DROPS / 102 / 6

Blue Moon by DROPS Design

DROPS cirkeljakke i ”Silke Alpaca” med strukturmønster. Str S til XXXL.

Størrelse: S - M/L - XL/XXL - XXXL
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
1200-1300-1450-1600 gr nr. 4305 gråblå
Eller brug:
DROPS Air fra Garnstudio
1200-1300-1450-1600 gr f.nr 09, marineblå

DROPS 2 stk Rundp nr 4,5 (80 cm) -
eller de p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (221)
Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden. OBS! Hver str har eget diag.

Vendinger: Der strikkes vendinger for at få cirkel-form på arb.
Vendingerne strikkes således:
1./ 2.p: Strik 102-112-124-140 m, vend arb og strik tilbage.
3./ 4.p: Strik frem og tilbage over de 18-16-20-20 første m på p (disse m = yderst på cirklen) – læs Strikketips 1 nedenfor.
Gentag 1. til 4.p, men hver gang 1./2.p strikkes skal maskeantallet som strikkes mindskes med 2 masker før arb vendes - gentag dette totalt 10-10-12-12 gange, derefter skal maskeantallet som strikkes mindskes med 4 masker før arb vendes - gentag dette totalt 6-9-8-12 gange og
derefter skal maskeantallet som strikkes mindskes med 8 masker før arb vendes - gentag dette totalt 5-5-6-6 gange.
Herefter er de 18-16-20-20 yderste m på cirklen tilbage.
Start forfra over alle m igen
– læs Strikketips 2 nedenfor.

Strikketips 1: Når arb vendes tages første maske løst af p og tråden strammes før der strikkes videre. Dette gøres for at undgå hul i vendingerne. Dette gælder ikke de 20-20-24-24 m inderst i cirklen - når arb vendes her strikkes alle m normalt.

Strikketips 2: På den p som strikkes over alle m, strikkes de inderste 20-20-24-24 m i cirklen vrang (set fra retsiden).
Derefter fortsættes der som før efter M.1.

Måletips: Alle mål på cirklen gøres når tøjet ligger helt fladt. Mål ikke tværs over! Målene følger buen til den 63.-69.-73.-81.m.

Cirkel: Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 102-112-124-140 m op på rundp 4,5 med Silke-Alpaca. Sæt 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m, alle mål gøres fra denne mærketråd. Strik M.1 (se diag for din str) fra højre mod venstre (dvs fra yderst mod inderst i cirklen)1.p = retsiden. Samtidig med M.1 strikkes der Vendinger – se forkl over – for at få cirkelfacong. Når arb måler 37-40-49-57 cm fra mærketråden - læs Måletips – strikkes der ærmegab.

Ærmegab: Sæt de yderste 63-69-73-81 m over på en hjælpep 4,5 (rundp for at få plads til alle m). Videre lukkes de næste 2 m af (= ærmegab). Sæt 1 mærketråd imellem de 2 m som blev lukket af. De resterende m beholdes på p. De 2 dele (m før og m efter ærmegabet) skal nu strikkes videre hver for sig, men de strikkes samtidig på hver sin p med hver sit garnnøgle. Dette gøres for at vendingene skal blive rigtige på begge sider af ærmegabet. Fortsæt med mønster og vendinger som tidligere. Når ærmegabet måler 18-21-23-25 cm slåes der 2 nye m op over ærmegabet (dvs imellem de 2 dele). Videre sættes alle m tilbage på samme p igen = 102-112-124-140 m. Sæt 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m. Arb måles videre herfra.
Strik videre med M.1 og vendinger over alle m. Fortsæt således til arb måler ca 15-17-19-21 cm, der skal nu være ½ cirkel. Fortsæt til arb måler ca 30-34-38-42 cm fra mærketråden – læs Måletips. Nu laves der et ærmegab til på samme måde. Når alle m er sat tilbage på samme p igen sættes der 1 mærketråd efter 63-69-73-81 m. Arb måles videre herfra. Fortsæt med M.1 og vendinger til arb måler ca 37-40-49-57 cm fra mærketråden (afpas evt efter 1 hel rapport med vendinger). Luk løst af.

Ærmer: Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 56-59-65-68 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 1 p vrang fra vrangen. Fortsæt med Rib 2 r/ 1 vr med 1 kantm i hver side. Når Ribben måler 13-13-14-14 cm strikkes der 1 p ret fra vrangen samtidig med at der tages 10-11-13-14 m ind jævnt fordelt = 46-48-52-54 m. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud til færdig mål. Når arb måler 16 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 9.-4½.-3½.-3.cm totalt 5-9-11-13 gange = 56-66-74-80 m. Når arb måler 56 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 4 m 1-2-2-2 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler ca 61-62-62-63 cm. Derefter lukkes 4 m af 1 gang i hver side. Arb måler ca 62-63-63-64 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Sy cirklen sammen yderst i opslåningskanten og aflukningskanten. Sy ærmerne i så underærmesømmen træffer midt på mærketråden som sidder nederst i ærmegabet og midten af ærmekuppelen træffer mærketråden som sidder øverst i ærmegabet. Sy underærmesømmen.

= yderst på cirklen
= inderst i cirklen
= mærketråden sidder her

Kommentarer (221)

Leave your comment!

Oana 06.02.2018 - 19:56:

Hi Lena,again 😢.i understood very well your explanation,thank you so much.now the pattern started with 2 knitted rows or with the diagram?when those 2 knitted rows shall be repeated?when all the reduced stitches are done?also when the last stitches shall be purled?thank you again

DROPS Design 07.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, you will work in pattern as shown in diagram (= with first sts in garter st seen from RS and all other sts in pattern as shown in M.1) and work the short rows over the first sts seen from RS until only the garter sts remain (= the outermost sts of circle). And repeat the short rows from row 1 all the way (at the same time you will then have to shape armholes). Happy knitting!

