DROPS Baby / 11 / 15

Angel Kissed by DROPS Design

DROPS Dåbskjole med bukser og kyse i "BabyAlpaca Silk" med blondestrik.

Størrelse: 1/3 mdr - 6/9 mdr.
Tilsv i cm: 50/56 - 62/68.
Materialer: DROPS BabyAlpaca Silk fra Garnstudio
Dåbskjole: 500-550 gr f.nr 1101, hvid
Bukser: 300-300 gr f.nr 1101, hvid.
Kyse: 50- 50 gr f.nr 1101, hvid

DROPS Rundp, Ærmep og Pinde nr 2,5.
DROPS Hæklenål nr 2,5.
DROPS Perlemorknap, nr 523:
Dåbskjole: 5 stk. Bukser: 5 stk.
Silkebånd i ønsket farve:
Dåbskjole: 560 cm. Bukser: 160 cm. Kyse: 80 cm. = Totalt 8 meter.

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 33.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 577.15kr. Læs mere.

Instruktioner

Strikkefasthed: 25 m x 34 p på p 2,5 med glatstrik = 10 x 10 cm. OBS: Når der strikkes mønster bliver der flere p i højden på 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Perlestrik: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*. 2.p: R over vr og vr over r. Gentag 2.p.

Bise: Strik 1 p vr fra retsiden, derefter strikkes 4 p glatstrik. Næste p strikkes således fra vrangen: * Hent øverste del af m fra p under den p som blev strikket vr, sæt løkken på højre p, strik 1 vr, løft løkken over den strikkede m således at løkken lukkes *, gentag fra *-*. Strik 2 p glatstrik mellem hver bise

Lukketips-1 (gælder bærestykket på kjolen):
Der lukkes på indersiden af 2 kantm i retstrik. Der er 2 typer aflukninger, 1 med hul og 1 uden. Alle aflukninger sker fra retsiden!
1. aflukning (= aflukning med hul):
Luk således efter 2 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over, slå om.
Luk således før 2 kantm: Slå om, 3 m r sm.
2. aflukning (= aflukning uden hul):
Luk således efter 2 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Luk således før 2 kantm: 2 r sm.

Lukketips-2 (gælder bukserne midt foran):
Det lukkes af på hver side af 2 m glatstrik.
Luk således før 2 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over. Luk således efter 2 m: 2 r sm.

Mønster: Se diag - M.1 til M.7. Mønsteret i alle diag ses fra retsiden!

Bladmønster:
1.p (= vrangen): * 5 r, 5 vr *, gentag fra *-*, slut af med 5 r.
2.p (= retsiden): 2 vr, * slå om, 1 r, slå om, 2 vr, 5 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 3 m tilb som strikkes: Slå om, 1 r, slå om, 2 vr.
3.-5.-8.-9.-11.-13.-16. og 17.p: Strik r over r og vr over vr, omslagene strikkes vr.
4.p: 2 vr, * 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r, 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, træk den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, slut p med 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r og 2 vr.
6.p: 2 vr, * 2 r, slå om, 1 r, slå om, 2 r, 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, træk den løse m over, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 7 m tilbage, slut af med 2 r, slå om, 1 r, slå om, 2 r og 2 vr.
7.p: 2 r, * 7 vr, 5 r *, gentag fra *-* til der er 9 m tilbage, slut af med 7 vr og 2 r.
10.p: 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over, 3 r, 2 r sm, 2 vr *, slå om, 1 r, slå om, 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over, 3 r, 2 r sm, 2 vr *, gentag fra *-*.
12.p: 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr, * 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r, 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over, 1 r, 2 r sm, 2 vr *, gentag fra *-*.
14.p: 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, træk den løse m over, 2 vr, * 2 r, slå om, 1 r, slå om, 2 r, 2 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, træk den løse m over, 2 vr *, gentag fra *-*.
15.p: 5 r, * 7 vr, 5 r *, gentag fra *-*.
18.p: 5 vr, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, træk den løse m over, 3 r, 2 r sm, 5 vr *, gentag fra *-*.
19.p: Strik r over r og vr over vr, i tillæg tages der ud i de 5 r m mellem hvert blad således (tag ud ved at hente m op fra forrige p): 1 r, tag 1 m ud, 3 r, tag 1 m ud, 1 r.
20.p: Strik vr over alle m undtagen bladene, disse strikkes således: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 1 r, 2 r sm.
21.p: Bladenes 3 m strikkes vr, de øvrige m strikkes r og der tages ud mellem hver blad således: 1 r, tag 1 m ud, 5 r, tag 1 m ud.
22.p: Strik vr over alle m, undtagen de 3 m over bladene som strikkes således: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, træk den løse m over

