DROPS / 102 / 6

Blue Moon by DROPS Design

DROPS cirkelkofta i ”Silke Alpaca” med strukturmönster. Stl S till XXXL.

Storlek: S - M/L - XL/XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Alpaca från Garnstudio
1200-1300-1450-1600 gr nr. 4305 gråblå
Eller använd:
DROPS Air från Garnstudio
600-650-700-750 gr nr. 09 marinblå

Kommentarer (223)
Mönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Obs! Varje stl har sitt eget diagram.

Vändningar: Det stickas vändingar för att få cirkel-form på arb.
Vändningarna stickas så här:
varv 1/ varv 2: Sticka 102-112-124-140 m, vänd arb och sticka tillbaka.
varv 3/ varv 4: Sticka fram och tillbaka över de 18-16-20-20 första m på v (dessa m = ytterst på cirkeln) – läs Sticktips 1 nedanför.
Upprepa 1:a till 4:e v, men varje gång det stickas varv 1/varv 2 ska det maskantalet som stickas minskas med 2 maskor innan arb vänds - upprepa detta totalt 10-10-12-12 ggr, sedan ska det maskantalet som stickas minskas med 4 maskor innan arb vänds - upprepa detta totalt 6-9-8-12 ggr och
sedan ska det maskantalet som stickas minskas med 8 maskor innan arb vänds - upprepa detta totalt 5-5-6-6 ggr.
Efter detta återstår de 18-16-20-20 m ytterst på cirkeln.
Starta på nytt med att sticka över alla m igen
– läs Sticktips 2 nedanför.

Sticktips 1: När arb har vänts lyfts den 1:a maskan och tråden stramas innan du stickar vidare. Detta för att slippa hål vid alla vändningarna. Detta gäller inte de 20-20-24-24 m innerst i cirkeln - när arb vänds här stickas alla m som vanligt.

Sticktips 2: På de v som stickas över alla m, stickas de innersta 20-20-24-24 m i cirkeln aviga (sett från rätsidan).
Sedan fortsätts det som innan enl M.1.

Mät-tips: Alla mått på cirkeln mäts när plagget ligger helt plant. Mät inte tvärs över! Måtten följer bågen som den 63:e-69:e-73:e-81:a m har.

Cirkel: Arb stickas fram och tillbaka på en rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 102-112-124-140 m på rundst 4,5 med Silke Alpaca. Sätt 1 märktråd efter 63-69-73-81 m, alla mått mäts från denna märktråden. Sticka M.1 (se diagr för din stl) från höger mot vänster (dvs från ytterst mot innerst på cirkeln) varv 1 = rätsidan. Samtidigt med M.1 stickas det Vändningar – se förkl ovan – för att få cirkelform. När arb mäter 37-40-49-57 cm från märktråden - läs Mät-tips - görs det ärmhål.

Ärmhål: Sätt över de yttersta 63-69-73-81 m på en hjälpst 4,5 (rundst för att få plats med alla m). Sedan avm de följande 2 m (= ärmhål). Sätt 1 märktråd mellan de 2 m som blev avm. De resterande m behålls på st. De 2 delarna (m före och m efter ärmhålet) ska nu stickas vidare var för sig, men de stickas samtidigt på var sin sticka och med var sitt garnnystan. Detta för att vändningarna ska bli riktiga på båda sidor om ärmhålet. Fortsätt med mönster och vändningar som tidigare. När ärmhålet mäter 18-21-23-25 cm läggs det upp 2 nya m över ärmhålet (dvs mellan de 2 delarna). Sedan sätts alla m tillbaka på samma st igen = 102-112-124-140 m. Sätt 1 märktråd efter 63-69-73-81 m. Arb mäts nu härifrån.
Sticka vidare med M.1 och vändningar över alla m. Fortsätt så tills arb mäter ca 15-17-19-21 cm, det ska nu vara en ½ cirkel. Fortsätt vidare tills arb mäter ca 30-34-38-42 cm från märktråden – läs Mät-tips. Nu görs det ett ärmhål till på samma sätt. När alla m är satta tillbaka på samma st igen sätts det 1 märktråd efter 63-69-73-81 m. Arb mäts nu härifrån. Fortsätt med M.1 och vändningar tills arb mäter ca 37-40-49-57 cm från märktråden (avpassa ev efter 1 hel rapport med vändningar). Maska av löst.

