DROPS / 99 / 8

Seaside Stroll by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Alpaca”. Stl S-XXXL

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
500-550-600-650-700-750 gr nr 2020, ljus camel eco
150-150-200-200-200-200 gr nr 0618, ljus beige eco
50 gr till alla stl av nr 9020, ljus-ljus grå

DROPS Virknål nr 3,5 - eller det nålnr
du måste ha för att få 4 x 4 rapporter på
10 x 10 cm
6 knappar - ca 2 cm i diameter.

Garnet till detta mönstret kostar 546kr. Läs mer.

Instruktioner

Info: 1:a st i början på varvet ersätts av 3 lm.

Mönster: Se diagram M.1.

Avmaskningstips: Det avm 1 eller ½ hel rapport – se fig-1 och fig-2.
Maska av så här i början på v: Ersätt 1 rapport med 6 sm och ½ rapport med 3 sm.
Maska av så här i slutet på v: vänd arb när det återstår antingen 1 hel eller ½ rapport.

Ökningstips (gäller ärmen): Det ökas ½ rapport. Öka genom att vända med 5 lm i stället för 3 lm. På nästa varv virkas ½ rapport över de 2 extra lm - se fig-3.

Bakst: Virka 120-132-144-156-168-180 lm (inkl 8 lm att vända med) med nål 3,5 med ljus camel eco. Virka 1 st i den 9:e lm från nålen,
*2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm* upprepa *-* = 39-43-47-51-55-59 st. Sedan virkas det efter M.1 (1:a v är nu virkat, börja på 2:a v) = 19-21-23-25-27-29 rapporter.
När arb mäter 10 och 20 cm avm ½ rapport i varje sida – läs avm.tips = 17-19-21-23-25-27 rapporter. När arb mäter 30-31-32-33-34-35 cm (stoppa efter 1:a v i M.1) byts det ljus beige eco och det virkas vidare med st - läs info ovan: virka 2 st i varje lm-båge och 1 st i varje st från M.1 = 103-115-127-139-151-163 st. Virka 1 st i varje st tills arb mäter 38-39-40-42-43-44 cm, byt tillbaka till ljus camel eco och virka igen efter M.1. (Första v i M.1 virkas så här: 3 lm i 1:a st, *2 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st*, upprepa *-* varvet ut) = 17-19-21-23-25-27 rapporter. När arb mäter 51-52-53-54-55-56 cm avm för ärmhål i varje sida på varje varv så här – läs avm.tips: 1 rapport totalt 1-1-2-2-2-2 ggr, sedan ½ rapport 0-2-2-2-4-4 ggr = 15-15-15-17-17-19 rapporter. När arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm virkas det 1 varv över endast de yttersta 6-6-6-6-6-7 rapporterna i varje sida (virka inte över de mittersta 3-3-3-5-5-5 rapporterna = halsringning). Virka 1 varv tillbaka och klipp tråden, arb mäter ca 70-72-74-76-78-80 cm.

Höger framst: Virka 66-72-78-84-90-96 lm (inkl 8 lm att vända med) med nål 3,5 med ljus camel eco. Börja från mitt fram och virka mot sidan. Virka 1 st i den 9:e lm från nålen,
*2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm* upprepa *-* = 21-23-25-27-29-31 st. Sedan virkas det efter M.1 (1:a v är nu virkat, börja på 2:a v) = 10-11-12-13-14-15 rapporter.
När arb mäter 15 och 25 cm avm i sidan som på bakst = 9-10-11-12-13-14 rapporter. När arb mäter 30-31-32-33-34-35 cm (stoppa efter 1:a v i M.1) byts det till ljus beige eco och virkas vidare med st - läs info ovan: virka 2 st i varje lm-båge och 1 st i varje st från M.1 = 55-61-67-73-79-85 st. Virka 1 st i varje st tills arb mäter 38-39-40-42-43-44 cm, byt tillbaka till ljus camel eco och virka igen efter M.1. (Första v i M.1 virkas så här: 3 lm i 1:a st, *2 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st* upprepa *-* varvet ut) = 9-10-11-12-13-14 rapporter. När arb mäter ca 41-42-43-44-45-46 cm avm till hals på vartannat v mot mitt fram så här: avm ½ rapport totalt 4-4-4-6-6-6 ggr – läs avm.tips. Samtidigt när arb mäter 51-52-53-54-55-56 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst. Efter alla avm är det 6-6-6-6-6-7 rapporter kvar på axeln. Virka tills arb mäter 70-72-74-76-78-80 cm, klipp och fäst tråden.