DÅBSKJOLE

Nederdel: Nederdelen strikkes frem og tilbage på rundp fra midt bagpå.
Slå 378-412 m løst op på rundp 2,5 med hvid. Strik M.1 (1.p = retsiden), men 2 m i hver side strikkes i retstrik helt til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Videre strikkes 1 p glatstrik før der strikkes 2 biser - se forkl over. Strik de 4 første pinde af M.2 samtidig med at der tages 11-13 m ind jævnt fordelt på p = 367-399 m (strik m som ikke går op i hulrækken i glatstrik). Derefter strikkes de 9 næste p af M.2 således: 2 m retstrik, * 1 rapport med hulmønster, derefter 3 rapporter uden hulmønster (= 24 m glatstrik) *, gentag fra *-* til der er 13 m tilbage, disse strikkes således: 1 rapport med hulmønster, 3 m glatstrik og 2 m retstrik. (I stykket med 24 m glatstrik kan man brodere navnene ind på de børn som bruger kjolen.) Strik derefter de 4 sidste p af M.2 over alle m (strik m som ikke går op i hulrækken i glatstrik). Videre strikkes Bladmønster - se forkl over! Samtidig på 1.p tages der 18-20 m ind jævnt fordelt = 349-379 m. Efter Bladmønsteret strikkes M.2 (2 m i hver side fortsat i retstrik) - samtidig på 1.p tages der 6-4 m ind jævnt fordelt. = 343-375 m. Derefter strikkes 1 p glatstrik samtidig med at der tages 18-20 m ind jævnt fordelt = 325-355 m. Nu strikkes 2 biser, derefter 1 p glatstrik samtidig med at der tages 21-31 m ind jævnt fordelt = 304-324 m. Videre strikkes M.3 til arb måler ca 63-72 cm - afstem efter 1 hel rapport. Næste p strikkes fra vrangen således: 2 m retstrik, * 2 vr sammen *, gentag fra *-* over alle m og slut af med 2 m retstrik = 154-164 m. Strik 2 p glatstrik (1.p = retsiden) samtidig på sidste p tages der 18-14 m ind jævnt fordelt = 136-150 m. Fortsæt med 4 biser, derefter 1 p glatstrik. Næste p strikkes således (fra vrangen): 38-42 r, 60-66 vr, 38-42 r. På næste p lukkes der 36-40 m af i hver side. Arb måler nu ca 68-77 cm.

Bærestk: = 64-70 m.
Læs hele afsnittet før det strikkes!
Strik glatstrik med M.5 over de 4 midterste m – samtidig lukkes 1 m af til ærmegab i hver side på hver 2.p 10 gange - se Lukketips-1 – strik 1. og 2. aflukning hver 2. gang.
OBS: Efter alle aflukninger fortsættes der med huller på hver 4.p (fra retsiden) langs ærmegabet således:
Efter 2 m retstrik: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, slå om.
Før 2 m retstrik: Slå om, 2 r sm.

Halsudskæring: Samtidig når arb måler ca 4 cm fra hvor bærestk starter (afstem efter 3 eller 4 huller af M.5) lukkes de 2 midterste m af til hals - luk fra retsiden med vrang-m. Sæt m på venstre side (når tøjet tages på) på 1 tråd.

Højre side: Luk 1 m af mod halsen på hver 2.p 11-13 gange - se Lukketips-1 - strik 1. og 2. aflukning hver 2. gang. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 10-11 m tilbage på hver skulder (= 2 m retstrik, 6-7 m glatstrik, 2 m retstrik). OBS: Efter alle aflukninger fortsættes der med huller på hver 4.p langs halskanten på samme måde som langs ærmegabet. Strik til arb måler ca 28-32 cm fra hvor bærestk starter, luk af.

Venstre side: Sæt m på tråden tilbage på p og strik som højre side.

