DROPS Baby / 18 / 10

Miss Mossy by DROPS Design

Strikket trøje og sokker i perlestrik til baby og børn i DROPS Merino Extra Fine.

Tags: jakker, perlestrik,

150-200-200 (250-250) gr f.nr 01, natur
SOKKER:
50-50-50 (100-100) gr f.nr 01, natur
----------------------------------------------------------
Garnalternativer og garnindhold - se side 2.
Generel prisliste - se side 3.
----------------------------------------------------------
JAKKE:
DROPS RUNDP (60 cm) NR 4,5 –
eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP nr 523: 3 stk.

SOKKER:
DROPS STRØMPEP NR 3 –
eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p perlestrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (72)

Garnet til denne opskrift koster fra 75.8kr. Læs mere.

1.P: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant.
1 KNAPHUL = strik 2. og 3. m fra midt foran ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når forkanten måler:
STR 1/3 MDR: 11,16 og 21 cm.
STR 6/9 MDR: 13, 18 og 23 cm.
STR 12/18 MDR: 16, 21 og 26 cm.
STR 2 ÅR: 15, 21 og 27 cm.
STR 3/4 ÅR: 18, 24 og 30 cm.
----------------------------------------------------------
JAKKE: Forstykkerne strikkes først samtidig med at der tages ud til ærmer, derefter sættes forstk sammen, der strikkes ned ad rygstk, ærmerne lukkes af og der strikkes videre ned ad rygstk.

HØJRE FORSTK: Der strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 36-39-42 (45-48) m op (inkl 1 kantm og 12 forkantm) med Merino Extra Fine på rundp 4,5. Strik 4 p retstrik – SE FORKL OVER. Næste p strikkes således fra midt foran: 12 forkantm i perlestrik, 23-26-29 (32-35) m glatstrik og 1 kantm i retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 5 cm lukkes der 1 m af i siden, gentag aflukningen på hver 2.-2½.-3. (3.-3½.) cm totalt 5 gange = 31-34-37 (40-43) m. Husk KNAPHUL på forkanten – SE FORKL OVER! Når arb måler 16-17-19 (20-22) cm slåes der m op til ærmet, slå op i slutningen af hver p mod siden: 4 m 1-1-2 (1-2) gange, 6 m 1-1-1 (1-1) gang, 8 m 1-1-1 (2-2) gange og 17-19-19 (23-26) m 1 gang = 66-71-78 (89-99) m på p – fortsæt i glatstrik og 12 m perlestrik på forkanten og 10 m perlestrik nederst på ærmet. Når arb måler 22-24-27 (28-31) cm sættes de yderste 9-10-11 (12-12) m mod midt foran på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af i beg af hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 3 gange = 52-56-62 (72-82) m på skulder/ærme. Når arb måler 26-28-31 (33-36) cm sættes der 1 mærke (= midt ovenpå skulderen). HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik 1 cm til, læg arb til side.

VENSTRE FORSTK: Strik som højre men modsat – der lukkes ikke af til knaphul på forkanten.

RYGSTK: Strik m fra venstre forstk ind på p, slå 16-18-20 (22-22) nye m op (= bag i nakken) og strik m fra højre forstk ind på p = 120-130-144 (166-186) m. Fortsæt i glatstrik med 10 m perlestrik i hver side (= nederst på ærmerne). Når arb måler 7½-8½-8½ (9½-10) cm lukkes ærme-m af i hver side således: Luk af i beg af hver p: 17-19-19 (23-26) m 1 gang, 8 m 1-1-1 (2-2) gange, 6 m 1-1-1 (1-1) gang og 4 m 1-1-2 (1-2) gange = 50-56-62 (68-74) m tilbage på p. Strik glatstrik med 1 kantm i hver side. Når arb måler 13-13-14 (16-17) cm tages der 1 m ud i hver side på hver 2.-2½.-3. (3.-3½.) cm totalt 5 gange = 60-66-72 (78-84) m. Når arb måler 25-27-30 (32-35) cm strikkes der 4 p retstrik over alle m, luk derefter af.

HALSKANT: Strik ca 46 til 66 m op rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 4,5. Strik 3 p ret frem og tilbage, luk af.

MONTERING: Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i inderst på venstre forkant så lukning kommer lidt skævt. Buk ærmerne op efter behov.
-----------------------------------------------------------
SOKKER:
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm

SOKKER: Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 40-44-48-(48-52) m op på Strømpep 3 med Merino Extra Fine. Strik 1 omg glatstrik, fortsæt i Rib = 2 r / 2 vr i 6-7-7 (8-8) cm. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 6 m ind jævnt fordelt på omg = 34-38-42 (42-46) m.
Behold de første 10-10-12 (12-14) m på p (= overstykket), de resterende 24-28-30 (30-32) m sættes på en tråd. Strik perlestrik – SE FORKL OVER i 3-3½-4 (5-6) cm over m på overstykket. Derefter strikkes der 7-8-9 (12-14) m op på hver side af overstykket og m på tråden sættes tilbage på p = 48-54-60 (66-74) m. Fortsæt i perlestrik rundt over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, derefter strikkes 1 omg vrang. Luk alle m af undtagen de 10-10-12 (12-14) m midt foran. Strik 9-10-11 (13-14) cm perlestrik til sål over disse m. Luk af og sy sålen til sokken, sy yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

Diagram

Rønnaug Hillesøy 05.11.2018 - 18:49:

Hei, holder på med høyre forstykke, hvor et står: Når arb måler 22-24-27 (28-31) cm settes de ytterste 9-10-11 (12-12) m mot midt foran på 1 tråd til hals. Hva er de ytterste maskene? Er det der hvor det er perlestrikk, eller er det maskene innenfor perlestrikken?

