DROPS / 115 / 13

DROPS 115-13 by DROPS Design

DROPS mössa och vantar i ”Merino Extra Fine” med flätmönster.

DROPS design: Modell nr ME-015
--------------------------------------------------------
Storlek: One-size
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
Färg nr 19, ljus gråblå:
MÖSSA: 150 g.
VANTAR: 100 g.

DROPS STRUMPST (till vantarna) OCH RUNDST (40 cm) (till mössan) NR 3,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 33.95 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 33.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 33.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 169.75kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagr M.1 till mössan och M.2, M.3 och M.4 till vantarna. Diagr visas från rätsidan och visar en rapport av mönstret.
ÖKNINGSTIPS (gäller vantens tumme):
Det ökas på varje sida av de 2 tum-m genom att göra ett omslag. På nästa v stickas omslagen vridna räta för att slippa hål (dvs. sticka i den bakre m-bågen i stället för i den främre). Sedan ökas det på utsidan av de 2 tum-m + de m som ökades. De 2 nästa m som ökas på varje sida stickas aviga, sedan stickas de 2 sista m som ökas räta. OBS: Efter 3 ökningar (tum-m = 2 am, 4 rm, 2 am) stickas de 8 m fortsättningsvis in i M.3.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
MÖSSA: Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 114 m på rundst nr 3,5 med Merino. Sticka 1 v räta. Sedan stickas 3 v så här: *2 am, 3 rm, 1 am*, upprepa *-* v runt. Nästa v stickas så här: *2 am, 1 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 1 am*, upprepa *-* v runt = 152 m. Sedan stickas nästa v så här: *2 am, 4 rm, 2 am*, upprepa *-* – omslagen från föregående v stickas vridna (dvs. sticka i de bakre maskbågarna i stället för i de främre) för att slippa hål. Sedan stickas M.1a (= 19 rapporter runt). När diagr har stickats färdigt är det 228 m på st. Fortsätt med M.1b tills arb mäter 18 cm. På nästa v minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka ihop de 2 SISTA m i alla aviga partier = 209 m. Upprepa minskningen på vart 3:e v totalt 7 ggr men minska växelvis i början och slutet av de aviga partierna, dvs. nästa gång stickas de 2 FÖRSTA m i varje avigt parti ihop. Efter alla minskningar är det 95 m på st. Fortsätt sedan sticka 1 v med rm över rm och am över am –SAMTIDIGT som m över alla flätorna stickas räta 2 och 2 tills = 57 m. På nästa v stickas alla m över flätorna återigen räta 2 och 2 tills = 38 m. Det är nu 1 rm/1 am hela vägen runt. Sticka 1 v där alla m stickas räta 2 och 2 tills = 19 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25 cm på höjden.
---------------------------------------------------------
HÖGER VANTE: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 48 m på strumpst nr 3,5 med Merino. Sticka resår så här: 2 am, *2 rm, 4 am*, upprepa *-*, avsluta med 2 rm och 2 am.
När arb mäter 10 cm stickas nästa v så här: 2 am, *sticka 2 rm i var och en av de 2 nästföljande m, 4 am*, upprepa *-* totalt 3 ggr, sticka 2 rm i var och en av de 2 nästföljande m, 2 am, *3 rm, 2 rm tills*, upprepa *-* totalt 4 ggr, avsluta med 4 rm. Det är nu 52 m på st. Sticka sedan så här: M.2 över de första 32 m och slätst över de sista 20 m. Sätt en markör mellan de 2 första slätst-m (= tum-m). När det har stickats 4 v efter resåren ökas det 1 m på varje sida av de 2 tum-m – SE ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på vart 3:e v totalt 5 ggr = 12 tum-m. När arb mäter 16 cm sätts de 12 tum-m på en tråd restgarn. Lägg upp 2 nya m bakom dessa = 52 m och sticka fortsättningsvis de 2 nya m i slätst. Fortsätt som tidigare med mönster och slätst till M.2 har stickats färdigt (arb mäter ca 19 cm totalt).
Behåll de första 8 m på st, sätt de följande 40 m på en tråd restgarn och behåll de 4 sista m på st.

