DROPS / 105 / 20

DROPS 105-20 by DROPS Design

DROPS jakke i ”Silke-Alpaca” med A-facon og ¾-lange ærmer. Str S - XXXL

Tags: a-facon, jakker,

700-750-850-950-1000-1100 gr f.nr 1101, hvid bleget

DROPS Pinde nr 4,5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
OBS! Sørg for at der ikke strikkes for løst.
DROPS Hæklenål nr 4 - til kant.
DROPS Perlemorknap stor m/hul, nr 540: 3 stk.

Perlestrik: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.

Indtagningstips (gælder forstk):
Alle indtagninger sker fra retsiden:
Tag ind således efter 22-22-22-24-24-24 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 22-22-22-24-24-24 m:
2 ret sm.

Retstrik: Strik ret både frem og tilbage på p.

Rygstk: Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 102-108-116-126-136-142 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5. Strik 2 p glatstrik, derefter strikkes der 2 p perlestrik – se forkl over – med 1 kantm i hver side. Fortsæt i glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 6 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 2.-2.-2½.-2½.-2½.-2½.cm totalt 14 gange = 74-80-88-98-108-114 m. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2-2-2 gange, 2 m 0-1-2-3-4-5 gange og 1 m 3-3-4-3-4-4 gange = 62-64-66-68-72-74 m. Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm lukkes de midterste 20-20-22-22-24-24 m af til hals, videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 20-21-21-22-23-24 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Venstre forstk: Slå 62-65-69-75-80-83 m op (inkl 1 kantm i siden) på p 4,5. Strik 2 p glatstrik, derefter strikkes der 2 p perlestrik med 1 kantm i siden. Fortsæt i glatstrik og 22-22-22-24-24-24 m mod midt foran i perlestrik (= forkant). Når arb måler 6 cm lukkes der af i siden som på rygstk. Samtidig når arb måler 15 cm og 30 cm tages der 1 m ind indenfor forkanten – læs Indtagningstips = 46-49-53-59-64-67 m. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 40-41-42-44-46-47 m. Når arb måler 50-52-54-55-57-59 cm sættes 12-12-12-14-14-14 m mod midt foran på 1 tråd til hals. Luk derefter af til halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 4-4-5-4-5-5 gange = 20-21-21-22-23-24 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Højre Forstk: Slå op og strik som venstre, men modsat.

Ærme: Slå 56-56-60-60-64-64 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5. Strik perlestrik med 1 kantm i hver side. Når arb måler 10 cm fortsættes der i glatstrik. Samtidig når arb måler 11 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 20.-6.-6.-3½.-3.-2.cm totalt 2-4-4-6-6-8 gange = 60-64-68-72-76-80 m. Når arb måler 34-33-32-31-30-29 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde.) lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p således: 3 m 1 gang, videre lukkes der 1 m af i hver side til arb måler 44 cm. Strik m ret sammen 2 og 2. Luk de resterende m af, arb måler ca 45 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.
Saml ca 90 til 100 m op (inkl m på trådene) rundt i halsen. Strik 4 p retstrik - se forkl over. Luk af. Sy ærmerne i og sy derefter ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Hæklekant/knaphul: Hækl en kant rundt om jakken på nål 4 fra nederst på højre forstk, rundt i kraven og ned langs venstre forstk således: 1 fm, * 1 lm, spring over ca 1 cm, 1 fm *, gentag fra *-*. Når der er hæklet ca 27-29-31-32-34-36 cm op på højre forstk hækles der 5 lm i stedet for 1 lm til knaphul 3 gange med ca 10 cm mellemrum. Sy knapperne i.

Patricia 04.02.2018 - 16:32:

Bonjour, le bas de mon ouvrage roule juste après les 2 rangs au point de riz et ceci sue les 2 devants et le dos. Que faire ? Bien cordialement

DROPS Design 05.02.2018 kl. 09:49:

Bonjour Patricia, quand la veste est terminée, lavez-la (suivez attentivement les consignes de l'étiquette + les généralités ici) et faites la sécher bien à plat en ajoutant des épingles si nécessaire. Bon tricot!

M.Vanassen 18.04.2017 - 20:55:

Wat betekenen al die cijfers op het telpatroon ? Gaat het om het aantal steken of zijn het centimeters ?

DROPS Design 18.04.2017 kl. 21:21:

Dat zijn inderdaad de afmetinen in centimeters van het werkstuk. Bijvoorbeeld onderaan staat er 59-62-enzovoort. 59 is de breedte voor maat S, 62 voor maat M, enzovoort.

Cathy Van Beek 02.03.2017 - 11:50:

Waarom staat er achter alle stekentellingen "tel:....." en dan exact dezelfde aantal steken als daarvoor? Bijvoorbeeld (aantal steken is fictief): Minder 2x3, 3x3 st = 12-14-16 (tel:12-14-16)st. O, ik zie nu dat dat in de webversie niet staat, maar als je er een PDF van maakt en opslaat, staat het achter alle getallen.....

Cathy Van Beek 25.02.2017 - 11:53:

Hoe voorkom ik dat de draad gaat draaien tijdens het breien? Ik maak het vest met Big Delight.

DROPS Design 27.02.2017 kl. 15:04:

Hoi Cathy. Dat kan je op meerdere manier oplossen. Sommige gebruiken een draadhouder (er zijn tegenwoordig veel leuke en grappige keramiek houders te koop). Maar je kan ook het bolletje in een zakje of bakje leggen en bijna sluiten zodat de draad net uit komt en een beetje strak blijft

Bernadette 10.10.2015 - 18:28:

Hello there, just love the pattern and would love to knit it. Just not quite sure which size I should use i.e. XL or XXL. I wear a German size 44/46. Could you please advise? Thanks so much. Kind regards. Bernadette

DROPS Design 12.10.2015 kl. 09:26:

Dear Bernadette, please click here to know how to read measurement chart and find the matching size. Happy knitting!

Grien 12.09.2014 - 12:53:

Bonjour, pour les manches il est écrit pour la taille S : "augmenter 1 m de chaque côté 2 fois tous les 20 cm" je pense qu'il y a une erreur. n'est-ce pas "tous les 2cm" plutôt?

DROPS Design 12.09.2014 kl. 13:25:

Bonjour Mme Grien, en taille S, on augmente bien 2 fois tous les 20 cm (soit 1 x à 11 cm et 1 x à 31 cm), on avait 56 m + 4 = 60 m. Bon tricot!

Marìa Cecilia 12.05.2013 - 23:46:

Necesito saber cómo se teje la explicación que dice: "desl los 12 pts centrales hacia el delantero central a un hilo para el cuello" Favor de indicar cómo hacer este paso. Atte. María Cecilia

DROPS Design 13.05.2013 kl. 07:24:

Hola Maria Cecillia. En los patrones más antiguos un hilo sustituía a un gancho aux ( para dejar los pts en espera). En cuanto a los puntos se refiere a los 12 puntos desde el borde central hacia dentro (los 12 primeros de la vuelta; los del lado opuesto a la sisa)

IRENE CHRISTODOULOU 26.03.2012 - 17:30:

There is no diagram in this pattern.

DROPS Design 27.03.2012 kl. 12:51:

We have added the diagram.

Grete Albeck 01.03.2012 - 17:58:

Kanten på trøjen ruller, hvis man laver 2 pinde glat og 2 pinde perlestrik, som der står. Jeg foreslår 4 pinde perlestrik som kant.

Drops Design 09.11.2009 - 17:47:

Nannette, an edge stitch is a stitch that you can knit the way you like it, e.g. like in garter, the stitch are not worked into the pattern.

Kommentere opskrift DROPS 105-20