DROPS / 105 / 16

Flower Child by DROPS Design

Virkat DROPS hårband med blommor i ”Cotton Viscose”.

Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50 gr nr 28, ljusrosa
50 gr nr 27, syrén

DROPS Virknål nr 4 - eller det nålnr du måste ha för att få 16 fm med 1 tråd av varje färg på 10 cm i bredden.
DROPS Virknål nr 2,5 - till blommor.

Virktips: Första fm i början på v ersätts alltid med 1 lm.

Minskningstips: Det minskas 1 fm genom att virka ihop 2 fm, detta genom att sticka in i den första fm och hämta tråden, sedan sticka in i den andra fm och hämta tråden, gör 1 omslag på nålen och drag tråden genom alla 3 m på nålen.

Band: Virka 2 lm med nål 4 och med 1 tråd av varje färg.
varv 1: Virka 2 fm i 2:a lm från nålen.
varv 2: Läs Virktips! Virka 2 fm i varje fm = 4 fm. Sedan virkas det 1 fm i varje fm fram och tillbaka tills arb mäter ca 35 cm. Läs minskn.tips! Nu minskas 4 fm till 2 fm, genom att virka ihop fm 2 och 2 till 1 fm. På sista v virkas 2 fm ihop till 1 fm. Klipp och fäst tråden.

Virkad blomma: Stor blomma: Virka 1:a och 2:a v.enl nedan; 1 blomma i syrén och 1 blomma i ljusrosa. Liten blomma: Virka endast 1:a v; 1 blomma i syrén och 3 blommor i ljusrosa.
Virka 5 lm med nål 2,5 och 1 tråd och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: 1 fm om ringen, * 5 lm, 1 fm om ringen *, upprepa *-* totalt 4 ggr och avsluta med 5 lm och 1 sm i första fm i början på v = 5 lm-bågar. Liten blomma är färdig här.
varv 2: 1 lm, sedan virkas det i varje lm-båge: 1 fm, 3 st och 1 fm, avsluta med 1 sm i första fm i början på v. Sy fast blommorna enl bilden. Om du vill så gör eventuellt några flera, eller kanske många blommor till.

Tvinnad snodd: Klipp 2 trådar av varje färg (= 4 trådar) à 60 cm vardera. Tvinna ihop dem tills de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den tvinnar sig igen. Fäst den ena änden i spetsen på bandet. Knyt en knut i den andra änden. Gör en snodd till och fäst i den andra sidan på bandet.

Lita Pedro 28.01.2014 - 14:47:

Southeafrica

Wanda 03.09.2013 - 05:44:

I loved this pattern. My 17 y/o nephew was seeing his girlfriend for the 1st time since he came to live with us. It was their 1st anniversary & he asked me if I could make something for her. "She likes hippie stuff" he tells me. As soon as I saw this I knew this was exactly what a 17 y/o "hippie loving" girl would love. Made it in an about an hour. I am now his favorite aunt. Thank you

Pia 24.01.2008 - 13:28:

Det mener i vel forhåbentlig ikke........

Decb 13.01.2008 - 00:46:

No, no, no..

Lynn 10.01.2008 - 12:38:

Very feminine - rather boho - but lovely for summer keeping hair out eyes when gardening

Vibeke Antczak 08.01.2008 - 23:03:

Ja. den er bare fin - og jeg vil gerne lave flere - god som gaveidé til både voksne og piger

Vibeke Antczak 08.01.2008 - 23:03:

Ja. den er bare fin - og jeg vil gerne lave flere - god som gaveidé til både voksne og piger

Anne-Lise 23.12.2007 - 12:31:

Det kan I ikke mene. Mere 70'er bliver det vist ikke.

Camilla 19.12.2007 - 22:43:

Nej vel?!

Mia 15.12.2007 - 21:50:

Så läckert! Jag vill oxå göra - massor. Perfekt present, men vill ha flera själv!;o)

Kommentér oppskrift DROPS 105-16