DROPS / 104 / 29

Polar Express by DROPS Design

Settet består av: Strukturstickad DROPS halsduk och mössa i ”Snow”.

Halsduk:
Storlek: ca 30 cm x 150 cm
Garnåtgång: DROPS Snow från Garnstudio
350 gr nr 01, natur

DROPS St nr 9 – eller det st.nr du måste ha för att få 10 m x 14 v i slätst på 10 x 10 cm.

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 153.65kr. Läs mer.

Instruktioner

Rätstickning (fram och tillbaka på st):
Sticka räta maskor på varje varv.

Halsduk: Kontrollera stickfastheten! Lägg upp 33 m på st 9 med Snow. Sticka 8 v i rätst – se förkl ovan. Sedan stickas det så här – sett från rätsidan: 4 m i rätst, * 1 rm, 1 m i rätst, 1 am, 1 m i rätst *, upprepa *-* och avsluta med 1 rm och 4 m i rätst. Sticka tills arb mäter 146 cm, sticka 8 v i rätst och maska av.

Mössa:
Storlek: One-size
Garnåtgång: DROPS Snow från Garnstudio
150 gr nr 01, natur

DROPS Strumpst nr 8 – eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x
15 v i slätst på 10 x 10 cm.

Rätstickning (runt på strumpst):
*1 räta v och 1 avigt v*, upprepa *-*.

Resår: * 1 rm, 3 am *, upprepa *-*.

Avm.tips: Det avm 4 m så här – sticka 5 m (1 rm, 1 m i rätst, 1 am, 1 m i rätst, 1 rm). Nu lyfts den 2:a m på höger st över den 1:a m. Lyft den 3:e m över den första, sedan den 4:e m och till sist den 5:e m – det är nu avm 4 m.

Mössa: Kontrollera stickfastheten! Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 64 m på strumpst 8 med Snow. Sticka resår – se förkl ovan tills arb mäter 7 cm. Sedan stickas det så här: * 1 rm, 1 m i rätst – se förkl ovan, 1 am, 1 m i rätst *, upprepa *-*. När arb mäter 22 cm avm 16 m på nästa v så här:
* avm 4 m – läs Avm.tips, sticka 11 m som förut *, upprepa *-* v runt = 48 m. När arb mäter 25 cm avm 16 m på nästa v så här:
* avm 4 m, sticka 7 m som förut *, upprepa *-* v ut = 32 m. Nu stickas m ihop 2 och 2 = 16 m. Drag tråden genom de resterande m, och drag åt. Fäst tråden noggrant.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 104-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (70)

Deni 12.05.2020 - 16:29:

Hello, I'm knitting this beautiful hat but don't understand the decreasing section where it says knit 5(K1,1st garter,P1,1st garter,K1), than pass 2and st on right needle over 1st,pass 3rd st over first...

DROPS Design 12.05.2020 kl. 16:36:

Dear Deni, you have to work the next 5 sts as they should be worked (this means work knit 1, 1 st in garter st (= either K or P depending on the round), pur 1, 1 st in garter st (= either K or P depending on the round), knit 1. Now you have to pass the 2nd st on the left needle over the outermost stitch, and repeat this a total of 4 times so that the first 4 sts worked are passed over the outermost stitch (the last stitch worked). Hope this helps. Happy knitting!

Astrid 19.09.2019 - 22:45:

Is de beschrijving van de Pom Pom al beschikbaar?

DROPS Design 23.09.2019 kl. 10:32:

Dag Astrid,

De beschrijving is toegevoegd :)

Misschien vind je deze video ook handig.

Lise Engebretsen 15.07.2019 - 06:25:

Kunne det være smart av meg å strikke vrangborden dobbelt så lang (14 cm), slik at den kan brettes opp. Jeg skal gi bort luen i gave og vet ikke helt hodestørrelsen på mottakeren. Tenkte at da kunne luen lettere brettes opp til ønsket størrelse, hvis den skulle være for stor

DROPS Design 15.07.2019 kl. 10:40:

Hei Lise, Det høres ut som en fornuftig løsning. God fornøyelse!