Montering: Knaphulstrenser: Hækl langs biserne på højre side bagpå på nål nr 2,5 således: 9 fastm, derefter hækles næste række således: * 1 kædem, 5 luftm, spring over 1 fastm, 1 kædem i næste m * , gentag fra *-* til der er hæklet 3 trenser.
Sy 3 knapper i langs bisene på venstre side.
Sæt 1 mærke på stroppen hvor den har en passende længde til barnet og hækl 1 trense på retsiden midt på hver strop ved mærket -
1 trense = 1 kædem, 5 luftm og 1 kædem i sammen m. Den ekstra længde på stroppen bliver hængende inde i kjolen. Sy 1 knap på retsiden øverst langs kanten 3-4 cm ind på hver side midt bagpå. Stropperne knappes på disse knapper.

Silkebånd: Klip 3 bånd af 170 cm træd 1 i hver af de 3 øverste hulrækker fra M.2 (dvs at der bliver 1 under Bladmønsteret og 2 over), sy endene fast med sytråd inde i kjolen. Klip 1 bånd af 50 cm og træd det ind gennem hulrækken på hver side af halskanten og videre langs stropperne.

BUKSER

Hver ben strikkes for sig, derefter sættes benene sammen og resten af kroppen strikkes, ærmerne strikkes til sidst.

Venstre ben: Slå 32-40 m op på ærmep 2,5 med hvid. Strik perlestrik i 5-6 cm. Derefter strikkes 1 omg glatstrik samtidig med at der tages 8 m ud jævnt fordelt = 40-48 m. Næste omg strikkes således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*, derefter strikkes 1 omg glatstrik samtidig med at der tages 8 m ud jævnt fordelt på p = 48-56 m. Videre strikkes M.2. Fortsæt med glatstrik. Samtidig på 1. omg tages der 12 m ud jævnt fordelt = 60-68 m. Husk på strikkefastheden! Sæt 1 mærketråd ved omgangens start = indersiden af benet. Samtidig når arb måler 11-12 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden på hver 4.omg totalt 6 gange = 72-80 m. Når arb måler 18-21 cm deles det på indersiden af benet, dvs ved mærketråden. (Dette gøres for at det skal blive lettere at sætte benene på sammen rundp bagefter). Fortsæt arb frem og tilbage. Tag 1 m ud i hver side til søm = 74-82 m. Når arb måler 20-23 cm lukkes der 5 m af i hver side = 64-72 m. Læg arb til side.

Højre ben: Strikkes som venstre.

Ryg- og forstykke: Sæt højre og venstre ben på samme rundp = 128-144 m. Sæt 1 mærketråd i overgangene mellem buksebenene midt foran og midt bagpå. Strik 3 omg glatstrik. Videre tages der 1 m ud på hver side af de 2 midterste m bagpå 8 gange på hver 2. omg. Samtidig lukkes der 1 m midt foran på hver side af de 2 midterste m - se Lukketips-2 8 gange på hver 2. omg = 128-144 m. Når arb måler 30-40 cm lukkes der 8 m af midt bagpå (= åbning for at få tøjet af og på), og arb strikkes færdig frem og tilbage = 120-136 m. Når arb måler 39-48 cm strikkes M.6 - 1.p = vrangen (1 kantm på hver side af midt bagpå strikkes ikke ind i mønst), samtidig på sidste p strikkes de 2 midterste m sammen = 119-135 m. Derefter strikkes næste p således: 1 kantm, M.7A (= 9 m), M.7B over 96-112 m, M.7C (= 12 m) og 1 kantm. Samtidig når arb måler 45-54 cm strikkes næste p således fra retsiden: 25-29 m (= venstre rygstk), luk 6 m af til ærmegab, 57-65 m (= forstk), luk 6 m af til ærmegab, 25-29 m (= højre rygstk). Hver del strikkes færdig for sig

Højre rygstk: = 25-29 m. Strik M.7 samtidig med at der lukkes af til ærmegab i siden på hver 2. p: 2 m 1-1 gang og 1 m 3-4 gange = 20-23 m. OBS: Strik glatstrik over de m hvor mønsteret ikke går op mod ærmegabet. Når arb måler 53-63 cm lukkes der 5-6 m af midt bagpå til hals. Videre lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p 2 gange = 13-15 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 55-65 cm.

Venstre rygstk: Strikkes som højre.

Forstk: = 57-65 m. Strik M.7 samtidig med at der lukkes af til ærmegab i hver side som på rygstk = 47-53 m. Når arb måler 51-60 cm lukkes de midterste 11-13 m af til hals. Derefter lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 3 gange = 13-15 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler ca 55-65 cm - afpas med rygstk.

