DROPS / 116 / 23

Moston Lane by DROPS Design

Settet består av: Slätstickad DROPS mössa och halsduk i mosstickning och ränder i 1 tråd ”Polaris” eller 2 trådar "Andes".

DROPS design: Modell nr PO-014
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: One size
Huvudmått: ca 54/56 cm
Garnåtgång: DROPS POLARIS från Garnstudio
200 g nr 05, mullvad

Eller använd:
DROPS ANDES från Garnstudio
200 g nr 5310, ljus brun

DROPS ST NR 10 - eller det st.nr du måste ha för att få 9 m x 12 v i slätst på 10 x 10 cm.

HALSDUK:
Mått halsduk: ca 25 x 168 cm
Garnåtgång: DROPS Polaris,
DROPS Polaris Mix
200 g nr 01 natur
200 g nr 03 mörk grå
200 g nr 04 mellan grå
200 g nr 05 mullvad
200 g nr 06 ljus beige mix

Eller använd:
DROPS Andes från Garnstudio
200 g nr 0100 natur
200 g nr 0519 mörk grå
200 g nr 8465 mellangrå
200 g nr 5310 ljus brun
200 g nr 0206 ljus beige

DROPS ST NR 15 – eller det st.nr du måste ha för att få 7 m x 8 v Mosstickning med Polaris på 10 x10 cm.
--------------------------------------------------------

från 35.00 kr /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 35.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 40.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 420kr. Läs mer.
MÖSSA:
--------------------------------------------------------
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
MOSSTICKN:
Varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
Varv 2: rm över am och am över rm. Upprepa varv 2.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

MÖSSA: Mössan stickas fram och tillbaka på st (låt trådänden vara ca 50 cm lång, denna används till att sy tills mössan efteråt). Lägg upp 34 m på st 10 med 1 tråd Polaris mullvad eller 2 trådar Andes ljus brun. Sticka MOSST – se förkl ovan - tills arb mäter 9 cm. Sticka sedan i slätst med 1 kantm i varje sida i rätst. OBS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 22 cm sätts 6 markörer i arb: efter 5, 11, 17, 23, 28 och 33 m. Minska 1 m på höger sida av varje markör genom att sticka 2 m tills (det minskas totalt 6 m på ett v). Upprepa minskn på vartannat v totalt 3 ggr = 16 m på st. Arb mäter ca 27 cm. Drag tråden genom m, dra ihop och fäst ordentligt.

MONTERING:
Använd uppläggningstråden till att sy mössan tills kant i kant från rätsidan i yttersta m, så att det inte blir en tjock söm.
--------------------------------------------------------

HALSDUK:
--------------------------------------------------------
MOSST:
Varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
Varv 2: rm över am och am över rm. Upprepa varv 2.
FRANSTIPS:
För att fransarna ska hänga fint på plagget bör de fuktas, skakas och torkas innan de knyts på.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

HALSDUK: Lägg löst upp 18 m på st 15 med mellan grå i 1 tråd Polaris eller 2 trådar Andes. Sedan stickas Mosst se förkl ovan – och i ränder så här: 12 cm mellan grå, 4 cm mörk grå, 12 cm natur, 3 cm ljus beige, sedan mellan grå tills arb mäter 38 cm (= ca 7cm mellan grå) OBS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! 10 cm mörk grå, 3 cm natur, 14 cm ljus beige, 8 cm mullvad/ljus brun, 4 cm mörk grå, sedan mellan grå tills arb mäter 88 cm (= ca 11 cm mellan grå), 10 cm natur, 5 cm mullvad/ljus brun, 6 cm ljus beige, 15 cm mörk grå
sedan mellan grå tills arb mäter 135 cm (= ca 11 cm mellan grå), 4 cm natur, 13 cm ljus beige mix, 4 cm mörk grå, avsluta med 12 cm mellan grå. Arb mäter nu 168 cm. Maska av i mosst.

FRANSAR:
Klipp 18 trådar á 40 cm i Polaris mullvad eller 36 trådar ljus brun i Andes. Lägg var och en av trådarna dubbelt och trä öglan genom varannan m i varje ände av halsduken. Se FRANSTIPS ovan.

Nicole Schönbach 19.12.2018 - 23:15:

Was ist denn drops Nadel Nummer 15

DROPS Design 20.12.2018 kl. 08:12:

Liebe Frau Schönbach, Sie brauchen für den Schal Nadeln in der Grösse 15 mm. Viel Spaß beim stricken!

