DROPS / 108 / 42

DROPS 108-42 by DROPS Design

Virkade DROPS vantar med volangkant i ”Alpaca”.

Tags: hanskar, volang,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
100-150-150 g nr 6347, grålila

DROPS Virknål nr 3 - eller det nålnr du behöver för att få 24 st x 13 varv på 10 x 10 cm.

från 34.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 34.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 35.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.
Virktips: Ersätt första st på varje v med 3 lm. Avsluta varje v med en sm i den 3:e lm i början på v.

Minskingstips: Virka 1 st men vänta med det sista omslaget och genomdraget (= 2 m kvar på nålen), virka 1 st i nästa st och drag sista omslaget genom alla 3 m på nålen. Det har nu minskats 1 st.

Vante: Arbetet virkas uppifrån och ned. Dvs fingrarna virkas först. Efteråt virkas alla delarna ihop.

Lillfinger: Virka 4 lm med Alpaca med nål 3 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 8-10-10 st om ringen – läs virktips. Fortsätt virka runt med 1 st i varje st tills fingret mäter 5-6-7 cm. Kontrollera virkfastheten! Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Ringfinger: Virka 4 lm och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 10-12-12 st om ringen. Fortsätt virka runt med 1 st i varje st tills fingret mäter 6-7-8 cm. Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Långfinger: Virka 4 lm och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 12-12-14 st om ringen. Fortsätt virka runt med 1 st i varje st tills fingret mäter 7-8-9 cm. Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Pekfinger: Virka som långfingret tills fingret mäter 6-7-8 cm. Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Tumme: Virka 4 lm och slut dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 12-14-16 st om ringen. Fortsätt virka runt med 1 st i varje st till tummen mäter 5-6-7 cm. Klipp av tråden och lägg åt sidan.

Vänster hand: Virka 1 st i 5-6-6 st på ringfingret, fortsätt sedan med 1 st i 6-6-7 st på långfingret. Virka sedan 1 st i varje st runt pekfingret, fortsätt med 6-6-7 st på andra sidan av långfingret och 5-6-6 st på andra sidan av ringfingret = 34-36-40 st. (Det blir några små hål mellan fingrarna men dessa sys ihop senare). Nästa v virkas så här: virka 1 st i 4-5-5 st på lillfingret, sedan fortsätts det runt handen samtidigt som det minskas 6 st jämnt fördelat – läs minskningstips – och avsluta med att virka 4-5-5 st på andra sidan av lillfingret = 36-40-44 st på v. Sätt en märktråd i arb (= mitt i sidan) och fortsätt sedan virka runt. När arb mäter 4 cm från märktråden i sidan virkas nästa v även runt tummen. Dvs virka över handen till den andra sidan = 18-20-22 m och virka sedan 1 st i varje st runt tummen innan det virkas vidare under handen = 48-54-60 st på v. Sätt en ny märktråd i andra sidan av arb, dvs i tummen med 6-7-8 st på varje sida. Sedan minskas det till tumkil så här: Fortsätt virka runt samtidigt som det minskas 1 st på varje sida av märktråden i tummen på varje v totalt 6-7-8 ggr = 36-40-44 st. Virka 1 st i varje st tills vanten mäter 10-11-12 cm från märktråden i tummen.

Volangkant:
Varv 1: I varje st virkas det 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm.
Varv 2 och 3: Om varje lm virkas det 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm. Klipp av och fäst tråden. Virka en till vante.

Montering: Sy ett lite stygn mellan fingrarna så att det inte blir några hål.

Kommentarer (17)

Skriv din kommentar här!

Cath 09.07.2017 - 10:35:

How about "Royal wave" LOL

Nayla Menassa 20.02.2015 - 18:04: www.garnstudio.com

Toute l'explication du crochetage de la main et comment procéder pour coller les doigts je ne la comprends pas et puis vous ne dites rien à propos de l'auriculaire.

DROPS Design 21.02.2015 kl. 09:22:

Bonjour Mme Menassa, on crochète d'abord chaque doigt séparément, puis on les assemble en crochetant la moitié des mailles de l'annulaire, du majeur puis tout l'index et de l'autre côté du majeur et de l'annulaire. On crochète ensuite l'auriculaire (avec des diminutions), puis on crochète la main en rond et on ajoute ensuite le pouce. Bon crochet!

Nayla Menassa 20.02.2015 - 17:50: www.garnstudio.com

Bonjour je voulais demander à propos des instructions pour crocheter la main droite. Merci

DROPS Design 20.02.2015 kl. 17:54:

Bonjour Mme Menassa, les 2 gants sont identiques, vous pouvez réaliser le gant droit de la même façon que le gauche. Bon crochet!

Sam 26.11.2012 - 05:12: www.bostonuncommon.t ...

Hi, I don't see info for how to stitch the right hand. I'm assuming there's a difference because the instructions clearly state "left hand" as opposed to "for both hands" or something like that-- is there a difference, or are they both made the same way? Thank you!

DROPS Design 27.11.2012 kl. 14:42:

Dear Sam, you are right, you have then to work the right hand, a correction will be added. Happy crocheting!

Drops Design NL 13.02.2012 - 09:14:

We hebben de tekst aangepast, ik hoop dat het zo duidelijker is. groeten Angelique

Monique 11.02.2012 - 09:23:

Goedemorgen! ik begrijp nu hoe het bedoeld wordt, na de eerste steek doorhalen (dus een complete steek) inderdaad 2 lusjes op de haak. maar uit de tekst lijkt het, of alleen maar na het insteken,al 2 lusjes stonden. dus dat was een beetje onduidelijk, maar nu is het helemaal duidelijk! bedankt voor het lezen nu komt het wel goed met de mooie handschoenen.

Monique 10.02.2012 - 15:14:

Tine, ik weet wel hoe ik stokjes moet minderen, maar in de tekst klopt ietsvolgens mij niet bij de mindertip:= 2 lusjes op de haaknld.na die doorhaal zijn dat er 3. wilt u dat nog eens bekijken, dan weet ik het zeker? bedankt.

DROPS Design NL 09.02.2012 - 15:08:

Er is een link naar een video hieronder het patroon voor het minderen met haken. Hier zie je precies wat je moet doen.

Monique 09.02.2012 - 12:43:

Tine, sorry again: ik citeer volgende: Minder 1 stk als volgt:Maak 1 omslag en steek de haaknld in het eerste stk, haal door (= 2 lusjes op de haaknld), Tine op dit punt heb ik 3 lusjes op de haaknld!help!

Dlina 22.06.2010 - 16:15:

Preciosos, cuando traducen al español....tambien me los quiero hacer

Kommentér oppskrift DROPS 108-42