs at det blir 18 halvst ekstra i forhold til det som står i oppsk.

Hekle 107-112-117-123-128-133 løse lm på nål 4 med brun. Første rad hekles slik fra midjen og nedover: 1 fm i 2.lm fra nåla, 1 fm i hver av de 2 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 18 fm, sett i MERKE-1,* hopp over 1 lm, 1 halvst i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* totalt 9-10-11-13-14-15 ganger, deretter hekles det 1 halvst i hver av de 0-1-2-0-1-2 neste lm = 27-31-35-39-43-47 halvst, sett i MERKE-2, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 18 st, sett i MERKE-3, deretter hekles M.1 over de nederste 23 lm. La merkene følge med oppover etter hvert som det hekles.
Snu og hekle tilbake slik: M.1 over m frem til merke-3,18 st (dvs frem til merke-2), 27-31-35-39-43-47 halvst (dvs frem til MERKE-1) og 18 halvst (dvs ut raden).
Snu med 2 lm og fortsett slik: Frem til merke-1 hekles annenhver rad med halvst og annenhver rad med fm, mellom merke-1 og merke-2 hekles det halvst hele tiden, mellom merke-2 og merke-3 hekles det st hele tiden, deretter hekles M.1 over de resterende m (varierer i antall etter diag).
Fortsett slik til arb måler ca 90-100-112-124-136-148 cm i høyden mellom merke-1 og merke-2 (dvs der det kun hekles halvst) – stopp etter 1 hel rapport av M.1, prøv også skjørt rundt for å se at det er passe stort, klipp tråden.

MONTERING: Sy skjørtet sammen kant i kant i siden men la det stå igjen 18 m (= 10 cm) til åpning øverst. Langs åpningen mot forstk hekles det 5 knapphullshemper fra vrangen slik: 1 fm i hver av de 2 første m, * 3 lm, hopp over 2 m, hekle 1 fm i hver av de 2 neste m *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger.
Langs åpningen mot bakstk hekles det 5 rader med 1 fm i hver m = knappebelegg.
Sy knappene på belegget.

= i lm-buen hekles det slik: 1 fm, 1 halvst, 1 st, 1 dbl-st, 1 st, 1 halvst, 1 fm.
= 1 halvst
= 1 dbl-st
= 1 fm

Kommentarer (109)

Legg inn en kommentar!

Suzanne 03.01.2017 - 17:45:

Ik begrijp de volgende zin in het patroon niet; "haak dan 1 hstk in iedere van de volgende 0-1-2-0-1-2 l = 27-31-35-39-43-47 hstk" . Ik haak het patroon in S 107 steken maar als ik bovenstaande toevoeg heb ik aan het eind te weinig steken over om het patroon goed af het kunnen ronden. Volgens mij gaat het met deze zin fout. Wat moet ik doen met de 0? Wel of geen 27 hstk haken? Als ik dit doe komt ik aan het eind steken te kort.

DROPS Design 10.01.2017 kl. 14:06:

Hoi Suzanne. Hij hoort bij : sla 1 l over, 1 hstk in iedere van de volgende 3 l *, herhaal van *-* in totaal 9 keer (dus 9 keer 3 hstk = 27), haak dan 1 hstk in iedere van de volgende 0 l = 27-31-35-39-43-47 hstk, plaats MARKEERDRAAD-2, ... enzovoort

Mel 05.04.2016 - 17:13:

Ist die nicht mehr erhältliche Qualität Classic Alpaka mit der neuen Puna in Maschenprobe und Garnmenge identisch?

DROPS Design 06.04.2016 kl. 09:21:

Liebe Mel, ja, die Modelle aus Classic Alpaca können Sie mit Puna nacharbeiten. Die Lauflänge von Puna ist sogar etwas grösser (110 m versus 90 m Classic Alpaca).

Felicity Dawson 25.09.2015 - 14:42:

In the measurements diagram, where you show the length, after the different lengths for different sizes, you have (+5). What does this mean?

DROPS Design 25.09.2015 kl. 17:57:

Dear Mrs Dawson, this match the flower edges at the bottom of the skirt. Happy crocheting!

Valerie 15.05.2014 - 15:44:

I love this skirt pattern but live in Florida where it is warm….is there a yarn you could recommend to replace the alpaca??? that will still work.

DROPS Design 16.05.2014 kl. 09:20:

Dear Valerie, you will find a list of alternatives in the tab "yarn alternative" at the right side of the picture - keep in mind that these have different properties and texture, and click here to calculate how much yarn you will need. Happy crocheting!

Eva Wiberg 31.01.2014 - 12:09:

Är m.1 lika med markör 1?

DROPS Design 03.02.2014 kl. 14:29:

Hej Eva. Nej, M.1 er diagrammet som du finder nederst paa mönstret.

Brina 10.01.2014 - 15:05:

Nun bei Größe XL wie verfahre ich bei der Aussage 0-1-2-0-1-2? Weiß leider nicht wie das funktionieren soll.

DROPS Design 13.01.2014 kl. 09:18:

Liebe Brina, Grösse XL ist die 4. Angabe, es gilt also 0 x d.h. für Grösse XL wird die angegebene Aktion nicht ausgeführt.

Brina 10.01.2014 - 15:05:

Nun bei Größe XL wie verfahre ich bei der Aussage 0-1-2-0-1-2? Weiß leider nicht wie das funktionieren soll.

Tibby 07.12.2013 - 19:49:

Åh, tack! betyder det att jag gör 35 halvstolpar för l då?

Tibby 05.12.2013 - 21:24:

Hej! Någon som vet vad detta betyder?: Virka sedan 1 halvst i var och en av de 0-1-2-0-1-2. förstår inte siffrorna

DROPS Design 06.12.2013 kl. 13:08:

Hej Tibby. Det henviser til de forskellige str i mönstret, saa for str S er det 0 og M 1 osv.

AUDREY 14.11.2013 - 19:04: www.aol.com

I HAVE JUST STARTED THIS PATTERN AND DO NOT UNDERSTAND INSTRUCTION M.1 ON BOTTOM 23ch. I AM NOT SURE WHAT A MARKER SHOULD BE AND DO CAN SOMEONE HELP

DROPS Design 15.11.2013 kl. 08:54:

Dear Audrey, diagram shows how to work the border, each symbol is described under diagram text, and fig1 shows how to work end of rows in diag (tr-groups). Marker can be either a marking thread that you let follow work as you progress, or any small safety pin. They are used to make shortened rows (so that bottom edge is larger than top edge). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 115-40