LILLFINGER = 12 m. Lägg upp 1 ny m mot handen = 13 m. Sticka sedan M.4 över de 8 första m på fingrets ovansida och slätst över de 5 m på fingrets undersida. När fingret mäter 6 cm stickas alla räta 2 och 2 tills. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

HAND: Sätt tillbaka m från restgarnstråden på st, plocka upp 3 m mot lillfingret = 43 m. Sticka 2 v med rm över rm och am över am.
Behåll de 3 m som plockades upp mot lillfingret + 8 m på handryggen och 5 m på handflatan på st. Sätt tillbaka de resterande 27 m på restgarnstråden.

RINGFINGER = 16 m. Lägg upp 1 ny m mot m på restgarnstråden = 17 m. Sticka M.4 över de 8 m på fingret (se till att mönstret stämmer från handen, dvs. det blir 3 v slätst mellan varje flät-v) och slätst över de resterande m. När fingret mäter 7,5 cm stickas alla m räta 2 och 2 tills. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

LÅNGFINGER: Sätt tillbaka 8 m på handens ovansida och 5 m på handens undersida på st, plocka upp 3 m mot ringfingret och lägg upp 1 ny m mot m på restgarnstrådarna = 17 m. Sticka M.3 över de 8 m på fingrets ovansida och slätst över de resterande m. När fingret mäter 8,5 cm stickas alla m räta 2 och 2 tills. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

PEKFINGER: Sätt tillbaka de resterande 14 m från restgarnstråden på st, plocka upp 3 m mot långfingret = 17 m. Sticka M.3 över de 8 m på fingrets ovansida och slätst över de resterande m. När fingret mäter 7 cm stickas alla m räta 2 och 2 tills. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

TUMME: Sätt m över tumkilen på st och plocka upp 5 m i kanten på baksidan av tum-m = 17 m. Sticka sedan M.3 över de 8 mittersta m och slätst över de resterande m. När fingret mäter 6 cm stickas alla m räta 2 och 2 tills. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt.

VÄNSTER VANTE: Sticka som höger, men motsatt, dvs. att det ökas till tumkil på varje sida av de 2 sista slätst m på v.
Dessutom stickas det M.4 på tummen i stället för M.3.
När lillfingret ska stickas blir det så här: sätt de 24 första m på en restgarnstråd (=handens ovansida), behåll de 12 nästföljande m på st och sätt de 16 sista m på en restgarnstråd (= handen undersida).

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 11.09.2019
Nytt diagram M.1a

= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 am, 2 rm från hj.st.
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 am från hj.st.
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st.
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st.
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget vridet avigt för att slippa hål, dvs. sticka i den bakre m-bågen i stället för i den främre

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 115-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (32)

Ursula 10.09.2019 - 16:41:

Ma ei saa aru,millisel real tuleb teha esimene kasvatus pöidlakiilu jaoks.(pärast 4 ringi soonikut kasvata 1s mõlemal pool 2 pöidlasilmust)Kus see 4 rida soonikut on?

DROPS Design 12.09.2019 kl. 14:01:

Tere Ursula! Kasvatamist pöidla jaoks alustatakse 4 ringi pärast soonikut. Head kudumist!

Mija 04.09.2019 - 00:21:

I don't understand with pattern - Drops 115-13 = M1a = Row 7 and Row 19. I think I write Row 7 is slip 2 sts on cable needle and hold at back, k2, then k2 from cable needle, p4, k2 but there is only left 2 stitches and same as on Row 19.

DROPS Design 04.09.2019 kl. 09:18:

Dear Mija, to work the cable on 7th /19th row in M.1a, start this round 2 stitches before the beg of the round, make the cable with the last 2 sts on previous round + first 2 sts on next round, then work the last 2 sts in M.1a (= shown as K2 in diagram) tog with the first 2 sts next M.1a and so on. Happy knitting!

Marie 02.02.2015 - 15:17:

Hej igen, Jeg har læst udtagningstips, men det er den tekst jeg ikke forstår. Jeg forstår det med at tage ud med omslag, men det er teksten efter hvor den starter med "Videre tages der ud på ydersiden..." Hvor mange masker tages derud pr omgang? Tak for hurtig svar. Mvh. Marie

DROPS Design 03.02.2015 kl. 15:24:

Hej Marie. Du tager 1 m ud på hver side af de 2 tommelf-m (= 2 m per gang). I og med du tager ud kommer der flere masker paa hver side af tommelf-m, dvs, anden gang tager du ud paa hver side af de 2 tommelf-m + 1 ny maske paa hver side (= i alt 4) og derefter + 2, 3 osv indtil du har taget ud i alt 5 gange = 2 tommelf-m + 5 nye masker paa hver side = 12 m.

