DROPS / 102 / 6

Blue Moon by DROPS Design

Strikket cirkeljakke i DROPS Silke Alpaca eller Air med strukturmønster. Str S til XXXL.

Størrelse: S - M/L - XL/XXL - XXXL

Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
1200-1300-1450-1600 gr nr. 4305 gråblå

Eller brug:
DROPS Air fra Garnstudio
600-650-700-750 gr f.nr 09, marineblå

DROPS 2 stk Rundp nr 4,5 (80 cm) -
eller de p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden. OBS! Hver str har eget diag.

Vendinger: Der strikkes vendinger for at få cirkel-form på arb.
Vendingerne strikkes således:
1./ 2.p: Strik 102-112-124-140 m, vend arb og strik tilbage.
3./ 4.p: Strik frem og tilbage over de 18-16-20-20 første m på p (disse m = yderst på cirklen) – læs Strikketips 1 nedenfor.
Gentag 1. til 4.p, men hver gang 1./2.p strikkes skal maskeantallet som strikkes mindskes med 2 masker før arb vendes - gentag dette totalt 10-10-12-12 gange, derefter skal maskeantallet som strikkes mindskes med 4 masker før arb vendes - gentag dette totalt 6-9-8-12 gange og
derefter skal maskeantallet som strikkes mindskes med 8 masker før arb vendes - gentag dette totalt 5-5-6-6 gange.
Herefter er de 18-16-20-20 yderste m på cirklen tilbage.
Start forfra over alle m igen
– læs Strikketips 2 nedenfor.

Strikketips 1: Når arb vendes tages første maske løst af p og tråden strammes før der strikkes videre. Dette gøres for at undgå hul i vendingerne. Dette gælder ikke de 20-20-24-24 m inderst i cirklen - når arb vendes her strikkes alle m normalt.

Strikketips 2: På den p som strikkes over alle m, strikkes de inderste 20-20-24-24 m i cirklen vrang (set fra retsiden).
Derefter fortsættes der som før efter M.1.

Måletips: Alle mål på cirklen gøres når tøjet ligger helt fladt. Mål ikke tværs over! Målene følger buen til den 63.-69.-73.-81.m.

Cirkel: Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 102-112-124-140 m op på rundp 4,5 med Silke-Alpaca/Air. Sæt 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m, alle mål gøres fra denne mærketråd. Strik M.1 (se diag for din str) fra højre mod venstre (dvs fra yderst mod inderst i cirklen)1.p = retsiden. Samtidig med M.1 strikkes der Vendinger – se forkl over – for at få cirkelfacong. Når arb måler 37-40-49-57 cm fra mærketråden - læs Måletips – strikkes der ærmegab.

Ærmegab: Sæt de yderste 63-69-73-81 m over på en hjælpep 4,5 (rundp for at få plads til alle m). Videre lukkes de næste 2 m af (= ærmegab). Sæt 1 mærketråd imellem de 2 m som blev lukket af. De resterende m beholdes på p. De 2 dele (m før og m efter ærmegabet) skal nu strikkes videre hver for sig, men de strikkes samtidig på hver sin p med hver sit garnnøgle. Dette gøres for at vendingene skal blive rigtige på begge sider af ærmegabet. Fortsæt med mønster og vendinger som tidligere. Når ærmegabet måler 18-21-23-25 cm slåes der 2 nye m op over ærmegabet (dvs imellem de 2 dele). Videre sættes alle m tilbage på samme p igen = 102-112-124-140 m. Sæt 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m. Arb måles videre herfra.
Strik videre med M.1 og vendinger over alle m. Fortsæt således til arb måler ca 15-17-19-21 cm, der skal nu være ½ cirkel. Fortsæt til arb måler ca 30-34-38-42 cm fra mærketråden – læs Måletips. Nu laves der et ærmegab til på samme måde. Når alle m er sat tilbage på samme p igen sættes der 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m. Arb måles videre herfra. Fortsæt med M.1 og vendinger til arb måler ca 37-40-49-57 cm fra mærketråden (afpas evt efter 1 hel rapport med vendinger). Luk løst af.

Ærmer: Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 56-59-65-68 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4,5 med Silke-Alpaca/Air. Strik 1 p vrang fra vrangen. Fortsæt med Rib 2 r/ 1 vr med 1 kantm i hver side. Når Ribben måler 13-13-14-14 cm strikkes der 1 p ret fra vrangen samtidig med at der tages 10-11-13-14 m ind jævnt fordelt = 46-48-52-54 m. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud til færdig mål. Når arb måler 16 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 9.-4½.-3½.-3.cm totalt 5-9-11-13 gange = 56-66-74-80 m. Når arb måler 56 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 4 m 1-2-2-2 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler ca 61-62-62-63 cm. Derefter lukkes 4 m af 1 gang i hver side. Arb måler ca 62-63-63-64 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Sy cirklen sammen yderst i opslåningskanten og aflukningskanten. Sy ærmerne i så underærmesømmen træffer midt på mærketråden som sidder nederst i ærmegabet og midten af ærmekuppelen træffer mærketråden som sidder øverst i ærmegabet. Sy underærmesømmen.

= yderst på cirklen
= inderst i cirklen
= mærketråden sidder her

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 102-6) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (229)

Natty 20.10.2019 - 10:42:

I’m trying to use the yarn converter but need the thread count/number, can’t find it anywhere, can you help please?

DROPS Design 21.10.2019 kl. 10:24:

Dear Natty, read more about our yarn converter here - you are working here either with 1 strand Silke Alpaca or 1 strand Air. Happy knitting!

