DROPS / 100 / 25

DROPS 100-25 by DROPS Design

Løsstrikket DROPS sjal med hullmønster i ”Salsa” og ”Vivaldi”

DROPS design: Modell nr PP-016
--------------------------------------------------------

Mål: Bredde øverst: ca 120 cm
Lengde midt bak: ca 75 cm
Materialer: DROPS Salsa fra Garnstudio
100 gr f.nr 02, natur/rosamelert
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 06, natur

DROPS Pinne nr 20 – eller den p du må ha for å få 4,5 til 5 m Mønster med 1 tråd i hver kvalitet på 10 cm i bredden.

mønster/teknik: tapte masker, type oppskrift: sjal,

Øketips: Det økes 1 m innenfor ytterste m i hver side på hver 2.p hele veien opp. Begynn økningene på 1.p = retten. Øk 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste p strikkes kastet rett - NB: på 7.p i M.1 lages det 2 kast innenfor ytterste m, på 8.p slippes det ene kastet ned som forkl i diag-teksten og det andre strikkes rett som forkl over.

Sjal: Legg løst opp 3 m på p 20 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk M.1 samtidig som det økes 1 m i hver side på hver 2.p til ferdig mål - se Øketips. Når arb måler ca 75 cm midt bak (målt når arb holdes opp), evt ved ønsket lengde, felles det løst av - NB: For at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter hver 2.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Heklet kant: Det hekles en avsluttende kant rundt hele sjalet på nål 7 med 2 tråder Vivaldi slik (hekle litt tettere i hjørnene slik at det ikke strammer): 1 fm i første m, * 5 lm, 1 dbl-st i den første av de 5 lm, hopp over ca 3 til 4 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* rundt hele sjalet og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg - NB: Kanten skal ikke bølge seg.

= 1 løst kast om p. På neste p slippes kastet av p.