Marie 01.02.2015 - 06:44:

Hej, Jeg er gået igang med at strikke disse vanter, men kan simpelthen ikke forstå udtagning til tommelfingeren. Er det muligt i gider skære du ud i pap for mig? På forhånd tak. Mvh. Marie

DROPS Design 02.02.2015 kl. 13:37:

Hej Marie, Hvis du ser de 2 tommelfingermasker (med mærketråden imellem) som starten på en kile, tager ud på hver side af tommelfingermaskerne, så kilen bliver bredere og bredere, så forklarer vi øverst i opskriften (SE UDTAGNINGSTIPS) hvordan maskerne i kilen skal strikkes. Hver gang du tager ud til kile så tager du ud på ydersiden af de nye kilemasker. God fornøjelse!

Marion 06.11.2014 - 12:13:

Bonjour, Il semble qu'il manque une ligne dans la traduction en français de ce modèle : après la phrase "À 16 cm de hauteur totale, glisser en attente sur un arrêt de mailles les 12 m du pouce" : la version originale parle de monter ensuite 2 mailles afin de revenir à un total de 52 mailles. Faute de quoi on se retrouve, comme dans mon cas, avec seulement 50 mailles au moment de façonner les doigts, ce qui pose un problème. Cordialement.

DROPS Design 06.11.2014 kl. 14:05:

Bonjour Marion, c'est tout à fait exact, le texte a été corrigé, merci. Bon tricot!

Sonja 05.11.2014 - 11:51:

Bij de handschoen staat opzetten 48 st 10cm breien. maar bij regel 4 en 5 staat dat je 3st re 2 re samen breien 4x herhalen hoe kom ik dan op een totaal van 52 st ?? hoe kan dat als je moet samen breien en niet moet meerderen? ik snap dit niet helemaal wie kan mij helpen

DROPS Design 05.11.2014 kl. 14:03:

Hoi Sonja. Je moet 2 st in iedere van de volgende 2 st (dus meerderen). Er staat niet samen breien. Veel plezier

MC Cumps 25.02.2013 - 01:05:

Als ik M.2 met de handschoen op de foto vergelijk, heb ik de indruk dat het patroon op de foto 12 nld meer bevat dan de teltekening. Zou het kunnen dat de laatste 12 nld van M.2 nog eens herhaald moeten worden en M.2 dus uit 39 nld zou moeten bestaan ipv 27? Na M.2 zou het werk ongeveer 19 cm moeten meten, maar dat is bij mij nog lang niet het geval. Bovendien zit de duim naar mijn gevoel wat aan de hoge kant ten opzichte van de andere vingers.

DROPS Design 15.03.2013 kl. 08:16:

Het telpatroon is correct en klopt ook met de foto. Toevallig heb ik deze handschoenen zelf gebreid 3 jaar geleden en het patroon klopt. Controleer uw stekenverhouding in de hoogte als het werk niet lang genoeg wordt.

Ann Torill Solbakken 09.02.2011 - 11:46:

Ja jeg vet jo det. lånte disse fra forrige rapport også men oppskriften viser likevel 10 masker i denne runden. Hvis jeg skal følge oppskriften på rad nr 7 så blir hver rapport rundt hele runden på 10 masker. og det er det jeg har gjort. Skal det ikke være slik da ?

DROPS Design 09.02.2011 - 11:41:

Det blri ikke flere masker på 7. og 19 omg. De 2 første maskere blir "lånt" fra forige rapport).

Ann Torill Solbakken 09.02.2011 - 11:19:

Det er M1a. på lua. Etter rad nr sju i M1a er alt ødelagt. Det er frustrerende å sitte å se på at ingenting stemmer når det er så mye jobb med dette også. Det kunne vært morsomt men det er det ikke akkurat nå. I rad nr sju måtte jeg ta med 2 masker ekstra i mønsteret, altså 10 masker. Først 4 masker mønster, så 4 masker vrang så 2 masker rett. detter ødela alt.

Kommentér oppskrift DROPS 115-13