Ivonne 15.05.2019 - 22:59:

Hallo! Kann ich diese Jacke auch mit Big Merino stricken? Danke!

DROPS Design 16.05.2019 kl. 09:35:

Liebe Ivonne, Big Merino gehört auch der Garngruppe C – aber bitte beachten, daß Garne mit unterschiedlichen Strukturen auch unterschiedlich aussehen. Ihr DROPS Laden wird Ihnen gerne weiter helfen, die beste Alternative zu finden - auch telefonisch oder per E-Mail. Mehr über Big Merino lesen Sie unter die Farbkarte und- siehe Garnpflegetipp für Merino. Viel Spaß beim stricken!

Jane Curley 08.04.2019 - 11:51:

The pattern says 'for Air' then quotes amount for Silke Apaca..states that is unavailable but in alternatives it does not mention 'Air'...which yarns are suitable please.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 12:06:

Dear Mrs Curley, this pattern was originally requiring 1200-1300-1450-1600 g DROPS Silke Alpaca, and we suggest now DROPS Air: 600-650-700-750 g. Happy knitting!

Birgit Trede 26.12.2018 - 12:41:

In der Anleitung steht man soll 2 Maschen weniger stricken. Wo? Am Anfang, am Ende oder mittendrin?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 09:50:

Liebe Frau Trede, jedesMal Sie die 1./2. Reihe stricken, stricken Sie 2 M weniger, dh das 1. Mal stricken Sie 102-112-124-140 M, das 2. Mal (Reihe 5/6) stricken Sie 100-110-122-138 M, dann 98-108-120-136 M usw. (= 2 Maschen weniger am Anfang der Hinreihe, bei der Rückreihe stricken Sie dieselbe Maschenanzahl wie bei der Hinreihe). Viel Spaß beim stricken!

Sonya 15.10.2018 - 12:07:

Sorry I did not phrase my question well. It was about the main body of the jacket, not the sleeves. How do you decrease stitches in rows 1 and 2? I assume that stitches are not knitted together, but slipped off the end? Is this correct?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 14:03:

Dear Sonya, when working M.1 you work short rows as follows: row 1 and 2: over all sts, row 3 and 4 over the first 18-16-20 sts, then repeat these 4 rows, but work first 2 rows leaving 2 sts unworked at the end of row 1, then leaving 4 more sts unworked at the end of row 6-12 times in total (see size), then leaving 8 more sts unworked at the end of row 1 until the 18-16-20 sts from outermost side remain. When all short rows are done, repeat whole short rows. Happy knitting!

Sonya 15.10.2018 - 00:02:

Hi I have been reading all the comments to try to figure out how to work the decreases. I can’t figure it out though, are these cast off or retained?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 10:47:

Dear Sonya, when you have to decrease evenly on sleeves, work the decreases as explained here. Happy knitting!

Zuzana 20.06.2018 - 21:54:

Dobrý deň, rada by som vedieť, či môžem na tento sveter použiť aj priadzu cotton merino (skupina B)? Nosím veľkosť M. Ak by som štrikovala podľa návodu (bez upravenia počtu ok) veľkosť M/L s cotton merino 1 priadzou, bude výsledný sveter veľkosti M alebo mám štrikovať veľkosť XL/XXL? Alebo mi viete poradiť ako upraviť počty ok na cotton merino priadzu alebo to nie je možné? Veľmi pekne ďakujem.

Adriana 24.03.2018 - 09:04:

Il modello mi piace moltissimo. Per renderlo più elegante mi piacerebbe lavorare con un filato e con ferri più sottili. È possibile avere uno schema per la taglia XXXL con un filato più sottile? Grazie

DROPS Design 27.03.2018 kl. 11:01:

Buongiorno Adriana, per trovare l'alternativa migliore, può provare il nostro nuovo convertitore di filati: può lavorare il cardigan in 2 capi di Flora o Alpaca, ad esempio. Buon lavoro!

Oana 06.02.2018 - 19:56:

Hi Lena,again 😢.i understood very well your explanation,thank you so much.now the pattern started with 2 knitted rows or with the diagram?when those 2 knitted rows shall be repeated?when all the reduced stitches are done?also when the last stitches shall be purled?thank you again

DROPS Design 07.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, you will work in pattern as shown in diagram (= with first sts in garter st seen from RS and all other sts in pattern as shown in M.1) and work the short rows over the first sts seen from RS until only the garter sts remain (= the outermost sts of circle). And repeat the short rows from row 1 all the way (at the same time you will then have to shape armholes). Happy knitting!

Oana 01.02.2018 - 18:25:

Hi.i am still confused about the pattern. so 1st row is worked as in the M1 diagram, 2nd row as well.starting 3rd row, the first 16 stitches are worked then turn and work over the 16 stitches.the 5th row , we work over the 16stitches till the end when we work over the 110 stitches and turn the work and knit till the end of row?(or we stop before 18 stitches).here where i am stalked and i don't know how to do it.would you please explain it for me.thank you so much

DROPS Design 02.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, in 2nd size work 2 rows over the 112 sts, 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 112 sts - 2 = 110 sts, work 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 110 - 2 sts, 2 rows over the first 16 sts and so on, working 2 sts less when working row 1 &2, ie you will work next 108 sts, then 106 sts and so on a total of 10 times, then work 4 sts less a total of 12 times then 8 sts less a total of 5 times until the first 16 sts remain, at the same time continue working the short rows over the first 16 sts. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 102-6