DROPS / 110 / 11

Friar's Robe by DROPS Design

DROPS poncho med bred krage / huva i ”Vienna” och virkkanter i ”Silke Alpaca”. Strl S - XXXL.

Storlek: S/M - M/L - XL/XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
350-400-450-500 g nr 43, ljusbrun
DROPS Silke Alpaca från Garnstudio
100 g i alla strl nr 1340, ljusbeige

DROPS Rundst nr 9 (40 och 80 cm) –
eller det st.nr du måste ha för att få 10 m x 12 v i slätst med Vienna på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 5 – till kanter.

DROPS Silke Alpaca DROPS Silke Alpaca
80% Ull, 20% Silke

Rätst (runt på rundst): *1 rätt v och 1 avigt v*, upprepa *-*.
Minskningstips: Det minskas på varje sida av alla märktrådarna. Starta 3 m före märktråden.
Minska så här före märktråden:
2 rm tills och 1 rm.
Minska så här efter märktråden: 1 rm, lyft 1m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Mättips: Pga tyngden i garnet måste alla längdmått mätas när arb hålls upp, annars kommer plagget bli för långt när det tas på.

Poncho: Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 180-192-204-216 m på rundst 9 med Vienna. Sticka 6 v rätst – se förkl ovan. Sätt en märktråd efter 15-16-17-18 m, sedan sätts det 5 märktrådar med 30-32-34-36 m mellanrum (= 6 märktrådar). Sedan stickas det slätst. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 10-12-13-14 cm minskas 1 m på varje sida av varje märktråd (= 12 minskn) – läs Minskningstips! med 9-9-10-11cm mellanrum totalt 5 ggr = 120-132-144-156 m. Samtidigt när arb mäter 19-21-25-29 cm delas arb för att göra hål till ärmarna så här:
Sätt m fram till den 1:a märktråden på 1 tråd, sedan ska m mellan 1:a och 3:e märktråden vara kvar på st, sedan sätts de resterande m på st på tråden tills med de första m.
M på st stickas sedan fram och tillbaka i slätst med 1 rm i varje sida. Kom ihåg att fortsätta med minskn! När arb mäter 18-19-20-21 cm från där arb blev delat sätts m på en ny tråd.
Sätt tillbaka m från den första tråden på st. Sticka sedan fram och tillbaka i slätst med 1 rm i varje sida. Kom ihåg att fortsätta med minskn! När arb mäter 18-19-20-21 cm från där arb blev delat sätts alla m tillbaka på stickan. Sedan stickas det slätst runt och runt som förut och det fortsätts att minskas.
När arb mäter 48-50-55-60 cm (alla minskn ska nu vara färdiga = 120-132-144-156 m på st) minskas 4 m jämnt fördelat = 116-128-140-152 m. Fortsätt sedan tills arb mäter 61-65-71-77 cm. På nästa v minskas 18-20-20-22 m jämnt fördelat = 98-108-120-130 m. Sticka 1 rätt v. Från nästa v minskas 12-14-16-18 m jämnt fördelat var 3:e cm totalt 4 ggr = 50-52-56-58 m. Sätt en märktråd, arb mäts sedan härifrån.

Krage: Fortsätt vidare med slätst. När arb mäter ca 10 cm från märktråden ökas det 10-11-11-12 m jämnt fördelat på v. Upprepa denna ökningen när arb mäter 14 cm och 18 cm från märktråden = 80-85-89-94 m. När kragen mäter 38-40-42-44 cm från märktråden stickas det 6 v rätst, sedan avmaskas det löst.

Virkkant: Nederst runt uppläggningskanten virkas det en kant med nål 5 med Silke Alpaca så här: starta mitt i sidan, virka * 1 fm, 4 lm, 1 st i den 1:a lm som virkades, hoppa över ca 1 cm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i fm i början på v.
Virka på samma sätt runt avm.kanten överst på kragen.
Och virka på samma sätt i den yttersta rm runt ärmhålorna.

Tvinnad snodd med tofsar:
Klipp 2 trådar Vienna och 2 trådar Silke Alpaca à ca 3 meter. Tvinna ihop dem tills de gör motstånd, lägg snodden dubbelt och den kommer tvinna sig igen. Knyt en knut i änden med alla trådändarna. Tvinna en snodd till på samma sätt. Knyt ihop de 2 snoddarna i ändarna där det är knutar från tidigare. Trä snodden upp och ned runt halsen så att knuten kommer bak i nacken och de 2 ändarna hänger ned mitt fram.

Tofsar: Klipp 5 trådar Vienna och 9 trådar Silke Alpaca à ca 22 cm. Vik trådarna dubbelt, trä in öglan i öglan i änden av den tvinnade snodden och drag fransändarna genom öglan. Gör en tofs till och fäst i den andra änden av den tvinnade snodden.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 110-11) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (45)

Heidi Færestrand 24.09.2020 - 19:33:

Hei. Veldig fin poncho.Jeg synes halsen passer mye bedre med retten utover, Rillekanten ligger mer naturlig. Så jeg anbefaler å strikke halsen på vrangen. Jeg valgte å klippe den av og snudde den og da ble den mye finere. kanskje dere skulle foreslå et alternativ i å strikke halsen vrangen?

