DROPS / 115 / 13

DROPS 115-13 by DROPS Design

DROPS palmikkopipo ja palmikkokäsineet ”Merino Extra Fine” -langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro ME-015
----------------------------------------------------------
Koko: Yksi koko
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
PIPOON:
150 g nro 19, vaalea harmaansininen
KÄSINEISIIN:
100 g nro 19, vaalea harmaansininen

DROPS SUKKAPUIKOT käsineisiin JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) pipoon nro 3,5 tai käsialan mukaan.
Neuletiheys: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentit (30)

Saat tämän mallin langat alkaen 19.00€. Lue lisää.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1 (pipo) ja M.2-M.4 (käsineet). Piirrokset näyttävät 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (peukalokiila):
Lisää peukalokiilan 2 ensimmäisen silmukan molemmin puolin 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikää. Tee jatkossa lisäykset peukalokiilan ulkoreunoissa. Neulo kummankin reunan seuraavat 2 lisättyä s nurin, ja sitten kummankin reunan viimeiset 2 lisättyä s oikein. HUOM: Kun olet neulonut 3 lisäyskerrosta (kiilassa on nyt 2 nurjaa s, 4 oikeaa s ja 2 nurjaa s), neulo jatkossa näillä 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

PIPO: Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 Merino-langalla 114 s ja neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 3 krs seuraavasti: *2 n, 3 o, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Seuraava krs neulotaan näin: *2 n, 1 o, 1 langankierto, 2 o, 1 langankierto, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan = 152 s. Neulo sitten seuraava krs näin: *2 n, 4 o, 2 n*, toista *-* ja neulo edellisen krs:n langankierrot kiertäen (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikää. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1a mukaisesti (työhön tulee 19 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen loppuun, työssä on 228 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.1b mukaisesti kunnes työn pituus on 18 cm. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla jokaisen nurjan raidan VIIMEISET 2 s nurin yhteen = 209 s. Toista tällaiset kavennukset 3 krs:n välein yht. 7 kertaa. HUOM: Kavenna vuorotellen raitojen alussa ja lopussa, eli neulo seuraavalla kerralla jokaisen nurjan raidan ENSIMMÄISET 2 s nurin yhteen. Kun kaikki tarvittavat s:t on kavennettu, työssä on jäljellä 95 s. Neulo seuraavalla krs:lla s:t siten miltä ne näyttävät ja neulo SAMALLA jokaisen palmikon s:t pareittain oikein yhteen = 57 s. Neulo sitten seuraavalla krs:lla jokaisen palmikon s:t uudestaan pareittain oikein yhteen = 38 s. Neulo vielä kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 19 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät hyvin.
Pipon korkeus on n. 25 cm.
----------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 Merino-langalla 48 s. Neulo joustinneuletta seuraavasti: 2 n, *2 o, 4 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 2 n. Kun työn pituus on 10 cm, neulo seuraava krs näin: 2 n, *neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s, 4 n*, toista *-* yht. 3 kertaa, neulo kumpaankin 2 seuraavaan s:aan 2 oikeaa s, 2 n, *3 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* yht. 4 kertaa, neulo lopuksi 4 o = 52 s. Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 32 s:lla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja neulo viimeisillä 20 s:lla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka sileän neuleen 2 ensimmäisen s:n väliin (= peukalokiilan 2 ensimmäistä s). Kun olet neulonut 4 krs joustinneuleen jälkeen, lisää peukalokiilan 2 ensimmäisen s:n molemmin puolin 1 s (KS. LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3 krs:n välein yht. 5 kertaa = 12 s peukalokiilassa. Kun työn pituus on 16 cm, siirrä peukalokiilan 12 s apulangalle. Luo sitten apulangan silmukoiden tilalle 2 s (näillä silmukoilla neulotaan jatkossa sileää neuletta) = 52 s. Jatka mallineuletta ja sileää neuletta kuten aiemmin kunnes olet neulonut piirroksen M.2 loppuun (työn pituus on yht. n. 19 cm). Jätä ensimmäiset 8 s työhön, siirrä seuraavat 40 s apulangalle ja jätä viimeiset 4 s työhön.

PIKKUSORMI: = 12 s, luo lisäksi pikkusormen ja käden väliin 1 s = 13 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja sormen alaosan 5 s:lla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 6 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KÄSI: Ota apulangoilla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi käden ja pikkusormen välistä 3 s = 43 s. Neulo s:t siten miltä ne näyttävät 2 krs:n ajan. Jätä käden ja pikkusormen välistä poimitut 3 s + 8 s käden päältä ja 5 s kämmenpuolelta työhön. Siirrä jäljellä olevat 27 s takaisin apulangoille.

NIMETÖN: = 16 s, luo nimettömän ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti (tarkista, että jokaisen palmikonkierron väliin tulee 3 krs sileää neuletta kuten aiemmin) ja neulo muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 7,5 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

KESKISORMI: Ota 8 s käden päältä ja 5 s kämmenpuolelta takaisin työhön, poimi lisäksi keskisormen ja nimettömän välistä 3 s ja luo keskisormen ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 8,5 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

ETUSORMI: Ota apulankojen jäljellä olevat 14 s takaisin työhön ja poimi lisäksi etusormen ja keskisormen välistä 3 s = 17 s. Neulo sormen yläosan 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes sormen pituus on 7 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

PEUKALO: Ota peukalokiilan s:t työhön ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 5 s = 17 s. Neulo keskimmäisillä 8 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja muilla silmukoilla sileää neuletta kunnes peukalon pituus on 6 cm. Neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä.

