DROPS / 108 / 43

DROPS 108-43 by DROPS Design

Virkade DROPS vantar med volangkant i ”Alpaca”.

  • DROPS 108-43 - Virkade DROPS vantar med volangkant i ”Alpaca”.
Storlek: S - M - L
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
100-100-150 g nr 6347, grålila

DROPS Virknål nr 3 - eller det nålnr du behöver för att få 24 st x 13 varv på 10 x 10 cm.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 58kr. Läs mer.

Instruktioner

Virktips: Ersätt första st på varje v med 3 lm. Avsluta varje v med en sm i den 3:e lm i början på v.

Minskingstips: Virka 1 st men vänta med det sista omslaget och genomdraget (= 2 m kvar på nålen), virka 1 st i nästa st och drag sista omslaget genom alla 3 m på nålen. Det har nu minskats 1 st.

Vante: Arbetet virkas uppifrån och ned. Först virkas tummen, sedan virkas vanten och tummen ihop.

Tumme: Virka 4 lm med Alpaca med nål 3 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Läs virktips! Virka 12-14-16 st om ringen. Fortsätt runt med 1 st i varje st till tummen mäter 5-6-7 cm. Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Vante: Varv 1: Virka 4 lm och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 8 st om ringen. Sedan virkas det runt så här:
Varv 2: Virka 2 st i varje st = 16 st. Kontrollera virkfastheten!
Varv 3: * 1 st i första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 24 st.
Varv 4: * 1 st i var och en av de 2 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 32 st.
Strl M och L: Varv 5: * 1 st i var och en av de 3 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 40 st.
Varv 6: Öka 4-0-4 st jämnt fördelat = 36-40-44 st.
Sedan virkas det runt med 1 st i varje st. När arb mäter 11-12-13 cm virkas nästa v också runt tummen. Dvs virka över handen till den andra sidan = 18-20-22 m och virka sedan 1 st i varje st runt tummen innan det virkas vidare under handen = 48-54-60 st på v. Sätt en märktråd mitt på tummen, dvs med 6-7-8 st från tummen på varje sida. Sedan minskas det till tumkil så här: Fortsätt virka runt samtidigt som det minskas 1 st på båda sidor av märktråden på tummen på varje v totalt 6-7-8 ggr – Läs avmaskningstips = 36-40-44 st. Fortsätt med 1 st i varje st till vanten mäter 10-11-12 cm från märktråden på tummen.

Volangkant:
Varv 1: I varje st virkas det 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm.
Varv 2 och 3: Om varje lm virkas det 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm. Klipp av och fäst tråden. Virka en till vante.

Montering: Sy ett litet stygn mellan tummen och vanten så att det inte blir ett hål.
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 108-43) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (20)

country flag Marie 10.01.2021 - 20:55:

Åh de er så fine!\r\nEr netop i gang og skal til at sætte tommelfingeren på. \r\nDer er udtaget der der skal, men så forstår jeg ikke opskriften efterfølgende. Jeg har hæklet 22 stgm. Men hvordan får jeg så sat tommelfingeren på derefter?

user icon DROPS Design 19.01.2021 kl. 15:07:

Hej Marie, du hækler først halvdelen af maskerne fra hånden, så hækler du alle masker fra tommelfingeren og sidst de sidste masker fra hånden. God fornøjelse!

country flag Helena Osterode 08.12.2018 - 11:25:

Ich verstehe nicht wie der Daumen bei dieser Anleitung gemacht werden soll. Ich kenne es so das der Daumen am Ende dann mit einem neuen faden gehäkelt wird. Könnte jemand bitte helfen und erklären wie der Daumen bei dieser Anleitung gehäkelt werden soll? Danke.

user icon DROPS Design 10.12.2018 kl. 08:41:

Liebe Frau Osterode, die Arbeit wird von der Handspitze bis zur Rüchenkante gehäkelt. Sie beginnen mit dem Daumen, dann legen Sie ihn zur Seite. Dann stricken Sie den Fäustling und nach 11-12-13 cm wird der Daumen mitgehäkelt und der Fäusling dann weitergehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Eirin 30.11.2013 - 09:12:

Hei! Jeg har prøvd å strikke disse. Det gikk i og for seg greit, men skjøten ble så skjev! Hvordan kan jeg unngå dette neste gang? Etter hver omgang fester jeg med en kjedemaske i den øverste masken av de tre luftmaskene på den første "staven", men stavene på neste omgang ligger ikke helt over de under, og dermed blir skjøten skjev. Uansett, takk for ei fin side og ei trivelig votte-oppskrift!

user icon DROPS Design 05.12.2013 kl. 09:20:

Har du set videoen hvordan du får stavene over hinanden:

Crochet dc in the round from Garnstudio Drops design on Vimeo.

country flag Eirin 29.11.2013 - 19:47:

Hei! Jeg har prøvd å strikke disse. Det gikk i og for seg greit, men skjøten ble så skjev! Hvordan kan jeg unngå dette neste gang? Etter hver omgang fester jeg med en kjedemaske i den øverste masken av de tre luftmaskene på den første "staven", men stavene på neste omgang ligger ikke helt over de under, og dermed blir skjøten skjev. Uansett, takk for ei fin side og ei trivelig votte-oppskrift!

country flag Elle 06.10.2013 - 01:19:

On the drops pattern 108-43 on round 6 of the mitten portion the directions for this round is Inc 4-0-4 evenly on round. How do you do this?

user icon DROPS Design 07.10.2013 kl. 09:30:

Dear Elle, on round 6 you inc 4 sts evenly (crochet 2 dc in same dc) in size S and L, there is no inc in 2nd size. Happy crocheting!

country flag Monique 08.02.2012 - 14:31:

Tine, ik had de duim dus in zijn geheel aan de want zitten haken,nu is me duidelijk dat je alleen één stokje aan de want vastmaakt, en dan de duim rondom bij de toer voegt. (ik heb hem gewoon even gepast, toen zag ik hoe die moest...)bedankt Tine!

country flag DROPS Design NL 07.02.2012 - 21:09:

Omdat ik ook niet goed kan zien hoe je haakt / het werk, lijkt het mij een goed idee als je het werk mee naar een van onze winkels kan nemen. Vaak kom je sneller uit met een persoonlijk uitleg (als je nu niet verder kan met mijn vorige reactie).

country flag DROPS Design NL 07.02.2012 - 21:08:

Hoi. Dat zou niet moeten. Je hebt de duim apart gehaakt en zet hem vervolgens op de want bij een hoogte van 11-13 cm. Je haakt van boven naar beneden, kan het zijn dat je de duim verkeerd op heb gezet? Hij moet dus naar boven wijzen als je hem op de want haakt.

country flag Monique 07.02.2012 - 20:40:

Beste Tine, na 10 pogingen de duim erbij te haken, toch een groot probleem: niet makkelijk dit! hoe ik het ook doe, de duim blijft maar naar beneden gericht,dat kan toch niet goed zijn. hoe moet ik hem er nou inzetten? groetjes monique

country flag Monique 06.02.2012 - 16:46:

Dank je wel. Ik zag stk. aan voor steek ipv stokje....sorry! groetjes monique

Kommentér oppskrift DROPS 108-43