Heather 01.07.2020 - 18:28:

Hi id like to use DROPS Alpaca Bouclé instead of the melody for the jumper. i like the look of it better can you advise on if this is possible the melody has no brown colour for this pattern on your page which makes melody pointless asa replacement as they dont have brown in melody

DROPS Design 02.07.2020 kl. 08:57:

Dear Heather, Alpaca Bouclé wouldn't be an alternative to this pattern but you could work instead with 2 strands Brushed Alpaca Silk - try our yarn converter to find more alternatives. Happy knitting!

Heather 07.02.2020 - 19:55:

Marking Thread (MT)??? what is marking thread???

DROPS Design 10.02.2020 kl. 04:34:

Dear Heather, marking thread is just a piece of leftover yarn used as stitchmarkers. Sometimes they are used in addition to markers to differentiate between places where you need to do different things in a piece, but generally you can use stitchmarkers in their place, but make sure, you move the markers up as your piece grows. Happy Knitting!

Heather 07.02.2020 - 17:40:

Can you go back and EDIT any patterns with discontinued yarn lines so we know what to do im new to knittting and crochet its very confusing and not easy at all to convert yarn. Needs edited with yarn you still sell for directions im absolutely LOST as to what yarbn i can use for this its beautiful too i really like it. i dont understand al this one thread two thread thing.

DROPS Design 10.02.2020 kl. 04:39:

Dear Heather, though we cannot possibly go over all of our patterns (as we have about 10 thousand patterns ), we continuously updating old ones with the possible yarn substitutions. Also we have a yarn converter on our site that could help choosing a newer DROPS yarn that could be used in place of a discontinued yarn. Furtermore, our yarns are grouped into yarngroups, and most of the time, it is possible to substitute yarns within the same yarngroup. If you still have problem, you can always ask for help in person in the yarn store you are buying your DROPS yarn from. Happy Knitting!

Camella 31.01.2019 - 15:43:

Hello, I am wondering if there is an option to make this longer? I like the look of it, but was looking for a longer style. If not, do you have a pattern you would recommend?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 08:19:

Dear Camella, you probably can make it longer starting decrease later than in the pattern. We are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, you can take inspiration from our patterns for ponchos and request assistance from your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Jacqueline GASNIER 07.07.2018 - 19:12:

Bonjour, ma fille qui est enceinte,

Cyndy 18.09.2017 - 15:01:

I could use more direction about placement of twisted ribbon in the neckline please. Am not sure of where in the neckline to place this. Thank you

DROPS Design 18.09.2017 kl. 16:40:

Dear Cindy, baste it up and down the sts just before neck, starting and ending on mid front. Happy knitting!

Elly 01.11.2015 - 11:57:

3 jaar terug wilde ik deze maken, maar ik vond hem veel te lastig door het pluizige draad. Heb hem zopas afgehaald, en wil hem toch nog eens proberen. Bij het afhalen kwam ik erachter dat hij behoorlijk wijd was geworden aan de onderkant. wel 2 meter in de rondte (had slechts 8 steken teveel). Ik ben zelf slank, dus vraag ik mij af of ik hem dan beter kan aanpassen, maar zo ja, hoe doe ik dat dan? Voor zover ik kon meten kwam mijn stekenpatroon we overheen. Met vriendelijke groet, Elly

DROPS Design 02.11.2015 kl. 14:37:

Hoi Elly. Afhankelijk van welke maat je hebt gemaakt, dan heeft de poncho - met de juiste stekenverhouding - een omtrek van; maat S een ca 180 cm en de XXL ca 216 cm. Wil je hem kleiner maken, dan kan bepalen welke omtrek je wilt, brei een proeflapje (hoeveel st je hebt per 10 cm) en reken uit hoeveel st je dan moet opzetten voor de juiste omtrek. Minder dan tot het aantal st aangegeven in het patroon (als die afmetingen wel passen bij jou) of reken ook hier uit hoeveel st je moet hebben. Succes!

Schmidt-wellenburg 09.09.2015 - 13:14:

Peux-ton faire ce modèle avec la laine NEPAL? Nepal est certifiée oeko-tex ou gots non? est-elle coloré à base de plantes ou chimiquement? d'vaance merci pour vos précisions

DROPS Design 09.09.2015 kl. 14:17:

Bonjour Mme Schmidt-wellenburg, DROPS Vienna appartenait au groupe D de nos fils à tricoter, Nepal appartient au groupe C (voir les groupes ici. Retrouvez ici les équivalences possibles. La certification Oeko-Tex est indiquée sur les nuanciers des qualités qui l'ont eue, Nepal ne l'a pas. Pour toute aide ou conseil à choisir une alternative, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS qui saura vous renseigner. Bon tricot!

Stephanie Schmidt 06.09.2015 - 17:48:

Je souhaite réaliser ce modèle mais avec une laine 100% alpaca naturelle car j'ai de gros problème d'allergie. Auriez-vous une laine 100% naturelle à me proposer sauf la laine qui gratte? et me préceiser quelle quantité j'aurai besoin pour le modèle en S/M? d'avance je vous remercie beaucoup!

DROPS Design 07.09.2015 kl. 11:27:

Bonjour Mme Schmidt, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS, il pourra vous renseigner en fonction de vos exigences et vous aider. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 110-11

110-11 Friar's Robe

Gabi, Germany

fuzzy poncho

Lea, United States

Haystack Cape

Spikeisgreat, United States