VASEN KÄSINE: Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli tee peukalokiilan lisäykset sileän neuleen 2 viimeisen s:n molemmin puolin. Neulo peukalon mallineule M.3:n sijaan piirroksen M.4 mukaisesti. Jaa työ pikkusormea varten näin: Siirrä ensimmäiset 24 s apulangalle (= käden päällä), jätä seuraavat 12 s työhön ja siirrä viimeiset 16 s apulangalle (= kämmenpuoli).

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

Marie 02.02.2015 - 15:17:

Hej igen, Jeg har læst udtagningstips, men det er den tekst jeg ikke forstår. Jeg forstår det med at tage ud med omslag, men det er teksten efter hvor den starter med "Videre tages der ud på ydersiden..." Hvor mange masker tages derud pr omgang? Tak for hurtig svar. Mvh. Marie

DROPS Design 03.02.2015 kl. 15:24:

Hej Marie. Du tager 1 m ud på hver side af de 2 tommelf-m (= 2 m per gang). I og med du tager ud kommer der flere masker paa hver side af tommelf-m, dvs, anden gang tager du ud paa hver side af de 2 tommelf-m + 1 ny maske paa hver side (= i alt 4) og derefter + 2, 3 osv indtil du har taget ud i alt 5 gange = 2 tommelf-m + 5 nye masker paa hver side = 12 m.

Marie 01.02.2015 - 06:44:

Hej, Jeg er gået igang med at strikke disse vanter, men kan simpelthen ikke forstå udtagning til tommelfingeren. Er det muligt i gider skære du ud i pap for mig? På forhånd tak. Mvh. Marie

DROPS Design 02.02.2015 kl. 13:37:

Hej Marie, Hvis du ser de 2 tommelfingermasker (med mærketråden imellem) som starten på en kile, tager ud på hver side af tommelfingermaskerne, så kilen bliver bredere og bredere, så forklarer vi øverst i opskriften (SE UDTAGNINGSTIPS) hvordan maskerne i kilen skal strikkes. Hver gang du tager ud til kile så tager du ud på ydersiden af de nye kilemasker. God fornøjelse!

Marion 06.11.2014 - 12:13:

Bonjour, Il semble qu'il manque une ligne dans la traduction en français de ce modèle : après la phrase "À 16 cm de hauteur totale, glisser en attente sur un arrêt de mailles les 12 m du pouce" : la version originale parle de monter ensuite 2 mailles afin de revenir à un total de 52 mailles. Faute de quoi on se retrouve, comme dans mon cas, avec seulement 50 mailles au moment de façonner les doigts, ce qui pose un problème. Cordialement.

DROPS Design 06.11.2014 kl. 14:05:

Bonjour Marion, c'est tout à fait exact, le texte a été corrigé, merci. Bon tricot!

Sonja 05.11.2014 - 11:51:

Bij de handschoen staat opzetten 48 st 10cm breien. maar bij regel 4 en 5 staat dat je 3st re 2 re samen breien 4x herhalen hoe kom ik dan op een totaal van 52 st ?? hoe kan dat als je moet samen breien en niet moet meerderen? ik snap dit niet helemaal wie kan mij helpen

DROPS Design 05.11.2014 kl. 14:03:

Hoi Sonja. Je moet 2 st in iedere van de volgende 2 st (dus meerderen). Er staat niet samen breien. Veel plezier

MC Cumps 25.02.2013 - 01:05:

Als ik M.2 met de handschoen op de foto vergelijk, heb ik de indruk dat het patroon op de foto 12 nld meer bevat dan de teltekening. Zou het kunnen dat de laatste 12 nld van M.2 nog eens herhaald moeten worden en M.2 dus uit 39 nld zou moeten bestaan ipv 27? Na M.2 zou het werk ongeveer 19 cm moeten meten, maar dat is bij mij nog lang niet het geval. Bovendien zit de duim naar mijn gevoel wat aan de hoge kant ten opzichte van de andere vingers.

DROPS Design 15.03.2013 kl. 08:16:

Het telpatroon is correct en klopt ook met de foto. Toevallig heb ik deze handschoenen zelf gebreid 3 jaar geleden en het patroon klopt. Controleer uw stekenverhouding in de hoogte als het werk niet lang genoeg wordt.

Ann Torill Solbakken 09.02.2011 - 11:46:

Ja jeg vet jo det. lånte disse fra forrige rapport også men oppskriften viser likevel 10 masker i denne runden. Hvis jeg skal følge oppskriften på rad nr 7 så blir hver rapport rundt hele runden på 10 masker. og det er det jeg har gjort. Skal det ikke være slik da ?

DROPS Design 09.02.2011 - 11:41:

Det blri ikke flere masker på 7. og 19 omg. De 2 første maskere blir "lånt" fra forige rapport).

Ann Torill Solbakken 09.02.2011 - 11:19:

Det er M1a. på lua. Etter rad nr sju i M1a er alt ødelagt. Det er frustrerende å sitte å se på at ingenting stemmer når det er så mye jobb med dette også. Det kunne vært morsomt men det er det ikke akkurat nå. I rad nr sju måtte jeg ta med 2 masker ekstra i mønsteret, altså 10 masker. Først 4 masker mønster, så 4 masker vrang så 2 masker rett. detter ødela alt.

DROPS Design 09.02.2011 - 10:49:

ER det rad nr 9 i M.1 eller M.2?

Ann Torill Solbakken 09.02.2011 - 10:37:

Rad nr sju er rett og slett bare tull. Når du har tatt denne raden etter oppskriften så blir alt ødelagt. Mønsteret er ikke rett lenger og det blir bare stygt. Nå driver jeg på rad nr 9 og ingenting stemmer.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 115-13