DROPS / 110 / 11

Friar's Robe by DROPS Design

Poncho med bred krave / hætte i DROPS Vienna eller Melody og hæklekanter i Silke Alpaca eller Nepal. Str S - XXXL.

Størrelse: S/M - M/L - XL/XXL - XXXL
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
350-400-450-500 gr f.nr 43, lysebrun
DROPS Silke Alpaca fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 1340, lys beige

Eller brug: DROPS Melody fra Garnstudio
250-300-350-350 gr f.nr 15, beige
DROPS Nepal fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 0100, natur

DROPS Rundp nr 9 (40 og 80 cm) –
eller den p du skal bruge for at få 10 m x 12 p glatstrik med Vienna på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 5 – til kanter.

DROPS Silke Alpaca DROPS Silke Alpaca
80% Uld, 20% Silke

Retstrik (strikkes således rundt på rundp):
1.omg ret og 2.omg vrang osv.
Indtagningstips: Der tages ind på hver side af alle mærketråde. Start 3 m før mærketråden.
Tag ind således før mærketråden:
2 m ret sammen og 1 r.
Tag ind således efter mærketråden: 1 r, tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op, ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Poncho: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 180-192-204-216 m op på rundp 9 med Vienna eller Melody. Strik 6 omg retstrik – se forkl over. Sæt 1 mærketråd efter 15-16-17-18 m, videre sættes der 5 mærketråde med 30-32-34-36 m imellem hver (= 6 mærketråde). Fortsæt i glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10-12-13-14 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd (= 12 indtagninger) – læs Indtagningstips! på hver 9.-9.-10.-11.cm totalt 5 gange = 120-132-144-156 m. Samtidig når arb måler 19-21-25-29 cm deles arb for hul til arme således:
Sæt m frem til den 1.mærketråd på 1 tråd, videre skal m mellem 1. og 3.mærketråd blive på p, derefter sættes de resterende m fra p på tråden sammen med de første m.
M på p strikkes videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes m på en ny tråd.
Sæt m fra den første tråd tilbage på p. Strik videre frem og tilbage i glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Husk at fortsætte med indtagninger! Når arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor arb blev delt sættes alle m på p igen. Fortsæt i glatstrik rundt som før og fortsæt indtagningerne.
Når arb måler 48-50-55-60 cm (alle indtagninger skal nu være færdige = 120-132-144-156 m på p) tages der 4 m ind jævnt fordelt = 116-128-140-152 m. Fortsæt til arb måler 61-65-71-77 cm. På næste omg tages der 18-20-20-22 m ind jævnt fordelt = 98-108-120-130 m. Strik 1 omg ret. På næste omg startes der med at tage 12-14-16-18 m ind jævnt fordelt på hver 3.cm totalt 4 gange = 50-52-56-58 m. Sæt 1 mærketråd, arb måles videre herfra.

Hals: Fortsæt i glatstrik. Når arb måler ca 10 cm fra mærketråden tages der 10-11-11-12 m ud jævnt fordelt på omg. Gentag denne udtagning når arb måler 14 cm og 18 cm fra mærketråden = 80-85-89-94 m. Når halsen måler 38-40-42-44 cm fra mærketråden strikkes der 6 omg retstrik, derefter lukkes der løst af.

Hæklekant: Nederst rundt om opslånings-kanten hækles der en kant på nål 5 med Silke Alpaca eller Nepal således: Start midt i siden, hækl * 1 fm, 4 lm, 1 st i den 1.lm som blev hæklet, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i fm i beg af omg.
Hækl på samme måde rundt om aflukningskanten øverst på halsen.
Og hækl på samme måde i den yderste retstriksm rundt om ærmegabene.
Snoet snor m/kvaster:
Klip 2 tråde Vienna eller Melody og 2 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i enden med alle trådender. Sno en snor til på samme måde. Bind de 2 snore sammen i enderne hvor der er knuder fra før. Træk snoren op og ned rundt i halsen så knuden kommer bagpå og de 2 ender hænger ned midt foran.

Kvaste: Klip 5 tråde Vienna eller Melody og 9 tråde Silke Alpaca eller Nepal à ca 22 cm. Buk trådene dobbelt, sæt løkken ind i løkken i enden af den snoede snor og træk trådene igennem løkken.
Lav en kvast til og sæt den i den anden ende af den snoede snor.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 110-11) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (43)

Heather 07.02.2020 - 19:55:

Marking Thread (MT)??? what is marking thread???

DROPS Design 10.02.2020 kl. 04:34:

Dear Heather, marking thread is just a piece of leftover yarn used as stitchmarkers. Sometimes they are used in addition to markers to differentiate between places where you need to do different things in a piece, but generally you can use stitchmarkers in their place, but make sure, you move the markers up as your piece grows. Happy Knitting!

Heather 07.02.2020 - 17:40:

Can you go back and EDIT any patterns with discontinued yarn lines so we know what to do im new to knittting and crochet its very confusing and not easy at all to convert yarn. Needs edited with yarn you still sell for directions im absolutely LOST as to what yarbn i can use for this its beautiful too i really like it. i dont understand al this one thread two thread thing.