DROPS Design 06.11.2018 kl. 07:44:

Hei Rønnaug. Du skal sette de ytterste 9 maskene på en tråd til hals, i dette tilfellet inkluderer det maskene med perlestrikk da det er disse som blir midt foran på jakken. God fornøyelse.

Maritha Öström 15.07.2018 - 16:04:

Kan jag sticka med garn Baby Marino efter mönster Drops Baby 18-10?

DROPS Design 18.07.2018 kl. 12:29:

Hei Maritha. Baby Merino tilhører Garngruppe A og har derfor en annen strikkefasthet enn Merino Extra Fine (Som tilhører garngruppe B), så vi anbefaler å ikke bruke Baby Merino her. Du kan bytte ut med hvilket som helst garn i garngruppe B, eller eventuelt velge en oppskrift som bruker garn fra garngruppe A. Du kan lese mer om garngruppene våre her, og du kan lese mer om bytting av garn her. God fornøyelse

Rogel Nicole 28.05.2018 - 18:14:

Pouvez-vous m'envoyer les explications du modèle réalisé avec des aiguilles normales, je ne sais pas me repérer autrement.... merci de votre compréhension !

DROPS Design 29.05.2018 kl. 08:44:

Bonjour Mme Rogel, la veste se tricote ici sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles (manches comprises), vous pouvez le réaliser tranquillement sur aiguilles droites. Vous trouverez ici quelques explications pour adapter un modèle en aiguille circulaire sur aiguilles droites. Bon tricot!

Karin 28.03.2018 - 22:07:

Hej Ska nu lägga upp maskor till ärmen. Där står: lägg upp i slutet av varje v mot sidan 1-1-2(1-2) gr Förstår inte hur jag ska tänka här. Ser att ni tidigare svarat med att man ska öka med 4,6,8,17 men var kommer dessa siffror ifrån och sker den ökningen under 4 varv? Med vänlig hälsning, Karin

DROPS Design 04.04.2018 kl. 13:32:

Hej Karin, vi skriver lägg upp 4 masker 1-1-2(1-2)ggr - her vælger du det antal gange som den størrelse du strikker. God fornøjelse!

Claire Vaillancourt 18.01.2018 - 20:19:

At the end of the RT front piece instructions the " place a marker and measure from here "...is that for when doing the back

DROPS Design 19.01.2018 kl. 10:48:

Dear Mrs Vaillancourt, the next measurements will be done from this marker, this match the middle of shoulder, ie middle of piece between front and back piece. Happy knitting!

Carolina 23.06.2017 - 01:01:

Hola me parece faltó aclarar en el delantero derecho, luego de tejer 5 cm, dice disminuir, pero no aclara si es del lado de la manga o del borde. Creo es del lado de la manga no?? Gracias! Esto es solo un aporte!!

Lucia 22.06.2017 - 00:25:

Questo modello è proprio bello! Ho seguito le istruzioni passo passo e non ho avuto problemi, anche se non sono espertissima di ferri e filati.

Jill Spring 17.05.2017 - 22:11:

I've printed the pattern but there are no sleeve instructions!

DROPS Design 18.05.2017 kl. 08:45:

Dear Mrs Spring, the sts for sleeves are cast on the side of right front piece and on the side of left front piece and then cast off on each side on back piece. Happy knitting!

Suzanne 21.03.2017 - 18:34:

When working the BACK PIECE, do you measure from the Mid-shoulder marker that you placed while working the Right Front Piece OR from the back neckline where you cast on extra stitches. THANK YOU!

DROPS Design 22.03.2017 kl. 09:15:

Dear Suzanne, you will measure from the marker added on front piece, ie 1 cm before putting piece aside. Happy knitting!

Suzanne Kagen 14.03.2017 - 08:22:

"When piece measures 22-24-27 (28-31) cm [8¾”-9½”-10 4/8” (11”-12¼”)] slip the first 9-10-11 (12-12) sts towards mid front on a stitch holder for neck. Bind off to shape the neckline at the beg of every row from neckline..." Probably a silly question, but do I work those "first stitches towards the mid front" in moss stitch and THEN slip them onto a holder? Or do I cut the yarn and re-attach the yarn to "Bind off to shape the neckline"?

DROPS Design 14.03.2017 kl. 09:44:

Dear Mrs Kagen, you can work them first to avoid cutting the yarn. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 18-10