Valentina 29.11.2018 - 18:40:

Io sono nuova di questa passione e ancora non capisco bene le abbreviazione degli schemi ecc. tuttavia volevo cimentarmi con questa sciarpa ma con 1 SOLO colore e un ferro° 8. Puoi dirmi cosa devo fare per favore?

DROPS Design 29.11.2018 kl. 19:07:

Buonasera Valentina, per lavorare il modello indicato deve lavorare un campione a maglia rasata in modo che 9 maglie x 12 ferri corrispondano a 10x10 cm. Altrimenti può lavorare la sciarpa con i ferri che desidera tenendo presente che il risultato finale sarà diverso da quello indicato. Buon lavoro!

Gunthara 22.03.2016 - 16:26:

Mehr Fragen: Und am Ende soll ich abketten und dann den Faden durch die "restlichen Maschen" ziehen? Wenn ich abgekettet habe, sind ja bis auf eine keine Maschen mehr übrig. Letzte Unklarheit: Ich soll beim Zusammennähen in das äußerste Glied der äußersten Masche stechen. Die äußerste Masche ist aber eine Randmasche und hat für mein Empfinden, von vorn betrachtet, gar nicht mehrere Glieder zur Auswahl. Soll ich also die gesamte Randmasche beim Zusammennähen nach innen schlagen?

DROPS Design 23.03.2016 kl. 14:10:

Liebe Gunthara, Danke für den Hinweis, da ist ein Fehler in der deutschen Übersetzung, den wir gleich korrigieren. Die Maschen werden nicht abgekettet.

Gunthara 22.03.2016 - 16:24:

Hej! Ich habe einige Schwierigkeiten mit der Anleitung, sie scheint nicht recht zum Foto zu passen. Schon der breite Rand sieht eigentlich nicht nach einfachem Perlmuster aus, noch weniger der Rest nach Krausrippe. Ist da nicht eher "glatt rechts" gemeint? Wenn ich nach 22 cm die Markierungen setze, stricke ich diese dann erst noch in eine weitere Reihe ein oder beginne ich sofort mit dem Abnehmen, also quasi zeitgleich mit dem Markieren?

DROPS Design 23.03.2016 kl. 14:08:

Liebe Gunthara, der untere Teil ist in einfachem Perlmuster gestrickt, dann glatt rechts mit den Randmaschen in Karusrippe, vielleicht haben Sie diesen Teil (dass nur die Randmaschen kraus rechts sind) überlesen. Es wird nach 22 cm gleich mit der Abnahme begonnen.

Alessandro 27.12.2014 - 22:22:

Buongiorno, e' possibile adattare il modello per una taglia 58/60? Mi potreste dare indicazione sul numero di maglie nel caso.. Grazie Saluti

DROPS Design 29.12.2014 kl. 15:24:

Buongiorno Alessandro. Potrebbe provare ad avviare 4 maglie in più di quelle indicate. Dopo i primi giri, se le è possibile, provi a confrontare le misure del suo lavoro con un berretto della misura che sa già essere corretta. Buon lavoro!

Kimberly 01.10.2014 - 18:41:

Bedankt voor uw reactie. Er staat alleen dat je beige en lichtbeige mix nodig hebt. Maar er bestaat alleen de kleur lichtbeige. Dus ik begrijp nu niet helemaal welke kleuren ik nodig heb.

DROPS Design 02.10.2014 kl. 10:19:

Hoi Kimberley. Je hebt kleur nr. 06 nodig. Die heette eerst beige, maar is vervolgens aangepast naar lichtbeige mix omdat het de kleur beter beschrijft. De kleur is dus niet aangepast ALLEEN de naam.

Kimberly 01.10.2014 - 16:41:

Is de beige kleur van polaris er niet meer?

DROPS Design 01.10.2014 kl. 16:46:

Hoi Kimberley. Jawel, hij staat als eerste op de kleurenkaart: 06 lichtbeige (alleen de naam is later aangepast, het nummer is hetzelfde).

DROPS Design NL 15.02.2010 - 09:56:

Voor de muts moet u naald 10mm gebruiken en voor de sjaal 15mm. Maar brei altijd een proeflapje om zeker te zijn dat de stekenverhouding klopt (staat onder de kop van het patroon). Succes! Gr. Tine

Ann 12.02.2010 - 19:30:

Om het aantal steken te volgen in de beschrijving, gebruik ik dan naald 15 ipv 10?

DROPS Design NL 08.01.2010 - 12:52:

Het aantal steken klopt. De stekenverhouding is 7 steken in de breedte, dan komt u uit op ca 49 cm voor 34 st. Hij zou dan prima passen bij een hooftomtrek van ca 54/56 cm. Gr. Tine

Kommentér oppskrift DROPS 116-23