Ærme: Slå 68-68 m løst op på ærmep 2,5 med hvid. Strik M.4 - samtidig på sidste omg tages der 28-20 m ind jævnt fordelt = 40-48 m. Strik M.2, derefter strikkes M.7B til færdig mål. Samtidig når arb måler 8 cm tages der 2 m ud midt under ærmet 5-4 gange på hver 6.-9. omg = 50-56 m - de udtagede m strikkes i glatstrik. Når arb måler 17-19 cm lukkes der 6 m af midt under ærmet og der strikkes færdig frem og tilbage. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 2 m 2-3 gange, 1 m 5-3 gange, derefter lukkes 2 m i hver side til arb måler 23-25 cm. Luk af.

Montering: Sy skuldersømmene.

Venstre stolpe: Saml ca 60 til 65 m op langs venstre rygstk på rundp 2,5 med hvid. Strik frem og tilbage således: 1 p r fra vrangen, derefter perlestrik i 2,5 cm, luk af. Højre stolpe: Saml op langs højre rygstk og strik som venstre stolpe, men efter 1 cm lukkes der af til 5 knaphuller jævnt fordelt:
1 knaphul = luk 2 m af og slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p. Læg højre stolpe over venstre og sy pænt fast nederst i slidsen.

Blondekrave: Saml ca 55 til 65 m op fra vrangen rundt i halsen på p 2,5 med hvid (der samles ikke op over stolperne bagpå). Strik 4 p retstrik, derefter strikkes 1 p glat samtidig med at der tages ud til 123 m jævnt fordelt på p. Videre strikkes M.4 - start på 3.p i diag – med 2 m retstrik i hver side mod midt bagpå. Efter M.4 lukkes der løst af. Hækl rundt kraven på nål nr 2,5 således: 1 kædem i 1.m, * 4 luftm, spring over 2 m, 1 kædem i næste m *, gentag fra *-*.

Sy ærmerne i. Sy sammen mellem benene og under foden. Sy knapperne på stolpen. Klip 2 silkebånd på 20 cm hver og træd ind i øverste hulrække på hvert ærme. Klip 2 silkebånd på 60 cm hver og træd 1 i nederste hulrække på hvert ben.

KYSE

Passer hovedmål: ca 40/42 - 44/46 cm.

Kyse: Slå 87-104 m løst op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med hvid. Strik M.1 til arb måler 10-12 cm, men 1 kantm i hver side strikkes i retstrik. Nu strikkes 1 bise - se forkl over - samtidig på 1.p i bisen lukkes der 1 m i den største størrelse = 87-103 m. Videre lukkes der 28-36 m i hver side = 31 m tilbage på p (= midterstykket bagpå kysen). Herfra måles arb videre! Strik således: 1 kantm, M.7A (= 9 m), M.7B (= 8 m), M.7C (= 12 m) og 1 kantm. Luk af når midterstykket måler 11-14 cm. Sy midterstykket til sidestykkerne. Saml ca 86 til 98 m op (delbart med 4+2, for at få et lige antal huller til silkebåndet) i kanten af huen på p 2,5 med hvid og strik M.6 med 1 kantm i retstrik i hver side. Luk af med vr-m (set fra retsiden). Træd 1 silkebånd på ca 80 cm gennem hulkanten.

Mønsteret ses fra retsiden!
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= 2 vr sammen
= slå om
= 2 r sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle
strikkes r, 1 r, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den skulle
strikkes vr, 2 vr sammen, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den skulle
strikkes r, 2 r sammen, løft den løse m over.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 29.08.2016
DÅBSKJOLE: KJOLEN.... Videre strikkes 1 p glatstrik før der strikkes 2 biser - se forkl over. Strik de 4 første pinde af M.2 samtidig med at der tages 11-13 m ind jævnt fordelt på p = 367-399 m (strik m som ikke går op i hulrækken i glatstrik).

= 2 vr sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, 2 vr sammen, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sammen, løft den løse m over.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 11-15) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (63)

Jinky 29.12.2019 - 13:24:

Hello, would this be ok for a baby boy to be gifted? if not can you recommend what patterns you have for christening baby boy? Thank you.

