DROPS Baby / 18 / 1

Little Acorn by DROPS Design

Retstrikket djævlehue og halstørklæde med hæklede kanter til baby og børn i DROPS Merino Extra Fine.

Tags: djævlehue, huer,

DROPS design: Model nr ME-019-by
----------------------------------------------------------
100-100-100 (150-150) gr f.nr 08, lys beige
50 gr i alle str f.nr 01, natur

DROPS PINDE NR 4 -
eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL NR 4 - til kanter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (138)

Alle udtagninger gøres fra retsiden.
Der tages 1 m ud ved at slå om. For at undgå hul strikkes omslaget drejet ret på næste p (dvs strik i bagerste del af m istedet for i forreste).

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Der tages 1 m ind på hver side af m med mærket. Start 1 m før m med mærket:
Sæt 1 m på hj.p bag arb, tag 1 m løs af p (= m med mærket), strik næste m og m fra hj.p ret sm, løft den løse m over.
------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på p – der strikkes ret på alle p (= retstrik).
Slå 97-105-109 (113-121) m op på p 4 med lys beige. Strik 1 p ret fra vrangen.
Sæt 7 mærker i arb således (fra retsiden):
1.mærke i den 1.m på p
2.mærke i den 18.-20.-21. (22.-24.) m
3.mærke i den 35.-39.-41. (43.-47.) m
4.mærke i den 49.-53.-55. (57.-61.) m
5.mærke i den 63.-67.-69. (71.-75.) m
6.mærke i den 80.-86.-89. (92.-98.) m og 7.mærke i den sidste m på p.
Fortsæt i ret - SAMTIDIG på 1.p startes der med ud- og indtagninger – SE UDTAGNINGS- OG INDTAGNINGSTIPS!
Tag 1 m ud EFTER 1.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ind på hver side af 2.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud FØR 3.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud EFTER 3.mærke på hver 4.p.
Tag 1 m ind på hver side af 4.mærke på hver 4.p 5-7-8 (10-11) gange og derefter på hver 2.p til færdig mål. Dvs at når der startes med at tage ind på hver 2.p vil m-antallet på p mindske.
Tag 1 m ud FØR 5.mærke på hver 4.p.
Tag 1 m ud EFTER 5.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ind på hver side af 6.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud FØR 7.mærke på hver 2.p.

Når arb måler 13-15-16 (18-19) cm (målt fra nederste spids ved 2.eller 6. mærke og op til m på p) strikkes næste p således fra retsiden: * 1 r, 2 r sammen *, gentag fra *-* Samtidig med at der lukkes af.

MONTERING:
Baghovedet på huen = aflukningskanten, dvs 2 hele spidser og 2 halve spidser.
Den midterste af de 3 hele spidser i modsat side af arb = opslåningskanten, går ned i panden foran.
Sy huen sammen yderst i kanten med 1 sting i hver m langs aflukningskanten: Sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre sys den anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af anden hele spids. Derefter anden halvdel af anden hele spids sammen med den sidste halve spids. Til sidst syes huen sammen midt bagpå – sy yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

HÆKLEKANT:
Start nederst i den ene spids i siden. Hækl på nål 4 med natur således: 1 fm i spidsen, derefter hækles der 20-22-24 (26-28) cm med lm, vend og hækl 1 km i hver lm tilbage og slut af med 1 km i fm som blev hæklet først (= bindebånd). Hækl videre rundt i kanten på huen således: * 3 lm, 1 st i første lm, spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* til spidsen i den anden side. Hækl 20-22-24 (26-28) cm med lm, vend og hækl 1 km i hver lm tilbage og slut af med 1 km i fm i spidsen, hækl videre rundt i kanten på huen således: * 3 lm, 1 st i første lm, spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* til spidsen i den første side, slut af med 1 km i første fm.
------------------------------------------------------------
HALSTØRKLÆDE:
Strik ret frem og tilbage på alle p (= retstrik).
Slå 18-20-22 (24-26) m op på p 4 med lys beige. Strik til arb måler ca 8-9-10 (11-12) cm. Nu deles arb på midten (= til hul), sæt halvdelen af m på en tråd = 9-10-11 (12-13) m. Strik videre over m på p i 4-5-5 (6-6) cm (arb måler totalt 12-14-15 (17-18) cm). Sæt m på en tråd og sæt m fra den første tråd tilbage på p. Strik til arb måler det samme på hver side af hullet. Sæt alle m tilbage på p og strik videre til halstørklædet måler ca 44-47-51 (55-60) cm. Luk af.

HÆKLEKANT:
Hækl rundt om hele halstørklædet med natur på nål 4 således: * 1 fm, 3 lm, 1 st i første lm, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.

Diagram

= sy a mod a
= sy b mod b
= sy c mod c
= sy d mod d

Katrine 12.03.2019 - 21:30:

Hej, er helt ny i i strikkeverdenen :) Angående halstørklædet; når jeg har delt og strikket den første del af "hullet" så er jeg nødt til at klippe garnet og starte på den anden del, ikke?

DROPS Design 13.03.2019 kl. 14:07:

Hej Katrine, ja det stemmer, du er nødt til at klippe garnet først. God fornøjelse! :)

Simone 19.11.2018 - 08:27:

Liebes Dropsteam, ich habe schon unzählige dieser süßen Mützen gestrickt. Meinen Sie, es würde zu starken Größenabweichungen kommen, wenn ich sie mal aus Drops Nepal mache? Mit der identischen Nadelstärke? Viele Grüße

DROPS Design 19.11.2018 kl. 09:23:

Liebe Simone, diese Mütze wird mit einem Garn der Garngruppe B (Merino Extra Fine) gestrickt, Nepal gehört zur Garngruppe C und hat eine ganz andere Maschenprobe, die Anleitung passt einem dickeren Garn nicht, um das gleiche Ergebnis wie auf dem Foto zu bekommen, soll Ihre Maschenprobe genau stimmen. Viel Spaß beim stricken!

