DROPS / 100 / 8

DROPS 100-8 by DROPS Design

DROPS tunika med perlestrik i ”Cotton Viscose” og ”Alpaca” eller 2 tråde Alpaca. Str S-XXL

Tags: bluser, tunikaer,

350-400-400-450-500 gr f.nr 01, hvid
og brug: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200-250-250-300-300 gr f.nr 1101, hvid

Eller brug kun Alpaca:
DROPS Alpaca fra Garnstudio
400-500-500-600-600 gr f.nr 1101, hvid

DROPS Pinde nr 6 – eller den p du skal bruge for at få 15 m x 19 p glatstrik med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.

Perlestrik: 1.p: *1 r, 1 vr *, gentag fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.

Udtagningstips (gælder perlestrikpartiet):
Der tages m ud i perlestrikpartiet ved at m som tidligere blev strikket i glatstrik strikkes ind i perlestrik. M-ant på arb vil være det samme som før.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Rygstk: Læs Måletips! Slå 63-69-75-83-93 m op på p 6 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Cotton Viscose eller 2 tråde Alpaca. Strik 4 p retstrik. Fortsæt i glatstrik men 3 m i hver side strikkes i perlestrik – se forkl over. Når arb måler 15 cm slåes der 1 ny kantm op i hver side = 65-71-77-85-95 m. Fortsæt i glatstrik over alle m. Når arb måler 18-19-20-21-22 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 5. cm totalt 3 gange = 59-65-71-79-89 m. Når arb måler 34-35-36-37-38 og 39-40-41-42-43 cm tages der 1 m ud i hver side = 63-69-75-83-93 m. Når arb måler 47-48-49-50-51 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p således: 3 m 0-0-1-1-1 gang, 2 m 1-2-1-2-3 gange og 1 m 2-2-3-4-6 gange = 55-57-59-61-63 m. Når arb måler 62-64-66-68-70 cm strikkes der perlestrik over de midterste 43-43-43-45-47 m (de øvrige m strikkes i glatstrik). Når arb måler 64-66-68-70-72 cm lukkes de midterste 23-23-23-25-27 m af til hals = 16-17-18-18-18 m tilbage på hver skulder. Fortsæt i glatstrik og 10 m perlestrik mod halsudskæringen. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74 cm.

Forstk: Slå op og strik som rygstk til arb måler 27-28-29-30-31 cm. Fortsæt aflukningen i siderne samtidig med at den midterste m strikkes i perlestrik (de øvrige m strikkes videre i glatstrik). Videre tages m antallet ud i perlestrikpartiet på hver p således – læs

Udtagningstips: 1 m i hver side af den midterste m til der strikkes perlestrik over de midterste 21 m. Når arb måler 33-34-35-36-37 cm lukkes den midterste m af. Sæt de 29-32-35-39-44 m i den ene side på 1 tråd og strik hver del færdig for sig.

Læs hele næste afsnit før det strikkes videre!
Side-1: Strik glatstrik med 10 m perlestrik mod midt foran. Samtidig tages der ud i siden som på rygstk = 31-34-37-41-46 m. Når arb måler 47-48-49-50-51 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Samtidig når arb måler 48-50-52-52-54 cm tages der ud i siden af perlestrikpartiet på hver 2.p således - læs Udtagningstips: 5 m 1 gang, 1 m 6-6-6-6-8 gange. Samtidig når arb måler 54-56-58-58-60 cm lukkes der af til hals på hver 2.p således: 8 m 1 gang, 1 m 3-3-3-4-5 gange = 16-17-18-18-18 m tilbage på skulderen. Fortsæt med 10 m perlestrik mod halsen til færdig mål. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74 cm.
Side-2: Sæt m fra tråden tilbage på p og strik som side-1, men modsat. OBS: 1.p strikkes fra midt foran, for at undgå ”hak” samles der 1 m op (den som blev lukket af midt foran). Strik denne sammen med 1.m på p.

Ærme: Slå 40-42-42-44-46 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 6 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Cotton Viscose. Strik perlestrik – se forkl over til arb måler 12 cm. Fortsæt i glatstrik til færdig mål. Når arb måler 15 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 6.-5.-4.-3.-2,5. cm totalt 5-6-7-8-10 gange = 50-54-56-60-66 m. Når arb måler 43-42-42-41-40 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p således: 3 m 1-1-1-1-2 gange, 2 m 3 gange, 1 m 0-1-2-3-2 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 49-49-50-50-50 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler 50-50-51-51-51 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærmesømmen og sidesømmen i et ned til slidsen.

Snoet snor: Klip 4 tråde med Cotton Viscose à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende ca 5 cm fra enden af snoren. Træk snoren op og ned i halsudskæringen. Lav 1 kvast i hver ende af tråden således: Klip 20 tråde Cotton Viscose à 25 cm. Del snoren over knuden og træk trådene igennem. Bind trådene sammen og vind 1 af trådene rundt om øverste del af kvasten for at holde den sammen. Klip og sy tråden.