DROPS Design 29.12.2019 kl. 15:41:

Dear Jinky, this set would be a perfect choice for a baby's Christening. Also you can find some more choices here Happy Crafting!

Sandra 27.12.2019 - 17:23:

Nochmal eine Frage: Fängt M3 mit einer Hinreihe an? Wenn ja, müsste ich ja nach den Biesen 2 Reihen glatt stricken? Danke und liebe Grüße

DROPS Design 02.01.2020 kl. 11:40:

Liebe Sandra, die 1. Reihe in M.3 ist eine Rückreihe, so sind die Löcher bei der Hinreihe gestrickt. Nach den 2 Reihen glatt rechts nach den Biesen ist die nächste Reihe eine Rückreihe. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 16.11.2019 - 20:19:

2. Nachtrag (sorry): wenn es nach den anderen Reihen geht, müsste in der 4. Reihe beim *-* zum Schluss noch 2 linke M gestrickt werden. Wären das die 2 M, die jeweils fehlen?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 11:28:

Liebe Sandra, ja genau, die Anleitung wurde korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 16.11.2019 - 19:25:

Nachtrag zu meiner Frage: Es würde sich ausgehen, wenn ich 12 M für *-* hernehme . Aber wo nehme die 2 zusätzlichen M her?

Sandra 16.11.2019 - 18:35:

Frage zum Taufkleid/Blattmuster: Nach der 2. Reihe habe ich 455 M, die gehen aber nicht in der 4. Reihe aus. Da gehen weg 2 M Krausrippe jede Seite, 2 linke M am Beginn und 5 die übrig bleiben am Ende, also für *-* (dafür brauche ich ja 10 M jeweils) hätte ich 444 M. Hab ich irgendwo einen Rechenfehler? Danke

Sandra 05.11.2019 - 21:31:

Hallo, eine Frage zum Taufkleid: Nach den ersten 2 Biesen soll man eine Reihe glatt stricken, wäre dann eine Hinreihe und dann mit dem Muster M2 anfangen, also wieder eine Hinreihe. Oder wird das M2 mit einer Rückreihe begonnen oder soll ich 2 Reihen glatt stricken und dann mit M2 anfangen? Danke (Kleine Anregung noch, könnte man nicht evtl. die nicht deutschen Fragen/Antworten irgendwie übersetzen).

DROPS Design 06.11.2019 kl. 08:55:

Liebe Sandra, wenn Sie die 2. Biese gestrickt haben, ist die nächste Reihe eine Hinreihe (2. Biese endet mit der Rückreihe, wenn mann die Maschen von der unteren Reihe strickt). M.2 fängt dann mit einer Hinreihe an. Viel Spaß beim stricken!

Astrid 24.09.2019 - 07:23:

Bei den Mustersätzen, sind die hier Hin und Rückreihen gezeichnet, oder nur die Hinreichen? Danke Astrid

DROPS Design 24.09.2019 kl. 10:40:

Liebe Astrid, alle Reihen sind im Diagramme gezeigt, dh die Hin- sowie die Rückreihen. hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Charlotte Friis - Dastrup 01.08.2019 - 09:15:

Tak for svar, den ene er strikket og jeg kan dts.ikke strikke... Og den anden 29-3 syntes jeg ikke om 🙂 Vh. Charlotte

Charlotte Dastrup 28.07.2019 - 23:41:

Hej Jeg sidder lige nu og tænker på om i ikke kunne lave en dåbskjole som er hæklet helt igennem... da jeg ikke er god til at strikke... hækletdåbskjole i blødt/ let garn - dåbskjolen ikke bliver alt for tung..

DROPS Design 31.07.2019 kl. 14:58:

Hei Charlotte. Du kan se på oppskrift baby 29-3 for en heklet dåpskjole. Eventuelt kan du se på 25-16 og vurdere å gjøre den lenger. God fornøyelse

KERRIE CONNORS 12.06.2019 - 00:40:

The pattern instructions are all mixed up - part of the dress instructions are mixed in with the trousers very confusing - I am going to have to undo a fair bit now and try to work it out.

DROPS Design 12.06.2019 kl. 07:47:

Dear Mrs Connors, in the written pattern you will first find some explanations to the techniques & patterns used in this set, then you will find the pattern to the dress under CHRISTENING GOWN, then the pattern to the TROUSERS and finally to the BONNET. Should you have any questions, please feel free to ask here. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 11-15