Ärmar: Arb stickas fram och tillbaka på en rundst. Lägg upp 56-59-65-68 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 4,5 med Silke Alpaca. Sticka 1 avigt v på avigsidan. Sedan stickas det resår 2 rm/ 1 am med 1 kantm i varje sida. När resåren mäter 13-13-14-14 cm stickas det 1 räta v på avigsidan samtidigt som det minskas 10-11-13-14 m jämnt fördelat = 46-48-52-54 m. Nu stickas det slätst med avigan ut till färdigt mått. När arb mäter 16 cm ökas det 1 m i varje sida med 9-4½-3½-3 cm mellanrum totalt 5-9-11-13 ggr = 56-66-74-80 m. När arb mäter 56 cm avm för ärmkulle: 4 m i varje sida på vartannat v 1-2-2-2 ggr. Fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter ca 61-62-62-63 cm. Till sist avm 4 m 1 gång i varje sida. Arb mäter ca 62-63-63-64 cm. Maska av de resterande m.

Montering: Sy ihop cirkeln kant i kant längs uppläggn.kanten och avm.kanten.
Sy underärmsömmen på ärmarna.
Sy i ärmarna så att underärmsömmen träffar mot märktråden som sitter nederst i ärmhålet och mitten på ärmkullen träffar mot märktråden som sitter överst i ärmhålet.

= ytterst på cirkeln
= innerst i cirkeln
= märktråden sitter här

Kommentarer (223)

Skriv din kommentar här!

Zuzana 20.06.2018 - 21:54:

Dobrý deň, rada by som vedieť, či môžem na tento sveter použiť aj priadzu cotton merino (skupina B)? Nosím veľkosť M. Ak by som štrikovala podľa návodu (bez upravenia počtu ok) veľkosť M/L s cotton merino 1 priadzou, bude výsledný sveter veľkosti M alebo mám štrikovať veľkosť XL/XXL? Alebo mi viete poradiť ako upraviť počty ok na cotton merino priadzu alebo to nie je možné? Veľmi pekne ďakujem.

Adriana 24.03.2018 - 09:04:

Il modello mi piace moltissimo. Per renderlo più elegante mi piacerebbe lavorare con un filato e con ferri più sottili. È possibile avere uno schema per la taglia XXXL con un filato più sottile? Grazie

DROPS Design 27.03.2018 kl. 11:01:

Buongiorno Adriana, per trovare l'alternativa migliore, può provare il nostro nuovo convertitore di filati: può lavorare il cardigan in 2 capi di Flora o Alpaca, ad esempio. Buon lavoro!

Oana 06.02.2018 - 19:56:

Hi Lena,again 😢.i understood very well your explanation,thank you so much.now the pattern started with 2 knitted rows or with the diagram?when those 2 knitted rows shall be repeated?when all the reduced stitches are done?also when the last stitches shall be purled?thank you again

DROPS Design 07.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, you will work in pattern as shown in diagram (= with first sts in garter st seen from RS and all other sts in pattern as shown in M.1) and work the short rows over the first sts seen from RS until only the garter sts remain (= the outermost sts of circle). And repeat the short rows from row 1 all the way (at the same time you will then have to shape armholes). Happy knitting!

Oana 01.02.2018 - 18:25:

Hi.i am still confused about the pattern. so 1st row is worked as in the M1 diagram, 2nd row as well.starting 3rd row, the first 16 stitches are worked then turn and work over the 16 stitches.the 5th row , we work over the 16stitches till the end when we work over the 110 stitches and turn the work and knit till the end of row?(or we stop before 18 stitches).here where i am stalked and i don't know how to do it.would you please explain it for me.thank you so much

DROPS Design 02.02.2018 kl. 08:39:

Dear Oana, in 2nd size work 2 rows over the 112 sts, 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 112 sts - 2 = 110 sts, work 2 rows over the first 16 sts, 2 rows over the 110 - 2 sts, 2 rows over the first 16 sts and so on, working 2 sts less when working row 1 &2, ie you will work next 108 sts, then 106 sts and so on a total of 10 times, then work 4 sts less a total of 12 times then 8 sts less a total of 5 times until the first 16 sts remain, at the same time continue working the short rows over the first 16 sts. Happy knitting!