Simone 08.08.2018 - 21:15:

Liebes Dropsteam, ich habe schon viele dieser süßen Mützen gestrickt und möchte nun ein passendes Dreieckstuch /Schal machen. Mit der angenommenen Masche in der Mitte des Tuches zur Spitze laufend, wie bei der Mütze. Da ich dann in jedem 2. Reihe eine Masche abnehme, muss ich in dieser Reihe doch dann auch eine zunehmen oder? Wo mache ich das am besten? Liebe Grüße

DROPS Design 09.08.2018 kl. 08:46:

Liebe Simone, Anleitung für Dreiecktücher finden Sie bei DROPS Children 23-54 und 23-53, davon können Sie sich inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Pia Flesche 29.09.2017 - 14:14:

Hei. Jeg forstår ikke oppskriften helt. For man feller jo mer enn man øker. Det står i oppskriften at man skal felle 1 maske før og etter 2. markør for eksempel. Men ved å bruke fellestips så feller man jo to masker på hver side. Så det stemmer jo ikke.

DROPS Design 03.10.2017 kl. 11:38:

Hej, jo du feller 2 m ved merket om du føljer felletipset. God fornøjelse!

Daniela 15.09.2017 - 13:59:

Vielen herzlichen Dank für die tolle und vor allem wirklich schnelle Hilfe, jetzt habs sogar ich kapiert :-) Ich freu mich auf das bestimmt sehr entzückende Ergebnis!! DANKE!

Daniela 15.09.2017 - 11:26:

Danke für die rasche Antwort! Nur zum Verständnis: bei jeder 2. Reihe stricke ich bei Markierung 1 +1, bei M2 -1/-1, bei M3 +1, bei M5 +1, bei M6 -1/-1, bei M7 +1 und zusätzlich bei jeder 4. Reihe bei M3 +1, bei M4 -1/-1 (aber nur 3x), bei M5 +1 ??? Stimmt das?

DROPS Design 15.09.2017 kl. 11:56:

Liebe Daniela, stimmt, passen Sie mal auf vor/nach den Markierungen - bei M.4 nach 3 x in jeder 4. Reihe werden Sie dann in jeder 2. Reihe abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Daniela 14.09.2017 - 21:27:

Und ich finde es auch sehr verwirrend, dass in der Anleitung zuerst "bei jeder 2. Reihe..." dann "jede 4. Reihe" und dann wieder "2. Reihe" geschrieben wird. Es tut mir leid, aber ich weiß wirklich nicht wie ich da jetzt stricken soll, finde aber die Mütze so unfassbar süß dass ich es unbedingt probieren will! :-) Bitte um (idiotensichere) Hilfe ;-)

DROPS Design 15.09.2017 kl. 08:50:

Liebe Daniela, um die gewünschte Forme zu haben, muß man auf- und zunehmen, die Abnahme beidseitig der 4. Markierer + die Zunahme vor der 5. Markierer werden bei jeder 4. Reihe gearbeitet und alle andere werden bei jede 2. Reihe gearbeitet. Viel Spaß beim stricken!

Daniela 14.09.2017 - 21:26:

Ich hätte eine Frage zu diesem Punkt "Weiter re. stricken GLEICHZEITIG bei der 1. R. mit den Auf- und Abnahmen anfangen – SIEHE OBEN. Bei jeder 2. R. nach dem 1. Markierungsfaden 1 M. aufnehmen." --> was heißt gleichzeitig bei der 1. Reihe mit den Auf-Abnahmen anfangen, ich dachte es wird erst in ab der 2. Reihe auf/zugenommen?! Ich steh total auf dem Schlauch...

DROPS Design 15.09.2017 kl. 08:47:

Liebe Daniela, die Auf- und Abnahmen werden bei der 1. Reihe angefangen, dh zuerst 1 Reihe re von der Rückseite stricken, dann Markierer einsezten, und bei der nächsten Reihe (= Vorderseite), die Auf- und Abnahmen anfangen. Viel Spaß beim stricken!

Karen 07.06.2017 - 13:58:

Jeg forstår ikke helt øke i 3. og 5. merke. På hver 2.p øker man FØR 3.merke og ETTER 5. merke. Hva med 4.p, skal man både øke FØR og ETTER 3. og 5. merke? Eller skal man kun øke ETTER 3. merke og FØR 5. merke? Og når man skal begynne å felle på hver 2.p i 4. merke, skal man forsette på samme måte med å øke i 3. og 5. merke? Så minsker maskeantallet kun med 2 på hver 4.p Det virker litt lite?

DROPS Design 08.06.2017 kl. 09:30:

Hei Karen, På hver 2. pinnen øker du 1 maske etter første merke, felle en maske på hver side av andre merke, øke en maske før tredje merke, øke en maske etter femte merke, felle en maske på hver side av sjette merke og øke en maske før sjuende merke. På hver 4. pinne (så i tillegg til de jeg har nevnt ovenfor fordi det er også en 'annenhver' pinne) skal du øke en maske før tredje merke og felle en maske på hver side av fjerde merke 5-7-8 (10-11) ganger (og deretter på annenhver pinne), øke en maske før femte merke. Du fortsetter med alle disse til arb. måler 13-15-16 (18-19) cm. Håper dette hjelper. Med vennlig hilsen, Deirdre

Esther 15.01.2017 - 16:05:

Kann ich die Mütze auch rund stricken?

DROPS Design 16.01.2017 kl. 10:22:

Liebe Esther, die Mütze wird hier hin und zurück gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Baby 18-1