DROPS Baby / 18 / 10

Miss Mossy by DROPS Design

Strikket ermsømløs jakke og sokker med perlestrikk til baby og barn i DROPS Merino Extra Fine

Stikkord: jakker, perlestrikk,

DROPS design: Modell nr me-003-by
--------------------------------------------------------

150-200-200 (250-250) gr f.nr 01, natur
SOKKER:
50-50-50 (100-100) gr f.nr 01, natur

JAKKE:
DROPS RUNDP (60 cm) NR 4,5 –
eller det p.nr du må ha for å få 20 m x 26 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 523: 3 stk.

SOKKER:
DROPS SETTP NR 3 –
eller det p.nr du må ha for å få 23 m x 32 p perlestrikk på 10 x 10 cm.

Kommentarer (71)

100% Ull
fra 30.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 124kr. Les mer.

1.P: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 KNAPPHULL = strikk andre og tredje m fra midt foran rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når stolpen måler:
STR 1/3 MND: 11,16 og 21 cm.
STR 6/9 MND: 13, 18 og 23 cm.
STR 12/18 MND: 16, 21 og 26 cm.
STR 2 ÅR: 15, 21 og 27 cm.
STR 3/4 ÅR: 18, 24 og 30 cm.
----------------------------------------------------------
JAKKE: Hvert forstk strikkes først samtidig som det økes ut til erme, deretter settes forstk sammen, det strikkes nedover bakstk, ermene felles av og det strikkes videre nedover bakstk.

HØYRE FORSTK: Det strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 36-39-42 (45-48) m (inkl 1 kantm og 12 stolpem) med Merino Extra Fine på rundp 4,5. Strikk 2 riller – SE FORKL OVER. Neste p strikkes slik fra midt foran: 12 stolpem i perlestrikk, 23-26-29 (32-35) m glstrikk og 1 kantm i rille.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 5 cm felles det 1 m i siden, gjenta fellingen på hver 2.-2½.-3. (3.-3½.) cm totalt 5 ganger = 31-34-37 (40-43) m.
Husk KNAPPHULL på stolpen – SE FORKL OVER! Når arb måler 16-17-19 (20-22) cm legges det opp m til ermet, legg opp på slutten av hver p mot siden: 4 m 1-1-2 (1-2) ganger, 6 m 1-1-1 (1-1) gang, 8 m 1-1-1 (2-2) ganger og 17-19-19 (23-26) m 1 gang = 66-71-78 (89-99) m på p – fortsett med glstrikk og 12 m perlestrikk på stolpen og 10 m perlestrikk nederst på ermet. Når arb måler 22-24-27 (28-31) cm settes de ytterste 9-10-11 (12-12) m mot midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det på beg av hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 3 ganger = 52-56-62 (72-82) m på skulder/erm. Når arb måler 26-28-31 (33-36) cm settes det 1 merke (= midt oppå skulderen). HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk 1 cm til, legg arb til side.

VENSTRE FORSTK: Strikk som høyre men motsatt – det felles ikke til knapphull på stolpen.

BAKSTK: Strikk m fra venstre forstk inn på p, legg opp 16-18-20 (22-22) nye m (= bak i nakken) og strik m fra høyre forstk inn på p = 120-130-144 (166-186) m. Strikk glstrikk videre med 10 m perlestrikk i hver side (= nederst på ermene). Når arb måler 7½-8½-8½ (9½-10) cm felles erm-m i hver side av slik: Fell på beg av hver p: 17-19-19 (23-26) m 1 gang, 8 m 1-1-1 (2-2) ganger, 6 m 1-1-1 (1-1) gang og 4 m 1-1-2 (1-2) ganger = 50-56-62 (68-74) m tilbake på p. Strikk glstrikk med 1 kantm i hver side. Når arb måler 13-13-14 (16-17) cm økes det 1 m i hver side på hver 2.-2½.-3. (3.-3½.) cm totalt 5 ganger = 60-66-72 (78-84) m. Når arb måler 25-27-30 (32-35) cm strikkes det 2 riller over alle m, fell deretter av.

HALSKANT: Strikk opp ca 46 til 66 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 4,5. Strikk 3 p rett frem og tilbake, fell av.