Oana 01.02.2018 - 18:25:

Hi.i am still confused about the pattern. so 1st row is worked as in the M1 diagram, 2nd row as well.starting 3rd row, the first 16 stitches are worked then turn and work over the 16 stitches.the 5th row , we work over the 16stitches till the end when we work over the 110 stitches and turn the work and knit till the end of row?(or we stop before 18 stitches).here where i am stalked and i don't know how to do it.would you please explain it for me.thank you so much

DROPS Design 02.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, in 2nd size work 2 rows over the 112 sts, 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 112 sts - 2 = 110 sts, work 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 110 - 2 sts, 2 rows over the first 16 sts and so on, working 2 sts less when working row 1 &2, ie you will work next 108 sts, then 106 sts and so on a total of 10 times, then work 4 sts less a total of 12 times then 8 sts less a total of 5 times until the first 16 sts remain, at the same time continue working the short rows over the first 16 sts. Happy knitting!

DOLFIN 27.01.2018 - 10:17:

Bonjour, J'ai fait ma couture au dos, mais cela forme un "bec", j'ai redéfais et rabattu mes mailles plus souplement, mais j'ai toujours un bec. J'ai même enlevé un motif entier, mais rien n'y fait. Pouvez-vous m'aider ? Merci

DROPS Design 29.01.2018 kl. 09:17:

Bonjour Mme Dolfin, assemblez les mailles rabattues à celles du montage en suivant cette technique et en veillant à ne pas trop serrer la couture. Un blocage (lavage/séchage) peut aider à ce que la couture soit plate, mais veillez à bien avoir les bonnes dimensions pour le cercle (le bon nombre de motifs) pour que le cercle ait la bonne taille et forme. Bon assemblage!

Gisela Fydrich 06.07.2017 - 09:38:

Vielen Dank. Ich hatte es gerade auch verstanden. Habe zu kompliziert gedacht.

Gisela Fydrich 05.07.2017 - 14:55:

Hallo.Das mit dem Stricken klappt super.Aber ich habe eine Frage zum messen.Wenn die Arbeit vor mir liegt, messe ich dann von A zur 69 Masche? Vielen Dank im voraus.

DROPS Design 06.07.2017 kl. 09:25:

Liebe Frau Fydrich, der Markierer (am besten ein Faden) soll im 69. Masche sein, dann messen Sie an den Markierer entlang (das Bandmaß wird nicht gerade sondern am Bogen sein). Viel Spaß beim stricken!

Mel 31.05.2017 - 09:06:

Think I must be thick. I do not understand how the pattern works ie how can the chart be knitted on the same short rows, or are 248 stitches cast on? the pattern is not clear to me.

DROPS Design 31.05.2017 kl. 10:13:

Dear Mel, you are working back and forth on 102-112-124-140 sts (see size) with short rows so that the beg of rows from RS will be the outside of circle and the end of rows from RS (where you will work less rows) will be the inner side, ie the center of circle. When working armholes, you will work the outermost sts and the inner sts separately but at the same time, ie with 2 balls to make sure short rows will continue. Then you will sew the cast off sts to the cast on sts to get the whole circle. Happy knitting!

Angelika 03.05.2017 - 14:46:

Ich möchte dieses schöne Modell sehr gerne nachstricken, bin aber beim Garn etwas unentschlossen. Ich hatte mal an Brushed Alpaca Silk gedacht, befürchte aber, dass damit das Muster auf dem Rücken nicht richtig zur Geltung kommt. Welches Garn würden sie empfehlen?

DROPS Design 03.05.2017 kl. 16:38:

Liebe Angelika, vielleicht liber aus Air stricken, wie vorgeschlagen - siehe unter Tab "Material". Viel Spaß beim stricken!

Nora Daly 01.02.2017 - 16:04:

Bonjour, je suis en train de réaliser le modèle 102-6 en taille xl, j'arrive à la fin de la première emmanchure et je ne sais pas trop comment mesurer les 23 cm à partir du marqueur, dois-je mesurer la partie droite (extérieur) ou la partie gauche ?? En suivant la courbe ou tout droit. Merci d'avance pour vos réponses. Bonne fin de journée.

DROPS Design 02.02.2017 kl. 09:56:

Bonjour Mme Daly, vous devez mesurer depuis le début de l'emmanchure, en suivant la courbe. Vous devez avoir 23 cm sur chacune des 2 parties, avant l'emmanchure (extérieur de la veste) et après l'emmanchure (côté intérieur du cercle). Bon tricot!

Daly 01.02.2017 - 15:55:

Bonjour, je suis en train de réaliser le modèle 102-6 en taille xl, j'arrive à la fin de la première emmanchure et je ne sais pas trop comment mesurer les 23 cm à partir du marqueur, dois-je mesurer la partie droite (extérieur) ou la partie gauche ?? En suivant la courbe ou tout droit. Merci d'avance pour vos réponses. Bonne fin de journée.

Esther Bo 02.09.2016 - 11:52:

Op foto zijn geen naden te zien. Maar als ik afgekant heb terug tot de 16 steken, moet ik er toch weer bijopzetten en heb ik dan dus een naad of doe ik iets fout? Voor armsgat, via omtrek of via midden (zeg vanaf de markeerder) meten?

DROPS Design 02.09.2016 kl. 14:19:

Hoi Esther. Er is een naad in het werk - ook zichtbaar op de foto (zie onderkant van het achterpand). Maar je moet niet afkanten, je breit verkorte toeren, dus elke keer minder st - ze blijven op de nld staan. Zie ook onderstaande video. Je meet vanaf de markeerder zoals er ook staat in het patroon.

Kommentere opskrift DROPS 102-6