DROPS / 115 / 13

DROPS 115-13 by DROPS Design

DROPS palmikkopipo ja palmikkokäsineet ”Merino Extra Fine” -langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro ME-015
----------------------------------------------------------
Koko: Yksi koko
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
PIPOON:
150 g nro 19, vaalea harmaansininen
KÄSINEISIIN:
100 g nro 19, vaalea harmaansininen

DROPS SUKKAPUIKOT käsineisiin JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) pipoon nro 3,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, muoto: pussipipo, ohjetyyppi: hatut, käsineet, setti,

Katso ruutupiirrokset M.1 (pipo) ja M.2-M.4 (käsineet). Piirrokset näyttävät 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (peukalokiila):
Lisää peukalokiilan 2 ensimmäisen silmukan molemmin puolin 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikää. Tee jatkossa lisäykset peukalokiilan ulkoreunoissa. Neulo kummankin reunan seuraavat 2 lisättyä s nurin, ja sitten kummankin reunan viimeiset 2 lisättyä s oikein. HUOM: Kun olet neulonut 3 lisäyskerrosta (kiilassa on nyt 2 nurjaa s, 4 oikeaa s ja 2 nurjaa s), neulo jatkossa näillä 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

PIPO: Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 Merino-langalla 114 s ja neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 3 krs seuraavasti: *2 n, 3 o, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Seuraava krs neulotaan näin: *2 n, 1 o, 1 langankierto, 2 o, 1 langankierto, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan = 152 s. Neulo sitten seuraava krs näin: *2 n, 4 o, 2 n*, toista *-* ja neulo edellisen krs:n langankierrot kiertäen (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikää. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1a mukaisesti (työhön tulee 19 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen loppuun, työssä on 228 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.1b mukaisesti kunnes työn pituus on 18 cm. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla jokaisen nurjan raidan VIIMEISET 2 s nurin yhteen = 209 s. Toista tällaiset kavennukset 3 krs:n välein yht. 7 kertaa. HUOM: Kavenna vuorotellen raitojen alussa ja lopussa, eli neulo seuraavalla kerralla jokaisen nurjan raidan ENSIMMÄISET 2 s nurin yhteen. Kun kaikki tarvittavat s:t on kavennettu, työssä on jäljellä 95 s. Neulo seuraavalla krs:lla s:t siten miltä ne näyttävät ja neulo SAMALLA jokaisen palmikon s:t pareittain oikein yhteen = 57 s. Neulo sitten seuraavalla krs:lla jokaisen palmikon s:t uudestaan pareittain oikein yhteen = 38 s. Neulo vielä kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 19 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät hyvin.
Pipon korkeus on n. 25 cm.
----------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 Merino-langalla 48 s. Neulo joustinneuletta seuraavasti: 2 n, *2 o, 4 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 2 n. Kun työn pituus on 10 cm, neulo seuraava krs näin: 2 n, *neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s, 4 n*, toista *-* yht. 3 kertaa, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s, 2 n, *3 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* yht. 4 kertaa, neulo lopuksi 4 o = 52 s. Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 32 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja neulo viimeisillä 20 s:lla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka sileän neuleen 2 ensimmäisen s:n väliin (= peukalokiilan 2 ensimmäistä s). Kun olet neulonut 4 krs joustinneuleen jälkeen, lisää peukalokiilan 2 ensimmäisen s:n molemmin puolin 1 s (KS. LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3 krs:n välein yht. 5 kertaa = 12 s peukalokiilassa. Kun työn pituus on 16 cm, siirrä peukalokiilan 12 s apulangalle. Luo sitten apulangan silmukoiden tilalle 2 s (näillä silmukoilla neulotaan jatkossa sileää neuletta) = 52 s. Jatka mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin kunnes olet neulonut piirroksen M.2 loppuun (työn pituus on yht. n. 19 cm). Jätä ensimmäiset 8 s työhön, siirrä seuraavat 40 s apulangalle ja jätä viimeiset 4 s työhön.

PIKKUSORMI: = 12 s, luo lisäksi pikkusormen ja käden väliin 1 s = 13 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja sormen alaosan 5 s:lla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 6 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KÄSI: Ota apulangoilla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi käden ja pikkusormen välistä 3 s = 43 s. Neulo s:t siten miltä ne näyttävät 2 krs:n ajan. Jätä käden ja pikkusormen välistä poimitut 3 s + 8 s käden päältä ja 5 s kämmenpuolelta työhön. Siirrä jäljellä olevat 27 s takaisin apulangoille.

NIMETÖN: = 16 s, luo nimettömän ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti (tarkista, että jokaisen palmikonkierron väliin tulee 3 krs sileää neuletta kuten aiemmin) ja neulo muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 7,5 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KESKISORMI: Ota 8 s käden päältä ja 5 s kämmenpuolelta takaisin työhön, poimi lisäksi keskisormen ja nimettömän välistä 3 s ja luo keskisormen ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 8,5 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

ETUSORMI: Ota apulankojen jäljellä olevat 14 s takaisin työhön ja poimi lisäksi etusormen ja keskisormen välistä 3 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 7 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

PEUKALO: Ota peukalokiilan s:t työhön ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 5 s = 17 s. Neulo keskimmäisillä 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes peukalon pituus on 6 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

VASEN KÄSINE: Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli tee peukalokiilan lisäykset sileän neuleen 2 viimeisen s:n molemmin puolin. Neulo peukalon mallineule M.3:n sijaan piirroksen M.4 mukaisesti. Jaa työ pikkusormea varten näin: Siirrä ensimmäiset 24 s apulangalle (= käden päällä), jätä seuraavat 12 s työhön ja siirrä viimeiset 16 s apulangalle (= kämmenpuoli).

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 115-13 alkuperäisohjeeseen.