DROPS / 105 / 39

Coletta by DROPS Design

DROPS kofta i ”Lin” med ¾-långa ärmar och virkade knappar. stl S-XXXL.

Tags: koftor, v-hals,

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Lin från Garnstudio
Nr 106, syrén:
350-400-450-500-550-600 gr

DROPS St nr 4 – eller det st.nr du måste ha för att få 20 m x 26 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 3 (till knappöverdrag)
Knappar: 3 st à ca 2 cm i diameter.

Sticka räta maskor på varje varv

Minskningstips (gäller halsringningen):
Minska för halsringning innanför 8 rätst m.
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här efter 8 m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska så här före 8 m: 2 rm tills.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = avm 4:e och 5:e m från mitt fram, på nästa v läggs det upp 2 nya m över de avm.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl S: 17, 25 och 33 cm
Stl M: 18, 26 och 34 cm
Stl L: 19, 27 och 35 cm
Stl XL: 20, 28 och 36 cm
Stl XXL: 21, 29 och 37 cm
Stl XXXL: 22, 30 och 38 cm

Bakst: Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg löst upp 102-110-118-128-138-148 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4 med Lin.
Sticka 8 räta v, fortsätt i slätst.
Kontrollera stickfastheten!
När arb mäter 4-4-5-5-6-6 cm avm 1 m i varje sida på var 3:e cm totalt 8 ggr = 86-94-102-112-122-132 m.
När arb mäter 26-26-27-28-29-30 cm stickas det 4 cm i rätst, sedan fortsätts det i slätst. När arb mäter 41-42-43-44-45-46 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 4 m 1-1-1-2-2-2 ggr, 2 m 0-1-2-2-4-6 ggr och 1 m 2-3-4-4-4-4 ggr = 74-76-78-80-82-84 m.
När arb mäter 57-59-61-63-65-67 cm stickas det 8 v med rätst över de mittersta 36-36-38-38-40-40 m av (de övriga m stickas som tidigare). Sedan maskas de mittersta 20-20-22-22-24-24 m av till hals = 27-28-28-29-29-30 m kvar på varje axel. Sticka vidare i slätst med 8 rätst m mot halsen. Maska av löst när arb mäter 60-62-64-66-68-70 cm.

Vänster framst: Lägg upp 55-59-63-68-73-78 m (inkl 1 kantm och 8 framkantsm) på st 4 med Lin. Sticka 8 räta v, fortsätt i slätst med 8 framkantsm i rätst. Maska av i sidan som på bakst. När arb mäter 26-26-27-28-29-30 cm stickas det 4 cm i rätst över alla m, sedan fortsätts det i slätst och framkanten i rätst som förut. När arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm minskas för halsringning - se minskn.tips ovan: minska 1 m på vartannat v: 5-5-6-6-7-7 ggr, 1 m på vart 4:e v: 5 ggr och 1 m på vart 6:e v: 4 ggr. Samtidigt när arb mäter 41-42-43-44-45-46 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst. Efter alla avm för ärmhål och minskn för hals är det 27-28-28-29-29-30 m kvar på axeln. Maska av löst när arb mäter 60-62-64-66-68-70 cm.

Höger framst: Lägg upp och sticka som vänster men motsatt. I tillägg
avm för 3 knapphål på framkanten – se förkl ovan.

Ärm: Lägg löst upp 50-52-54-56-60-62 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4 med Lin. Sticka 4 cm i rätst, fortsätt i slätst. Samtidigt när arb mäter 4-5-6-6-5-4 cm ökas det 1 m i varje sida med 3-2½-2-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 10-11-12-14-14-15 ggr = 70-74-78-84-88-92 m. När arb mäter 33-32-31-30-28-27 cm (mindre mått i större stl pga högre ärmkulle) avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr och 1 m 2-4-5-6-9-10 ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 40 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 41 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm och sidsömmar i ett innanför 1 kantm.

Knappöverdrag: Det virkas överdrag till 3 knappar med nål 3 och Lin så här: Virka 2 lm, sedan virkas det 12 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (= varv 1).
varv 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
varv 3: * Virka 1 st (första st ersätts av 3 lm) i varannan fm och avsluta med 1 sm i första st på v.
Stoppa knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt. Sy fast knapparna på koftan.

Lisa 14.04.2016 - 21:24:

Thanks so much for the advice about short rows. Before I saw your answer, I searched ---and short rows was the answer. Your response confirms...and I've frogged back...and now it's looking more even with the short rows. Wonder why this isn't recommended in the pattern?!!

Lisa 14.04.2016 - 16:17:

Hi - I'm loving this pattern. However, I'm noticing the garter stitch edge makes the fabric 'pull up'. It seems to be tighter than stockinette stitch. Is there some tip to remedy this, so the garter stitch part of the fabric is the same size/length as the stockinette part of the fabric?

DROPS Design 14.04.2016 kl. 18:20:

Dear Lisa, you can work some short rows about the front band sts in garter st evenly spaced in height to keep same height and avoid that these sts contract work in height. Happy knitting!

Globeuse 26.11.2015 - 18:45:

Bonjour, Est-il compliqué de faire des manches longues pour cette veste ? A partir d'un autre modèle peut-être ? Combien dois-je compter de fourniture en sus ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 27.11.2015 kl. 09:04:

Bonjour Globeuse, vous pouvez effectivement vous aider d'un modèle similaire dans le même groupe de fils pour allonger les manches. Votre magasin DROPS saura vous aider et vous conseiller, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Mizourin 30.04.2013 - 20:17:

J'ai suivi les explications pour ce gilet taille M. Pour les manches, les diminutions ne correspondent pas ni au dessin, ni à l'assemblage.

DROPS Design 02.05.2013 kl. 08:46:

Bonjour Madame Mizourin, les explications de la manche sont conforme au modèle original, aviez-vous pensé à vérifier votre tension ?

Josée Poulin 01.03.2012 - 22:22:

Il y a une erreur pour monter les pièces du devant. Selon le modèle anglais, pour la taille xxxl : encolure = 7 x 1m tous les 2 rgs, 5 x 1m tous les 4 rngs et 4 x 1m tous les 6 rgs

DROPS Design 02.03.2012 kl. 10:38:

Merci Josée, les explications ont été corrigées. Il faut effectivement diminuer 5 fois 1 m tous les 4 rangs pour toutes les tailles. Bon tricot !

DROPS Design 25.03.2010 - 13:26:

Hej, eftersom du skall maska av vart annat varv på varje sida så blir det rätsidan på ena och avigsidan på andra. Lycka till!

Ingegerd Davide 22.03.2010 - 17:12:

När jag skall avmaska för ärmkullen skall jag då maska av varje rät varv och varje avigt varv. Om jag inte gör det så blir det ju två varv mellan varje avmaskning dvs minska på rät resp avigan och sedan sticka 2 varv ytterligare innan ny avmaskning från rätsidan?

TK 27.09.2009 - 14:46:

Det er en flot og spændende hjemmeside I har. Ærger mig over, at jeg ikke har set den før. Men nu glæder jeg mig til at strikke efter jeres meget forståelige opskrifter.

Christine 07.09.2008 - 16:36:

Bonjour ,et merci pour tous vos modèles ! Je vais tricoter celui-ci en coton,et ensuite un petit haut assorti .

Eva 20.02.2008 - 10:28: www.sweetpea16.wordp ...

I love love love the clean and simple lines of this cardigan. I'm going to go through my stash to find a yarn to use... it will make a wonderful everyday cardi!!

Kommentér oppskrift DROPS 105-39