DOLFIN 27.01.2018 - 10:17:

Bonjour, J'ai fait ma couture au dos, mais cela forme un "bec", j'ai redéfais et rabattu mes mailles plus souplement, mais j'ai toujours un bec. J'ai même enlevé un motif entier, mais rien n'y fait. Pouvez-vous m'aider ? Merci

DROPS Design 29.01.2018 kl. 09:17:

Bonjour Mme Dolfin, assemblez les mailles rabattues à celles du montage en suivant cette technique et en veillant à ne pas trop serrer la couture. Un blocage (lavage/séchage) peut aider à ce que la couture soit plate, mais veillez à bien avoir les bonnes dimensions pour le cercle (le bon nombre de motifs) pour que le cercle ait la bonne taille et forme. Bon assemblage!

Gisela Fydrich 06.07.2017 - 09:38:

Vielen Dank. Ich hatte es gerade auch verstanden. Habe zu kompliziert gedacht.

Gisela Fydrich 05.07.2017 - 14:55:

Hallo.Das mit dem Stricken klappt super.Aber ich habe eine Frage zum messen.Wenn die Arbeit vor mir liegt, messe ich dann von A zur 69 Masche? Vielen Dank im voraus.

DROPS Design 06.07.2017 kl. 09:25:

Liebe Frau Fydrich, der Markierer (am besten ein Faden) soll im 69. Masche sein, dann messen Sie an den Markierer entlang (das Bandmaß wird nicht gerade sondern am Bogen sein). Viel Spaß beim stricken!

Mel 31.05.2017 - 09:06:

Think I must be thick. I do not understand how the pattern works ie how can the chart be knitted on the same short rows, or are 248 stitches cast on? the pattern is not clear to me.

DROPS Design 31.05.2017 kl. 10:13:

Dear Mel, you are working back and forth on 102-112-124-140 sts (see size) with short rows so that the beg of rows from RS will be the outside of circle and the end of rows from RS (where you will work less rows) will be the inner side, ie the center of circle. When working armholes, you will work the outermost sts and the inner sts separately but at the same time, ie with 2 balls to make sure short rows will continue. Then you will sew the cast off sts to the cast on sts to get the whole circle. Happy knitting!

Angelika 03.05.2017 - 14:46:

Ich möchte dieses schöne Modell sehr gerne nachstricken, bin aber beim Garn etwas unentschlossen. Ich hatte mal an Brushed Alpaca Silk gedacht, befürchte aber, dass damit das Muster auf dem Rücken nicht richtig zur Geltung kommt. Welches Garn würden sie empfehlen?

DROPS Design 03.05.2017 kl. 16:38:

Liebe Angelika, vielleicht liber aus Air stricken, wie vorgeschlagen - siehe unter Tab "Material". Viel Spaß beim stricken!

Nora Daly 01.02.2017 - 16:04:

Bonjour, je suis en train de réaliser le modèle 102-6 en taille xl, j'arrive à la fin de la première emmanchure et je ne sais pas trop comment mesurer les 23 cm à partir du marqueur, dois-je mesurer la partie droite (extérieur) ou la partie gauche ?? En suivant la courbe ou tout droit. Merci d'avance pour vos réponses. Bonne fin de journée.

DROPS Design 02.02.2017 kl. 09:56:

Bonjour Mme Daly, vous devez mesurer depuis le début de l'emmanchure, en suivant la courbe. Vous devez avoir 23 cm sur chacune des 2 parties, avant l'emmanchure (extérieur de la veste) et après l'emmanchure (côté intérieur du cercle). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 102-6