Vänster framst: Virka som höger framst. Börja från mitt fram och virka mot sidan.

Ärm: Virka 65-65-72-72-79-79 lm (inkl 4 lm att vända med) med nål nr 3,5 med ljus beige eco. Virka 1 st i den 4:e lm från nålen *1 st i var och en av de följande 6 lm, hoppa över
1 lm *, upprepa *-*, och avsluta med 1 st i var och en av de 5 sista lm = 55-55-61-61-67-67 st. Virka 1 st i varje st tills arb mäter 12 cm, byt sedan till ljus camel eco och virka efter M.1. (Första v i M.1 virkas så här: 3 lm i 1:a st, *2 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st* upprepa *-* varvet ut) = 9-9-10-10-11-11 rapporter. När arb mäter 15-18-18-18-18-18 cm ökas det ½ rapport i varje sida på vart 8:e-4:e-4:e-4:e-4:e-4:e varv totalt 4-6-6-6-6-6 ggr - läs ökn.tips = 13-15-16-16-17-17 rapporter. När arb mäter 48-47-47-46-46-45 cm avm 1 rapport i varje sida till ärmkulle. Fortsätt avm ½ rapport i varje sida på vartannat v totalt 0-0-0-0-2-2 ggr, sedan på varje varv totalt 6-7-8-8-6-6 ggr = 5-6-6-6-7-7 rapporter – läs avm.tips. Virka tills arb mäter 57-57-58-58-59-59 cm, klipp och fäst tråden.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsömmar i ett - sy kant i kant med små, fina stygn.

Virkad kant: Virka en kant med nål 3,5 och ljus-ljus beige längs vänster framst, runt halsringningen, ner längs höger framst, runt nederkanten samt nederst runt kanten på ärmarna så här: virka 1 fm, *hoppa över 2 cm, 4 dst om nästa lm, 2 lm, 4 dst om samma m, hoppa över 2 cm, 1 fm om nästa m*, upprepa *-*.

Knappöverdrag: Virka överdrag till 6 knappar med nål 3,5 och 1 tråd ljus-ljus beige så här: Virka 2 lm, sedan virkas det 16 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (= varv 1).
varv 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
varv 3: Virka 1 st i varannan fm och avsluta med 1 sm i första st på v = 8 st.
Stoppa in knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt.
Sy fast knapparna på koftan. Sy en knapp i underkant på st-partiet, och en i överkant. Nederst på varje ärm sys två knappar. Knapparna sys på översidan av ärmen, ca 3 och 7 cm upp från nederkanten.

= St-grupp: virka 2 st i samma m, 2 lm, virka 2 st i samma m.
= sm

Dipty 06.01.2019 - 03:39:

Please help. With binding techniques

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:11:

Dear Dipty, to bind off at full or 1/2 pattern repeat see figure-1 and -2 and "Binding off tip" at the beginning of the pattern. Happy crocheting!

Helena 11.06.2017 - 19:36:

I opskriften er farverne på ærmerne byttet om i forhold til mønster og farvevalg på resten. Kan det passe?

DROPS Design 12.06.2017 kl. 08:27:

Hei Helena. Her er det blitt en liten feil i den danske oppskriften. Dette skal vi få ordnet opp i asap. Tusne takk for tilbakemeldigen. God Fornøyelse videre på denne flotte jakken.

