DROPS / 105 / 43

Peter Pan by DROPS Design

DROPS sokker med vinkelstrikket dominoruter i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-024
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Sokkens lengde: ca 28 - 31 - 33 cm
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 904, lavendel mix

DROPS Settp nr 2,5 – eller de p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
1 dominorute måler ca 5,5 cm i bredden.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: domino, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Strikketips 1: For å unngå alle trådfestene kan hver rute på 1.rad strikkes med et eget nøste. Istedenfor å klippe tråden kan nøstene følge rutene oppover i radene.
Strikketips 2: Det strikkes alltid opp m fra retten.
Dominorute strikkes slik:
Sett 1 merketråd i den midterste m.
1.p (= vrangen): strikk rett
2.p (= retten): strikk rett til det gjenstår 1 m før merketråden, ta 1 m løst av p, 2 rett sm, løft den løse m over, strikk rett ut p.
Gjenta 1. og 2.p, dvs at det felles 2 m på midten av ruten på hver 2.p til det er 1 m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom m.

Halv dominorute (horisontal):
Strikk opp 19-21-23 m mellom 2 og 2 ruter fra forrige rad.
Strikk som dominorute men i tillegg til fellingen på midten av ruten, settes den siste m på slutten av hver p (fom 1.p fra vrangen) på 1 tråd. Fortsett slik til det er 3-4-3 m igjen på p.
Str 35/37 + 41/43: 3 m igjen på p (dvs 4-5 m på tråden i hver side).
Strikk 1 p rett fra vrangen over de 3 m. Neste p (= retten) strikkes slik: ta 1 m løst av p, 2 m rett sm, løft den løse m over. Klipp tråden og trekk den gjennom den gjenstående m.
Str 38/40: 4 m igjen på p.
Neste p (= retten) strikkes slik: ta 1 m løst av p, 2 m rett sm, løft den løse m over, den siste m på p settes på tråden i siden (dvs 5 m på tråden i hver side). Klipp tråden og trekk den gjennom den gjenstående m.

Halv dominorute (vertikal):
Start med 10-11-12 m.
1.p (= vrangen): strikk rett
2.p (= rett): Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, 2 m rett sm. På ruten i slutten av p strikkes det motsatt, dvs 2 m etter merketråden strikkes rett sm.
Gjenta 1. og 2. p, dvs det felles 1 m av ruten (mot under foten) på hver 2.p til det er 1 m tilbake. Klipp tråden og trekk gjennom m.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 14-14-16 m på p.

Sokker: Det startes å strikke øverst på skaftet. Legg opp 115-125-135 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk 1 omg vrang. Neste omg strikkes slik: * 10-11-12 m rett, ta 1 m løst av p, 2 m rett sm, løft den løse m over, 10-11-12 m rett *, gjenta fra *-* 5 ganger = 105-115-125 m. Vend arb (videre strikkes det frem og tilbake på p) og strikk Dominorute – se forkl over – over de første 21-23-25 m. Les strikketips 1! Videre strikkes det Dominorute over de neste 21-23-25 m. Fortsett slik over alle m på p = 5 Dominoruter. Nå strikkes det opp 10-11-12 m - Les Strikketips 2! langs kanten på den siste ruten fra forrige rad, strikk opp 1 m mellom denne og neste rute og strikk opp 10-11-12 m langs kanten på neste rute = 21-23-25 m på p. Strikk dominorute som tidligere. Strikk på samme måte opp m mellom alle rutene og strikk Dominoruter. Fortsett slik til det er strikket totalt 3 rader med Dominoruter. På 4.rad strikkes det opp m på samme måte mellom rutene men på 1.p (= fra vrangen) felles det 2 m jevnt fordelt = 19-21-23 m. Strikk Dominorute over disse m. På 5.rad strikkes det opp 19-21-23 m mellom alle rutene og strikkes Dominoruter. Fortsett slik til det er strikket 8 rader med Dominoruter, skaftet på sokken måler nå ca 23-25-27 cm.

