DROPS / 110 / 11

Friar's Robe by DROPS Design

Poncho med bred krave / hætte i DROPS Vienna eller Melody og hæklekanter i Silke Alpaca eller Nepal. Str S - XXXL.

Størrelse: S/M - M/L - XL/XXL - XXXL
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
350-400-450-500 gr f.nr 43, lysebrun
DROPS Silke Alpaca fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 1340, lys beige

Eller brug: DROPS Melody fra Garnstudio
250-300-350-350 gr f.nr 15, beige
DROPS Nepal fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 0100, natur

DROPS Rundp nr 9 (40 og 80 cm) –
eller den p du skal bruge for at få 10 m x 12 p glatstrik med Vienna på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 5 – til kanter.

DROPS Silke Alpaca DROPS Silke Alpaca
80% Uld, 20% Silke
Retstrik (strikkes således rundt på rundp):
1.omg ret og 2.omg vrang osv.
Indtagningstips: Der tages ind på hver side af alle mærketråde. Start 3 m før mærketråden.
Tag ind således før mærketråden:
2 m ret sammen og 1 r.
Tag ind således efter mærketråden: 1 r, tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op, ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Poncho: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 180-192-204-216 m op på rundp 9 med Vienna eller Melody. Strik 6 omg retstrik – se forkl over. Sæt 1 mærketråd efter 15-16-17-18 m, videre sættes der 5 mærketråde med 30-32-34-36 m imellem hver (= 6 mærketråde). Fortsæt i glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10-12-13-14 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd (= 12 indtagninger) – læs Indtagningstips! på hver 9.-9.-10.-11.cm totalt 5 gange = 120-132-144-156 m. Samtidig når arb måler 19-21-25-29 cm deles arb for hul til arme således:
Sæt m frem til den 1.mærketråd på 1 tråd, videre skal m mellem 1. og 3.mærketråd blive på p, derefter sættes de resterende m fra p på tråden sammen med de første m.
M på p strikkes videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes m på en ny tråd.
Sæt m fra den første tråd tilbage på p. Strik videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes alle m på p igen. Fortsæt i glatstrik rundt som før og fortsæt indtagningerne.
Når arb måler 48-50-55-60 cm (alle indtagninger skal nu være færdige = 120-132-144-156 m på p) tages der 4 m ind jævnt fordelt = 116-128-140-152 m. Fortsæt til arb måler 61-65-71-77 cm. På næste omg tages der 18-20-20-22 m ind jævnt fordelt = 98-108-120-130 m. Strik 1 omg ret. På næste omg startes der med at tage 12-14-16-18 m ind jævnt fordelt på hver 3.cm totalt 4 gange = 50-52-56-58 m. Sæt 1 mærketråd, arb måles videre herfra.

Hals: Fortsæt i glatstrik. Når arb måler ca 10 cm fra mærketråden tages der 10-11-11-12 m ud jævnt fordelt på omg. Gentag denne udtagning når arb måler 14 cm og 18 cm fra mærketråden = 80-85-89-94 m. Når halsen måler 38-40-42-44 cm fra mærketråden strikkes der 6 omg retstrik, derefter lukkes der løst af.

Hæklekant: Nederst rundt om opslånings-kanten hækles der en kant på nål 5 med Silke Alpaca eller Nepal således: Start midt i siden, hækl * 1 fm, 4 lm, 1 st i den 1.lm som blev hæklet, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i fm i beg af omg.
Hækl på samme måde rundt om aflukningskanten øverst på halsen.
Og hækl på samme måde i den yderste retstriksm rundt om ærmegabene.
Snoet snor m/kvaster:
Klip 2 tråde Vienna eller Melody og 2 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i enden med alle trådender. Sno en snor til på samme måde. Bind de 2 snore sammen i enderne hvor der er knuder fra før. Træk snoren op og ned rundt i halsen så knuden kommer bagpå og de 2 ender hænger ned midt foran.

Kvaste: Klip 5 tråde Vienna eller Melody og 9 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 22 cm. Buk trådene dobbelt, sæt løkken ind i løkken i enden af den snoede snor og træk trådene igennem løkken.
Lav en kvast til og sæt den i den anden ende af den snoede snor.