Simone Van Den Tol 06.02.2016 - 21:25:

Nav mijn vorige vraag, op een tablet of gsm is het onbegonnen werk om alles te vertalen via translate. Andere opmerking, bij de mouwen staat vermeld dat je na de boord naar gebroken wit moet gaan, deze kleur wordt niet biu de basis kleuren vermeld en maakt het daardoor verwarrend. Groetjes Simone

Simone 31.01.2016 - 01:04:

Is het mogelijk om de vragen die gesteld zijn automatisch te vertalen? Nu zie ik reacties in bv het Fins en dan zit er geen automatische vertaalknop op, dat zou wel erg helpen, zo voorkom je ook dubbele vragen.

DROPS Design 01.02.2016 kl. 15:41:

Hoi Simone. Dat kunnen wij niet doen, maar je kan vertalen met Google translate bij voorbeeld.

Anna-maija Virkki 03.05.2015 - 15:01:

Kohdassa takakappale 'Kun työn korkeus on 10 ja 20 cm' tarkoittaako tämä, että ensin kavennetaan kun 10cm virkattu ja uudestaan kun 20cm virkattuna? In english same question: In Back piece it says 'When piece measures 10 and 20 cm' does that mean first after you have done 10cm and then Again after 20cm?

DROPS Design 04.05.2015 kl. 11:44:

Aivan oikein, kavennukset tehdään kun työ on 10 cm ja sitten uudestaan, kun työ on 20 cm.

Anne Kvilvang 21.06.2013 - 13:21:

Jeg lurer på om det stemmer at inntagningen op de fremre stykker skal begynne 5 cm høyer enn på bakstykket. iooskriften står det at jeg skal ta inn på 10 og 20 cm på bakstykket men på de to freme skal jeg ta inn på 15 og 25 cm . vil ikke det da bli skjevt . dette er mitt første plagg så jeg spør kanskje dumt. hilse anne kvilvang

DROPS Design 04.07.2013 kl. 12:13:

Hej Anne. Jo, det stemmer at du skal tage ind forskudt.

Lili 28.05.2012 - 21:22:

Bonjour, Je suis en train de faire le dos, j'en suis au niveau des 8 cm à faire en brides. Ça augmente beaucoup la largeur ! J'espère que ça ne se verra pas lorsque tout sera monté. Est-ce normal ? Ne devrait-il pas y avoir de diminution afin que la zone en bride ne fasse pas plus large que le reste ? Merci !

DROPS Design 31.05.2012 kl. 09:06:

Bonjour Lili, vous crochetez apparemment trop "lâche". Vérifiez votre échantillon et n'hésitez pas à prendre contact avec le magasin où vous avez acheté votre laine. Bon crochet !

Drops Design France 26.01.2009 - 09:10:

Bonjour Looklady, le modèle est juste, en taille XXXL, après avoir crocheté le 1er rang ainsi : "1B dans la 9ème ml à partir du crochet,*2 ml, sauter 2 ml, 1B dans la ml suiv* répéter de *à* " on a 59 B, ensuite, on crochète le 2ème rang de M1 = 29 motifs. Les diminutions au dos et aux devants se font de façon volontaire à 2 hauteur différentes, c'est ainsi que le modèle a été créé.

Looklady 23.01.2009 - 22:54:

Il y a une erreur pour le devant il est ecrit que l'on a 29 motifs mais le nombres de motif est de 15 puis il est dit de diminuer comme le dos donc a 10 et 20 cm et non a 15 et 25 cm comme il est ecrit

Looklady 23.01.2009 - 22:53:

Il y a une erreur pour le devant il est ecrit que l'on a 29 motifs mais le nombres de motif est de 15 puis il est dit de diminuer comme le dos donc a 10 et 20 cm et non a 15 et 25 cm comme il est ecrit

Kommentér oppskrift DROPS 99-8