Hæl: På neste rad strikkes det 2 halve Dominoruter (horisontal) - se forkl over. Når det er strikket 2 halve Dominoruter strikkes det opp (fra retten) 1 m før den første halve ruten, videre strikkes de 4-5-5 m fra tråden tilbake på p, strikk opp 2 m mellom de to trådene, videre strikkes de 4-5-5 m fra den andre tråden tilbake på p og strikk opp 2 m mellom de 2 halve rutene, strikk 4-5-5 m fra tråden tilbake på p, strikk opp 2 m mellom de 2 trådene, strikk 4-5-5 m fra den andre tråden tilbake på p og strikk opp 1 m etter den siste halve ruten = 24-28-28 m. Strikk 1 p vrang fra vrangen samtidig som det felles 0-2-0 m jevnt fordelt = 24-26-28 hæl-m. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen = 40-42-48 m. Sett m på 1 tråd.
Oppå foten 1: Strikk opp 19-21-23 m til dominoruter som tidligere og strikk 3 Dominoruter oppå foten.
Under foten 1: Strikk opp 10-11-12 m langs kanten på den ytterste ruten oppå foten, videre strikkes de 40-42-48 m fra tråden tilbake på p, og det strikkes opp 10-11-12 m langs kanten på den ytterste ruten oppå foten i den andre siden = 60-64-72 m. Sett 1 merketråd i hver side av m fra tråden. Fortsett frem og tilbake med glstrikk under foten samtidig som det strikkes halv Dominorute (vertikal) – se forkl over - i hver side. Samtidig felles det under foten (fra retten) i hver side slik: Strikk de første 2 m etter 1.merketråd rett sammen og de siste 2 m før 2.merketråd vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre). Fell slik hver 2.omg totalt 13-14-15 ganger. Fortsett til den halve Dominoruten er ferdig. Sett de resterende m på en tråd.
Oppå foten 2: Strikk opp 19-21-23 m til dominoruter som tidligere og strikk 2 Dominoruter oppå foten.
Videre strikkes det opp m til neste rad med ruter. Strikk 3 Dominoruter oppå foten.
Under foten 2: Sett m fra tråden tilbake på p og strikk opp 10-11-12 m i den ytterste ruten oppå foten i hver side.
Fortsett med glstrikk under foten samtidig som det strikkes halv Dominorute (vertikal) i hver side. NB! Husk å fortsette fellingen under foten i hver side. Når den halve Dominoruten er ferdig settes de resterende m på en tråd.
Oppå foten 3: Strikk opp m til ruter som tidligere og strikk 2 Dominoruter oppå foten.
Videre strikkes det opp m til neste rad med ruter men nå strikkes det 3 halve Dominoruter (horisontal).

Tå: Sett de 14-14-18 m under foten tilbake på p, videre strikkes det opp 1 m før den første halve Dominoruten, * strikk de 4-5-5 m fra tråden tilbake på p, strikk opp 2 m mellom trådene, strikk de 4-5-5 m fra tråden tilbake på p *, strikk opp 2 m mellom rutene, strikk fra *-*, strikk opp 2 m mellom rutene, strikk fra *-* og avslutt med å strikke opp 1 m etter den siste halve Dominoruten = 50-56-60 m. Arb strikkes videre rundt på settp. Strikk glstrikk over alle m til arb måler ca 18-19-21 cm fra merketråden på hælen (ca 4-5-6 cm igjen).
Sett 1 merketråd i hver side slik at det blir 25-28-30 m oppå foten og 25-28-30 m under foten. Fortsett med glstrikk samtidig som det felles til tå på hver side av begge merketrådene. Fell slik før 1 m rett og merketråden: 2 m rett sm. Fell slik etter merketråden og 1 m rett: 2 m vridd rett sm. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-5-8 ganger og videre på hver omg 6-6-3 ganger = 10-12-16 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.