DROPS / 110 / 11

Friar's Robe by DROPS Design

Poncho med bred krave / hætte i DROPS Vienna eller Melody og hæklekanter i Silke Alpaca eller Nepal. Str S - XXXL.

Størrelse: S/M - M/L - XL/XXL - XXXL
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
350-400-450-500 gr f.nr 43, lysebrun
DROPS Silke Alpaca fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 1340, lys beige

Eller brug: DROPS Melody fra Garnstudio
250-300-350-350 gr f.nr 15, beige
DROPS Nepal fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 0100, natur

DROPS Rundp nr 9 (40 og 80 cm) –
eller den p du skal bruge for at få 10 m x 12 p glatstrik med Vienna på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 5 – til kanter.

Kommentarer (40)
DROPS Silke Alpaca DROPS Silke Alpaca
80% Uld, 20% Silke
Retstrik (strikkes således rundt på rundp):
1.omg ret og 2.omg vrang osv.
Indtagningstips: Der tages ind på hver side af alle mærketråde. Start 3 m før mærketråden.
Tag ind således før mærketråden:
2 m ret sammen og 1 r.
Tag ind således efter mærketråden: 1 r, tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op, ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Poncho: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 180-192-204-216 m op på rundp 9 med Vienna eller Melody. Strik 6 omg retstrik – se forkl over. Sæt 1 mærketråd efter 15-16-17-18 m, videre sættes der 5 mærketråde med 30-32-34-36 m imellem hver (= 6 mærketråde). Fortsæt i glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10-12-13-14 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd (= 12 indtagninger) – læs Indtagningstips! på hver 9.-9.-10.-11.cm totalt 5 gange = 120-132-144-156 m. Samtidig når arb måler 19-21-25-29 cm deles arb for hul til arme således:
Sæt m frem til den 1.mærketråd på 1 tråd, videre skal m mellem 1. og 3.mærketråd blive på p, derefter sættes de resterende m fra p på tråden sammen med de første m.
M på p strikkes videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes m på en ny tråd.
Sæt m fra den første tråd tilbage på p. Strik videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes alle m på p igen. Fortsæt i glatstrik rundt som før og fortsæt indtagningerne.
Når arb måler 48-50-55-60 cm (alle indtagninger skal nu være færdige = 120-132-144-156 m på p) tages der 4 m ind jævnt fordelt = 116-128-140-152 m. Fortsæt til arb måler 61-65-71-77 cm. På næste omg tages der 18-20-20-22 m ind jævnt fordelt = 98-108-120-130 m. Strik 1 omg ret. På næste omg startes der med at tage 12-14-16-18 m ind jævnt fordelt på hver 3.cm totalt 4 gange = 50-52-56-58 m. Sæt 1 mærketråd, arb måles videre herfra.

Hals: Fortsæt i glatstrik. Når arb måler ca 10 cm fra mærketråden tages der 10-11-11-12 m ud jævnt fordelt på omg. Gentag denne udtagning når arb måler 14 cm og 18 cm fra mærketråden = 80-85-89-94 m. Når halsen måler 38-40-42-44 cm fra mærketråden strikkes der 6 omg retstrik, derefter lukkes der løst af.

Hæklekant: Nederst rundt om opslånings-kanten hækles der en kant på nål 5 med Silke Alpaca eller Nepal således: Start midt i siden, hækl * 1 fm, 4 lm, 1 st i den 1.lm som blev hæklet, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i fm i beg af omg.
Hækl på samme måde rundt om aflukningskanten øverst på halsen.
Og hækl på samme måde i den yderste retstriksm rundt om ærmegabene.
Snoet snor m/kvaster:
Klip 2 tråde Vienna eller Melody og 2 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i enden med alle trådender. Sno en snor til på samme måde. Bind de 2 snore sammen i enderne hvor der er knuder fra før. Træk snoren op og ned rundt i halsen så knuden kommer bagpå og de 2 ender hænger ned midt foran.

Kvaste: Klip 5 tråde Vienna eller Melody og 9 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 22 cm. Buk trådene dobbelt, sæt løkken ind i løkken i enden af den snoede snor og træk trådene igennem løkken.
Lav en kvast til og sæt den i den anden ende af den snoede snor.

Diagram

Kommentarer (40)

Skriv din kommentar her!

Jacqueline GASNIER 07.07.2018 - 19:12:

Bonjour, ma fille qui est enceinte,

Cyndy 18.09.2017 - 15:01:

I could use more direction about placement of twisted ribbon in the neckline please. Am not sure of where in the neckline to place this. Thank you

DROPS Design 18.09.2017 kl. 16:40:

Dear Cindy, baste it up and down the sts just before neck, starting and ending on mid front. Happy knitting!

