DROPS / 100 / 25

DROPS 100-25 by DROPS Design

DROPS Losgebreide sjaal met ajourmotief van ”Salsa” en een gehaakte rand van “Vivaldi”

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Afmetingen: Breedte boven: ca 120 cm
Hoogte middenachter: ca 75 cm
Materialen: DROPS Salsa van Garnstudio
100 gr nr. 02, beige/roze mix
En gebruik: DROPS Vivaldi van Garnstudio
50 gr nr. 06, ecru

DROPS Breinld 20mm – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 4½ tot 5 st volgens het Ajourmotief met 1 draad van beide garens = 10 cm breed.

DROPS Haaknld 7mm.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: omslagdoek, techniek: gevallen steken,

Ajourmotief: Zie de teltekening. De teltekening geeft alle naalden van het motief weer op de goede kant.

Tips Meerderen: Meerder 1 st naast de kantst st aan weerskanten in elke 2e nld tot de vereiste afmetingen. Begin de meerderingen in de 1e nld = goede kant. Maak 1 omsl en brei deze recht in de volgende nld. NB: In de 7e nld van M.1 komen er 2 omsl naast de kantst. Laat de ene omsl vallen in de 8e nld – en brei de tweede omsl recht zoals hierboven is beschreven.

Sjaal: Zet losjes 3 st op met breinld 20 mm en 1 draad van beide garens (= 2 draden). Brei volgens teltekening M.1 en meerder tegelijkertijd 1 st aan weerskanten in elke 2e nld tot de vereiste afmetingen – zie Tips Meerderen. Kant, bij een hoogte van ca 75 cm gemeten op het middenachter (het werk ophouden en meten) – of bij een gewenste hoogte - losjes af. NB: Om te voorkomen dat de afkantnld te strak wordt: maak tijdens het afkanten een omsl na elke 2e st (en kant ook de omsl af als st).

Gehaakte rand: Haak een rand rondom de hele sjaal met haaknld 7 mm en 2 draden Vivaldi als volgt (haak in de hoeken de st dichter op elkaar om te voorkomen dat ze in gaan trekken): 1 v om de eerste st, * 5 l, 1 dstk in de eerste van deze 5 l, ca 3 tot 4 cm overslaan en 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-* rondom de hele sjaal. Eindig met 1 hv in de eerste v van de tr. NB: De rand mag niet lubberen, dus haak (behalve in de hoeken) de st niet te dicht op elkaar.

Telpatroon

= recht op de goede kant
= recht op de verkeerde kant
= maak losjes1 omslag. Laat deze omsl in de volgende nld vallen. De omslag wordt tussen 2 r-st gemaakt

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 100-25.