Sabine 12.04.2018 - 14:55:

Hallo liebes Drops Team, vielen Dank für die schnelle Antwort. Ich verstehe nur leider immer noch nicht was genau bei jeder 2.ten Reihe für das Armloch abketten bedeutet. Ich habe nun die ersten abnahmen (3 Maschen am Anfang der Hinreihe und ebenso 3 Maschen am Anfang der Rückreihe) gemacht. Muss ich jetzt gleich wieder in der folgenden Hinreihe abnehmen oder stricke ich eine Hin und eine Rückreihe ohne abnahmen dazwischen und dann erst wieder die nächsten abnahmen?

DROPS Design 12.04.2018 kl. 15:29:

Liebe Sabine, je nach der Größe sollen Sie jetzt am Anfang jeder Reihe (= Hin sowie Rückreihen): 2 M. 1-2-1-2-3 Mal und 1 M. 2-2-3-4-6 Mal abketten. Z. B in der 1. Größe werden jetzt 2 M am Anfang beider nächsten Reihen und dann 1 M am Anfang jeder 4 nächsten Reihen (= 2 M auf beiden Seiten) abgkettet. Viel Spaß beim stricken!

Sabine 12.04.2018 - 14:25:

Nach 47-48-49-50-51 cm, auf beiden Seiten, bei jeder 2. R. für das Armloch abk. Wie muss ich das - bei jeder 2. R. für das Armloch abk. - verstehen, ich kette ja jeweils am Anfang der Reihe ab, also am Anfang der Hinreihe und am Anfang der Rückreihe. Muss ich danach eine Hin- und Rückreihe ohne Abnahmen stricken oder gleich bei der nächsten Hinreihe wieder abketten?

DROPS Design 12.04.2018 kl. 14:32:

Liebe Sabine, beim Rückenteil sollen Sie die Maschen für das Armloch am Anfang jeder Reihe abketten, dh bei der Hin- sowie der Rückreihe: 3 M am Anfang beide Reihen. Die abgeketteten Maschenanzahl muss die gleiche am Anfang jeder Reihe sein (= auf beiden Seiten). Viel Spaß beim stricken!

Vittoria 11.04.2018 - 14:02:

Grazie per la rapida risposta. Ora mi è più chiaro come procedere. Cordiali saluti Vittoria

Vittoria De Pascale 11.04.2018 - 08:58:

Buongiorno non riesco a capire bene le diminuzioni per lo scalfo. Sto facendo il dietro e si intende intrecciare 3 maglie al 1 giro, 0 maglie al 2 e 3 giro e, 1 maglia al 4 e 5 giro per una volta e poi proseguire con lo stesso principio con le altre indicazioni? GRazie e cordiali saluti Vittoria

DROPS Design 11.04.2018 kl. 09:41:

Buongiorno Vittoria. Diminuisce per lo scalfo in questo modo: p.es per la taglia L: intreccia, da ciascun lato del dietro, all’inizio del ferro: 3 m 1 volta, 2 maglie 1 volta e 1 maglia 3 volte. Quindi ferro 1 (diritto del lavoro) intreccia le prime 3 m; f 2 (rovescio del lavoro) intreccia le prime 3 m; ferri 3 e 4 intreccia le prime 2 maglie e così via. Nelle taglie S e M, intreccia 2 m 1 volta nella taglia S (2 volte nella taglia M) e poi 1 m 2 volte. Buon lavoro!

Gaelle 07.01.2017 - 20:55:

Bonjour, j'ai un souci pour l'augmentation des mailles au point de riz. J'ai commencé sur un rang end, j'ai fait la maille du milieu à l'env, puis le rang suivant tout à l'env. Vous dites qu'il faut faire le 3ème rang de la sorte : 1m env, 1m end, 1 m env etc. mais en faisant cela ça ne fait pas un vrai point de riz. ne vaut il pas mieux augmenter à chaque rang ? en plus, je n'aurais pas les 21 mailles au point de riz avant de rabattre la maille centrale. Merci

DROPS Design 09.01.2017 kl. 09:17:

Bonjour Gaelle, vous tricotez ces mailles au point de riz mais augmentez 2 m point de riz tous les 2 rangs, soit au 1er rang, vous aurez 1 m env, au 2ème rang, 1 m end, au 3ème rang 1 m env, 1 m end, 1 m env, au 4ème rang, 1 m end, 1 m env, 1 m end, au 5ème rang, 1 m env, 1 m end, 1 m env, 1 m end, 1 m env et ainsi de suite jusqu'à ce que vous ayez 21 m point de riz. Bon tricot!