Elly 01.11.2015 - 11:57:

3 jaar terug wilde ik deze maken, maar ik vond hem veel te lastig door het pluizige draad. Heb hem zopas afgehaald, en wil hem toch nog eens proberen. Bij het afhalen kwam ik erachter dat hij behoorlijk wijd was geworden aan de onderkant. wel 2 meter in de rondte (had slechts 8 steken teveel). Ik ben zelf slank, dus vraag ik mij af of ik hem dan beter kan aanpassen, maar zo ja, hoe doe ik dat dan? Voor zover ik kon meten kwam mijn stekenpatroon we overheen. Met vriendelijke groet, Elly

DROPS Design 02.11.2015 kl. 14:37:

Hoi Elly. Afhankelijk van welke maat je hebt gemaakt, dan heeft de poncho - met de juiste stekenverhouding - een omtrek van; maat S een ca 180 cm en de XXL ca 216 cm. Wil je hem kleiner maken, dan kan bepalen welke omtrek je wilt, brei een proeflapje (hoeveel st je hebt per 10 cm) en reken uit hoeveel st je dan moet opzetten voor de juiste omtrek. Minder dan tot het aantal st aangegeven in het patroon (als die afmetingen wel passen bij jou) of reken ook hier uit hoeveel st je moet hebben. Succes!

Schmidt-wellenburg 09.09.2015 - 13:14:

Peux-ton faire ce modèle avec la laine NEPAL? Nepal est certifiée oeko-tex ou gots non? est-elle coloré à base de plantes ou chimiquement? d'vaance merci pour vos précisions

DROPS Design 09.09.2015 kl. 14:17:

Bonjour Mme Schmidt-wellenburg, DROPS Vienna appartenait au groupe D de nos fils à tricoter, Nepal appartient au groupe C (voir les groupes ici. Retrouvez ici les équivalences possibles. La certification Oeko-Tex est indiquée sur les nuanciers des qualités qui l'ont eue, Nepal ne l'a pas. Pour toute aide ou conseil à choisir une alternative, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS qui saura vous renseigner. Bon tricot!

Stephanie Schmidt 06.09.2015 - 17:48:

Je souhaite réaliser ce modèle mais avec une laine 100% alpaca naturelle car j'ai de gros problème d'allergie. Auriez-vous une laine 100% naturelle à me proposer sauf la laine qui gratte? et me préceiser quelle quantité j'aurai besoin pour le modèle en S/M? d'avance je vous remercie beaucoup!

DROPS Design 07.09.2015 kl. 11:27:

Bonjour Mme Schmidt, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS, il pourra vous renseigner en fonction de vos exigences et vous aider. Bon tricot!

Maria Del Carmen Cardozo 18.05.2015 - 14:43:

Buenos días: Se puede confeccionar este modelo abierto en la parte delantera y con dos agujas? Gracias por responderme Saludos Carmen

DROPS Design 20.05.2015 kl. 17:16:

Hola Maria Del Carmen, está prenda en concreto con este tipo de cuello y las aberturas de las mangas no creo que quedaría bien en abierto. Las variaciones con respecto al patrón serían muchas.Te recomiendo buscar otro patrón que se adapte a tus gustos en nuestro amplio catálogo.

Magdalena 10.01.2015 - 21:25: www.magdalenagolden. ...

I love this design but I can't find the right yarn. Vienna is completely unavailable in the Irish Drops Superstore. The closest in blend that I could find is Puddel but I quite dislike how "curly" it is. The alternatives you recommend are discontinued and have very limited stock. The only other yarns with mohair I could find are Vivaldi and Kid Silk but recommended needle size for those are much smaller than the 9mm specified in the poncho pattern... Which should I use?

DROPS Design 12.01.2015 kl. 09:45:

Dear Magdalena, you will find here some alternatives with groups, ie 1 strand group D (Vienna) = 3 strands group A = 2 strands group B - as well as how to recalculate amount of yarn. Happy knitting!

Jacqueline 07.12.2014 - 16:39:

Patroon begint met ribbelsteek 1nld recht, 1 naald averecht.. Maar dit is een tricotsteek.. Ribbelsteek is alles echt. Dus de boord klopt volgens mij niet.

DROPS Design 08.12.2014 kl. 14:30:

Hoi Jacqueline. Ribbelst in de rondte breien is 1 nld r, 1 nld averecht.

Annika Mathiasson 29.09.2014 - 12:43:

Det står att det skall vara DROPS Silke Alpaca från Garnstudio 100 g i alla strl nr 1340, ljusbeige Men det verkar som silke alpaca utgått? Vad ersätter jag det med bäst/liknande?

DROPS Design 29.09.2014 kl. 13:36:

Hej Annika, Silke-alpaca kan ersättas med DROPS Nepal https://www.garnstudio.com/includes/oldalternatives.php?cid=1&id=50&group=C

Laetitia Been 30.07.2014 - 10:28:

Bonjour,j ai un petit probleme de calcul.J utilise la laine drop Eskimo.Mon echantillon de 10X10 fais 17 mailles pour 19 rangs avec une aiguille ronde n.8.Donc j ai monté 326 mailles a la place des 192 du modele. Jusque la pas de probleme. J ai ensuite reparti mes marqueurs comme suis: 27-54-55-54-55-54-27m.Apres les diminutions je dois avoir 224 mailles( si je me suis deja trompee corrigez moi ). Mon probleme ce sont les diminutions povez vous m aider a les calculer?

DROPS Design 30.07.2014 kl. 15:17:

Bonjour Mme Been, 10 m pour 10 cm est une tension courante pour Eskimo, ne craignez-vous pas que votre ouvrage soit trop ferme ? Nous ne sommes pas en mesure de répondre à chaque demande individuelle, pensez à vous adresser à votre magasin et/ou sur le forum DROPS. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 110-11