Simone Bauer 03.04.2018 - 13:01:

Ich würde diese Mütze gerne stricken, jedoch vermisse ich die Anleitung zu dem "Bommel" bzw. brauche ich dafür sicherlich auch mehr Wolle? Viele Grüße

DROPS Design 03.04.2018 kl. 13:58:

Liebe Frau Bauer, Die Wolle für den Bommel gehört zu den 150 g - die Bommel muß 12 cm durchmesser sein - wird so gleich wie möglich korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Hanzlíčková Iva 19.12.2016 - 14:18:

Návod 104-29 - čepice. Pokud je vrubový vzor 1 k.ř. hladce a 1 k.ř. obrace, tak *1ok hladce, 1 oko vrubovým vzorem*,*-*, nesedí k pružnému vzoru, jako na obrázku. Prosím proto o správný návod. Děkuji IH

Jessica 21.12.2015 - 20:53:

Hello! I am starting to do the decreases and my question is that after the row where you first decrease 16 stitches, are the subsequent rows, done the same way? All decrease by 16 total stitches per row? Until you hit 9 and 3/4"?

DROPS Design 22.12.2015 kl. 10:15:

Dear Jessica, you dec 16 sts when piece measures 8 3/4" = 48 sts remain, then dec 16 sts when piece measures 9 3/4"= 32 sts remain, then on next row K2 tog across = 16 sts. Happy knitting!

Marijke Koster 19.09.2015 - 15:24:

In het partoon van de sjaal staat:1e nld (= op de goede kant): 4 ribbelst, * 1 r, 1 ribbelst, 1 av, 1 ribbelst *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 r en 4 ribbelst. maar ribbelsteek is toch gewoon recht breien? waarom staart er dan niet 6 recht ipv 4 ribbelsteek 1 recht en 1 ribbelsteek? alvast bedankt

DROPS Design 22.09.2015 kl. 12:04:

Hoi Marijke. Omdat je de 1 r en 1 av niet in ribbelsteken moet breien. In de volgende naald brei je 4 ribbelst * 1 av, 1 ribbelst, 1 r, 1 ribbelst* en eindigt met 1 av en 4 ribbelst. Op deze manier krijg je het structuurpatroon zoals te zien is op de foto.

Graciela 27.05.2015 - 03:01:

Hola!si bien he hecho varios de vuestros patrones y me han salido muy bien,en este estoy complicada con el punto del gorro,me lo podrian explicar de nuevo y como son las vueltas del reves?pues yo lo hago con agujas comunes,NO circulares.Desde ya muchas gracias!Saludos desde Argentina!

DROPS Design 28.05.2015 kl. 11:11:

Hola Graciela, trabajar como sigue: Fila 1: *1 d., 1d., 1 r., 1 d. y 1 d.*, repetir de *a* toda la fila. Fila 2: *1 d., 1 r., 1 r., 1 r., 1 d.* Esto nos sirve si se trabaja en redondo. Si no tienes ag circular puedes trabajar con ag de doble punta.

Lotte 08.12.2014 - 11:50:

In het patroon van de muts staat "minder bij een hoogte van 22cm'. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik moet minderen bij een TOTALE hoogte van 22cm of gemeten na de boordsteek (dan zou het geheel dus 29cm meten wanneer er gestart moet worden met minderen). Dank vast!

DROPS Design 08.12.2014 kl. 14:19:

Hoi Lotte. Je moet altijd minderen bij een totale hoogte. Als je moet meten van een andere punt, dan geven wij dat aan in het patroon.

Håpefull 30.10.2014 - 12:45:

Hei :-). Trenger litt hjelp. Har problemer med å tyde oppskriften: Videre strikkes det slik: * 1 r, 1 rille – se forkl over, 1 vr, 1 rille *, gjenta fra *-*. Betyr det at man skal strikke: 1 r, (1 r, 1 vr), 1 vr, (1r, 1vr) - alle 4 pinnene? Og neste runde - det samme? Eller?. Jeg får det til på 2 pinner (når man strikker fram og tilbake), men ikke på settpinner... :-( Takk for hjelpen på forhånd :-)

DROPS Design 31.10.2014 kl. 10:50:

Hej Fra retsiden strikker du således 4r *1r 1r 1vr 1r* gentag 1r 4r Og fra vrangen strikker du 4r 1vr *1r 1r 1r, 1vr* gentag 4r God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 104-29

Bonnet en Eskimo

Zabeth, France

Polar Express

Elisabeth, France