MONTERING: Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene innerst på venstre stolpe slik at lukning kommer litt skjevt. Brett opp ermene etter behov.
-----------------------------------------------------------
SOKKER:
Passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm

SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 40-44-48-(48-52) m på settp 3 med Merino Extra Fine. Strikk 1 omg glstrikk, fortsett med vrbord = 2 r / 2 vr i 6-7-7 (8-8) cm. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 6 m jevnt fordelt på omg = 34-38-42 (42-46) m.
Behold de første 10-10-12 (12-14) m på p (= overstykket), de resterende 24-28-30 (30-32) m settes på en tråd. Strikk perlestrikk – SE FORKL OVER i 3-3½-4 (5-6) cm over m på overstykket. Deretter strikkes det opp 7-8-9 (12-14) m på hver side av overstykket og m på tråden settes tilbake på p = 48-54-60 (66-74) m. Videre strikkes det perlestrikk rundt over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, deretter strikkes 1 omg vrang. Fell alle m av unntatt de 10-10-12 (12-14) m midt foran. Strikk 9-10-11 (13-14) cm perlestrikk til såle over disse m. Fell av og sy sålen til sokken, sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

Diagram

Kommentarer (71)

Legg inn en kommentar!

Maritha Öström 15.07.2018 - 16:04:

Kan jag sticka med garn Baby Marino efter mönster Drops Baby 18-10?

Rogel Nicole 28.05.2018 - 18:14:

Pouvez-vous m'envoyer les explications du modèle réalisé avec des aiguilles normales, je ne sais pas me repérer autrement.... merci de votre compréhension !

DROPS Design 29.05.2018 kl. 08:44:

Bonjour Mme Rogel, la veste se tricote ici sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles (manches comprises), vous pouvez le réaliser tranquillement sur aiguilles droites. Vous trouverez ici quelques explications pour adapter un modèle en aiguille circulaire sur aiguilles droites. Bon tricot!

Karin 28.03.2018 - 22:07:

Hej Ska nu lägga upp maskor till ärmen. Där står: lägg upp i slutet av varje v mot sidan 1-1-2(1-2) gr Förstår inte hur jag ska tänka här. Ser att ni tidigare svarat med att man ska öka med 4,6,8,17 men var kommer dessa siffror ifrån och sker den ökningen under 4 varv? Med vänlig hälsning, Karin

DROPS Design 04.04.2018 kl. 13:32:

Hej Karin, vi skriver lägg upp 4 masker 1-1-2(1-2)ggr - her vælger du det antal gange som den størrelse du strikker. God fornøjelse!

Claire Vaillancourt 18.01.2018 - 20:19:

At the end of the RT front piece instructions the " place a marker and measure from here "...is that for when doing the back

DROPS Design 19.01.2018 kl. 10:48:

Dear Mrs Vaillancourt, the next measurements will be done from this marker, this match the middle of shoulder, ie middle of piece between front and back piece. Happy knitting!

Carolina 23.06.2017 - 01:01:

Hola me parece faltó aclarar en el delantero derecho, luego de tejer 5 cm, dice disminuir, pero no aclara si es del lado de la manga o del borde. Creo es del lado de la manga no?? Gracias! Esto es solo un aporte!!

Lucia 22.06.2017 - 00:25:

Questo modello è proprio bello! Ho seguito le istruzioni passo passo e non ho avuto problemi, anche se non sono espertissima di ferri e filati.

Jill Spring 17.05.2017 - 22:11:

I've printed the pattern but there are no sleeve instructions!

DROPS Design 18.05.2017 kl. 08:45:

Dear Mrs Spring, the sts for sleeves are cast on the side of right front piece and on the side of left front piece and then cast off on each side on back piece. Happy knitting!

Suzanne 21.03.2017 - 18:34:

When working the BACK PIECE, do you measure from the Mid-shoulder marker that you placed while working the Right Front Piece OR from the back neckline where you cast on extra stitches. THANK YOU!

DROPS Design 22.03.2017 kl. 09:15:

Dear Suzanne, you will measure from the marker added on front piece, ie 1 cm before putting piece aside. Happy knitting!

Suzanne Kagen 14.03.2017 - 08:22:

"When piece measures 22-24-27 (28-31) cm [8¾”-9½”-10 4/8” (11”-12¼”)] slip the first 9-10-11 (12-12) sts towards mid front on a stitch holder for neck. Bind off to shape the neckline at the beg of every row from neckline..." Probably a silly question, but do I work those "first stitches towards the mid front" in moss stitch and THEN slip them onto a holder? Or do I cut the yarn and re-attach the yarn to "Bind off to shape the neckline"?

DROPS Design 14.03.2017 kl. 09:44:

Dear Mrs Kagen, you can work them first to avoid cutting the yarn. Happy knitting!

Marlene Amaral Vayens 26.12.2016 - 04:30:

I loved that jacket Pattern. Thank you for Share with Us. Merry Christmas.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-10