Tatiana 03.11.2015 - 00:00:

Je ne comprend pas comment augmenter le point de riz sur le devant J'ai tricoté la maille du milieu sur le devant à l'envers, le rang suivant j'ai tout fait à l'envers, le rang suivant je fais comment? Merci pour votre aide

DROPS Design 03.11.2015 kl. 09:44:

Bonjour Tatiana, vous allez tricoter tous les 2 rangs 1 m point de riz en plus de chaque côté de cette m env, donc au rang 1, on a 1 m env (sur l'endroit), au rang 3, tricotez jusqu'à ce qu'il reste 1 m avant cette m, et tricotez 1 m env, 1 m end (la m centrale de la pointe), 1 m env. Continuez ainsi en tricotant 1 m point de riz en plus tous les rangs sur l'endroit jusqu'à ce que vous ayez 21 m point de riz (= 10 m point de riz, 1 m centrale (= la pointe), 10 m point de riz). Bon tricot!

Claudia 05.07.2015 - 20:44:

In ihrer Anleitung schreiben Sie, das man nach 48cm beidseitig Maschen für den Armausschnitt vornehmen soll und zwar bei der Größe M insgesamt 8M bei einer Maschenanzahl von 69M. Da ergibt sich für mich eine Maschenzahl von 61M und nicht wie angegeben 57M Weiterhin kann die Angabe von, Armausschnitt in 48 cm nicht stimmen, da in der Skizze diese mit 68cm (Größe M) angegeben wird und die Halsöffnung (mit 66cm?) die laut Skizze vor dem Armausschnitt erfolgen muss???????????

DROPS Design 06.07.2015 kl. 11:05:

Sie nehmen bei Größe M nicht 8 M ab, sondern insgesamt 12 M, d.h. beidseitig je 6 M: 2 M bedseitig je 2 x (= 8 M insgesamt) und 1 M beidseitig je 2 x (= 4 M insgesamt). Dann passt das mit 57 M. Die 68 cm sind die Gesamthöhe, nicht die Höhe für die Armausschnitte. Wenn Sie diese ermitteln möchten, müssen Sie 68 cm minus Armausschnitthöhe rechnen, also 20 cm, 68 cm - 20 cm = 48 cm, das stimmt dann also mit der Anleitung überein.

Titili 24.05.2014 - 19:40:

Bonjour. Il y a une petite erreur je pense dans les explications de la version française. L'échantillon doit être réalisé avec des aiguilles n°6 alors que l'on demande des n°5 pour l'ouvrage... Merci d'harmoniser les tailles s'il y a effectivement une erreur de frappe ^^

DROPS Design 26.05.2014 kl. 10:03:

Bonjour Titili, il s'agissait effectivement d'une faute de frappe (corrigée), la tunique se réalise bien avec des aiguilles 6 ou la taille nécessaire pour avoir 15 m x 19 rangs = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Belinda Christ 18.02.2013 - 10:51:

Liebes Drops-Team, habe eine Frage zum Modell 100-8. Mir ist nicht klar, ob das gesamte Teil im Perlmuster gestrickt wird oder glatt mit jeweils 3 M Perlmuster am Reihenanfang und -ende? Beim Rückenteil fehlt die cm-Angabe (15 cm) wann die erste Masche zugenommen wird. Was heißt: "die 10M. gegen die Mitte in Perlmuster stricken". Bedeutet das "die mittleren 10M im Perlmuster stricken? Danke für Ihre Hilfe. Mit freundlichen Grüßen Belinda Christ

DROPS Design 19.02.2013 kl. 09:43:

Liebe Belinda, das Perlmuster wird nur im oberen Bereich gestrickt, die 3 M unten sind kraus re gestrickt Die Angaben wann wie viele M im Perlmuster gestrickt werden (ist am Rücken und Vorderteil unterschiedlich) finden Sie genau in der Anleitung. Die Angabe der 15 cm werden wir gleich ergänzen, das hat unsere Übersetzerin leider übersehen. Und die 10 M zur Mitte sind nicht die mittleren 10 M, es sind die 10 M am Rand zum Halsausschnitt und nicht zum Ärmel.

Catherine 31.01.2013 - 22:58:

Bonjour, je ne comprends pas bien les explications pour la partie devant. Il est écrit "Continuer à diminuer sur les côtés", or si je me réfère au dos, il n'y a pas de diminutions mais des augmentations à ce niveau. Je suis débutante, merci de votre aide :-)

DROPS Design 01.02.2013 kl. 10:31:

Bonjour Catherine, on tricote comme pour le dos jusqu'à 27 .. 31 cm de hauteur (cf taille), or pour le dos, on commence à diminuer 1 m de chaque côté, 3 fois tous les 5 cm à 18...22 cm. Ces diminutions ne sont pas terminées à 27-31 cm. Bon tricot !

Kommentere opskrift DROPS 100-8