DROPS Design 10.02.2020 kl. 04:39:

Dear Heather, though we cannot possibly go over all of our patterns (as we have about 10 thousand patterns ), we continuously updating old ones with the possible yarn substitutions. Also we have a yarn converter on our site that could help choosing a newer DROPS yarn that could be used in place of a discontinued yarn. Furtermore, our yarns are grouped into yarngroups, and most of the time, it is possible to substitute yarns within the same yarngroup. If you still have problem, you can always ask for help in person in the yarn store you are buying your DROPS yarn from. Happy Knitting!

Camella 31.01.2019 - 15:43:

Hello, I am wondering if there is an option to make this longer? I like the look of it, but was looking for a longer style. If not, do you have a pattern you would recommend?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 08:19:

Dear Camella, you probably can make it longer starting decrease later than in the pattern. We are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, you can take inspiration from our patterns for ponchos and request assistance from your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Jacqueline GASNIER 07.07.2018 - 19:12:

Bonjour, ma fille qui est enceinte,

Cyndy 18.09.2017 - 15:01:

I could use more direction about placement of twisted ribbon in the neckline please. Am not sure of where in the neckline to place this. Thank you

DROPS Design 18.09.2017 kl. 16:40:

Dear Cindy, baste it up and down the sts just before neck, starting and ending on mid front. Happy knitting!

Elly 01.11.2015 - 11:57:

3 jaar terug wilde ik deze maken, maar ik vond hem veel te lastig door het pluizige draad. Heb hem zopas afgehaald, en wil hem toch nog eens proberen. Bij het afhalen kwam ik erachter dat hij behoorlijk wijd was geworden aan de onderkant. wel 2 meter in de rondte (had slechts 8 steken teveel). Ik ben zelf slank, dus vraag ik mij af of ik hem dan beter kan aanpassen, maar zo ja, hoe doe ik dat dan? Voor zover ik kon meten kwam mijn stekenpatroon we overheen. Met vriendelijke groet, Elly

DROPS Design 02.11.2015 kl. 14:37:

Hoi Elly. Afhankelijk van welke maat je hebt gemaakt, dan heeft de poncho - met de juiste stekenverhouding - een omtrek van; maat S een ca 180 cm en de XXL ca 216 cm. Wil je hem kleiner maken, dan kan bepalen welke omtrek je wilt, brei een proeflapje (hoeveel st je hebt per 10 cm) en reken uit hoeveel st je dan moet opzetten voor de juiste omtrek. Minder dan tot het aantal st aangegeven in het patroon (als die afmetingen wel passen bij jou) of reken ook hier uit hoeveel st je moet hebben. Succes!

Schmidt-wellenburg 09.09.2015 - 13:14:

Peux-ton faire ce modèle avec la laine NEPAL? Nepal est certifiée oeko-tex ou gots non? est-elle coloré à base de plantes ou chimiquement? d'vaance merci pour vos précisions

DROPS Design 09.09.2015 kl. 14:17:

Bonjour Mme Schmidt-wellenburg, DROPS Vienna appartenait au groupe D de nos fils à tricoter, Nepal appartient au groupe C (voir les groupes ici. Retrouvez ici les équivalences possibles. La certification Oeko-Tex est indiquée sur les nuanciers des qualités qui l'ont eue, Nepal ne l'a pas. Pour toute aide ou conseil à choisir une alternative, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS qui saura vous renseigner. Bon tricot!

Stephanie Schmidt 06.09.2015 - 17:48:

Je souhaite réaliser ce modèle mais avec une laine 100% alpaca naturelle car j'ai de gros problème d'allergie. Auriez-vous une laine 100% naturelle à me proposer sauf la laine qui gratte? et me préceiser quelle quantité j'aurai besoin pour le modèle en S/M? d'avance je vous remercie beaucoup!

DROPS Design 07.09.2015 kl. 11:27:

Bonjour Mme Schmidt, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS, il pourra vous renseigner en fonction de vos exigences et vous aider. Bon tricot!

Maria Del Carmen Cardozo 18.05.2015 - 14:43:

Buenos días: Se puede confeccionar este modelo abierto en la parte delantera y con dos agujas? Gracias por responderme Saludos Carmen

DROPS Design 20.05.2015 kl. 17:16:

Hola Maria Del Carmen, está prenda en concreto con este tipo de cuello y las aberturas de las mangas no creo que quedaría bien en abierto. Las variaciones con respecto al patrón serían muchas.Te recomiendo buscar otro patrón que se adapte a tus gustos en nuestro amplio catálogo.

Magdalena 10.01.2015 - 21:25:

I love this design but I can't find the right yarn. Vienna is completely unavailable in the Irish Drops Superstore. The closest in blend that I could find is Puddel but I quite dislike how "curly" it is. The alternatives you recommend are discontinued and have very limited stock. The only other yarns with mohair I could find are Vivaldi and Kid Silk but recommended needle size for those are much smaller than the 9mm specified in the poncho pattern... Which should I use?

DROPS Design 12.01.2015 kl. 09:45:

Dear Magdalena, you will find here some alternatives with groups, ie 1 strand group D (Vienna) = 3 strands group A = 2 strands group B - as well as how to recalculate amount of yarn. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 110-11

fuzzy poncho

Lea, United States

Haystack Cape

Spikeisgreat, United States